Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Overstappen op de Vlieree

(1/4) > >>

Wim Vink:
Van dit onderwerp zijn in het verleden historische foto's verschenen in het topic van 100 jaar VVV-Vlieland, waarbij getracht werd de overstap nog eens te herhalen. Die foto's zijn helaas verdwenen en ik wil een apart topic over dit onderwerp starten.

Voor zover ik kan herleiden uit SSS van WJJ.Boot is de overstap op de Vlieree sinds 1883 in gebruik gekomen. Voor die tijd werd Vlieland nogal losvast bediend, soms rechtstreeks vanuit Harlingen, maar dikwijls ging de post (want dat was vaak de belangrijkste lading) van Texel naar Vlieland. De overstap is tot 1962 in stand gebleven. Toen kwam de toenmalige Oost-Vlieland in dienst die rechtstreeks naar Harlingen voer.
Wie mij op dit punt kan corrigeren c.q. aanvullen, is welkom.

De eerste foto van dit onderwerp dateert van september 1958. Een kennis van me vond in het familiealbum van zijn vader bijgaande foto van de kleine Vlieland, die naast de Schellingerland ligt (ter herkennen aan de extra deksalon bovenop).



foto: © fam. v.d.Zwaard

Wim Vink:
Mijn oom, D. Stapersma heeft in 1961, maar ook nog in febr 1962 foto's gemaakt van de overstap (tussen de Vlieland en de Friesland).
Hier volgende eerste drie, uit 1961.





Wim Vink:
Nog drie foto's uit 1961:







foto's: © D. Stapersma

willem boot:
Mooie serie foto's, Wim.

Voor de volledigheid: zowel Zur Mühlen als sde Alkmaar Packet hebben in een driehoek over Vlie gevaren als er drukte genoeg was. Zur Mühlen gaf aansluiting met een (later gemotoriseerde)  blazer, maar heeft ook met de 'Terschelling' over Vlieland gevaren, al schijnt dat bijzonder weinig te zijn voorgekomen. De Alkmaar Packet heeft inderdaad met de Kraus over Vlieland gevaren, maar had tegelijk de motorboot Vlieland in dienst die gewoon passagiers overnam of overgaf.

Doeksen heeft na de overname van de Terschellinger Stoomboot Maatschappij vrij snel 's zomers de aangepaste 'Stortemelk II' ingezet, een plan gemaakt voor een nieuwbouw tender, maar is al direct na de aanschaf van de Schellingerland (1) bij grote drukte op Vlie gaan varen. Dat deed de TSM met de Schellingerland, omdat die als dubbelschroever wat minder diepgang had. Ook de Vlieland van 38 voer 's zomers direct vanuit Harlingen op Vlie, maar zette ook over als het niet druk was. Dat af en aan overzetten of doorvaren is totaan de indienstselling van de Oost-Vlieland gehandhaafd.

Wim Vink:
Bedankt Willem voor je nuttige aanvullingen.
En ik heb er nog drie uit 1961:







foto's: © D. Stapersma

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie