Auteur Topic: Noord-Nederland (bereboot)  (gelezen 118009 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #60 Gepost op: 25 oktober 2009, 02:14:31 »
Ik vind het dichte voordek ook beter staan, vooral omdat de boeg ook hoger geworden is. Wat is eigenlijk de reden van het dichtmaken van het voordek, buiswater? Ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van zout zeewater op je autootje. 

De NN buisde vrijwel niet, alles werd weggeslagen onder de fenders op de deklijn autodek. Ik heb dat toen ook gevraagd aan PD en eigenlijk kwam er niet meer uit dan dat dat voor de aanlegplaats (toen nog de noodfaciliteit) beter ging en het stond bovendien veel mooier. "Zo wordt het pas een echt zeeschip." In die tijd werd er nog niet uitsluitend naar efficiency gekeken, maar een schip moest er ook uitzien als een schip. En daar bestonden gewoon heel uitgesproken denkbeelden over. Zo hoorde ik ooit eens de Pres-Comm Mr GJ zeggen: "eigenlijk vind ik dat schepen een zwarte romp moeten hebben en niet zoals het er nu uitziet, maar het schijnt dat de mensen het mooi vinden". Ik ben het daar hartgrondig mee eens.

-ik spreek nu niet met een "PD", maar met wat oudere heertjes: "Paint it, Black"....... ;D

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #61 Gepost op: 25 oktober 2009, 02:25:51 »
Onder toezicht van een zekere PD..? Toch niet deze PD..?  ???


De NOORD NEDERLAND werd hiermee het voorbeelde voor de later nieuw te ontwerpen FRIESLAND.

De oud-bemanning van doeksen was zeer positief over de vaareigenschappen van de Bereboot.

Nee oen  ;), dat soort puffende  figuren moest toen nog geboren worden en bovendien was er nog niks digitaal. Als we Redmers foto's zien, dan weten we dat we nu staan te schelden dat we toen die apparatuur niet hadden en prijzen we ons gelukkig dat we nog niet werden geprest om die teringherrie ;D aan te horen. Dan maar liever een stel MAK's, ook al snurk ik veel beter bij een TMAS, vooral een 10-cilinder, daar kan geen MAK tegenop. :P

De NN/Bb was een puur best zeeschip, manoeuvreerde gigantisch direct en snel, maar had een te grote diepgang waardoor de vaart aanzienlijk terugliep op het toen gebruikelijke traject. Op diep water, zoals buiten Schuitengat, was het een mirakel van een bootje.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #62 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:35:50 »
Ik zal het kort houden: wat is in hemelsnaam een PD?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #63 Gepost op: 25 oktober 2009, 21:59:59 »
Volgens mij is de vraag: wie is PD? Tenminste, als ik het in de context hierboven plaats.
Gokje: Piet Doeksen (voormalig directeur)?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #64 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:15:14 »
De voorzijde is niet het enige deel van de Bereboot dat in het verleden gewijzigd is. Het viel me op dat het promenadedek aan de achterzijde en het daar bovenop geplaatste 'bushokje' er niet altijd hetzelfde hebben uitgezien. Met wat knip- en plakwerk heb hiervan een kleine compilatie gemaakt.

De bovenste foto is de oorspronkelijke situatie met het open 'bushokje' en het korte dek. De tweede foto is met het verlengde dek en het verlengde en gesloten 'bushokje', dit is destijds al bij Linjebus aangepast. De laatste foto is de bereboot als By-El-Shaddai waarbij een soort salon over de gehele lengte van het dek is aangebracht.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:36:27 door PiebeJanMan »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #65 Gepost op: 27 oktober 2009, 15:51:34 »
Kan iemand een foto plaatsen van de NN met open voordek in de haven van Terschelling?
Ben ik benieuwd naar!
Ik kan me haar alleen herinneren met gesloten voordek en was eigenlijk in de veronderstelling dat ze zo naar Terschelling gekomen was.

groet, Hans.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 19:18:54 door HansG »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #66 Gepost op: 29 oktober 2009, 15:04:40 »
Kan iemand een foto plaatsen van de NN met open voordek in de haven van Terschelling?
Ben ik benieuwd naar!
Ik kan me haar alleen herinneren met gesloten voordek en was eigenlijk in de veronderstelling dat ze zo naar Terschelling gekomen was.

groet, Hans.

Hans, de enige mij bekende foto van de Primula/NN met open voordek, maar wel met gele Doeksen schoorsteen staat in SSS; ik heb (nog) geen foto's gezien met open voordek op TS.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #67 Gepost op: 29 oktober 2009, 16:34:39 »
Willem, dank, ik ben op papier niet verder gekomen dan het boekje 'Passagieren op de Wadden'.
Zal eens kijken of Sinterklaas het boekje SSS mee kan nemen uit Spanje ;-)

Dank voor je reactie.

groet, Hans.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #68 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:04:48 »
Toch een mooie foto!
De eerste herinnering die ik aan haar heb is (waarschijnlijk) van de zomer van 1977 waarbij ze andersom lag. Ik herinner me dat ze andersom lag en de boeg open en dicht ging. Waarschijnlijk was het voorschip net dichtgemaakt en waren ze aan het testen.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #69 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:36:11 »
Dat kan dan misschien nog met "Pakjesboot ...."(ex "Noord-Nederland")?  ;) Een aanvullende opmerking: SSS is een vrij pittig geschreven zeer bedrijfseconomische geschiedenis. De lay-out man had nauwelijks affiniteit met alles wat vaart, die vond dat alle schepen op elkaar  lijken (een typische landkrab dus) en daarom zijn de foto's erg magertjes. Kon weinig anders, want dan was het boek helemaal te duur uitgevallen. Als je meer op foto's bent geconcentreerd, dan is "De Reederij" (Flevodruk Harlingen 2008) een goed alternatief; de teksten zijn daarin ook wat lezersvriendelijker.

Overigens heb je met SSS per definitie de tweede druk. De eerste druk is op een paar exemplaren na, integraal vernietigd, omdat de drukkerij vet op de offsetplaten had geknoeid, zodat overal hinderlijke vlekjes te zien waren. De titel van het eerste hoofdstuk "met rampen begint het" was dan ook zeer toepasselijk........

Passagieren op de Wadden is een aardig overzicht, maar heeft nogal last van niet erg juiste vermeldingen.

Hier ook nog even gewaarschuwd voor de site Fakta om Fartyg. Die vermeldt allerlei technische gegevens van de schepen, maar maakt geen of nauwelijks onderscheid in loodlijnlengte/Loa, metingslengte en-breedte, en dat soort zaken die je volkomen op het verkeerde been kunnen zetten. Overigens zijn vrijwel alle Nederlandse gegevens die FoF vermeldt, door een Nederlandse WSS-shiplover uit enkele van mijn boeken overgenomen, dus voor het NL-deel PSD, TESO, Doeksen, zit dat wel redelijk op lijn.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #70 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:40:49 »
Pieter, dank voor plaatsing, ik kende deze foto niet. Hoewel van achterin genomen kan je duidelijk zien dat het voorschip nog niet is aangepast. Het zou kunnen zijn dat de aanpassing van het dekhuis achterop het promenadedek toen al door andere constructeurs was gedaan dan de Oranjewerf. Bij Linjebuss liep het promenadedek niet zover naar achteren door en was dat dekhuis van achter open. Ik ben er niet zeker van of het nu de Midsland was of de Noord-Nederland, maar een van twee heeft ongeveer een jaar na indienststelling nog een kleine aanpassing aan het dekhuis op het promenadedek gehad.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #71 Gepost op: 30 oktober 2009, 18:08:45 »
Dank voor het plaatsen van de foto en dank voor de uitgebreide toelichting.

'Passagieren op de wadden' was destijds een erg leuk boekje, maar gaat, ik moet het opzoeken, volgens mij niet verder dan midden jaren 80. De toenmalige Schellingerland (nu Baldur) stond er nog niet in, want ik herinner me dat ik zelf een foto met een stukje tekst van haar er in heb geplakt   :P.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #72 Gepost op: 30 oktober 2009, 22:14:57 »
Op blz 260 van SSS staat een foto van de Primula in haar oorspronkelijke vorm onderweg naar Terschelling. Alleen de schoorsteen is geel geschilderd. Hoewel de foto niet zo groot is, kun je duidelijk zien dat het dek en dekhuis al verlengd zijn. Wel lijkt het net als op de foto van Pieter alsof het dekhuis nog niet volledig geconserveerd is (donkere plekken onder en rond de ramen van het dekhuis).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #73 Gepost op: 1 november 2009, 14:00:19 »
Op blz 260 van SSS staat een foto van de Primula in haar oorspronkelijke vorm onderweg naar Terschelling. Alleen de schoorsteen is geel geschilderd. Hoewel de foto niet zo groot is, kun je duidelijk zien dat het dek en dekhuis al verlengd zijn. Wel lijkt het net als op de foto van Pieter alsof het dekhuis nog niet volledig geconserveerd is (donkere plekken onder en rond de ramen van het dekhuis).

Ik herinner mij, dat de verlenging van het promenadedek en het sluiten van het dekhuis daarop, zijn gedaan kort voordat de Primula naar NL kwam. Althans dat is mij destijds verteld.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #74 Gepost op: 1 november 2009, 14:03:48 »
Dank voor het plaatsen van de foto en dank voor de uitgebreide toelichting.

'Passagieren op de wadden' was destijds een erg leuk boekje, maar gaat, ik moet het opzoeken, volgens mij niet verder dan midden jaren 80. De toenmalige Schellingerland (nu Baldur) stond er nog niet in, want ik herinner me dat ik zelf een foto met een stukje tekst van haar er in heb geplakt   :P.


Dhr Dekker en ik hebben ons destijds nog uitgebreid over het manuscript van "Passagieren" gebogen; de omvang was toen nog erg beperkt, maar de uitgeverij wilde geen groter boek maken. Toen was ik overigens al bezig met SSS, waar de drukkerij van Passagieren niet aan wilde. Vandaar dat dat later bij Van Wijnen is terecht gekomen.