Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

NAM-ponten

(1/5) > >>

Wim Vink:
Vandaag was ik op zoek naar het topic over dit onderwerp, maar ik kon het niet vinden.
Vaag kan ik me herinneren dat er in de eerste versie van het forum een topic over dit onderwerp was.
Of het zo dat ze stonden vermeld in in een vorige versie van de website, ik weet het niet precies meer.

Maar ik vind het wel op zijn plaats om over deze bijzondere schepen hier een topic te starten.
In de foto's van mijn oom was een hele serie opgenomen van de Hilsea, één van de twee ponten, die waren overgenomen van een Britse maatschappij. Doeksen wilde destijds deelnemen in een toeristich project in Ierland over de rivier de Shannon. In SSS kan je op pagina 249 en 250 daarover het naadje van de kous lezen.

Om kort te gaan: dat project ging niet door en Doeksen had er twee schepen bij. Toevallig (?) ging de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) op de Waddeneilanden proefboringen doen, ook op Terschelling. Daartoe moest zwaar materieel worden overgezet. Aangezien dat te zwaar c.q. te groot was voor de toenmalige veerboten, konden de ponten, die daarna door het leven gingen als "NAM-ponten", hiervoor nuttig worden ingezet.
Al snel bleek in de praktijk het motorvermogen te zwak om een fatsoenllijke, maar wellicht ook veilge snelheid te halen. Als oplossing werd de Stortemelk II, maar soms ook wel de Schellingerland ingezet. Soms werd er gesleept, maar ook vaak werd een pont langszij genomen en zo werd de overtocht gemaakt.

Ik noemde al de naam van de ene pont, namelijk de Hilsea, de andere was de Fishbourne.
Technische gevens: zie SSS, pagina 314 en 315.

Ben Gernaat fotograafde beide ponten in 1966:



foto: © Ben Th. Gernaat

De zwarte pont is de Fishbourne, de grijze is de Hilsea.

wd:
Hier een foto van de Hilsea.
(let op rechts de ''Stortemelk'')
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/viewship.asp?id=11546

Wim Vink:
Zoals ik al schreef in het vorige bericht, had mijn oom een serie van één van de ponten gemaakt, namelijk de Hilsea.
In 1964 was de toename van het autovervoer dermate groot dat de Friesland en de Schellingerland onvoldoende capaciteit konden bieden.
Doeksen bedacht als oplossing de inzet van één van de ponten voor autovervoer, daarbij geassisteerd door de Stortemelk II.


De combinatie voor de havenmond.


Beide schepen inmiddels in de haven van WTs.


Op positie voor de helling bij Krul.

foto's: © D. Stapersma

Wim Vink:
De laatste plaatjes van de serie:


Het lossen kan beginnen.


Veel belangstelling voor dit bijzondere transport.


De tweede auto komt van boord, terwijl de planken pasklaar worden gelegd.


Onder toeziend oog van kapitein G. Gorter (in lichte overall) gaat de derde auto de pont af.


Vanaf de pont zelf bekeken; G. Gorter geeft aanwijzingen aan de autobestuurder.

NB. Deze hele serie is in juli 1964 gefotografeerd.
foto's: © D. Stapersma

HansG:
Prachtig! En voor mij geheel nieuw...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie