Auteur Topic: 'Double Doeksen'  (gelezen 294081 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #90 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:39:53 »
Snuffelend in mijn oude negatieven kwam ik bijgaande plaat tegen. Ik meen de dat ik die al had laten zien, maar hij zat niet in mijn digitale verzameling.
Dus voor het forum is deze plaat "nieuw".

Ik ging naar Terschelling om een voorstelling bij te wonen van de film Stranding, georganiseerd door de Cultuur Historisehe Vereniging. Die film behandelt de stranding van de Equador in 1956. Het verhaal in de film is geromantiseerd, maar wel gebaseerd op de werkelijke stranding van dit Zweedse schip. Als klein jongetje was ik bij de filmopnamen op het Havenplein.

Terug naar de inzending: Ik kwam per Friesland naar Terschelling en bij binnenkomst ging de Stuifdijk net de haven uit. Aan de kade ligt de Vlieland voor onderhoud en daarachter de Koegelwieck. Daarnaast (links) is de Zeehond nog te zien.
(NB. De Schellingerland voer in deze periode naar Vlieland).
De foto is van 15 november 1991.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 21:09:46 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #91 Gepost op: 19 augustus 2008, 17:59:40 »
Een hele mooie plaat Wim, misschien nog niet zo oud, van alle afgebeelde schepen van Doeksen is er niet een meer op Terschelling, anders is dat met de betonningsvaartuigen op de achtergrond, van de loodsboot Zeekoet weet ik dat die kort geleden gezonken is na een aanvaring.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2012, 10:17:57 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #92 Gepost op: 19 augustus 2008, 19:42:37 »
Een dag later dan de foto van twee berichten terug, ging ik weer naar de wal. Het was voor mij de enige keer dat ik met de Stuifdijk ben over gevaren. Gelukkig had hij geen storing, want dat kwam nogal eens voor ..... Maar laat ik geen zout in wonden strooien.
Op weg naar de snelboot maakte ik deze foto van de Vlieland, Koegelwieck en Stuifdijk. Achter de Stuifdijk moet de Zeehond nog liggen, maar die is op de foto niet of nauwelijks te ontdekken.
De foto is van 16 november 1991.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 21:12:35 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #93 Gepost op: 23 augustus 2008, 09:58:36 »
Het was 18 augustus 39 jaar geleden, dat ik voet op Terschellinger bodem zette als leerling van de zeevaartschool en in die tijd heb ik veel zien veranderen Willem, niet alleen de veerboten maar ook het eiland, de mensen hier, die dus ook de boten varen en eigenlijk heeft alles mijn interesse. Dat is mede te danken aan mijn goede collega Douwe de Groot, waar ik (zoals je misschien wel in de gaten had) veel mee samenwerk. Douwe weet mensen enthousiast te maken, omdathij het zelf ook is, en dat blijft bij mij snel hangen. Vandaar Willem Boot. Maar ik heb ook respect voor jouw kennis op het gebied van rook, schroeven en stalen voorwerpen, schepen genaamd.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2012, 10:20:36 door Wim Vink »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #94 Gepost op: 28 augustus 2008, 15:41:32 »
Heel mooi plaatje. Alleen jammer dat de Vlieland aan de andere kant ligt.
Zou eigenlijk tussen de Friesland en de Stortemelk moeten liggen :)
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #95 Gepost op: 30 augustus 2008, 12:47:55 »
De Friesland ligt in de verkoop en de Oost-Vlieland is al half in de nieuwe huistijl (blauwe onderzijde).
Een foto van 26 juli 1986.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 21:17:15 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #96 Gepost op: 28 september 2008, 16:08:17 »
Mijn (toen kersverse) vrouw maakt op 30-8-1975 bij het vertrek van Ts deze foto van de Friesland, Stortemelk, Vlieland en de Holland.



foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 21:22:56 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #97 Gepost op: 16 november 2008, 19:57:16 »
Meerdere schepen van Rederij Doeksen in de haven van West-Terschelling op 19 juli 1979.
De Vlieland heeft zijn vrachtje van het gelijknamige eiland net gelost en vaart naar zijn plekje voor de nacht.
De Slof ligt al tegen de wal, net als de Friesland (bij de 1e steiger). Bij diezelfde steiger is nog net de Stortemelk te ontdekken.

De foto is genomen vanaf de Berenboot en de rode vlag geeft aan dat de haven VOL is.



dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 21:27:39 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #98 Gepost op: 19 november 2008, 21:13:57 »
In februari 1985 was ik met mijn gezin tijdens de Krokusvakantie op Terschelling. Weinig krokussen gezien, want we voeren door het ijs naar het eiland. Later in de week (21/2) was er een Elfstedentocht en zat ik om 6 uur voor de buis.

De dag erna was het mistig weer met temperaturen rond het vriespunt. Eigenlijk slecht weer om foto's te maken. Dat is dan ook te zien aan bijgaande foto, waarop v.l.n.r. de Bereboot, Midsland, Friesland en vaag nog de Schellingerland te zien zijn. Foto van 22-2-1985.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2012, 21:33:53 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #99 Gepost op: 23 november 2008, 07:42:20 »
@ Wim Vink, ondanks de slechte omstandigheden een foto, waar de stemming vanaf straalt, het is een perfect sfeerbeeld van een lege koude Willem Barentszkade, zoals het is, geknipt voor een zwart witfoto en dat er behalve een aantal Doeksen schepen ook nog liefst drie Land Rovers op staan, tovert een brede glimlach op mijn gezicht ;D

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #100 Gepost op: 23 november 2008, 08:32:18 »
@ Wim Vink, ondanks de slechte omstandigheden een foto, waar de stemming vanaf straalt, het is een perfect sfeerbeeld van een lege koude Willem Barentszkade, zoals het is, geknipt voor een zwart witfoto en dat er behalve een aantal Doeksen schepen ook nog liefst drie Land Rovers op staan, tovert een brede glimlach op mijn gezicht ;D

Pieter

Dank voor het compliment.
Goed te merken dat ik mensen blij kan maken met onverwachte onderwerpen op de foto.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #101 Gepost op: 8 februari 2009, 22:11:34 »
Koegelwieck en Vlieland, niet echt een machtige foto, maar deze combi+plaats had ik nog niet gezien...:


Tijdens sneeuwbui, de Koegelwieck en Friesland:




(PS De witbalans deed vervelend, sorry...)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #102 Gepost op: 22 maart 2009, 21:16:20 »
Ook deze foto vond ik nog in het album bij mijn oma.
De Schellingerland en Koegelwieck in de nieuwe kleurstelling en bij het huidige betonningsterrein de oude Friesland.

Echter....!! Deze foto is zeer waarschijnlijk genomen op 15 juli 1989. Op de hoofdsite staat dat ze in april 88 al van terschelling is vertrokken....?

Wie weet meer?




Groot formaat: http://s154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/twee/Doeksen/?action=view&current=fotoboekenbeppe018b-1.jpg

natureboy

  • Gast
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #103 Gepost op: 23 maart 2009, 18:59:05 »
Hoi Redmer, het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt met de datum 15 juli 1989, ik moet ergens nog een foto hebben waarop de oude Friesland afgebeeld is naast de nieuwe Terschelling en ik geloof dat die ook uit 1989 stamt, zo te zien heeft de Friesland al open walegangen en dat is pas na de verkoop gebeurd.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: 'Double Doeksen'
« Reactie #104 Gepost op: 23 maart 2009, 20:33:19 »
Hoi Redmer, het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt met de datum 15 juli 1989, ik moet ergens nog een foto hebben waarop de oude Friesland afgebeeld is naast de nieuwe Terschelling en ik geloof dat die ook uit 1989 stamt, zo te zien heeft de Friesland al open walegangen en dat is pas na de verkoop gebeurd.

Pieter

Maar het jaartal op de hoofdsite klopt dan niet, of is ze later nog weer teruggegaan naar Terschelling?
Ik vraag me het nog steeds af...