Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland - RWS periode

(1/7) > >>

Wim Vink:
Hoewel het schip in de RWS-periode niet zijn mooiste uiterlijk had, is de Holand dankzij RWS nu nog in het land. Anders was hij wellicht naar het buitenland verkocht of, erger nog, gesloopt geweest.
Op het bijgaande plaatje, toen de Holland de Kerst van 1986 op Terschelling doorbracht, is ook de oude Friesland in zijn nadagen nog te zien en een aantal Terschellinger visserschepen.



foto: © Wim Vink

Wim Vink:
25 februari 1989 was ik in de buurt van Scheveningen. Toen kon ik het niet laten om even naar de Holland te gaan kijken.



Foto: © Wim Vink

Wim Vink:
Nadat de Holland in 1975 bij RWS had proef gevaren, kon het schip vanaf 1976 voor langere tijd zijn diensten bij deze instantie bewijzen.
Om die diensten meer inhoud te geven kreeg de Holland in 1976/1977 een zogenaamde "snuffelpijp" aan zijn steven. Daarmee kon al varend water worden opgezogen voor onderzoek, als ik het tenminste goed heb begrepen.

Op de afbeelding van 29 juli 1977 ligt de voormalige sleper met zijn nieuwe steven in de Haven van West-Terschelling. Toen nog helemaal in de Doeksen kleuren. Dat zou vanaf 1978 veranderen.



Dia: © Wim Vink

Wim Vink:
In 1978 lag de Holland weer op hetzelfde plekje (als het vorige bericht) in de Haven van West, maar nu in de RWS kleur. Iedereen mag zijn eigen smaak hebben, maar ik kon die kleur niet zo waarderen.
Bijgaande foto is genomen op 15 april 1978.

Vooraan is ook de reserve-reddingboot Prins Hendrik te zien (tegenwoordig ook museumboot) en verderop zijn resp de Stortemelk, Midsland, Bereboot, de Slof en de Friesland waar te nemen.
Naast de Midsland ligt nog een Doeksen schip (uitgedokterd dmv een andere dia) en dat is de Brandaris II.
Ik vraag me af of het beurtschip dat aan de andere kant van de steiger van de Holland ligt, de Adriana is. Zo niet, weet iemand welk schip het dan is? Het zou de Adriana kunnen zijn, want die is in de loop van 1978 verkocht.

En voor de liefhebber: helemaal rechts zijn nog restanten van de rails naar de werf van Krul te zien.



Foto: © Wim Vink

Wim Vink:

--- Citaat van: Thasos ---Brand op de Holland ! Rescueoefening zomer 1994.
Groet.

--- Einde van citaat ---

Jan, daar moet ik ook nog plaatjes van hebben. Dat houdt in dat ik in de weekend wat te zoeken heb.....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie