Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 303055 keer)

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #300 Gepost op: 13 februari 2015, 22:21:10 »
Onderbreking
De FRIESLAND had vanmiddag te maken met een niet tevoren aangekondige stilstand. Ze
kwam vanmiddag pas om 15.40h los van de kade in Harlingen.
Doeksen "twitterde" daarover ook met iemand, maar de reden werd niet duidelijk.
TS -> H 17.50h, H -> TS 20.25h.
Misschien weet iemand wat er aan de hand was.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Nieuws
« Reactie #301 Gepost op: 13 februari 2015, 23:17:29 »
Er was iemand van het bovenste autodek naar beneden gevallen.

Bron LC.nl :

 HARLINGEN - Bij een ongeval op de MS Friesland – de veerboot die van Harlingen naar Terschelling vaart – is vrijdagmiddag een vrouw gewond geraakt.

Volgens ooggetuigen viel de vrouw vanaf een tussendek 2,5 meter naar beneden. Het slachtoffer werd met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

De MS Friesland lag tijdens het ongeval in de haven van Harlingen. De dienst werd na overleg met de politie om 15.45 uur weer hervat.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #302 Gepost op: 14 februari 2015, 11:43:18 »
Op Schylge-online.nl is te lezen:

TERSCHELLING – Vanmiddag om 15.00 uur heeft zich aan boord van het ms Friesland van Rederij Doeksen een ongeluk voorgedaan. Hierbij is een vrouwelijke passagier gewond geraakt. Het ms Friesland lag op dat moment voor de kant in Harlingen waar was begonnen met het inschepingsproces voor de afvaart naar Terschelling.

Volgens ooggetuigen is de gast vanaf het tussendek van het autodek 2,5 meter naar beneden gevallen. Hulpdiensten waren snel ter plaatse en hebben het slachtoffer naar het ziekenhuis gebracht. Over de ernst van de verwondingen is op dit moment nog niets bekend. Naar de oorzaak van het ongeval zal nog onderzoek worden gedaan.

In overleg met de politie heeft het ms Friesland de dienst om 15.45 uur weer hervat.

Bron: Rederij Doeksen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #303 Gepost op: 28 februari 2015, 16:03:18 »
Werfbeurt MS Midsland 2015
MIDSLAND is na de extra afvaart vandaag 13.30h vanaf Terschelling na een spoedige rit om 15.12h in Harlingen gearriveerd en is 10 minuten geleden onder begleiding van THEO naar de werf toe gevaren. Zoals door Doeksen vorspeld op "Facebook", is ze daarmee kennelijk nu aan haar jaarlijke inspectie toe.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #304 Gepost op: 30 april 2015, 21:19:21 »
Mogelijk dagelijks drie vaste veerbootafvaarten naar Vlieland in 2016

Rederij Doeksen heeft voor 2016 een nieuw vaarschema voorgesteld naar Vlieland aan het klantenpanel van dat eiland. Er komen dan dagelijks drie afvaarten van de veerdienst. De afvaarten van de sneldienst via Vlieland in de winter komen dan te vervallen. Ter compensatie zal de overtocht met de veerdienst wel een kwartier langer gaan duren. Dit komt mogelijk in het vervoersplan wat goedgekeurd moet worden door staatssecretaris Mansveld.

In de huidige dienstregeling op maandag, woensdag, donderdag, zaterdag en zondag 1 sneldienst naar het eiland en twee veerdiensten. Op de andere dagen zijn er 3 retourafvaarten van de veerdienst. In de winter moet echter geregeld de sneldienst geschrapt worden door de harde wind en/of golven in het zeegat tussen Vlieland en Terschelling. Er wordt dan een vervangende veerdienst ingezet, maar dit geeft verwarring bij toeristen en eilanders en zorgt voor organisatorische rompslomp bij Rederij Doeksen. Daarom wil Rederij Doeksen een vast afvaartschema van 3 retourafvaarten van de veerdienst. Door de kostentoename wil Doeksen de vaartijd van de veerdienst met een kwartier vertragen tot 1 uur en 45 minuten. Directeur Melles tegenover de Leeuwarder Courant: “Alleen op deze manier kan het met gesloten beurs en heeft Vlieland weer een stabiele dienstregeling”.

Door deze wijziging in de dienstregeling zijn er in de winter ook geen rechtstreekse afvaarten meer tussen Terschelling en Vlieland. In de zomer zullen er nog wel afvaarten tussen de eilanden blijven en extra afvaarten van de sneldienst op vrijdag en zondag.

Rederij Doeksen heeft bij een bijeenkomst van het klantenpanel dit voorstel gepresenteerd. Melles: “Ik proefde daar wel draagvlak”. Het exacte vaarschema moet nog worden bepaald. Het klantenpanel zal de komende weken het draagvlak van dit plan peilen. Mocht dit positief zijn, dan komt dit voorstel waarschijnlijk in het vervoersplan. Dit vervoersplan is een eis uit de concessie waarin de vervoerder elk jaar de plannen voor volgend jaar presenteert aan de concessieverlener, het Rijk. De gemeenten en de Raad van Advies kunnen ook nog hun mening over het vervoersplan geven. Eind juli moet het concept-vervoersplan ingeleverd zijn, waarna Mansveld in augustus haar uitspraak daarover geeft.

http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #305 Gepost op: 30 april 2015, 21:19:42 »
Rederij Doeksen heft klantenpanels misschien op

 
30-04-2015 door Redmer van der Meer (admin)
Rederij Doeksen gaat mogelijk de klantenpanels van Vlieland en Terschelling opheffen. Het klantenpanel is een adviesorgaan van de Rederij. In het panel zitten vertegenwoordigers van de eilanden waarmee Rederij Doeksen overlegt over de veerdiensten.
Door de overeenkomst met het Rijk en EVT, waarbij EVT werd uitgekocht, is Rederij Doeksen verplicht een Raad van Advies te hebben. Paul Melles laat tegenover de Leeuwarder Courant weten: “Die heeft ongeveer dezelfde taak en er zitten deels dezelfde mensen in.” De Raad van Advies mag echter commentaar een aanmerkingen geven over het jaarlijkse vervoersplan van Doeksen, waarna Rederij Doeksen verder uitleg moet geven op dit commentaar. De adviesraad had deze bevoegdheid niet. Paul Melles laat weten: “Mogelijk schuiven we de twee ineen of krijgt het klantenpanel een slapend bestaan”.

http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/rederij-doeksen-heft-klantenpanels-misschien-op/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #306 Gepost op: 3 mei 2015, 12:04:45 »
Mogelijk dagelijks drie vaste veerbootafvaarten naar Vlieland in 2016

Rederij Doeksen heeft voor 2016 een nieuw vaarschema voorgesteld naar Vlieland aan het klantenpanel van dat eiland. Er komen dan dagelijks drie afvaarten van de veerdienst. De afvaarten van de sneldienst via Vlieland in de winter komen dan te vervallen. Ter compensatie zal de overtocht met de veerdienst wel een kwartier langer gaan duren. Dit komt mogelijk in het vervoersplan wat goedgekeurd moet worden door staatssecretaris Mansveld........

http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/

Conceptdienstregeling veerboot Vlieland 2016:

V-H: 6:30, 11:45 en 16:45
H-V: 8:45, 14:20 en 19:00.

Lees ook de bijbehorende brief van Rederij Doeksen: http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #307 Gepost op: 19 mei 2015, 09:39:51 »
Website Schylge Online meldt (met Rederij Doeksen als bron):


Doeksen: Van werkelijke onderhandelingen is geen sprake
Geplaatst op: 18 mei 2015 - 17:42

TERSCHELLING –  Rederij Doeksen betreurt het ultimatum dat vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen het bedrijf afgelopen week hebben gesteld. Indien Doeksen niet vóór morgen, 19 mei, integraal akkoord gaat met de in het ultimatum gestelde cao-eisen, dient Doeksen rekening te houden met door de bonden uit te roepen acties, waaronder werkonderbrekingen en stakingen voor kortere of langere duur.

Paul Melles, directeur Doeksen: “Dat de bonden hebben gemeend een ultimatum te moeten stellen en met acties dreigen om hun eisen kracht bij te zetten, betreuren we en bevreemdt ons. Wat ons betreft is er geen sprake geweest van werkelijke onderhandelingen. Op de voorstellen die wij tijdens het overleg met FNV en CNV op 6 februari j.l. hebben gedaan, is door de bonden tot nu toe niet inhoudelijk gereageerd.”

Looptijd cao: drie jaar voor stabiliteit
In reactie op het voorstel van de bonden voor een 1-jarige cao, heeft Doeksen aangegeven een voorkeur te hebben voor een cao met een langere looptijd. Voor de nieuwe cao heeft Doeksen ingezet op een looptijd van drie jaar. Na de moeilijke achterliggende jaren, is er behoefte aan rust en stabiliteit op arbeidsvoorwaardelijk front en moet het bedrijf zich richten op het zo goed mogelijk voldoen aan de eisen die de verkregen concessie met zich meebrengt.

Loonontwikkeling conform Algemene Loon Index (CBS)
Voor wat betreft de loonontwikkeling heeft Doeksen voorgesteld de Algemene Loon Index (ALI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te volgen. De ALI is een objectieve maatstaf voor de loonontwikkeling in Nederland, die bovendien past bij een dienstverlenende organisatie, belast met het uitvoeren van een publieke taak. Doeksen heeft aangegeven naast de ALI open te staan voor een eenmalige uitkering als extra erkenning voor de inzet in de lastige periode tijdens de “veerbootoorlog”.

De vakbonden vragen echter de ALI met een ondergrens van 3,5%. Feitelijk eisen de bonden hiermee 3,5% structurele loonsverhoging in een cao voor één jaar, waarbij iedere onderbouwing voor een dergelijke bovenmatige loonsverhoging ontbreekt. Doeksen heeft al op 6 februari j.l. aangeven, dat de werkgever ten aanzien van de structurele loonontwikkeling geen verdere ruimte ziet, dan de ALI en dat eventuele aanvullende compensatie in de eenmalige sfeer moet worden gevonden.

Ondanks Veerbootoorlog: baanbehoud en loonontwikkeling
Bonden stellen, dat het personeel veel heeft ingeleverd gedurende de lastige periode ten tijde van de “veerbootoorlog”. Dat het een lastige periode is geweest voor alle medewerkers van Doeksen, bestrijdt Doeksen niet. Maar feit is, dat ondanks de slechte financiële situatie alle banen behouden zijn gebleven en dat voor wat betreft de loonontwikkeling in de achterliggende jaren steeds de ALI van het CBS is gevolgd. Bovendien hebben alle medewerkers als erkenning voor de extra inzet en getoonde flexibiliteit tijdens deze periode een eenmalige uitkering ontvangen van € 750,- bruto naar rato.
Doeksen hanteert sinds jaren een solide bedrijfs-cao met arbeidsvoorwaarden, die ruim boven het landelijke gemiddelde van vergelijkbare branches ligt, zoals bijvoorbeeld de cao Rijn- en Binnenvaart. Doeksen is van oordeel, dat zij een goed en evenwichtig pakket van arbeidsvoorwaarden biedt, dat past bij de status van Doeksen als concessiehouder.

Melles: “In de komende dagen zal Doeksen zich beraden op een reactie op het ultimatum van de bonden. Mocht het onverhoopt tot acties komen, dan zal Doeksen er binnen haar mogelijkheden alles aan doen, om de gevolgen daarvan voor passagiers en andere belanghebbenden tot een minimum te beperken.”
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #308 Gepost op: 20 mei 2015, 08:27:37 »
Op website Schylge Online valt te lezen:

Bonden wijzen aanbod af, acties zijn onvermijdelijk geworden
Geplaatst op: 19 mei 2015 - 19:37

TERSCHELLING – Op maandag 18 mei is in Harlingen technisch overleg gevoerd tussen TSM (Rederij Doeksen) en FNV om afspraken te maken over de borging van veiligheid en gezondheid bij eventuele acties, nadat het ultimatum van FNV afloopt. Ook CNV was hierbij aanwezig, hoewel TSM van deze bond geen ultimatum had ontvangen. Het ultimatum eindigt op dinsdag 19 mei om 12.00 uur.
In aansluiting op het technisch overleg heeft TSM, om acties af te wenden, openingen geboden op de drie belangrijkste geschilpunten:

1. Loonontwikkeling
TSM heeft als structurele loonontwikkeling de Algemene Loon Index (conform het CBS) geboden. TSM ziet de ALI als een objectieve maatstaf voor de loonontwikkeling in Nederland, die bovendien past bij een dienstverlenende organisatie, belast met de uitvoering van een publieke taak. TSM is bereid aanvullend hierop een eenmalige beloning toe te kennen of afspraken te maken over een meerjarige, prestatieafhankelijke beloning.

2. Roostersystematiek
TSM heeft nogmaals aandacht gevraagd voor de gebrekkige flexibiliteit van de huidige jaarroostersystematiek. Daarbij is benadrukt, dat TSM de jaarroosters niet wil afschaffen en in de cao wil laten. TSM heeft de bonden het aanbod gedaan om tijdens de looptijd van de cao gezamenlijk te onderzoeken hoe de flexibiliteit van de roostersystematiek kan worden vergroot.

3. Vrij vervoer personeel
TSM heeft de bonden laten weten, kans te zien het vrij vervoer voor eigen personeel te handhaven onder de nieuwe werkkostenregeling.

Bonden hebben dit aanbod afgewezen, waardoor acties onvermijdelijk zijn geworden.
TSM ziet het voeren van acties als werkonderbrekingen en stakingen als een allerlaatste redmiddel dat door werknemers kan worden gebruikt, als onderhandelingen muurvast zitten. Paul Melles: “Zoals we eerder hebben aangegeven, zijn de bonden tot nu toe niet inhoudelijk ingegaan op de voorstellen die door TSM zijn ingebracht. Wat ons betreft is er dus geen sprake geweest van werkelijke onderhandelingen. Het voeren van acties als werkonderbrekingen en stakingen is in deze fase daarom zeker niet gerechtvaardigd, maar onbegrijpelijk en onverantwoord.”
Op dit moment is niet bekend of, hoe en wanneer deze acties zullen plaatsvinden. Mocht het onverhoopt toch tot acties komen, dan zal TSM er binnen haar mogelijkheden alles aan doen om de gevolgen daarvan voor passagiers en anderen tot een minimum te beperken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #309 Gepost op: 21 mei 2015, 09:20:52 »
De digitale HC meldt:
(geplaatst: 20 mei 2015 13:10)

Stakingsdreiging bij Doeksen

HARLINGEN/TERSCHELLING - Op maandag 18 mei is tussen Rederij Doeksen en de Vakbond FNV technisch overleg gevoerd om afspraken te maken over borging van veiligheid en gezondheid bij eventuele acties, na het aflopen van het ultimatum op dinsdag 19 mei om 12.00 uur.

Ook CNV was hierbij aanwezig. FNV dreigt in het ultimatum met acties als werkonderbrekingen en stakingen om haar cao-eisen kracht bij te zetten. Op dit moment is volgens de rederij nog niet bekend wanneer eventuele werkonderbrekingen plaats zullen vinden. Zodra hierover meer bekend is, wordt dit gecommuniceerd via de website van de rederij.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #310 Gepost op: 21 mei 2015, 21:02:43 »
Website Schylge Online meldt:

Overleg vakbonden en rederij Doeksen hervat

TERSCHELLING – De vakbonden en de directie van rederij Doeksen gaan met elkaar om tafel om te praten over het voorstel dat de directie richting bonden heeft gedaan. Dit schrijft de gemeente Terschelling op haar website.
Dit alles is mede na interventie van wethouder Van der Wielen bewerkstelligt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarmee lijken vakbondsacties voor het Pinksterweekend in ieder geval van de baan.

Bron: Gemeente Terschelling
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Nieuws
« Reactie #311 Gepost op: 27 mei 2015, 10:20:26 »
De LC meldt :

 Twee vaarten vallen uit door acties

HARLINGEN - Het personeel van rederij Wagenborgh voert vandaag opnieuw actie voor een betere cao. De actiedreiging bij rederij Doeksen is vooralsnog afgewend

Na ruim drie uur praten bereikten de vakbonden FNV en CNV gistermiddag een voorlopig akkoord met de directie van Doeksen. CNV-voorman Bernard Zijlstra laat nog niets los over het onderhandelingsresultaat. Eerst wil hij met de vakbondsleden om tafel. ,,Maar er zit beweging in”, zegt hij over het conflict met de Doeksen-leiding. ,,Ze staan open voor een gesprek.''

Bij rederij Wagenborg gaat het heel anders, aldus Zijlstra. De vakbondsman: ,,Ik heb de directie het afgelopen weekend twee mails gestuurd, en ik heb niks gehoord.”

Na de stiptheidsacties van 15 mei op de veerboot naar Ameland is er geen overleg meer geweest tussen de bonden en de top van Wagenborg.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #312 Gepost op: 28 mei 2015, 08:30:49 »
Uit de digitale HC:

Acties bij Doeksen opgeschort

HARLINGEN/TERSCHELLING - Op dinsdagmiddag 26 mei is naar aanleiding van het ultimatum door CNV technisch overleg gevoerd tussen de bonden en TSM, Rederij Doeksen.
Tijdens dit overleg heeft TSM een finale poging gedaan de onderhandelingen vlot te trekken en stakingsacties af te wenden. De bonden FNV en CNV zagen in de nieuwe voorstellen van TSM voldoende openingen om de onderhandelingen te hervatten. In afwachting van de uitkomst van het overleg tussen de bonden en hun leden zijn de acties voorlopig opgeschort. Zowel FNV als CNV hadden TSM een ultimatum gesteld, omdat men het niet eens kon worden over onder meer de loonontwikkeling en de roostersystematiek.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #313 Gepost op: 17 juli 2015, 10:39:42 »
Website Schylge online meldt (met LC als bron):


Veiligheid veerbrug op Terschelling in geding

TERSCHELLING – Zowel Rederij Doeksen als de gemeente Terschelling zijn bezorgd over de veiligheid van de auto- en voetgangersbruggen bij de veerboot vanwege achterstallig onderhoud. Dit schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.

Vorige week verstuurde de gemeente een brief hier over naar Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat is de eigenaar van de twee bruggen. Ondanks toezeggingen in februari van Rijkswaterstaat om noodzakelijk onderhoud te plegen is het al een aantal keer mis gegaan. Een medewerken van Doeksen raakte gewond en zit met een whiplash thuis toen de passagiersbrug plotseling naar voren schoot. De brug van het autodek viel enkele weken later spontaan naar beneden.
Volgens Melles, directeur bij Doeksen, is het besturingssysteem van de voetgangersbrug die kuren had inmiddels vervangen. Van Rijkswaterstaat begrijpt hij dat de dienst na de zomer aan meer onderdelen van de bruggen reparaties wil uitvoeren.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #314 Gepost op: 17 juli 2015, 22:33:56 »
Een reactie op het vorige bericht staat te lezen op Schylge Online (met De Telegraaf als bron)"

Rijkswaterstaat: veerbrug veilig op Terschelling

TERSCHELLING – De auto- en passagiersbrug voor de veerboot op Terschelling is wel degelijk veilig en er zijn niet met spoed maatregelen nodig. Dat meldt Rijkswaterstaat aldus de Telegraaf vanavond.

Vorige week verstuurde de gemeente naar Rijkswaterstaat waarin werd aangegeven dat zij en rederij Doeksen bezorgd zijn over de over de veiligheid van de bruggen vanwege achterstallig onderhoud. Maar volgens Rijkswaterstaat blijkt uit reguliere inspecties dat er geen extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Wel worden op termijn onderdelen vernieuwd, maar die vallen onder het normale onderhoud, aldus een woordvoerder.



noot van een van de moderatoren: de tijd zal het leren.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink