Auteur Topic: 'Double Doeksen'  (gelezen 294093 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #150 Gepost op: 6 december 2009, 00:13:10 »
Het is wel degelijk de Midsland (2)

De eerste Midsland voer vanaf 1933 de dienst Terschelling- Amsterdam
Na enkele eigendomsovergangen onder beheer van A.Veldman als Brandaris.
Begin jaren 70 op het Ijselmeer gezonken en vervangen door de Brandaris 2.

Bron: SSS van Willem Boot

Dat klopt, ik zet alleen mijn vraagtekens of deze Midsland wel echt eigendom van Doeksen is geweest. Hier heb ik nl mijn twijfels bij.

Wie weet hoe het werkelijk zit?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #151 Gepost op: 6 december 2009, 01:16:55 »
Het is wel degelijk de Midsland (2)

De eerste Midsland voer vanaf 1933 de dienst Terschelling- Amsterdam
Na enkele eigendomsovergangen onder beheer van A.Veldman als Brandaris.
Begin jaren 70 op het Ijselmeer gezonken en vervangen door de Brandaris 2.

Bron: SSS van Willem Boot

Dat klopt, ik zet alleen mijn vraagtekens of deze Midsland wel echt eigendom van Doeksen is geweest. Hier heb ik nl mijn twijfels bij.

Wie weet hoe het werkelijk zit?

Weten we niet echt. Deze beurtman 'Midsland' heeft voort zover ik weet nooit op naam van Doeksen of een van de dochterondernemingen gestaan. Het kan echter zijn, dat de Rederij er wat aan heeft gedaan en dat hoef je niet per se in de boeken tegen te komen. Wel is zeker, dat de opvolger van dit bootje, de 'Brandaris II', op enig moment met beurtvergunning enh al in de Rederij is opgenomen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #152 Gepost op: 9 december 2009, 22:25:02 »
Niet twee, niet drie maar vier keer Doeksen op 25 augustus 1972. Genomen vanaf de Holland met rechts daarnaast de Stortemelk II. Aan de kade erachter de Schellingerland (ex Dokter Wagemaker) en daar weer naast de Vlieland - 1938.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:31:42 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #153 Gepost op: 10 december 2009, 07:31:17 »
Naast de Holland ligt zeker niet de Stort, maar dat moet de Bornrif zijn.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #154 Gepost op: 11 december 2009, 20:40:15 »
Ik zie het nu ook Wim, dat moet dan de Bornrif (2) zijn. De Stortemelk II heeft de schoorsteen vlak achter het stuurhuis staan, dan had je die op de foto moeten zien.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #155 Gepost op: 28 december 2009, 23:45:37 »
Een scan van een oude ansichtkaart met daarop de Stortemelk II en de Oost-Vlieland aan de veerdam op Vlieland. Ik twijfel of de opname van 1962 of 1963 is. De Oost-Vlieland heeft nog de grijze band rond de ramen maar die loopt niet helemaal tot aan de voorkant door zoals bij de aflevering van het schip. Wim Vink plaatste gister nog een foto van de Stortemelk II uit 1963 waarop de naam niet op dit schip staat. Op deze opname is de naam Stortemelk II wel op de voorsteven geschilderd. Hoogstwaarschijnlijk dus 1962(?)
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:31:23 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #156 Gepost op: 29 december 2009, 23:09:30 »
Deze foto is al eens eerder gebruikt voor Raden Maar.
Als ik goed kijk, heeft de OV nog grijzde beschildering bij de dekkajuiten. Dat zou duiden op idd 1962.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012, 10:09:01 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #157 Gepost op: 29 december 2009, 23:36:11 »
Zie ook topic De Dageraad/Noord-Nederland. De band bij de OVLL was niet grijs, maar had iets blauwigs van kleur. Heel onbestemd.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #158 Gepost op: 3 januari 2010, 22:04:05 »
Voorjaar '86, de wat mij betreft top 2 allertijden van de waddenzee samen aan de kant vanuit diverse standpunten.
De 2e dia is toch wel eentje die ik ooit nog eens aan de muur wil hebben na een goede scan, nog bedankt voor de
tips/adviezen in het Schellingerland topic!

Foto's ? Evert Jan Walgaard
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:10:34 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #159 Gepost op: 3 januari 2010, 22:33:39 »
Je maakt mij, en ik denk ook vele anderen, heel blij met deze foto's (en de andere die je geplaatst hebt). Schitterend om deze twee dames naast elkaar te zien. Op de bovenste zie je nog een mooie Volvo 264 om het hoekje kijken.

Op deze foto is goed te zien dat de Oost-Vlieland een stukje hoger gebouwd is dan de Friesland. Vooral de bak is een stuk hoger opgetrokken, en dat te bedenken dat pas laat tijdens ontwerp/bouw is besloten om de Friesland van een hogere bak te voorzien want die was eerst nog lager getekend. Hieraan kun je duidelijk zien dat de Oost-Vlieland specifiek ontworpen is voor de ruigere Vlielanddienst door de Stortemelk en de Vliesloot.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2010, 22:51:19 door Vriend »

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #160 Gepost op: 4 januari 2010, 06:48:11 »
Mooie foto's Evert Jan, zeker het "doorkijkje" op de tweede foto is rechts nog het voormalige duitse Betonningsvaartuig "Walter K?rte" te zien, dat schip heeft een paar dagen op Terschelling gelegen op weg naar een nieuwe bestemming als Guard vessel.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #161 Gepost op: 4 januari 2010, 12:20:43 »
Je maakt mij, en ik denk ook vele anderen, heel blij met deze foto's (en de andere die je geplaatst hebt). Schitterend om deze twee dames naast elkaar te zien. Op de bovenste zie je nog een mooie Volvo 264 om het hoekje kijken.

Op deze foto is goed te zien dat de Oost-Vlieland een stukje hoger gebouwd is dan de Friesland. Vooral de bak is een stuk hoger opgetrokken, en dat te bedenken dat pas laat tijdens ontwerp/bouw is besloten om de Friesland van een hogere bak te voorzien want die was eerst nog lager getekend. Hieraan kun je duidelijk zien dat de Oost-Vlieland specifiek ontworpen is voor de ruigere Vlielanddienst door de Stortemelk en de Vliesloot.

Hele mooie foto's inderdaad!

Ik denk dat dat hogere bakdek ook vooral is gedaan om 2 dekken onder het bakdek te kunnen herbergen en zo dus meer overdekte ruimte te hebben.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #162 Gepost op: 4 januari 2010, 21:48:11 »
Op zich was de OVll veel handiger ingedeeld dan de Friesland, al was het alleen maar vanwege de motoropstelling (Friesland midscheeps, OVll achterin). De Friesland was in feite een vrij conservatief schip zoals er toen nogal wat rondvoeren. Ik heb wel eens gedacht dat Schouten goed moet hebben gekeken wat er bij zijn concurrent De Groot gebeurde met het ontwerp van De Dageraad: motor achterin (slim bij achterover trimmen tijdens ijsgang, korte en dus minder storingsgevoelige schroefasleiding), laaddek achterop, hoge kop. Best handig tegen zeegang, meer dekruimte. Schouten heeft waarchijnlijk bij het ontwerp van de Friesland  niet veel in te brengen gehad, omdat de rederij toen een typisch passagiersschip voor ogen stond, geschikt om de (passagiers-)piek in het zomerseizoen alleen aan te kunnen. Autoverkeer was toen nog net niet in de picture, maar dat lag in 1960, vier jaar later, al volledig anders. Friesland kwam als het ware op het kantelpunt van autovervoer tot stand en daarom was daarmee niet voldoende rekening gehouden. De Groot heeft voor De Dageraad duidelijk gekeken naar de vrij succesvolle verlenging van de drie PSD-zijladertjes (Oosterschelde etc.) die de autolaadcapaciteit achterop kregen. De 'Emma' was nog in '55 met maar liefst tien meter verlengd, wat nauwelijks snelheid scheelde. Dat kon hij ook gemakkelijk doen, omdat hij huisontwerper van de PSD was. Schouten heeft voor het ontwerp van de OVll duidelijk naar De Groot's De Dageraad gekeken, de laadcapaciteit ook achterop gezet, hoewel die voor Vlie niet zo groot hoefde te zijn. De schoorsteen achterop ging de Rederij echter te ver: zo zag een schip er niet uit en dus moesten de passagiers voor het promenadedek "de schoorsteen uit" - elke associatie met andere bedrijfstakken berust op puur toeval. :D

Meestal kan je in scheepsontwerpen "generaties" zien en dit is er zoeen.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #163 Gepost op: 5 januari 2010, 21:18:02 »
Nog maar eens de Oost-vlieland (1962) op de kop van de kade met de Schellingerland (4) op haar min of meer vaste plek op Ts, najaar '87,
op de tweede dia valt goed op hoe de lijnen van de OV verknalt zijn door de verbouwing op het achterschip.
(en hoe gevoelig dia's zijn voor vocht  :( )

Foto's ? Evert Jan Walgaard



« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 22:12:12 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #164 Gepost op: 5 januari 2010, 22:30:11 »
@ Evert: die ongerechtigheden kun je wel uit een digitaal bestand wegpoetsen met een nabewerkingsprogramma.
Heeft mij eerst ook wat moeite gekost, maar ik heb mezelf het e.e.a. aangeleerd. En ik leer nog dagelijks.
Succes.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink