Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 303043 keer)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #390 Gepost op: 16 november 2018, 14:11:29 »

Eindelijk weer eens een discussie, prima.
Natuurlijk, ik begrijp dat iedereen het liefst in het weekend reist en natuurlijk begrijp ik, dat iedereen en zeker de eilanders ten alle tijde mee willen kunnen.
Maar klachten over niet mee kunnen als ze te laat zijn, omdat het vertrek protocol al in gang is gezet, of over te weinig plek (gaat dan zeker niet over de meeste vrij lege afvaarten door de week, ook in het hoogseizoen) zullen er altijd zijn. Verifiëren kan je ze niet.
Maar je kan toch ook niet met het vliegtuig mee als de gate al gesloten is, met de bus mee, die er nog staat maar zijn deuren al dicht heeft, of met de trein mee als het elektronische fluitje van de conducteur al is gegaan.
Ik zou zeggen kom gewoon op tijd.
En als een eilander er zo tegenop ziet om op de boot te stappen, dan moet hij misschien maar elders gaan wonen, doen bewoners van de Randstad ook, die naar de provincie trekken. 
De Randstad is beredruk, vol files, je kan geen kant uit, ik ben eigenlijk wel jaloers op die Vlielanders en Terschellingers.

Naar Vlieland worden per jaar, zo blijkt uit de vervoercijfers rond 216000 personen over gezet. Dat is per dag 592 en dus per afvaart 197.
Dat moet toch met de Vlieland en in de winter een van beide Willems te doen zijn lijkt me.
Niet natuurlijk als iedereen tegelijkertijd over wil natuurlijk.

Het gaat mij om het klagen, ik las zelfs dat ze op Vlieland liever de Willem de Vlamingh willen hebben varen i.p.v. de Willem Barentz.
Hebben ze aan Doeksen gevraagd. Nou dan ben je in mijn ogen toch echt wel de weg een beetje kwijt. 

p.s. Het plaatsen van een nieuwe schroefas voor de Vlieland gaat nog even niet door.

 


 

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #391 Gepost op: 16 november 2018, 19:21:53 »
Over het algemeen zijn we het wel eens, alleen vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen van ga maar aan de wal wonen. De eilanden zijn al wat dat betreft al halve pretparken. Deels door de eilanders zelf (zij varen er wel bij) maar deels ook gedwongen maar dat is een andere discussie.

Dat de eilanders weinig flexibiliteit genieten is ook niet iets van de laatste jaren, en zoals ik al aangaf meer van toepassing op Vlieland dan op Terschelling door het aantal meer vaste afvaarten van en naar dat eiland. Ik hoop van harte voor de Vlielanders dat Doeksen woord houdt en niet schuwt de Vlieland in te zetten bij bijvoorbeeld slecht weer of plotselinge drukte. Laten we wel wezen, Doeksen is ook een bedrijf wat winst moet maken en dat is lastiger op Vlieland met grote schepen, maar wel waar ze met de concessie voor getekend hebben.

Zoals jij het vanuit Doeksen beredeneert, vind ik het enigszins bizar dat er zelfs politieke inmenging noodzakelijk is om de belangen van de Vlielanders te moeten behartigen.

Ik reis met regelmaat naar de beide eilanden en vind ook best wat van de prijs, maar als toerist/ familielid neem je dat voor lief. Woon je er dan wil je goedkoper kunnen reizen. Overigens vind ik ook wel wat van de prijzen van het OV in Nederland maar dat terzijde.

De prijzen van de catering vind ik bijna crimineel. €7,50 voor een kop snert uit blik etc etc... nogmaals, je kiest er zelf voor om het te kopen maar kan me voorstellen dat de kosten voor de bewoners de pan uit reizen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #392 Gepost op: 17 november 2018, 09:17:57 »

Hallo Borie,

Laat Doeksen zich zelf maar verdedigen.
Wat ik wel nog even kwijt wil is dit:
Doeksen en Wagenborg varen beiden met een concessie. Elk jaar is er een vervoersplan. Daar kunnen de gemeenten, klantenadvies organen en raden van advies, waarin eilanders zijn vertegenwoordigd op reageren. Vervolgens wordt het vervoersplan door de minister ondertekent. Ik begrijp daaruit, dat men dan akkoord is. Nu kan je dan natuurlijk wel gaan klagen, doe dat dan bij Doeksen, maar ook bij die instanties die akkoord zijn gegaan.
Zo wordt er veel geklaagd over de toeristenbelasting, maar daarvoor moet je toch echt bij de gemeentes zijn, die deze weer gaan verhogen trouwens.

Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat men in het algemeen zeer tevreden is over de dienstverlening van Doeksen en Wagenborg, veel meer  bijvoorbeeld dan over de NS of de busbedrijven.

De prijzen liggen, zo blijkt uit onderzoek van datzelfde ministerie, relatief laag vergeleken bij vergelijkbare diensten naar de Duitse eilanden.
Vlieland en Terschelling liggen relatief ver uit de kust, dus dat kost dus meer dan naar Texel, waarmee nog wel eens wordt vergeleken.
Naar Terschelling is natuurlijk een veel groter vervoersaanbod, dus er zijn dan ook veel meer afvaarten, dat lijkt me logisch. Het is groter en er wonen meer mensen dan op Vlieland, ruim 4 keer zoveel.

Je kan je wel afvragen waarom de politieke inmenging met vragen om vervoersplannen e.d. zich beperkt tot alleen zich ermee bemoeien. Gesubsidieerd wordt er geen cent, dat is bij het OV wel anders, het kaartje brengt ongeveer 40% van de kosten op. Vlieland zou bij een dergelijke bemoeienis, dus ook met geld, zeer gebaat zijn, de dienstverlening kan dan fors verbeterd worden. Maar goed het mag klaarblijkelijk niks kosten, zodanig niet dat de geul naar Ameland steeds dichtslibt en dat het Schuitengat even doorgraven ook al weer te duur is.   
Wat dat betreft laat het Rijk het er wel bij zitten.

Tot slot wat de catering betreft: Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar de horeca in Nederland is vind ik sowieso schreeuwend duur, zeker als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland.





asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Nieuws
« Reactie #393 Gepost op: 17 november 2018, 22:51:55 »
Over t vervoersplan ; het nieuwe bagage en fietssysteem wilden ze veranderen per 1 april als de nieuwe schepen zouden gaan varen. Wordt dat nu ook uitgesteld tot september als de nieuwe schepen gaan varen per september?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #394 Gepost op: 19 november 2018, 11:36:29 »
Inderdaad is er naar Vlieland minder keuze in afvaarten, maar conclusie uit vervoersplan:

Citaat
Vlieland 220000 reizigers (retour) op ca. 2400 afvaarten (enkel), dus ca 183 man per afvaart?
Winter 3x veerdienst retour
Zomer 3x veerdienst retour aanvullend enkel vrijdag en zondag een sneldienst retour. In praktijk soms nog extra sneldienst op vrijdag/zondag.


Terschelling 460000 reizigers (retour) op ca. 5000 afvaarten (enkel), dus ca 184 man per afvaart?
Winter 3x veerdienst retour + 3x sneldienst retour per dag (behalve wo/do-avond en zo-ochtend)
Zomer 3x veerdienst retour + 3x sneldienst retour per dag + vrijdag en zondag extra sneldienst retour. Maar in de praktijk nog vaak extra Midsland en regelmatig extra sneldienst.

Dus de dekking tussen afvaarten op Terschelling en Vlieland scheelt niet zoveel meer (wel in auto's waarschijnlijk). Waar de schoen dan wel wringt (denk ik):
- In de tijd van concessieverlening is het woord verlieslatend over de dienst van Vlieland nog wel gevallen (terwijl de dekking niet zoveel verschilt en er maar 1 schip op Vlie vaart + soms sneldienst).
- Wel een proef met extra reistijd v.d. veerboot, maar hier stond geen goedkoper kaartje tegenover, enkel meer betrouwbaarheid.
- De afgelopen 15 jaar tijd is er naar Vlieland een vervoerstoename van 50%, terwijl Terschelling op 30% zit. En nog altijd zit Vlieland het jaar rond met een basis van 3 afvaarten. In de aantallen zit natuurlijk een deel in bijvoorbeeld ITGWO, maar op de vrijdag en zondag sneldienst na zijn er weinig extra afvaarten in de basisdienstregeling bij gekomen. Waarom niet bijvoorbeeld vrijdags in de zomer standaard 4 retourafvaarten Vlieland?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #395 Gepost op: 19 november 2018, 14:52:38 »

Hoi Piebe,

Het verschil zit hem denk ik vooral in het overzetten van auto's, aanhangers e.d.
Dat brengt aardig extra geld op richting Terschelling.
Indien het verkeersaanbod daarom vraagt zullen er wel extra afvaarten naar Vlieland worden ingezet, lijkt mij zo en dat kan nu ook, want men heeft een car ferry meer straks. 


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #396 Gepost op: 20 november 2018, 16:06:04 »
Citaat
Op maandag 19 november a.s. gaat het Ms Vlieland naar de werf in Harlingen, om een nieuwe schroefas te laten plaatsen. Gedurende deze werfperiode voert het Ms Midsland de dienstregeling van en naar Vlieland uit.

p.s. Het plaatsen van een nieuwe schroefas voor de Vlieland gaat nog even niet door.

De werftijd wordt nu gebruikt door de Midsland..

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #397 Gepost op: 1 december 2018, 14:22:12 »
Drijfveren november 2018:



met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #398 Gepost op: 23 december 2018, 13:55:54 »
Drijfveren december 2018.





met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #399 Gepost op: 3 januari 2019, 16:22:42 »
Op de site van de rederij wordt gemeld;
Door ronddrijvende rommel in zee kan de sneldienst overtocht iets langer duren dan gebruikelijk. Graag uw begrip hiervoor.

Daarbij kunnen mensen van de wal die willen helpen opruimen op de stranden van Vlieland of Terschelling een 'opruimdagretourtje' verkrijgen tegen sterk gereduceerd tarief  ( € 12,50 (kinderen 5,50 of 3,50 ))

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #400 Gepost op: 9 januari 2019, 16:33:23 »
Zojuist gehoord via de scanner: Koegelwieck vastgelopen in de Slenk.
Rederij Noordgat is met twee schepen onderweg.
82 passagiers en 6 bemanningsleden aan boord.

Volgens boordradar voer het schip binnen de boeienlijn.
De storm van afgelopen week heeft blijkbaar de vaargeul ongunstig beïnvloed.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #401 Gepost op: 9 januari 2019, 16:47:32 »
Tsja, de ene keer varen ze niet vanwege te veel water en vervolgens schijnt het met te weinig water ook niet te lukken. Even te vroeg afgesneden? ze ligt op het randje. Volgens de boeienkaart scannernet zit ze buiten de geul.

« Laatst bewerkt op: 9 januari 2019, 16:55:50 door Marten-Jan van Zanden »

Janha

  • matroos
  • **
  • Berichten: 84
Re: Nieuws
« Reactie #402 Gepost op: 9 januari 2019, 17:22:38 »
Alle hulpdiensten inmiddels aanwezig, foto wazig, was al te schemerig.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #403 Gepost op: 9 januari 2019, 17:47:01 »
Weer vlot, blijkbaar geen schade, want de KW vervolgt zijn reis naar Harlingen.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2019, 18:22:00 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #404 Gepost op: 9 januari 2019, 18:21:39 »
Rederij Doeksen:

Vanmiddag is sneldienst ms Koegelwieck tijdens haar dienstreis van Terschelling naar Harlingen (vertrek 16.15 uur, reguliere aankomsttijd 17.00 uur) tijdens het indraaien van een bocht in de Slenk aan de grond gelopen. Sleepboten van Rederij Noordgat verleenden succesvol assistentie, waardoor het schip inmiddels weer los is en haar weg naar Harlingen kan vervolgen. De verwachte aankomsttijd is 18.15 uur.

Vooralsnog lijkt het schip niet beschadigd, maar om hiervan helemaal zeker te zijn, zal het na aankomst in Harlingen worden geïnspecteerd. Hierdoor vervallen de sneldienstafvaarten van 17.20 uur Harlingen-Terschelling, 18.20 uur Terschelling – Harlingen en 20.20 uur Harlingen - Terschelling.
In plaats hiervan wordt er een extra afvaart van ms Friesland ingezet om 18.20 uur Terschelling – Harlingen. We verwachten dat de sneldienst van 19.25 uur Harlingen – Terschelling conform dienstregeling uitgevoerd kan worden. Is dit toch niet het geval, dan is er een extra afvaart met de veerdienst om 20.15 uur. Alle passagiers worden hiervan op dit moment in kennis gesteks.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink