Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 135267 keer)

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #345 Gepost op: 10 januari 2017, 22:15:42 »
Bedankt Leen, interessant stuk overigens, wel heel uitgebreid dus je bent wel even zoet ermee...

cupdruchan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 63
Re: Nieuws
« Reactie #346 Gepost op: 1 september 2017, 10:01:05 »
Het volgende bericht komt uit de LC van 1-9 :

 Er is een grote kans op ongelukken in de haven van Terschelling wanneer de vrachtboot Noord Nederland gaat afmeren aan het werkhaventerrein.

Door het drukke scheepvaartverkeer en de beperkte ruimte in de haven zijn aanvaringen niet uit te sluiten. Dat stelt Maritiem kennisinstituut Marin uit Wageningen in een onderzoek in opdracht van de gemeente.

Deze plek achterin de haven had wel de voorkeur van het college van burgemeester en wethouders in het Masterplan Haven. De passagiersbrug waar Rederij Doeksen gebruik van maakt, wordt met een tweede brug ontlast. Dat is noodzakelijk omdat Doeksen vanaf volgend jaar twee kleinere schepen inzet. Bovendien gaat de vrachtboot vaker op Terschelling varen. Vracht- en passagiersvervoer worden straks gescheiden, zodat het dorp deels ontlast wordt van zwaar vrachtverkeer.
17 meter vaarweg

Het 65 meter lange vrachtschip zou de tot vier rijen dik afgemeerde chartervloot in de smalle havengeul op korte afstand moeten passeren, wat tot de nodige zuiging en extra belasting van de afmeerlijnen leidt. De beschikbare breedte van de havengeul ter hoogte van de bruine vlootsteigers is 45 meter. Bij een volle haven – wat in de zomer vrijwel dagelijks het geval is – blijft er slechts 17 meter vaarweg over.

Voor een veilige en vlotte afhandeling van het vaarverkeer berekent Marin echter dat er voor schepen als de Noord Nederland minimaal 38 meter breedte beschikbaar moet zijn. Het versmallen van de vaarweg door afgemeerde schepen verhoogt het risico op aanvaringen of het aan de grond lopen op de oostelijke strekdam.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Re: Nieuws
« Reactie #347 Gepost op: 2 september 2017, 10:24:52 »


De LC heeft het bericht van de gemeente Terschelling. Op hun site kan je bij de sectie vergaderingen ( bij 5 september cie ) uitgebreide verslagen vinden van het Havenmaster plan.
Het hele havengebied moet op de schop.
De 1e prioriteit is het veerhaven terrein.
Wat wil men:
Een nieuw terminal gebouw dat dichter bij de schepen staat.
Een andere indeling van terrein, lang parkeren wordt o.a. onmogelijk.
Een betere situering van het bus en taxi terrein.
Weghalen van de vele hekken.
Een dubbele aanlegsteiger voor de sneldienst.
e.a.

Er zijn verder plannen voor de WB kade, de Dellewal, het jachthaven terrein en de Kom

Wat de vrachtboot betreft, men wil de WB kade ontlasten, evenals de autobrug van de veerdienst.
Daarom zijn er 3 opties.
Een nieuwe laad en los brug bij het Lichtje, of een brug bij de laad en los kade waar nu de Terschellingerbank laadt en lost, of een 2e brug bij de huidige autobrug.
Men heeft een voorkeur voor een nieuwe brug bij het Lichtje maar hier zitten vele nadelen aan t.w. kosten, geul graven en onderhouden, natuur beschermingsgebied waarvan bestemming dan moet worden aangepast.

De 2e brug bij de huidige aanlegsteiger vindt men de slechtste optie maar ik denk dat het daar wel op uit zal draaien, omdat dit het makkelijkst realiseerbaar is en omdat de optie in de werkhaven dus zoals nu blijkt na onderzoek praktisch niet mogelijk is.
M.i. interessant leesvoer dus aanbevolen.

 

 

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 112

L.Noorman

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #349 Gepost op: 12 oktober 2017, 18:52:21 »
MS Midsland tot 2019? Vertraging op de werf.

https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2017/10/nieuwe-veerboten-doeksen-nog-naar-nederland/

Citaat
"De twee nieuwe veerboten die Rederij Doeksen in Vietnam laat bouwen, de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh, komen later naar Nederland dan gedacht.

Dat heeft de rederij vandaag naar buiten gebracht. Het was de bedoeling de twee nieuwe veerboten eind dit jaar op transport naar Nederland te zetten, maar dat wordt maart volgend jaar.

“Door de hoge kwaliteitsstandaard die zowel Doeksen als de werf aan het werk stelt, neemt het werk meer tijd in beslag dan opgenomen in de originele planning. Het heeft bovendien onze voorkeur om meer installatiewerkzaamheden op de werf in Vietnam af te ronden in plaats van aanvankelijk na aankomst van de schepen in Nederland” stelt Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen.

Sinds het begin van het proces houdt Doeksen een speciale website bij over de bouw. Daarop is te zien dat beide schepen inmiddels van hun naam voorzien zijn en er aan de interieurs wordt gewerkt.

“Met dit soort omvangrijke, innovatieve projecten moet je altijd rekening houden met uitloop”, stelt Melles verder. Het is de bedoeling dat de beide schepen in mei 2018 in Nederland aankomen en in september opgeleverd kunnen worden.

“Bij het indienen van het Vervoerplan 2018 bij onze concessieverlener hebben we twee varianten voor de dienstregeling van 2018 opgenomen. Door nu alvast de keuze te maken volgens welke versie we gaan varen, kan de implementatie van de twee nieuwe schepen volgend jaar zonder hinder voor de passagiers plaatsvinden”, aldus de rederij.

In het najaar van 2018 moet de bemanning vertrouwd raken met de schepen en zullen ze zo nu en dan gaan meedraaien in de dienstregeling. Begin 2019 moeten ze de veerdienst volledig over gaan nemen. Het huidige reserveschip, de Midsland, zal dan uit de vaart gaan."

©Skylgenet
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2017, 19:16:18 door L.Noorman »

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 457
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #350 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:25:24 »
Door een defecte schroefas vaart ms Vlieland momenteel op drie motoren. Het schip is prima in staat met drie motoren haar dienst uit te voeren, houdt u wel rekening met een vaartijd van ca. 8-10 minuten langer. De nieuwe schroefas wordt binnen enkele weken geleverd. Onze excuses voor het ongemak.

Bron: Rederij doeksen

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Re: Nieuws
« Reactie #351 Gepost op: 26 oktober 2017, 12:48:05 »


Op de site www.waddenzee.nl staat een artikel  over de tarieven ivm de BTW. De staatssecretaris Wiebes heeft vragen beantwoordt vanuit de 2e kamer hierover.
Het lijkt erop dat de tarieven fors naar boven moeten volgend jaar.
Er gaat nog gesproken worden met Doeksen, Teso en Wagenborg en de eilandgemeenten maar of dat wat uithaalt?
De 2e kamer moet over de aanpassingen nog beslissen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Re: Nieuws
« Reactie #352 Gepost op: 27 oktober 2017, 13:53:05 »
Uit de Leeuwarder Courant van vandaag:

De prijs van bootkaartjes van Rederij Doeksen zal vanaf 2019 noodgedwongen stijgen wanneer de nieuwe belastingregels doorgaan.
Doeksen heeft besloten om vanaf volgend jaar 6 procent btw te heffen op de veertarieven, nu het Belastingplan van de overheid de btw-vrijstelling voor veerponten inperkt.

Uit eigen zak
In 2018 betaalt de rederij die verhoging nog uit eigen zak, passagiers zullen er dan dus niets van merken. Maar als de overheid de btw na 2018 verder verhoogt, ziet Doeksen zich genoodzaakt dat door te belasten in de kaartjes.

Wat de btw-compensatie in 2018 de rederij kost wil Doeksen-directeur Paul Melles niet zeggen, ,,maar het gaat om een aanzienlijk bedrag.’’
Vrachtvervoerders krijgen volgend jaar wel direct te maken met een btw-toeslag van 21 procent op vrachttarieven, maar zij kunnen die terugvragen bij de fiscus.

Nieuwe boten
Had Doeksen niet gekozen voor de 6 procent btw, dan zou de rederij 9 miljoen euro belasting moeten betalen voor de aanschaf van twee nieuwe veerboten. Die worden momenteel in Vietnam gebouwd en volgend jaar opgeleverd.
Zulke kosten zijn financieel onaanvaardbaar voor de rederij, aldus Melles. ,,Het was een simpele rekensom.’’ Met het verhogen van de veertarieven mag Doeksen de aanschaf- en bedrijfskosten van de nieuwe veerboten alsnog aftrekken.

Volle zee
De veren op de Waddenzee waren jarenlang vrijgesteld van btw, omdat de Nederlandse overheid ze liet vallen in de categorie zeeschepen die ook echt op volle zee varen. Dat mag volgens de Europese Commissie niet langer. Het Belastingplan maakt hier daarom een einde aan.

Melles verwacht niet dat de nieuwe regels nog worden aangepast. ,,Dat is ons op het ministerie zo gezegd. Men is huiverig voor een inbreukprocedure van Europa als Nederland niet de afspraken nakomt. Maar het Belastingplan moet nog langs de Tweede Kamer, dus niets is zeker.’’

 

arthur

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Nieuws
« Reactie #353 Gepost op: 27 oktober 2017, 13:58:18 »
Dit stond vandaag in de Leeuwarder Courant:
CITAAT:"DOEKSEN BETAALT BTW VEERKAARTJE, PASSAGIER BETAALT DE VERHOGING

Rederij Doeksen voert vanaf 2018 btw in, maar de kaartjes zullen pas duurder worden wanneer de overheid dit btw-tarief verhoogt van 6 naar 9 procent.
Deze verhoging wil het kabinet in 2019 op zijn vroegst invoeren. Oppositiepartijen zijn hier fel op tegen. Doeksen maakte gisteren (26-10-'17) bekend het bestaande btw-tarief van 6% in te voeren over de bootkaartjes. In 2018 betaalt de rederij dat zelf door tegelijk de boottarieven te verlagen, zodat de passagiers er niets van merken. Doeksen zal deze 6% ook in de jaren daarna compenseren, licht Paul Melles toe. Dit kan onder meer omdat Doeksen door de btw-afdracht nu ook andere posten maag aftrekken.  Als de 3% btw-verhoging uit het regeerakkoord in 2019 doorgaat, ziet Doeksen zich echter genoodzaakt, om die verhoging door te berekenen aan de passagiers. De veerboten op de Waddenzee waren de afgelopen jaren vrijgesteld van deze btw. Brussel steekt daar nu een stokje voor omdat het tegen Europese regels is. Had Doeksen níet gekozen voor de 6% btw, dan had de rederij €9 miljoen belasting moeten betalen voor de aanschaf van de 2 nieuwe Willempies, die nu in Vietnam gebouwd worden en volgend jaar zullen worden opgeleverd. Zulke kosten zijn financieel onaanvaardbaar, aldus Mellus: "Het was een simpele rekensom". Met het invoeren van de btw mag Doeksen de belasting op de aanschaf- en bedrijfskosten van de nieuwe veerboten alsnog terugvorderen..."
EINDE CITAAT Leeuwarder Courant 27 0ktober 2017 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 349
Vlieland
« Reactie #354 Gepost op: 14 november 2017, 17:13:56 »

Een Engels tijdschrift, genaamd Ferry&Cruise Review gaat, de naam zegt het al, over ferries en cruiseschepen.
Het tijdschrift verschijnt 1 maal per kwartaal en behandelt ferry nieuws in en om Engeland, Ierland, Scandinavie, de Middellandse zee enzv.
In de laatste drie nummers verschenen er artikelen met de naam The Hidden ferries of the Wadden Sea van een van hun correspondenten (Matthew Punter)
Voor Engelsen is de Waddenzee niet erg bekend laat staan de ferries die naar de eilanden varen.
Matthew voer op de Dokter Wagenmaker van TESO, de Vlieland, Friesland en Midsland van Doeksen, de Sier van Wagenborg, de Munsterland en Ost Friesland van AGEMS, de Helgoland van Cassen Eils, de Grete van ElbLink, de Rungholt en Uhtlande van Wyker, de Sylt Express van FRS en Menja en Fenja van Fanofaergen.

Als hij al deze ferries vergelijkt zegt hij:

The Vlieland is in fact a sort of wondership. Passengers board on de starboard side towards her stern and her interior is a clever split- level arrangement. The main deck features a large panoramic window over the stern with both bucket chairs and bar seating. Forward of this is a zone of exceptionally stylish low level sofas decorated in black and neon red and would not look out of place in  the nigthclub of the Viking Grace ( een cruise ferry die vaart tussen Stockholm en Turku)
En zo gaat hij nog even door. Ook de Friesland werd door hem een "impressive vessel" genoemd, maar out of place was de Midsland.

Na alle schepen gezien te hebben zegt hij verder:
The Vlieland of Rederij Doeksen was the best ferry by a country mile met strong recommendations for both Dokter Wagenmaker and Helgoland.

Hij komt snel nog eens terug om de nieuwbouw schepen van Doeksen te zien maar ook de ferries naar de nog niet bezochte eilanden.
Favoriete eilanden hoe kan het ook anders zijn Vlieland en Terschelling natuurlijk maar ook Fohr is wel wat.

Interessant om de visie van een Engelse ferry journalist te lezen.
de artikelen zijn te groot om on line te zetten in de bijlagen.