Auteur Topic: Noord-Nederland (bereboot)  (gelezen 118014 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2007, 17:33:03 »
De avond voor vertrek naar Nigeria. (Zie achterzijde schip), waar hebben we dit meer gezien......

« Laatst bewerkt op: 18 september 2012, 16:43:12 door Wim Vink »

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2007, 19:32:47 »
Nou Jan ik denk dat het misschien bij de koegelwieck was (stortemelk)?
Mooie foto Jan als je daar meer van hebt plaats ze dan even  8)
Groeten Hessel Buren Terschelling

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2007, 15:33:32 »
Niet te geloven!! Even surfen op het internet, op mijn favoriete website..

Staat dit er! Over de toestand van het schip zullen we het maar niet hebben. De foto is wel uit 2001..
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=341431
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 15:44:46 door Jon »

marten

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #18 Gepost op: 18 april 2007, 13:53:50 »
Tijdens het "googlen" deze link over de 'Primula' gevonden:

http://www.kommandobryggan.se/hh/primula.htm

Groeten,
Marten.

Petra Lautenschutz-Vink

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Vrouw
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2007, 17:38:05 »
Deze foto is genomen op 27 december 1988.



foto: © Petra Vink
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2016, 15:39:52 door Wim Vink »
Greetz Petra

Christian

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2007, 06:57:49 »
Ik heb de beereboot nooit gekend, -omdat ik in deze tijd niet op Terschelling was-, maar een ding  is opvallend bij het bekijken van de foto's uit de jaren 70 en 80 op de pagina "Bussen op Terschelling": Voordat er de "Friesland" kwam, wordt de dienst blijkbar elke keer dat de fotograaf aanwezig was, toevallig uitgevoert door de Ex-AG-booten, de "Midsland", later de "Schellingerland". De NN verschijnt niet.  De foto's zijn maar een steekproef, maar..

...welke rol speelde de NN in de Doeksen-vloot werkelijk?
Was ze voormalige koplooper, een vorganger van de "Friesland" in de zin van "HET hoofdboot" die regelmatig 2-3 keer per dag naar de vaste wal ging? Of was ze een "ongelukkige schat",  een op zich wel krachtige en betrouwbare, maar voor de lijn Harlingen-Terschelling ongeschickte aanvuller
[z. ook:W.J:J Boot (p.260)], die het bovendien moielijk had met haar -ook al voor de jaren 80- ouderwetse verschijnsel? Weet iemand meer over de toemalige inzet van de NN?
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2012, 10:50:05 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2007, 07:56:54 »
In het boek van W.J.J. Boot wordt het allemaal goed beschreven: de NN werd aangeschaft om de veerdienst te versterken, maar niet om als standaard hoofdboot te dienen.
Zijn functie toen is vergelijkbaar met de Midsland heden te dage: aanvullend op de Friesland en als vervanger daarvan (of de Vlieland) als die naar de werf moesten.

En dat je de NN vaak op mijn busfoto's hebt gezien: puur toeval, want ik fotografeerde (en kiek nog steeds) de bussen met elke boot als toevallige achtergrond. Persoonlijk vond ik de NN wel een prettige boot om mee over te steken. Redelijk rustig vanwege de toegevoegde functie.

De NN had 1 groot nadeel: hij stak dieper dan de overige veerboten en dat gaf in de 80-er jaren problemen in het verzandende Schuitengat. Enige tijd vastzitten was soms geen uitzondering. Niet erg populair voor de passagiers en de bemanning.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2012, 10:51:11 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2007, 20:09:18 »
Toch had dat wel wat, dat vastzitten van de Noord Nederland, ....als je geen haast had tenminste, ik heb het een keer meegemaakt en toen kwam ik eigenlijk niet helemaal nuchter van boord af.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2012, 10:52:02 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #23 Gepost op: 16 november 2007, 20:42:48 »
oude dia van MartenJan

« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 21:58:59 door Wim Vink »

japie krekel

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #24 Gepost op: 1 januari 2008, 14:14:59 »
Ik ben op zoek naar foto's van de 'NOORD-NEDERLAND' dat het schip in de dienst vaart op Vlieland. En eigenlijk dat het schip op Vlieland zelf ligt. Dus, als er iemand is, die foto's daar van heeft, dan hou ik mij aanbevolen.

groeten japie

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #25 Gepost op: 1 januari 2008, 14:41:05 »
Ik ben op zoek naar foto's van de 'NOORD-NEDERLAND' dat het schip in de dienst vaart op Vlieland. En eigenlijk dat het schip op Vlieland zelf ligt. Dus, als er iemand is, die foto's daar van heeft, dan hou ik mij aanbevolen.

groeten japie

Hee Japie,

Deze vraag is al eens eerder gesteld en ik moet je zeggen dat er binnen dit forum waarschijnlijk niemand is die je kan helpen.
Zelf ben ik ooit eens met de bereboot naar Vlieland gevaren, maar heb daar helaas nooit foto's van gemaakt.
Ook heb ik eens een mailtje naar Jan van Vlieland gestuurd, maar nooit geen respons gehad.
De Foto's zullen er ongetwijfeld zijn, maar de vraag is: WAAR en WIE?
Mocht je nog eens wat binnenkrijgen dan mag ik hopen dat je ze gaat plaatsen

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2008, 17:42:55 »
Maar weer eens even een beetje aandacht voor de Noord Nederland, ex Primula, waar omheen het de laatste tijd een beetje stil is, ik fotografeerde het schip in de zomer van 1987, tijdens vertrek van Terschelling en vraag me stiekum wel eens af wat er van geworden is

Pieter

JaVaZee

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2008, 19:40:00 »
Weet iemand wat de capaciteit van dit schip zijn geweest?
het lijkt altijd zo'on groot schip maar volgens mij zullen de cijfers meevallen.

Wie heb het antwoord?

groetjes,
Nils

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2008, 20:10:09 »
Hoi Nils,

De Noord Nederland toont inderdaad groot, en dat komt denk ik door de in verhouding  grote breedte. De lengte viel inderdaad mee, 48 meter en dat is in verhouding tot de huidige Friesland, die 69 meter lang is, klein. en ook nog korter als de oude Friesland.
De capaciteit was met ongeveer 50 personenauto's in die tijd, voldoende maar de Noord Nederland had geen hefdekken voor auto's, aan passagiers kon het schip meen ik 800 personen vervoeren. Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.

Pieter

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (bereboot)
« Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2008, 19:38:32 »
Laatst bekende eigenaar is Redffern Ocean Lines gevestigd in Ikeja Nigeria.

Vond ook nog iets op Imo nummer en daar is volgens mij niet uit op te maken dat ze gesloopt of gezonken is.

http://www.gemisi.info/18424-336.php

Ik heb me helemaal suf gegoogled, maar buiten een postadres om is er niet veel te vinden over deze maatschappij.