Doeksen Transport Group > Doeksen Transport Group
Ontwikkeling BBgreen
PiebeJanMan:
BB GREEN
De nieuwe Waterbus wordt een wereldprimeur. Het passagiersschip is innovatief, zuinig, snel en milieuvriendelijk. Aqualiner werkt in een Europees onderzoeksproject aan het zeer innovatieve project “BB GREEN” dat staat voor “Battery Boat Green”. Dit is een 100% elektrisch snel varend veerschip dat gebruik maakt van een innovatieve luchtkussentechniek. De BB GREEN zal in 2014 getest worden in de Rotterdamse regio in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam. Kijk hier naar een bijdrage van RTV Rijnmond < link naar
http://www.rijnmond.nl/nieuws/27-02-2013/nieuwe-waterbus-wordt-wereldprimeur >
Twee keer zo snel en helft goedkoper!
Samen met 6 Europese partners en financieel ondersteund door de Europese Unie wordt gewerkt aan een scheepstype waar het verminderen van weerstand/brandstofverbruik en golfhinder centraal staat. Door een speciaal systeem wordt het schip met lucht opgetild. Hierdoor neemt de massa in het water, en daarmee de weerstand, af en volstaan lichtere motoren. Dat maakt de boot zeer efficiënt. Een eerste prototype verbruikte twintig tot veertig procent minder diesel dan vergelijkbare schepen. De BB GREEN gaat nog een stap verder dankzij elektrische voortstuwing. De Europese Commissie heeft 2,5 miljoen euro subsidie toegezegd. Niet zo gek, omdat het schip twee keer zo hard vaart voor de halve prijs. De accu is ontwikkeld in Engeland. Het schip zelf is ontworpen door een Noor en twee schaalmodellen zijn afgelopen jaar uitgebreid getest.
80 passagiers en 35 fietsen
Na een uitgebreide studie van technieken en materialen en testen in Zweden wil een team een testvaartuig bouwen. Deze ferry wordt circa twintig meter lang en zes tot acht meter breed en biedt plaats aan ongeveer tachtig passagiers en 35 fietsen. Het team is de bouw van de ferry reeds aan het voorbereiden en zoekt momenteel een werf waar de bouw gerealiseerd kan worden.
3 fasen
Het (onderzoeks)project duurt 3 jaar en bestaat uit 3 fasen: het onderzoeken van haalbaarheid, het voorbereiden van de bouw van een testschip en uiteindelijk het daadwerkelijk bouwen en testen in de regio Rotterdam. De EU-beoordelingscommissie heeft in februari besloten dat de positieve testresultaten van de techniek en het ontwerp aanleiding geven om verder te gaan met het project. Het BB GREEN onderzoek is mede gefinancierd door het Europese “7th Framework Program” nr. 234124.
Waterbus is eveneens nauw betrokken bij het project. Zij werkt in opdracht van de Provincie Zuid-Holland aan het openbaar vervoer over water tussen Rotterdam, Dordrecht en de Drechtsteden.
Schetsontwerpen van de BB Green als onderdeel van de haalbaarheidsstudie.
Bron: http://aqualiner.nl/projecten/bb-green/
PiebeJanMan:
Ik vermoed dat Doeksen dit project ook op het oog heeft om de snelboten naar Terschelling/Vlieland op den duur te vervangen.
Er zijn ook al schetsen gepresenteerd voor een snelboot voor Torghatten in Noorwegen:
Zie ook artikel: TU.no
Als het project in Rotterdam slaagt lijkt mij de kans groot dat Doeksen een ontwerp laat maken voor een zelfde type schip van ca. 50 m. voor ca. 300-400 personen. Of dit een catamaran (die ontwerpen zijn er ook al: SESeu.com) of een monohull wordt, weet ik niet.
Dit soort scheepstypes lijken ook geschikt genoeg om naar Vlieland te varen. De luchtkussentechniek biedt zelfs aardig demping. Er zijn ook offshore-crewtenders in ontwikkeling die juist gebruik maken van de luchtdruk en -demping om stil te kunnen liggen bij een windmolenpaal: De WaveCraft:
PiebeJanMan:
http://www.ovmagazine.nl/2014/06/elektrische-testboot-aqualiner-komt-in-2015/
Elektrische testboot Aqualiner komt in 2015
Begin volgend jaar gaat de Aqualiner een elektrisch schip testen. Dat is een jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was. Er is inmiddels interesse vanuit Amerika voor de proef.
In oktober 2012 kondigde Waterbus/Aqualiner aan dat de BatteryBoat Green begin 2014 in de vaart genomen zou worden. Door de vele inschrijvingen op de bouwopdracht – 36 in totaal – is dat veel later geworden. Inmiddels is de testopdracht gegund aan Latitiude Yachts in het Letse Riga, zegt Gerbrand Schutten van Aqualiner. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het bouwen van schepen met een romp van koolstofvezel.
Door de bouwtijd wat in te korten en uitstel te krijgen van Brussel, lukt het toch nog om de boot met 2,5 miljoen euro subsidie te bouwen. De rest van het totaalbedrag van 3,2 miljoen leggen de partners bij. “Als het goed is, moet de boot begin 2015 gaan varen, net voor de Provinciale Statenverkiezingen”, lacht Schutten.
Het lichtgewicht luchtkussenschip wordt 20 meter lang en 6 meter breed. Het moet 80 passagiers en 30 fietsen kunnen vervoeren met een snelheid van 35 kilometer per uur. Het richt zich daarbij 50 centimeter op uit het water. Het testschip wordt niet daadwerkelijk toegelaten voor passagiers, maar wordt wel belast parallel aan de normale dienstregeling gevaren om de praktijk zoveel mogelijk na te bootsen.
Vanuit de VS wordt er met interesse gekeken naar de proef. Het Nederlands consulaat heeft in het kader van het programma Orange Goes Green de test onder de aandacht gebracht bij de veerdiensten van de San Francisco Bay Area.
Evert Jan:
Rondom BB green is het wel erg stil, weet iemand meer?
Gr. Evert Jan
Humtidumty:
Het is inderdaad stil.
Ook op de site van de werf houdt het op na dit bericht van januari dit jaar.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie