Auteur Topic: 'Double Doeksen'  (gelezen 293859 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #180 Gepost op: 15 april 2010, 23:03:03 »
Graag gedaan Pieter. Doen we nog een mooie plaat van ongeveer dezelfde datum. De Holland met links daarnaast de Carlot. Achter de Holland de Schellingerland I en de Vlieland. Ik weet alleen niet welk slepertje voor de Holland ligt, lijkt nog het meest op de Bornrif (2).
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:28:42 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #181 Gepost op: 16 april 2010, 07:22:43 »
Bornrif lijkt er veel op, maar die was toch al voor 1972 weg? Ook had die sleper geen lichte rand om de romp SSS heb ik hier niet bij de hand voor het naslaan van de exacte informatie.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 07:25:09 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #182 Gepost op: 16 april 2010, 07:27:04 »
@Jeroen: kun jij op de originele foto ontdekkken wat er aan de tweede steiger ligt?
Zowel het sleepbootje (?) als de beurtvaarder. De foto op het forum is te klein om dat op te maken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #183 Gepost op: 16 april 2010, 12:31:23 »
Bornrif lijkt er veel op, maar die was toch al voor 1972 weg? Ook had die sleper geen lichte rand om de romp SSS heb ik hier niet bij de hand voor het naslaan van de exacte informatie.

Gelukkig scan ik alles op 720 dpi dus dan kun je lekker inzoomen op de foto. Dan is de korrel van de film de beperkende factor i.p.v. de pixels. Die witte rand viel mij ook al op, dat heb ik op andere foto's van de Bornrif niet gezien. Ik heb ook niet heel veel foto's van deze sleper gezien. Als je het vlootoverzicht van de rederij erop naslaat, dan kan het haast niet anders dan dat het de Bornrif is. Tiger of Lion lijken erop maar die zijn in 1969 uit de boeken verdwenen, de Bornrif pas in 1973. Eerder genoemde twee hebben ook een schoorsteen die verder uitsteekt, waarvan die van de Lion helemaal tegen het stuurhuis staat.

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:28:24 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #184 Gepost op: 16 april 2010, 13:02:28 »
@Jeroen: kun jij op de originele foto ontdekkken wat er aan de tweede steiger ligt?
Zowel het sleepbootje (?) als de beurtvaarder. De foto op het forum is te klein om dat op te maken.

Bedoel je deze Wim? Ik kan niet nog verder inzoomen want dan wordt de foto juist onduidelijker. Ik heb geen idee wat daar ligt en betwijfel of het voorste bootje wel een sleper is.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:27:59 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #185 Gepost op: 16 april 2010, 13:04:53 »
Je argumentatie kan ik helemaal volgen en ik zou dezelfde conclusie trekken, zeker nu je schrijft dat de Bornrif in 1973 is vetrokken.
Als ik weer thuis ben (ik zit nu op m'n werk) zal ik nog een paar foto's natrekken. De meesten staan echter op website/forum.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #186 Gepost op: 16 april 2010, 13:08:10 »

Bedoel je deze Wim? Ik kan niet nog verder inzoomen want dan wordt de foto juist onduidelijker. Ik heb geen idee wat daar ligt en betwijfel of het voorste bootje wel een sleper is.


De "sleper" is in ieder geval geen Doeksen boot. Het lijkt wel een Marine bootje. Helaas is het te ver weg: ook voor de herkenning van het beurtschip.
Erachter is wel de loodsboor Zeekoet zichtbaar.
Maar ik dwaal te ver af van het topic. :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #187 Gepost op: 16 april 2010, 16:58:34 »
Je argumentatie kan ik helemaal volgen en ik zou dezelfde conclusie trekken, zeker nu je schrijft dat de Bornrif in 1973 is vetrokken.
Als ik weer thuis ben (ik zit nu op m'n werk) zal ik nog een paar foto's natrekken. De meesten staan echter op website/forum.


@Jeroen: 1973 is inderdaad correct, maar daar twijfelde ik niet aan.
Inmiddels alle foto's bekeken, maar lichte rand rondom de romp nergens kunnen ontdekken.
In die jaren waren er meer sleepboten van deze bouw, ook op bezoek in de haven van Ts.
Meer informatie heb ik niet. Misschien dat het Sleepvaartforum hulp kan bieden. http://www.kustvaartforum.com/viewforum.php?f=4&sid=9c63bee7616a05fa655917209a746166

Omdat het sleepbootje naast de Holland ligt blijft jouw argumentatie nog de beste.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #188 Gepost op: 16 april 2010, 21:07:43 »
Afgezien van de lichtgekleurde rand voldoet de sleepboot naast de Holland verder volledig aan het profiel van de Bornrif, het stuurhuis, het korte schoorsteentje en hele lijnvoering, en toch.... rond deze tijd was ik leerling van de zeevaartschool en vrij vaak op de haven, maar ik kan me niet herinneren, dat de Bornrif ooit deze kleurstelling heeft gehad, het zou kunnen zijn, dat boven het berghout het schip in de menie zit, wat betreft het grijze bootje aan de tweede steiger, zou een schip van de waterpolitie kunnen zijn, het binnenvaartscheepje kan ik niet thuisbrengen.

Pieter

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #189 Gepost op: 17 april 2010, 18:59:18 »
Het mysterieuze sleepbootje (die met de lichte rand) houdt me toch bezig en zeker nu ik hetzelfde schip tegenkom op een dia, gemaakt door mevrouw Simons, uit het dia-archief van het Behouden Huys in de 70er jaren waar hetzelfde bootje met dezelfde lichte verschansing weer op voorkomt nu rechts van de Vlieland, gelukkig is dit een kleurenopname en daarop is goed te zien dat de schoorsteen geel is dus je mag er wel van uitgaan dat het hier om de Bornrif gaat.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #190 Gepost op: 17 april 2010, 19:29:59 »
Weer een puzzel opgelost, Pieter en Jeroen!
Klasse.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #191 Gepost op: 17 april 2010, 19:32:00 »
Ook nog eens even goed gekeken naar het z/w fotootje. Denk ook dat het de 'Bornrif' is: merkwaardig korte schoorsteentje (meer een oliedrum), mast direct achter de stuurhut en het lijkt erop, of je net de aanzet van de opboeiing van de verschansing voorop kan zien. In '73 is-ie naar Ierland vertrokken en in '76 daar verkocht. Zou kunnen zijn dat dit net voor de overbrenging naar Ierland is geweest. kan even goed dat er lekker wordt getjet op het moment dat het fotootje is gemaakt.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #192 Gepost op: 17 april 2010, 21:59:08 »
De Schellingerland II en de kleine Vlieland op 25 augustus 1972.
img198.jpg

Nu we de oplossing hebben, bleek dat de oplossing eerder in dit topic stond. Je gaat toch anders naar foto's kijken als je naar iets zoekt. Deze plaatste ik eerder en ik zie nu rechtsonder de Bornrif liggen. Ik heb een stuk van de foto uitvergroot waarop duidelijk de 'bult' onder de voorramen van het stuurhuis te zien is en de bolder op de kop.

DetailvoorzijdeBornrif.jpg

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:27:24 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #193 Gepost op: 17 april 2010, 22:25:51 »
Niet twee, niet drie maar vier keer Doeksen op 25 augustus 1972. Genomen vanaf de Holland met rechts daarnaast de Stortemelk II. Aan de kade erachter de Schellingerland (ex Dokter Wagemaker) en daar weer naast de Vlieland - 1938.

img129.jpg

Naast de Holland ligt zeker niet de Stort, maar dat moet de Bornrif zijn.

Na de vorige foto kwam de compositie me bekend voor. Ik heb een keer eerder deze foto geplaatst en ondanks het feit dat ik deze niet tegelijkertijd in bezit heb gekregen, komen ze blijkbaar uit dezelfde serie! Het is zeker de Bornrif want ik twijfel niet aan de deskundigheid van de forumleden die dit al bevestigd hebben. Kijk ook naar de mast voor de radar die ook aan het stuurhuis geschoord is, die staat op de bult onder de voorramen van het stuurhuis, al is dat slecht te zien op deze foto. Zo, nu kan ik mijn hoed, pijp, vergrootglas en cape weer opbergen en lekker gaan slapen  ;D

DetailstuurhuisBornrif.jpg

Bedankt voor de mooie dia's Piet. Hoewel niet alle schepen op de dia zijn behouden (waaronder jouw favoriet), zijn er nog drie in Nederland. Is op zich best uniek te noemen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:26:22 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #194 Gepost op: 1 juni 2010, 21:56:45 »
De schellingerland en Bereboot vanaf de Dellewal, september '89, de werkzaamheden aan de vergroting van de haven met 'de kom' zijn in volle gang, zie hiervoor ook een andere dia in het Bereboot topic, zojuist geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:14:32 door PiebeJanMan »