Auteur Topic: Holland - RWS periode  (gelezen 24561 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland - RWS periode
« Gepost op: 23 december 2005, 07:49:32 »
Hoewel het schip in de RWS-periode niet zijn mooiste uiterlijk had, is de Holand dankzij RWS nu nog in het land. Anders was hij wellicht naar het buitenland verkocht of, erger nog, gesloopt geweest.
Op het bijgaande plaatje, toen de Holland de Kerst van 1986 op Terschelling doorbracht, is ook de oude Friesland in zijn nadagen nog te zien en een aantal Terschellinger visserschepen.



foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 2 april 2012, 21:31:50 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland - RWS periode
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2005, 11:23:49 »
25 februari 1989 was ik in de buurt van Scheveningen. Toen kon ik het niet laten om even naar de Holland te gaan kijken.



Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2014, 09:35:43 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland - RWS periode
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2007, 16:55:33 »
Nadat de Holland in 1975 bij RWS had proef gevaren, kon het schip vanaf 1976 voor langere tijd zijn diensten bij deze instantie bewijzen.
Om die diensten meer inhoud te geven kreeg de Holland in 1976/1977 een zogenaamde "snuffelpijp" aan zijn steven. Daarmee kon al varend water worden opgezogen voor onderzoek, als ik het tenminste goed heb begrepen.

Op de afbeelding van 29 juli 1977 ligt de voormalige sleper met zijn nieuwe steven in de Haven van West-Terschelling. Toen nog helemaal in de Doeksen kleuren. Dat zou vanaf 1978 veranderen.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 4 november 2015, 09:33:22 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Holland - RWS periode
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2007, 21:52:04 »
In 1978 lag de Holland weer op hetzelfde plekje (als het vorige bericht) in de Haven van West, maar nu in de RWS kleur. Iedereen mag zijn eigen smaak hebben, maar ik kon die kleur niet zo waarderen.
Bijgaande foto is genomen op 15 april 1978.

Vooraan is ook de reserve-reddingboot Prins Hendrik te zien (tegenwoordig ook museumboot) en verderop zijn resp de Stortemelk, Midsland, Bereboot, de Slof en de Friesland waar te nemen.
Naast de Midsland ligt nog een Doeksen schip (uitgedokterd dmv een andere dia) en dat is de Brandaris II.
Ik vraag me af of het beurtschip dat aan de andere kant van de steiger van de Holland ligt, de Adriana is. Zo niet, weet iemand welk schip het dan is? Het zou de Adriana kunnen zijn, want die is in de loop van 1978 verkocht.

En voor de liefhebber: helemaal rechts zijn nog restanten van de rails naar de werf van Krul te zien.



Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2013, 13:12:06 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Holland - RWS periode
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2008, 07:42:09 »
Citaat van: Thasos
Brand op de Holland ! Rescueoefening zomer 1994.
Groet.

Jan, daar moet ik ook nog plaatjes van hebben. Dat houdt in dat ik in de weekend wat te zoeken heb.....
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Holland - RWS periode
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2008, 17:47:17 »
Citaat van: Thasos
Brand op de Holland ! Rescueoefening zomer 1994.
Groet.

Jan, daar moet ik ook nog plaatjes van hebben. Dat houdt in dat ik in de weekend wat te zoeken heb.....

Het was wat zoekwerk in diverse bronnen, maar ik heb alles weer boven tafel.

Als gezin kwamen we die dag om 11.45 aan op Ts voor onze jaarlijkse zomervakantie.
De krant De Terschellinger rekende op mijn aanwezigheid bij dit evenement, aangezien de vaste journalist op vakantie was en ik was destijds hun achtervang v.w.b. foto's.
Dit hield in dat we direct van de boot naar het vakantiehuisje reden en alles uit de auto gooiden. Mijn vrouw bleef achter om alles op zijn plek te leggen, terwijl mijn dochter en ik op de fiets naar de havendam vlogen, gewapend met camera's. Zij had de kleurenfilm in haar toestel en ik de zwart-wit.

We waren net op tijd:
Er werd een brand aan boord gesimuleerd.
Opvarenden moesten per SAR-heli worden gered.





Foto's: © Petra en Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2014, 09:44:46 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Holland - RWS periode
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2008, 21:59:22 »
Uit het begin van de RWS-periode twee (minder kwalitatieve) foto's uit 1976.
De Holland met de Doeksen en RWS-vlag in het want in de Haven van West, 16-7-1976.





Foto's: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 25 november 2013, 15:49:10 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Werfbeurten in het verleden
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2008, 10:09:17 »
Na een werfbeurt bij de Oranjewerf voer de Holland in RWS uitvoering weer richting IJmuiden en kwam langs mijn werk (aan Het IJ te Amsterdam) op 26 november 1980.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 1 april 2012, 16:02:24 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Holland - RWS periode
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2008, 21:10:53 »
Het krantenbericht van 7 mei 1975 met daarin o.a. de zinsnede: op jaarcontract verhuurd aan de directie Noordzee van Rijkswaterstaat.


Klopt, het contract werd periodiek verlengd.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2008, 22:10:22 door Bob Koetsier »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland - RWS periode
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2010, 16:30:21 »
17 augustus 1981: na een weekend op Terschelling ging de Holland weer voor RWS varen.
Meestal lag de Holland tijdens de RWS-periode in Scheveningen, maar in de zomer en tijdens de Kerst/jaarwisseling lag hij op Ts.
Op genoemde datum moest hij eerst zwaaien om de te kunnen vertrekken, want hij had met de kop oorstwaarts gelegen.



Dia: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 4 november 2015, 09:34:30 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland - RWS periode
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2013, 16:46:34 »
Op 26 november 1980 aan de kompaspaal in Het IJ te Amsterdam, na een werfbeurt op de Oranjewerf aldaar.



dia: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Holland - RWS periode
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2013, 13:18:58 »
De Holland op zijn "eigen" plek in de haven van WTs.
Op de achtergrond is de Oost-Vlieland zichtbaar.
Datum: 2 september 1988



foto: © Wim Vink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Holland - RWS periode
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2013, 14:15:46 »
Tot nog toe hebben we alleen foto's van de buitenkant gezien.
Hierbij een paar foto's van het interieur waar de jongens van RWS aan het werk waren.
Op de eerste foto zie je een gedeelte van het 'natte lab'. Hier kwam het water via een buffervat binnen.
Hieruit tapte men het af en werd het o.a. door diverse filters geperst om de zwevende deeltjes er uit te halen.
Een ander deel stroomde door een gootje waarin meetaparatuur hing om de temperatuur, het zout-, zuur- en zuurstofgehalte te meten. Tevens werdt er een gedeelte in flesjes gedaan en ingevroren. Deze gingen, samen de de filters, naar diverse laboratoria aan de wal om verder onderzocht te worden op b.v. zware metalen.
Op de tweede de 'verwerkingsruimte' waar deze gegevens werden opgeslagen. Hier stonden ook aparaten om 'boven' in de gaten te houden. Ze konden de vaarsnelheid en de positie uitlezen.
In de eerste jaren zat dat er nog niet en kon je nog wel eens een stukje afsnijden. Waren we wat eerder terug.
De eerste watermonsters werden gewoon met de puts opgeslagen en door een trechterje in de flessen gedaan.
In Vlissingen, Scheveningen, IJmuiden en Den Helder werden deze aan wal gebracht en met een busje naar de diverse labs gebracht waar alles werd bekeken.
In het lab vond men echter ook sporen van zink (puts), koper (anti-fauling) en meer vreemde stoffen.
Om dit te voorkomen werd er een boompje geplaatst, met hieraan een reddingboei waarin een pompje hing.
Zo werd het water een meter of drie van het schip vandaan gehaald. Dat ging al beter tot...de kok een pan met soepresten overboord zette en de vermicelli in de monsterflessen zat. 
Geen succes!  Daarna kwam die pijp voor de boeg, met daarin een pompsysteem, zodat het water vóór het schip werd opgepompt en er geen vreemde dingen meer in konden komen. Een ander voordeel was, dat je niet meer op elk meetpunt stil moest liggen, je kon gewoon doorvaren.
Foto's van dit 'zuigmondje' heb ik ook wel ergens. Komen later.

Groeten, Bert
 

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Holland - RWS periode
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2013, 16:21:55 »
Hier zijn de plaatjes van de 'snuffelpijp' en de 'vermicellipomp'

Groetjes, Bert

Bert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 20
Re: Holland - RWS periode
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2013, 16:41:30 »
nog een zijaanzicht