Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Orsay

(1/4) > >>

Wim Vink:
Dit schip is ooit aangeschaft door Doeksen in 1958 naar aanleiding van nostalgische herinneringen aan de Holland III.
In SSS, blz 147, kunnen jullie het verloop van de geschiedenis van dit schip lezen, maar tot een sleper is het nooit gekomen.
Naar mijn weten heeft hij hij altijd achterin de haven van WTs gelegen aan het zogenoemde "kleine steigertje".
Ben Gernaat fotografeerde het schip naast de Bornrif in 1959.



foto: © Ben Th. Gernaat

Wim Vink:
In de fotocollectie van mijn oom vond ik ook nog een foto van de Orsay, genomen in austus 1960.
De Orsay werd in 1962 door de Doggersbank weggesleept naar Rotterdam.
Verder verloop van dit schip is te lezen in SSS, blz. 319.



foto: © D. Stapersma

Wim Vink:
Bijgaande foto kwam ik tegen op het schutblad van een promotioneel boekje over Terschelling, gemaakt door de bekende fotograaf Cees van der Meulen en uitgegeven door de Moderne Boekhandel, vh M. Swart.

Helaas is de scan vanwege het raster niet zo duidelijk, maar wat ik mijzelf afvroeg is het schip achter de Holland. Het is wit of grijs en het zou de Orsay kunnen zijn.
Andere foto's uit het ongedateerde boekje schat ik zo ongeveer eind jaren 50 van de vorige eeuw. Toen was de Orsay net op Terschelling volgens de gegevens uit SSS.
Volgens mijn herinnering (maar ik was eigenlijk te jong om het exact te weten) lag de Orsay altijd achterin de haven aan het zogenoemde "kleine steigertje".
Wie kan mij verder helpen aan scheepsherkenning en eventuele verdere wetenswaardigheden over dit schip?



foto: Cees van der Meulen.

NB. Wie weet waar de collectie van wijlen Cees van der Meulen is gebleven/opgeslagen? Hij kwam geregeld op Terschelling en heeft ook veerboten vastgelegd. Dat lijkt me interssant voor ons forum.

willem boot:
Gegevens uit SSS komen uit de kantoorjournaals van de rederij. Die werden destijds stipt bijgehouden.
Waar de negatieven van Van der Meulen zitten, is voor mij een vraag, maar ik heb er nooit naar gezocht, dus, mea culpa. Houd er wel rekening mee dat de erfgenamen zeer precies zijn met de auteursrechten op zijn foto's (die rechten blijven gewoon bestaan) en dat dus publicatie niet zonder meer toegestaan is.

Lieuwe:
In het Nederland fotomuseum te Rotterdam zijn nog oude negatieven van Cees van der Meulen aanwezig. Op aanvraag mag je deze bekijken en kan je - na betaling uiteraard- een afdruk of een CD kopen met de afdruk daarop.
Ik heb daar een keer een foto van de Holland gekocht. Zie ook de website van het fotomuseum: www.nederlandsfotomuseum.nl (zoeken op Cees van der Meulen)
Nb het betreft helaas maar een klein deel van de foto's. De familie van der Meulen zou het merendeel van de foto's beheren

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie