Auteur Topic: Bloopers en ongelukken  (gelezen 30993 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2006, 15:16:00 »
vlieland 05 had ook gebroken ramen:

deze augustus 2006.
Weet iemand waar dit door gekomen is? Komt dit door het verschil in temperatuur met uitzetten en krimpen, door de ruige zee in het gat of is het een raam geweest wat niet helemaal pastte?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 22:36:39 door PiebeJanMan »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2006, 21:54:25 »
Heb vanavond vernomen dat er op de laatste vaart van de Vlieland voor de werfbeurt 2 ramen zijn gesprongen.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze te strak staan.
Bij de werf moet er door andere oorzaak nog

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2007, 17:40:31 »
Ik weet dat de Slof inderdaad op de dam heeft gezeten (net als de huidige Midsland en Friesland). Helaas heb ik van de Slof geen foto's

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2007, 19:42:21 »
Heeft de huidige Friesland ook op de dam gezeten? En heeft iemand daar foto`s van? En ook van de Midsland? Heb van de Midsland wel wat foto`s gezien, maar niet veel.
Goeie!

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2007, 23:37:52 »
Hallo allemaal,

Ik heb hier nog een foto deze kreeg ik
van ons medeforumlid Wim Vink
weet niet of Thasos deze foto ook had staan
maar ik heb hem iig van Wim gekregen.

Groeten Hessel Buren Terschelling

The Lighthouse

  • Gast
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2007, 10:37:34 »
Zo heeft kapitein Frans Horjus, dit ook eens gedaan, met een bootje. Maar toen zat mijn broertje in dit bootje, samen met een vriend. Ze waren met een bootje, wat niet groter was dan 4 meter en een motortje van 5 pk, de Waddenzee opgegaan. Ze hadden Vlieland bereikt. Maar toen ze terug gingen naar Harlingen raakte de benzine op...
Ze begonnen te roeien, en zwaaien naar andere boten. Maar die mensen zwaaiden terug, die begrepen niet wat er aan de hand was. Mijn broertje had inmiddels het motortje omhoog gehaald, en ze gingen verder met roeien. Op dat zelfde moment kwam de 'VLIELAND' (ex-'MIDSLAND') ook hun kant op, gevolgd door de 'SCHELLINGERLAND' (ex-'OSTFRIESLAND'). Kapitein Horjus, zag m'n broertje en z'n maat ploeteren tegen de harde stroom, die er staat tussen Vlieland en Terschelling. En vertrouwde het niet. En hij besloot om ze op te pikken. Hij draaide de 'VLIELAND', en meldde dit aan de 'SCHELLINGERLAND'. En zo werden mijn broertje en z'n maat aan boord van de 'VLIELAND' gehaald. Het bootje werd door de KNRM van Harlingen opgepikt.
Dezelfde avond nog, is het bootje verkocht door onze vader, die was niet echt blij met deze actie van m'n broertje.
We hebben kapitein Frans Horjus en de jongens van de KNRM bedankt met bloemen.

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2007, 15:23:32 »
Hallo Allemaal,

Mijn broer komt net thuis van de boot en heeft een mooi verhaal gaat als volgt
(weet niet of het hier hoord) anders hoor ik het wel. Maar mijn broer komt net
thuis en die zei het volgende. Was een gezin die had hun auto op de Friesland
 rond een uur of 12 en dacht dat de Friesland om 1 uur vertrok haha.
Dus ze komen er aan zeggen zo waar is de boot zegt mijn broer van
"Ja mevrouw die is al weg". Nu zijn ze rond kwart over 1 vertrokken
met de Typhoon naar Harlingen.
Groeten Hessel Buren Terschelling

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2008, 11:49:14 »
Alweer een tijdje stil in deze topic, maar laatst (5-4-08) weer wat beleefd;

Toen de Midsland op Vlieland voer, moest ik een dag nar Vlieland en ging er wat mis; De voorklep, die omhoog en omlaag kan was voor het grootste deel omhoog gedaan. Toen reed een vrachtwagen van Pronk aan boord en gebeurde het volgende:

IMG_1524.jpg

IMG_1526.jpg

IMG_1527.jpg

En Pronk rijdt er weer onderweg:

IMG_1531.jpg

en een verbogen voorklep blijft over:

IMG_1533.jpg

De zijkant was zelfs een soort van kapotgereten en de klep wilde niet meer verder omhoog:

IMG_1534.jpg

Tijdens de reis werd het gerepareerd met de flex  8):

IMG_1586.jpg

En het zit weer aardig:

IMG_1587.jpg

Overigens was dit niet de schuld van Pronk, maar van de bemanning van de Midsland....

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 22:36:17 door PiebeJanMan »

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #23 Gepost op: 9 november 2009, 20:32:37 »
Hier eentje van afgelopen zomer (31-7-09)

Zoals ik t verhaal heb gehoord was de eigenaar weer onderweg naar huis na een leuke vakantie op terschelling, nadat ie in de rij stond op t opstel terrein kwam ie erachter dat zijn jas nog in het gehuurde appartement lag, en zei tegen zijn vrouw: ik rij nog even snel terug, ga jij maar vast aan boord met de kinderen...
zo gezegt zo gedaan, mevrouw zat al lang en breed in de salon met de kinderen en meneer kwam weer aangescheurd... helaas voor hem was de auto brug al omhoog, maar niet even vragen aan de waldienst of ie nog mee kon, nee, volgas geven en kijken of ik nog die boot haal... nou zoals je kunt zien die heeft ie gehaald, alleen zn auto kon volgens mij (aan t kenteken te zien) direct door na de sloop.
als ie ondertussen is bijgekomen van zn domme actie heeft ie toch een geweldig verhaal van zn vakantie op Terschelling, of zou ie dit niet vertellen? :P

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2014, 09:26:52 »
OP 8 april 1975 liep de Midsland bij binnenkomst van de Terschellinger haven uit het roer.
Vanwege de toen heersende ebstroom dreigde het schip tussen de dammen vast te komen zitten.
De Stortemelk werd snel te hulp geroepen en kom erger voorkomen.
Gelukkig bleek er geen schade gevaren te zijn.
(met dank aan Kees Dekker voor de exacte datum)



foto: coll. Harm v.d. Veen
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2016, 23:20:57 door Vriend »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #25 Gepost op: 22 april 2015, 20:07:26 »
Veerboot raakt nooddeur kwijt bij overtocht
Bron: Leidsch Dagblad | 27 maart 1995
"De veerboot Midsland heeft zaterdagmiddag tijdens de overtocht van Harlingen naar Vlieland een stalen nooddeur verspeeld. De deur was op tweeeneenhalve meter boven de waterlijn bij de voorsalon gemonteerd. De constructie, die ervoor moet zorgen dat de deur er in een handomdraai uitgelicht kan worden in geval van nood, is door onverklaarbare oorzaak losgeraakt. De stalen deur is op de bodem van de Waddenzee beland. Directeur Oosterbeek van rederij Doeksen sprak gisteren van een ‚uiterst vervelend voorval', maar stelde dat de veiligheid van de opvarenden en het schip geen moment in gevaar is geweest. De nooddeur is vorig jaar aangebracht in opdracht van de Scheepvaartinspectie, waarmee Doeksen ook ook overleg heeft gevoerd over de technische constructie. Oosterbeek vermoedt dat nooit opgehelderd zal worden hoe de knevel los kon raken. De handel kan zijn losgetrild, maar ook is het mogelijk dat een passagier eraan heeft gedraaid.
Een van de 35 passagiers in de voorsalon waarschuwde na het verdwijnen van de nooddeur onmiddellijk de bemanning, die het gat met houten schotten afdekte. De passagiers werden naar achteren gedirigeerd en het schip voer vervolgens met aangepaste snelheid naar de haven."


Veerboot verloor deur door trillingen
Bron: Leidsch Dagblad | 31 maart 1995
Leeuwarden - De veerboot Midsland heeft zaterdag een nooddeur verloren als gevolg van trillingen. Dal heeft onderzoek van scheepvaartinspectie uitgewezen. De boot was met 120 passagiers aan boord op weg naar Vlieland toen halverwege de overtocht een van de nooddeuren losraakte en van het schip af sloeg. De passagiers waren hevig geschrokken maar zijn nooit in gevaar geweest.

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2015, 02:35:54 »
Geen bomb, gelukkig!
Leidsch Dagblad | 8 mei 1993

"Veerboot ontruimd na bommelding
Harlingen - Enkele honderden passagiers moesten gisteren de veerboot Harlingen-Terschelling verlaten na een bommelding. De melding kwam binnen bij rederij Doeksen, aldus de politie. Een uitgebreide zoekactie op de veerboot 'Friesland' leverde niets op."

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2015, 02:40:00 »
De bijna-aanvaring
Bron: Leeuwarder Courant | 12-08-1992:

TERSCHELLING - In het Schuitengat bij Terschelling is het gistermiddag bijna tot een aanvaring gekomen tussen een tjalk en veerboot De Friesland, die van Terschelling op weg naar Harlingen was. De tjalk, die de naam 'Niets Bestendigd' draagt, mocht daar op dat moment niet varen. Rederij Doeksen, eigenaar van de veerboot, heeft aangifte gedaan bij de rijkspolitie te water in Harlingen. Tegen de opvarenden van de tjalk is proces-verbaal opgemaakt.

De opvarenden van de veerboot hebben waarschijnlijk niets gemerkt van de bijna-aanvaring. Bij het ontwijken van het pleziervaartuig raakte de veerboot de grond aan de zijkant van de geul. De boot kwam moeiteloos en zonder schade weer los. Henk Oosterbeek, directeur van Rederij Doeksen, zegt zeer ontstemd te zijn over de gebeurtenis: „Dit kan niet. Het kan echt heel fout gaan".

Verordening
De opvarenden van de tjalk hebben verzuimd naar kanaal twee van de kustwacht van Terschelling te luisteren. Op dit kanaal krijgen schippers informatie over de verkeerssituatie op het water te horen. Sinds mei is er een verordening voor de zogenaamde blokgebieden van kracht. In deze gebieden, die bij sluizen en bruggen worden aangegeven, is er geen ruimte voor te veel schepen, vandaar dat de verordening is uitgevaardigd om de veiligheid op net water te waarborgen.

De maatregel behelst onder andere een meldingsplicht van de beroepsscheepvaart bij de kustwacht. Schippers van pleziervaartuigen die in net bezit zijn van een marifoon en in de blokgebieden varen, zijn verplicht kanaal twee "uit te luisteren", zoals dit in schippersjargon heet.
Daar geldt ook dat de veerboten absolute voorrang krijgen. De grote boten laten dan ook niet veel ruimte over voor andere vaartuigen. "Sinds jaar en dag roepen wij dat de geulen minstens 180 meter breed moeten zijn. Nu is het zo dat de geul soms niet breder is dan 45 meter", aldus Oosterbeek.

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #28 Gepost op: 12 mei 2015, 00:44:15 »
Midsland (1968): Incident met het jacht "Rauzer"

Het Nieuwsblad van het Noorden, 06-06-1975, deed verslag als volgt:

Veerboot Terschelling overvaart zeiljacht
De Terschellinger veerboot Midsland heeft vanmorgen een zeiljacht overvaren dat meedeed aan de Harlingen-Terschellingen race. Het jacht, de Rauzer, met zeven personen (vijf mannen en twee vrouwen) aan boord, zank. De bemanning is opgepikt door de reddingboot Cariot, die de zeilers op de tocht van Terschelling naar Harlingen vergezelde. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor.
Het ongeluk gebeurde vanmorgen om kwart over elf in het Schuitengat. De veerboot had eerst al tien minuten vertraging opgelopen om de uitvarende zeilboten vrij baan te geven. Daarna voer de boot langzamer dan normaal de haven uit. In het vrij nauwe Schuitengat kreeg de veerboot geen voorrang van het laverende zeiljacht. De veerboot liep geen noemenswaardige averij op en kon verder normaal het dienstprogramma afwerken.
Aan de Harlingen—Terschelling race doen ongeveer 200 zeiljachten mee. De rijkspolitie te water van Harlingen stelt een onderzoek in.


Fotobron: Leiden Courant 07-06-1975
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2015, 22:19:30 door Christian »

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Bloopers en ongelukken
« Reactie #29 Gepost op: 19 mei 2015, 00:39:38 »
Vandalen in de Oudejaarsnacht 1979/80
Leeuwarder Courant | 02-01-1980:
Volgens de politie werden er veel baldadigheden gepleegd [...]
Op Vlieland werden op een na alle trossen van de in de haven afgemeerde veerboot Oost-Vlieland losgegooid. Het schip ging gevaarlijk ronddrijven, maar dankzij een straffe noorderwind bleven aanvaringen met in de buurt liggende schepen uit. Bemanningsleden slaagden er in het schip weer vast aan de wal te leggen.