Auteur Topic: Extreem weer  (gelezen 66547 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Extreem weer
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2007, 11:55:12 »
Wanneer men voor de Vlieree ligt "te wachten", gooit men dan het anker uit of laat men het schip rondjes varen of of of... ???
wie kan verhelderen?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

The Lighthouse

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2007, 14:36:13 »
Als er schepen op de 'Vlieree' liggen, dan hebben ze meestal hun ankers uit. Als ze daar liggen, dan liggen ze er meestal in de luwte van de eilanden te schuilen voor storm.
Maar soms liggen er schepen met een diepe diepgang, te wachten op een goeie waterstand om naar de haven van Harlingen door te varen.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Extreem weer
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2007, 15:18:41 »
Dank je Arn,  zeer verhelderend.
Het op de ankers liggen wachten zal toch redelijk war gestamp van het schip teweeg brengen lijkt me.
Pasagiers worden hier vast voor gewaarschuwd van tevoren?
Worden er dan ook dingen (extra) gedaan of vast gezet b.v.?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2007, 07:42:32 »
Ankeren en ook het hieuwen van het anker is een routinehandeling, de ankerwinch doet het werk.
en dingen vastzetten hoeft pas naderhand als het anker weer in kluis zit of in de grond zit en
wel de bandstopper- een rem op de winch- en de grondstopper (extra borg op de ketting) . Eenmaal geankerd, gaat de
stuurman met behulp van een peiling op een of meerdere vaste punten controleren of het anker niet
krabt, als dat niet het geval is kan de hoofdmotor na verloop van een minuut of tien gestopt worden.
Voordat je  het anker gaat hieuwen, wordt de hoofdmotor en de stuurmachine gestart en er staat iemand
voorop die de richting, waarin   de ankerketting staat met zijn arm aangeeft, zodat  met behulp van de
motor in de richting van het punt waar het anker in de grond zit, kan worden gemanouvreerd, om de ankerwinch
wat te ontlasten, je hoeft nu namelijk niet met de winch het hele schip naar het anker toe te trekken.
Als het anker eenmaal los is, wordt het ankerlicht (een rondschijnend wit licht) gedoofd en de normale
navigatieverlichting weer ontstoken, overdag is als teken dat het schip geankerd ligt, een zwarte bal gehesen.
Deze wordt nu uiteraard ook verwijderd.

Pieter

Bob Koetsier

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2007, 15:25:17 »
Hoogwater

Zondagavond bereikte de waterstand op Terschelling om 20.30 uur een hoogte van 279 cm. Het water steeg de uren daarvoor erg snel en dat betekende dat de passagiers die om 18.15 uur met de sneldienst aankwamen op Terschelling natte voeten kregen. Sommigen gingen zelfs tot de knie

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Extreem weer
« Reactie #20 Gepost op: 1 april 2007, 17:01:00 »
Vandaag een compleet omgekeerde situatie dan kort geleden: door de sterke oostenwind was er vanmiddag 60 cm verlaging. Dat had tot gevolg dat de Friesland met pal laagwater zeer langzaam door de Slenk moest moest en 30 minuten later dan normaal pas op het eiland arriveerde. Gelukkig kwam de vloed toen weer een beetje opzetten.

Het was een prestatie dat het schip met slechts 3 minuten vetraging weer richting Harlingen kon vertrekken: klasse!!

Het is wel vreemd om dit bericht bij het topic Slecht Weer te moeten zetten, terwijl het buiten stralend weer is. Maar voor de scheepvaart zijn andere omstandigheden bepalend.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2007, 17:37:45 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Extreem weer
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2007, 18:07:40 »
Het is wat deze zomer, de 5e zomerstorm gaat nu liggen. Golven van dik 4 meter zijn er geweest......

En vandaag (met nog behoorlijke golven!) zag ik de Koegelwieck alweer naar Vlieland varen, vind ik toch erg dapper van doeksen!

het kan dus wel andersom.....

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Extreem weer
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2007, 09:36:13 »
Golfhoogte Noordzee boven de eilanden:  6,80 meter  :o :o :o
Golfhoogte stortemelk:                          4,20 meter  :o

Golfhoogtes waren om half 10, bron: scheepvaartbericht VC Brandaris op scanner

de wind blijft vandaag NW 7-9, dus zal wel mooie rit worden vanavond ;D ;D ;D

The Lighthouse

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #23 Gepost op: 9 november 2007, 20:38:17 »
De 'VLIELAND' werd daar 'neergelegd' ivm met motoruitval aan bb-zijde. Ze bleef daar liggen tot de twee sleepboten 'ANITA' en 'THEO' haar naar de kade sleepten. En door dit voorval, vaart de 'MIDSLAND' weer op Vlieland.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Extreem weer
« Reactie #24 Gepost op: 9 november 2007, 20:50:49 »
Hallo Arn,
Is er dan sprake van een storing aan beide BB motoren of is er storing met slechts 1 van de bb motoren en wil men geen risico nemen met deze weersomstandigheden, of te weinig vermogen?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Extreem weer
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2007, 09:04:19 »
vanochtend in het donker de midsland op de rede:

Midsland Storm Vlieland Schepen van Doeksen

En zometeeen komt de midsland er weer aan :D
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 22:25:38 door PiebeJanMan »

marten

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2007, 10:44:22 »
Pracht plaatjes Redmer! Dat lukt vast goed met je nieuwe lens  :). Ben benieuwd naar de volgende serie.

Groet,
Marten.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2007, 10:46:28 door Marten »

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re:Extreem weer
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2007, 11:03:46 »
Dat zijn inderdaad mooie foto's

Ik ben ook wel benieuwd naar de volgende serie foto's
Waaint nog steeds best stevig volgens mij staat er nog wel
een NW 7/8.
Groeten Hessel Buren Terschelling

natureboy

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2007, 11:44:01 »
Complimenten Redmer, mooie foto's en respect voor het vroege uur dat je al op pad was.

Pieter

The Lighthouse

  • Gast
Re:Extreem weer
« Reactie #29 Gepost op: 10 november 2007, 12:01:56 »
Hey Redmer,

waarom ben ik nou ziek thuis, anders had ik ook aan boord gezeten van de 'MIDSLAND' tijdens deze rit. Maar ja, ik kan niet alles hebben.
En deze foto's zijn erg mooi, complimenten man!

Vriendelijke groet,
Arn




En nog even op de vraag van Pieter terug te komen... Ik heb niet veel verstand van de technische kant van de boot, maar het ging volgens mij om de beide BB motoren. En wat de weersomstandigheden betreft, ik denk dat ze het risico niet meer wouden lopen. Want volgens mij mogen ze van geluk spreken, dat het in de haven van Harlingen gebeurde en niet in het zeer stormachtige Stortemelk. Want dan was het verhaal even iets anders geweest.

Vriendelijke groet,
Arn
« Laatst bewerkt op: 10 november 2007, 12:10:15 door Arn Hagen »