Auteur Topic: Oceaan I  (gelezen 18989 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan I
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2016, 10:24:12 »
De ijzeren Oceaan in dienst als onderzoeksvaartuig voor RWS.
Foto uit de Terschellinger haven, waarschijnlijk omstreeks 1933.
De was van de bemanning hangt vrolijk te drogen op het voorschip :).



foto: coll. W. Lublink
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2016, 09:39:17 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan I
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2016, 09:41:22 »
De Oceaan in 1928



foto: coll. H. Rexwinkel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan I
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2018, 09:25:13 »
"IJzeren" Oceaan.
Tijdstip en plek onbekend.



foto: coll. Hein Voorhout
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan I
« Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2018, 12:38:15 »
IJzeren Oceaan in dienst van RWS, omstreeks 1935.
(fotokwaliteit is helaas wat minder...)



foto: coll. Heert Starrenburg
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Oceaan I
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2020, 22:30:16 »
Opgepikt van de website tracesofwar.nl:
"Hr. Ms. BV 4 (2)
(ex Oceaan)

Bouwwerf:   Gusto te Schiedam, 1916
Waterverplaatsing:   329 ton
Machinevermogen:   750 pk
Maximale snelheid:   12 knopen
Bemanning:   15 koppen
Bewapening:   1 x 5cm kanon

Hr. Ms. BV 4 (2) was de sleepboot Oceaan van de firma Doeksen. De boot werd gevorderd om de vorige BV 4 te vervangen die in oktober 1939 terug ging naar haar eigenaar. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de sleepboot aangekocht door de Koninklijke Marine ter vervanging van het onderzoekingsvaartuig M 2 dat verloren was gegaan. In 1927 voerde de marine het schip van de sterkte af en de sleepboot werd verkocht aan Doeksen. Deze firma zette de sleepboot in als Oceaan met als thuisbasis Terschelling. Nadat het schip in oktober 1939 gevorderd was, werd het als Hr. Ms. BV 4, op 19 december 1939, in dienst gesteld door commandant LTZ 2 T. Nagtegaal. De BV 4 werd op 14 mei 1940 in het Boschgat tussen Terschelling en Ameland op het strand gezet om te voorkomen dat het vaartuig in Duitse handen viel en ging hierbij verloren".

Maartenship

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 2
Bergingssleper 'Oceaan'
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2021, 10:09:54 »
Hallo mensen, ik ben nieuw hier.

Mijn grootvader werkte voor de oorlog (WO2) bij Rijkswaterstaat, en heeft over een aantal onderzoeken gerapporteerd. Bij het nazoeken naar deze rapporten in de archieven stuitte ik op deze fraaie tekening van de 'Oceaan', die in 1916 bij Gusto als 'Loodsboot No. 14' was gebouwd en in 1929 door Doeksen was overgenomen als bergingssleper. In het zomerseizoen werd dit schip door Rijkswaterstaat ingehuurd als meetschip. Op de tekening is duidelijk aangegeven welke uitrusting daarvoor werd geïnstalleerd.

Ik dacht dat dit forum er wel interesse voor zou hebben. Ik heb begrepen dat het schip tijdens de mobilisatie in 1939 door de Marine is gevorderd en als Bewakingsvaartuig BV 4 in de meidagen van 1940 door de eigen bemanning bij Ameland tot zinken is gebracht.

Maartenship

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 2
Re: Bergingssleper 'Oceaan'
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2021, 10:21:00 »
Voor wie het interessant vindt, hierbij ook het rapport (overzicht) waarin ik deze tekening aantrof. Ook hierbij een link naar de website van Gusto waar het schip (Bouwnummer 495) met zijn technische details beschreven wordt: https://werf-gusto.com/?p=1241
Verder nog een  tweede tekening die in een collegedictaat van de TU Delft bleek te staan. Soms vind je dingen op onverwachte plaatsen!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Oceaan I
« Reactie #22 Gepost op: 7 juli 2021, 18:40:49 »
Interessante informatie Maartenship. Het verhuren aan RWS was het gevolg van de snelheid van het schip. Of beter gezegd het gebrek hieraan. Als bergingsjager was het schip te langzaam en zo kwam het schip bij RWS terecht.