Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Zeehond (2x vlet en 1x motorkruiser)

(1/6) > >>

Wim Vink:
Mod. In dit topic kunnen berichten worden geplaatst m.b.t. de driemaal een Zeehond, te weten:

1) De vlet Zeehond, die in 1956 verging,
2) de vlet Zeehond, bouwjaar 1957,
3) de motorkruiser Zeehond uit 1975


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De Zeehond, de sleper uit de nadagen van het bergingsbedrijf. Het schip werd meestal als boodschappenjongen gebruikt.
Op bijgaande foto is ook het duikvaartuig Ursus te zien en 2 schepen van Rijf, de Noordgat en de Stern. Op de achtergrond is nog een glimp van het betonningsvaartuig Terschelling waar te nemen.
Foto te WTs, Haven, 18-8-1989.



Foto: © Wim Vink

Wim Vink:
Een jaar later lag de Zeehond op zijn laatste Doeksen-plaats in de haven, naast het ponton bij de sneldienst. Op de achtergrond de Stuifdijk, daags voor zijn maidentrip. Foto: 1-7-1990.



Foto: © Wim Vink

ben:
De naam van deze snelle bergingsboot wil me maar niet te binnenschieten:



foto: coll. Ben Gernaat

Wim Vink:

--- Citaat van: ben op 29 september 2008, 20:43:07 ---De naam van deze snelle bergingsboot wil me maar niet te binnenschieten:


--- Einde van citaat ---


@ Ben: ZEEHOND

Vriend:
Enkele weken geleden zag ik op de flatscreens aan boord van de Dokter Wagemaker onderweg naar Texel een bootje voorbij schieten met de naam 'Stern'. Het bootje kwam me bekend voor en al snel kwam ik tot de conclusie dat ie wel erg veel weghad van de Zeehond. Later via wat google-en kwam ik terecht bij het NIOZ (Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee).

Via onderstaande link kom je bij het vlootoverzicht en vind je de Zeehond onder RV Stern (RV staat voor Research Vessel)
http://www.nioz.nl/onderwijs-content1.html

Van Wim Vink begreep ik dat de Zeehond door Doeksen aan Rijf verkocht is. Toen is de naam al veranderd van Zeehond in Stern. Blijkbaar heeft Rijf het bootje weer doorverkocht aan het NIOZ. De Zeehond heeft als thuishaven ´t Horntje op Texel waar ook het NIOZ gevestigd is.

Het kan niet missen dat het om de Zeehond gaat. De stuurhut is een keer aangepast en volgens mij is ie ook een keer verlengd. Het is daarmee uitgesloten dat je er een tweede identiek exemplaar van tegenkomt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie