Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 303954 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #195 Gepost op: 9 maart 2012, 14:38:29 »
Willem Boot schreef het onderstaande al in het topic EVT (Board Leden, subboard café De Zeevaart), maar het is voor Doeksen toch goed nieuws.
NB. In het EVT-topic staan ook al enkele reacties; gelieve op die plek daarop verder te reageren, als je daarop wilt ingaan.

PERSBERICHT
 
Minister: concessie Waddenveren definitief naar Doeksen en Wagenborg
Schultz van Haegen acht bezwaren ongegrond
 
Harlingen, Den Haag, 9 maart 2012 - Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft de bezwaren ongegrond verklaard tegen de twee concessies verleend voor de veerdiensten tussen het vasteland en de vier Friese Waddeneilanden. De concessies, die gelden voor 15 jaar, zijn toegekend aan de rederijen Doeksen en Wagenborg. Met deze concessies zijn de eilanders en bezoekers verzekerd van reguliere, betaalbare en betrouwbare verbindingen gedurende het hele jaar.
 
De minister had de concessies een jaar geleden, op 24 mei 2011, al toegekend aan Doeksen en Wagenborg, maar EVT, rederij Waddentransport en het samenwerkingsorgaan Vast maakten hiertegen bezwaar. In deze procedure heeft Schultz van Haegen nu bepaald dat de bezwaren ongegrond zijn.
 
Schultz van Haegen zei bij het toekennen van de concessies: “Het nieuwe concessiestelsel zorgt ervoor dat de continuïteit van de verbindingen gewaarborgd is, dat reders efficiënt werken en een goede service aanbieden tegen een betaalbare prijs.”
 
Eén concessie is verleend aan Rederij Doeksen voor de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland. De tweede concessie is verleend aan de Rederij Wagenborg voor de veerdiensten tussen het vaste land en de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog.
 
Doeksen en Wagenborg verzorgden de veerdiensten tussen het vastenland en de vier Friese eilanden al op basis van Openbare Dienstcontracten (OD-contracten). Om de continuïteit van personenvervoer (zonder subsidie) te garanderen, is een concessiestelsel opgezet. In de concessie garandeert de reder ook op stille, onrendabele momenten te varen volgens de afgesproken dienstregeling. De reder krijgt hiervoor het exclusieve recht tot het verrichten van de veerdiensten terug.
 
In de concessie zijn onder andere voorschriften opgenomen om de kwaliteit van de veerdiensten te waarborgen. De waardering die klanten geven is daarbij de belangrijkste graadmeter. Daarnaast is in de concessie opgenomen dat consumentenorganisaties en gemeenten jaarlijks advies uitbrengen over de vervoersplannen van de reders.  De concessieperiode bedraagt 15 jaar. Daarna zal een openbare aanbesteding plaatsvinden.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #196 Gepost op: 14 maart 2012, 23:09:12 »
Vandaag verscheen een nieuwe blog in het blogboek van Doeksen. Er zijn inmiddels 1.000.000 online boekingen verwerkt. De miljoenste boeker krijgt een lang weekend Terschelling of Vlieland cadeau. Ook staat er nog iets over een toeslag die je kunt bijboeken voor het CO2 neutraal maken van je overtocht. Daarnaast kunnen er binnenkort ook bustickets en horecavouchers online bijgeboekt worden.

Klik hier om naar de blog te gaan.

jantravel

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #197 Gepost op: 15 maart 2012, 11:33:12 »
Naast de al de Jeroen genoemde onderdelen krijgen alle nieuwsbrief lezers ook nog een code voor een extra korten van 15%. Er komt ook een advertentie in de plaatselijke bladen met dezelfde kortingscode. Mooi meegenomen toch.
Jan van den Berg

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #198 Gepost op: 15 maart 2012, 13:34:00 »
En nog wat informatie over de priority lanes die straks in gebruik worden genomen. Overigens staan er nu ook ticketautomaten in de terminal, net zoiets als bij de NS. Even geprobeerd en werkte wel aardig, maar resolutie beeldscherm was niet zo hoog.

http://www.rederij-doeksen.nl/501-met-voorrang-aan-boord?locale=nl

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Nieuws
« Reactie #199 Gepost op: 15 maart 2012, 21:07:11 »
In de LC van vandaag: Harlingen liep elf jaar havengeld mis

De link naar het artikel: http://www.lc.nl/friesland/regio/article14716783.ece/Harlingen-liep-elf-jaar-havengeld-mis

http://www.lc.nl/archief/Harlingen-liep-elf-jaar-havengeld-mis-20745437.html

Citaat
Harlingen liep elf jaar havengeld mis
 15 maart 2012   Archief
Harlingen liep elf jaar havengeld mis
 Harlingen liep elf jaar havengeld mis
Facebook  Twitter  E-mail
De gemeente Harlingen is elf jaar lang havengeld misgelopen van rederij Doeksen.

De reder betaalde een bedrag gebaseerd op de vloot van destijds. Dat er meer boten bij kwamen, het aantal afvaarten groeide en de vervangende schepen langer en zwaarder werden, is niet aan Doeksen doorberekend.

De fout wordt nu rechtgetrokken. Doeksen accepteert de verhoging niet zonder meer. ,,De gemeente moet niet denken dat ze een mooie melkkoe gevonden heeft.''
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 18:38:38 door PiebeJanMan »
Allrounder, geen hooligan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #200 Gepost op: 16 maart 2012, 11:39:01 »
Jawel, daar gaat onze overheid weer.

Het bericht is natuurlijk wel erg summier:

"De reder betaalde een bedrag gebaseerd op de vloot van destijds. Dat er meer boten bij kwamen, het aantal afvaarten groeide en de vervangende schepen langer en zwaarder werden, is niet aan Doeksen doorberekend."

Kijk, dat is nu eens leuteren uit je nek. Wanneer is "destijds"? Elf jaar? Waarop baseren we dat? Misschien ook een ander beeld? Toen er elke zomerdienst even twee of drie boten achter elkaar aan voeren? Toen alleen de Minister Kraus en de Prinses Juliana ronddobberden? Volgens mijn papieren vaart er een aanzienlijk aantal schepen minder dan "destijds" als ik m'n eigen tijdpunt even pak. 't Is maar wat je gebruiken kan.

Wat hier aan de hand is, zal zijn dat de gemeente Harlingen weer eens een tekort heeft op de exploitatie van de haven. Dat is eerder gebeurd. Harlingen introduceerde toen "passagiersgeld" en op basis van de povere cijfers die ze toen in de pers zetten (verleden tijd)  berekende ik toen, dat ze vier ton (guldens) tekort kwamen. Ingezonden stuk in de Harlinger Courant geplaatst, dus ik kan het bewijzen. Een week later werd in de gemeenteraad verteld, dat er een tekort was van ... vier ton.
De Rederij heeft het passagiersgeld voor de rechter aangevochten en dat werd inderdaad afgewezen als een ontoelaatbare vorm van tolheffing.

Een paar jaar later zijn we weer zover: de overheid kan zoals gebruikelijk haar geld niet goed beheren en dus weer lastenverhoging.

Nu de gemeente Terschelling nog, die al met miljoenen om zich heen smijt om de haven te vergroten.

Het houdt niet op.

arthur

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #201 Gepost op: 16 maart 2012, 21:29:41 »
Groot  gelijk heer Boot,  de gemeente Harlingen mag wel eens wat scherper worden in zijn financiele beleving; elf jaar geleden werd er door meer Doeksen schepen gevaren, hoewel, is dat wel zo, hmmm..., en de schepen zijn nu zwaarder... hoezo, die bakken drijven toch vroeger en nu op het water? Ja ik weet het de tonnage. okee
 Nee gemeente Harlingen, niet zo onsportief, ga gewoon veel strenger optreden tegen het geparkeerde blik in en rond ons mooie stadje, moet je kijken wat dat opleverd;  van Doeksen kan blijkbaar tegenwoordig niemand meer winnen, dus zonde van  de energie dat te proberen. Pak de foutparkerende "badgasten" maar aan, dat mag namelijk, wettelijk.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #202 Gepost op: 17 maart 2012, 11:47:01 »
Arthur, beetje vriendelijk blijven onderling werkt misschien wat beter dan op elkaar afgeven, ook al is andermans "blik"-gedrag niet echt prettig. Maakt de samenleving wat aangenamer, dacht ik.
Als ik me goed herinner is er ooit sprake geweest van aanleg van een parkeergarage op het grote parkeerterrein. Mocht niet op grond van weet ik veel wat voor regeltjes. Dan verplaatst zich dat probleem vanzelf.
Sinds 2001 zijn de Noord-Nederland en de Tiger erbij gekomen, maar de Noord-Nederland vangt veel op van wat we vroeger bij een "tussenboot" zagen. Bovendien verbetert die het vervoer op de andere boten. De Vlieland is een vervanging, niet anders. Juffrouw Maria's verhaal gaat eigenlijk volledig mank. Ze heeft gewoon te maken met een fout contract uit 2001 en dan gaat ze brallen en flink doen.
Zomaar even een "contract opzeggen" en dat gelijk aan de krant vertellen hoor je niet te doen. Eerst netjes praten met elkaar en zien dat je tot een oplossing komt. Zo hoort het.

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Nieuws
« Reactie #203 Gepost op: 20 maart 2012, 22:54:48 »
De z.g. Veerbootoorlog en de concessie is in enkele topics besproken op Schepen van Doeksen, het Kustvaartforum en ook op Bob Koetsier's Skylgenet. Ook aan de orde komen daar de discussies waarin de reders DOEKSEN, EVT en WADDENTRANSPORT worden besproken en de discussie dat de overheden verschillend omgaan met de drie reders.

Een reageerder die een kritische analyse heeft gemaakt en dit heeft beschreven in een onderzoeksrapport is de heer Metze.

Een van de zwakke punten zoals ik op Skylgenet aan de orde tracht te brengen is de mate van openheid/geslotenheid waarin de concessieverlening is gebaseerd. Vragen die ik daar opbracht, bleven daar inhoudelijk onbeantwoord.

Vanuit de heer Metze zijn samenvatting word ik daarom getriggerd door het tekstfragment: "... ondanks kanttekeningen van de Raad van State - een zeer vage onderbouwing voor de onderhandse gunning van de concessie ..."

Ik zal het doornemen. Het is openbaar voor ieder te bereiken.
De website van Metze Research:  http://www.metze.nl/

UITGELICHT
De samenvatting:  http://www.metze.nl/tekst/A%20Samenvatting%20tbv%20site.pdf
Het complete artikel:  EDIT: bijgewerkt t/m de actualiteit, verschijnt volgens de website in mei 2012
N.B. Opmerking aan de lezers:  uiteraard moeten we ons altijd bewust zijn wat de belangen van een schrijver zijn. Zijn deze slechts gestoeld om de wens tot integriteit en gelijkheidsbenadering, of is een schrijver persoonlijk belanghebbende in en bij één van de partijen?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2012, 21:38:19 door OLAU-fan »
Allrounder, geen hooligan

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #204 Gepost op: 20 maart 2012, 23:18:45 »
De analyse en samenvatting staan al zeker een maand op de website... Het geeft een aardig beeld van het verloop, maar spits zich zeer toe op een algemeen en bestuurlijk niveau.
Leuk om eens te lezen.

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #205 Gepost op: 20 mei 2012, 10:04:04 »
Gisteren avond liep de "Wandelaar" de haven van Vlieland binnen.
Het is de nieuwste aanwinst van de rederij en word ingezet in de offshore.
foto gemaakt door Bram Lourens Vlieland.

ben doeksen fan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #206 Gepost op: 20 mei 2012, 15:21:39 »
Gaat dit schip dan de Spike Islander vervangen in IJmuiden?
Dan kan de Spike Islander weer als waddentaxi functioneren.

ben doeksen fan

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #207 Gepost op: 20 mei 2012, 17:17:19 »
Nee, dit schip is vanmorgen vroeg al vertrokken naar de Oostzee.
Heeft AIS en is dus te volgen.

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Nieuws
« Reactie #208 Gepost op: 20 mei 2012, 21:06:00 »
Vanmorgen keek ik even naar de dienstregeling en zag dat de vlieland om 20.45 naar Harlingen vaart.
Maar nu zie ik dat ze op Vlieland nog is.
Wat nu

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #209 Gepost op: 20 mei 2012, 21:11:04 »
Vanmorgen keek ik even naar de dienstregeling en zag dat de vlieland om 20.45 naar Harlingen vaart.
Maar nu zie ik dat ze op Vlieland nog is.
Wat nu

De KW voer om 20.45 vanaf Vlieland naar Harlingen.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink