Ankeren en ook het hieuwen van het anker is een routinehandeling, de ankerwinch doet het werk.
en dingen vastzetten hoeft pas naderhand als het anker weer in kluis zit of in de grond zit en
wel de bandstopper- een rem op de winch- en de grondstopper (extra borg op de ketting) . Eenmaal geankerd, gaat de
stuurman met behulp van een peiling op een of meerdere vaste punten controleren of het anker niet
krabt, als dat niet het geval is kan de hoofdmotor na verloop van een minuut of tien gestopt worden.
Voordat je het anker gaat hieuwen, wordt de hoofdmotor en de stuurmachine gestart en er staat iemand
voorop die de richting, waarin de ankerketting staat met zijn arm aangeeft, zodat met behulp van de
motor in de richting van het punt waar het anker in de grond zit, kan worden gemanouvreerd, om de ankerwinch
wat te ontlasten, je hoeft nu namelijk niet met de winch het hele schip naar het anker toe te trekken.
Als het anker eenmaal los is, wordt het ankerlicht (een rondschijnend wit licht) gedoofd en de normale
navigatieverlichting weer ontstoken, overdag is als teken dat het schip geankerd ligt, een zwarte bal gehesen.
Deze wordt nu uiteraard ook verwijderd.
Pieter