Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Oceaan I

<< < (2/5) > >>

Wim Vink:

--- Citaat van: Wim Vink op 11 oktober 2012, 20:44:05 ---SSS, blz 319 geeft aan dat de Oceaan in 1932 is omgebouwd tot onderzoeksvaartuig.
Wellicht zijn de bijgebouwde zaken op het achterschip in de jaren erna blijven zitten.

--- Einde van citaat ---

Ik moet mijn eigen bewering tegenspreken aan de hand van bijgaande foto uit 1938, waar de Oceaan, samen met de Holland (I), de tinbaggermolen Karimata sleept.
Het bouwwerk op het achterdek zit er niet meer op.
Dus is het de vraag of de foto van Gijsha wel in 1939 is gemaakt; wellicht dus eerder.



foto: coll. Tjeb Cupido

Wim Vink:
Een mooi zijaanzicht van dit schip in de haven van West.
Het lijkt wel een statiefoto, dus kon die wel eens in 1928 zijn genomen, toen het schip in dienst van Rederij Doeksen kwam.
Wie het zeker weet, mag zich melden.



foto: coll. Gerda Kuijper

Gijsha:

--- Citaat van: Wim Vink op 11 oktober 2012, 21:00:48 ---
--- Citaat van: Wim Vink op 11 oktober 2012, 20:44:05 ---SSS, blz 319 geeft aan dat de Oceaan in 1932 is omgebouwd tot onderzoeksvaartuig.
Wellicht zijn de bijgebouwde zaken op het achterschip in de jaren erna blijven zitten.

--- Einde van citaat ---

Ik moet mijn eigen bewering tegenspreken aan de hand van bijgaande foto uit 1938, waar de Oceaan, samen met de Holland (I), de tinbaggermolen Karimata sleept.
Het bouwwerk op het achterdek zit er niet meer op.
Dus is het de vraag of de foto van Gijsha wel in 1939 is gemaakt; wellicht dus eerder.



foto: coll. Tjeb Cupido

--- Einde van citaat ---

In het tijdschrift "De Ingenieur" van 15 december 1933 staat een foto van de Oceaan van 12 mei 1933 als opnemingsvaartuig van de studiedienst van den Rijkswaterstaat. Daar heeft het schip dezelfde opbouw op het achterdek. Vergelijk ook blz. 61 van "De Reederij 1908-2008". De eerdere foto toont dus de Oceaan in charter van Rijkswaterstaat en moet dus zijn genomen voor 1938. Link: http://resolver.kb.nl/resolve?urn=dts:2968073:mpeg21:0016
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink:
Het achterschip van de Oceaan. Verderop in de haven van West is de Noordsvaarder te zien.
Deze foto zal tussen 1928 en 1930 zijn gemaakt.



foto: coll. Gerda Kuijper

Wim Vink:
De Oceaan met de Benwyvis op sleeptouw, 12-1-1930.
(zou ook bij Bergingen geplaatst kunnen worden :))



foto: coll. Dirk de Hek

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie