Auteur Topic: Verlengen Noord Nederland  (gelezen 30420 keer)

grey

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
Verlengen Noord Nederland
« Gepost op: 30 december 2005, 14:17:53 »
Ik hoorde "in de wandelgangen" dat de Noord Nederland verlengd zal worden, wie weet wat, groetjes Grey
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2008, 15:41:48 door Bob Koetsier »

Dirk

  • Gast
Re: Verlengen Noord Nederland.
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2006, 15:08:39 »
Als ze het schip echt gaan verlengen, betekent dat de zaken erg goed gaan. Als men dan meer vrachtwagens kan vervoeren, is die investering zo weer terugverdiend.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Verlengen Noord Nederland.
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2006, 15:19:59 »
Is het mogelijk dat ze dan deze winter nog verlengd gaat worden?

Ik heb er eerlijk gezegd geen flauw idee van. Ik denk dat het ook te maken heeft met de drukte bij de werf die de opdracht gaat krijgen.
Maar dat ze verlengt gaat worden lijkt nu wel duidelijk

grey

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 30
Re: Verlengen Noord Nederland.
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2006, 09:57:31 »
Het zou handig zijn de verlenging voor het komende seizoen te doen dan heb je er het meeste profijt van. Als de beslissing is genomen kan een werf het tussen deel van te voren bouwen.  Een beetje afhankelijk op welke plek je het doet kan het stuk er redelijk vlot tussen worden gezet want de werven van vandaag de dag kunnen veel.
In twee tot drie weken moet je een heel eind kunnen komen, we wachten af. Groeten Grey

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:08:57 »
Hier vind ik een verhaal over studie naar verlenging van de NN. Er wordt echter ook een RoPax van 60 meter genoemd om te verlengen, ik denk dat hier de Vlieland wordt bedoeld?

http://www.adhocmarinedesigns.co.uk/work.php?display=projects

Citaat
Rederij Doeksen, Holland

Ad Hoc Marine Designs were contracted to investigate the feasibility of stretching 2 existing vessels in their fleet by approximately 10 frames. One being a 45m and the other a 60m RoPax vessel. The investigations focused upon the "will it pass Class structure rules without major changes", weight study to establish the new weights, the stability and hydrostatics to ensure Flag compliance as well as speed predictions. The results provided sufficient information for Rederij Doeksen to make an informed decision about future possibilities and growth within the company.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2011, 14:29:08 »
De Noord-Nederland is ontworpen op basis van een mogelijke toekomstige verlenging. Met de 60-m ropax wordt ongetwijfeld de Vlieland bedoeld.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2013, 19:13:14 »
Zag een berichtje op de kabelkrant voorbij komen over het aanpassen/verlengen van de noord nederland.
Voor zover ik heb kunnen lezen willen ze de NN op LNG laten varen.
iemand hier meer over gehoord?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2013, 21:17:55 »
Dat Doeksen op termijn naar LNG over wil stappen is op zich geen nieuws. Wel nieuw is dat blijkbaar de NN de primeur krijgt en niet het nieuwbouwschip dat de Midsland moet gaan vervangen.

Bij het ontwerp van de NN is rekening gehouden met een mogelijke verlenging met 15 meter. Wellicht kan het verlengen gemakkelijk gecombineerd worden met de ombouw naar LNG. Ik verwacht dat Doeksen niet geheel op LNG zal inzetten, maar dat de schepen ook op diesel kunnen blijven varen. Je hebt dus naast de bestaande brandstoftanks voor dieselolie ook tanks voor de LNG nodig en dan is de verlenging denk ik gewoon noodzakelijk om extra ruimte hiervoor te creëren.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2014, 15:08:33 »
Iemand die wat meer informatie over dit bericht heeft, of het bericht zelf. Ik kan er niet echt ergens wat over vinden...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Verlengen Noord Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2014, 16:02:27 »
Uit De Terschellinger van 27 december 2013:

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2014, 11:04:15 »
Vandaag ook artikel in de LC. Bij duidelijkheid over de concessie wordt er ook een accomodatie/salon voor 150 pax toegevoegd!

"Het schip wordt waarschijnlijk met ca. 15 meter verlengd. Door de verlenging is er meer vrachtcapaciteit en ruimte voor de LNG-tanks. Het schip krijgt een voortstuwingsinstallatie die zal gaan draaien op 85% LNG en 15% gasolie, een "Dual Fuel" installatie. Hiermee kan een veel lagere uitstoot van CO2, NOx, SOx en fijnstof behaald worden en daarmee ver onder de wettelijke vereisten uitkomen. Het Waddenfonds kent een subsidie toe van € 1.207.500, waar de totale projectkosten op € 3.450.000 zijn. Hoe het schip er na de ombouw uit komt te zien, waar de ombouw gaat gebeuren en de exacte tijdsplanning zijn nog niet bekend. De Leeuwarder Courant meldt vandaag dat bij duidelijkheid over de concessie de ombouw nog verder zal gaan. De Noord Nederland zal dan omgebouwd worden om naast 50 personenauto's ook nog 150 passagiers mee te nemen. Volgens de LC is het dan de bedoeling dat het schip meer flexibiliteit in de vloot biedt. Op piekmomenten, zoals Oerol, kan de Noord Nederland dan ook voor passagiersvervoer ingezet worden. Paul Melles (Directeur Rederij Doeksen) vermoedt dat de ombouw een klein jaar zal duren en waarschijnlijk op een buitendijkse werf plaats moet vinden. Melles hoopt dat de klus in het noorden van het land gedaan kan worden."

Zie Veerbootinfo.nl

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Verlengen Noord Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2014, 11:20:36 »
Als de ombouw een klein jaar gaat duren, zoals wordt aangegeven, ben ik benieuwd hoe Doeksen de capaciteit gedurende die periode gaat opvullen?
B.v. vervoer van vuilnis vanaf de eilanden was geen wenselijke optie meer per "gewone" veerboot i.v.m. stankoverlast.

In mijn gedachten heb ik al twee oplossingen, maar die zijn momenteel prematuur.
Ik wacht de ontwikkelingen eerst af :).
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2014, 12:35:57 »
Ik kan me voorstellen dat de totale ombouw (het project) een jaar kost. Zou het niet logischer zijn dat men alle onderdelen klaar maakt voor plaatsing en uitbreiding en dat men dan pas op het moment van plaatsen het schip voor kortere tijd uit de vaart neemt om het uitbouwen uit te laten voeren?
Dan kan in die kortere tijd (vast in de winter) de Midsland de diensten overnemen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2014, 21:03:26 »
De passagiersaccomodatie word geschikt gemaakt voor 200 passagiers.
Ze word geloof ik met 16 meter verlengd.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Verlengen Noord Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2014, 21:54:48 »
De passagiersaccomodatie word geschikt gemaakt voor 200 passagiers.
Ze word geloof ik met 16 meter verlengd.

Heb jij een rechtstreekse informatie?
Misschien is het handig bronnen te vermelden :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink