Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 303044 keer)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #135 Gepost op: 13 mei 2011, 18:11:20 »
Iets heel anders.

In het jaar 2015 moeten de schepen op de Noordzee voldoen aan de nieuwe eisen m.b.t de uitstoot van zwavel e.d.
Ook de ferries moeten daar in mee.
Hoe zit het met de diensten over de Waddenzee, voldoet de huidige vloot?


Leen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #136 Gepost op: 13 mei 2011, 19:19:01 »
De schepen varen al op 4-takt, dus dan is het alleen een kwestie van zwavelarme brandstof gebruiken. En daar zijn verder geen aanpassingen voor nodig.
Met LNG wordt de zwaveluitstoot overigens nul (of in ieder geval marginaal)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #137 Gepost op: 13 mei 2011, 20:37:34 »
De schepen varen al op 4-takt, dus dan is het alleen een kwestie van zwavelarme brandstof gebruiken. En daar zijn verder geen aanpassingen voor nodig.
Met LNG wordt de zwaveluitstoot overigens nul (of in ieder geval marginaal)

TESO is met de Dokter Wagemaker al een paar jaar bezig met GTL (Gas-To-Liquids). Meer informatie hierover is op hun site te vinden http://teso.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=164&lang=nl
Of hiervoor nog specifieke aanpassingen aan de motoren nodig zijn, weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2011, 20:58:17 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #138 Gepost op: 13 mei 2011, 23:37:12 »
De schepen varen al op 4-takt, dus dan is het alleen een kwestie van zwavelarme brandstof gebruiken. En daar zijn verder geen aanpassingen voor nodig.
Met LNG wordt de zwaveluitstoot overigens nul (of in ieder geval marginaal)

TESO is met de Dokter Wagemaker al een paar jaar bezig met GTL (Gas-To-Liquids). Meer informatie hierover is op hun site te vinden http://teso.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=119&Itemid=164&lang=nl
Of hiervoor nog specifieke aanpassingen aan de motoren nodig zijn, weet ik niet.


Daarvoor waren aanpassingen nodig in de verstuivers.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #139 Gepost op: 14 mei 2011, 13:40:15 »
Vrienden zo makkelijk komen jullie er niet mee weg.

De grote ferry rederijen geven aan dat de kosten door de nieuwe emissie eisen sterk naar boven zullen gaan wat ten koste gaat van de marges en veel hogere tarieven, aldus bijvoorbeeld Stena Line. 
Bij Teso, Doeksen en Wagenborg ook zo?

Leen 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #140 Gepost op: 14 mei 2011, 14:00:28 »
Stond er interessant nieuws in Drijfveren van Doeksen? ,de Terschellinger schreef daarover

Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #141 Gepost op: 14 mei 2011, 17:33:08 »
Vrienden zo makkelijk komen jullie er niet mee weg.

De grote ferry rederijen geven aan dat de kosten door de nieuwe emissie eisen sterk naar boven zullen gaan wat ten koste gaat van de marges en veel hogere tarieven, aldus bijvoorbeeld Stena Line. 
Bij Teso, Doeksen en Wagenborg ook zo?

Leen 

Ligt eraan wat voor emissie. Emissie van bestaande, maar niet volgestorte aandelen is een ander verhaal dan de emissie zoals die bij de grote financials plaats vindt, waar geen vast aandelenkapitaal is.

TESO zou nog een emissie kunnen doen, bij Wagenborg en Doeksen is sprake van een BV-situatie en dat gaat niet onder dit soort regels voor openbare emissies vallen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #142 Gepost op: 14 mei 2011, 17:49:55 »
Kijk, een leuke spraakverwarring door het taalkundig verschijnsel homoniem. De een spreekt over de emissie van scheepsmotoren en de ander over emissie van aandelen  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2011, 18:38:41 door Vriend »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #143 Gepost op: 14 mei 2011, 23:34:43 »
Tja, waar het hart vol van is hè.
  ;D ;D
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #144 Gepost op: 15 mei 2011, 09:57:45 »
Kijk, een leuke spraakverwarring door het taalkundig verschijnsel homoniem. De een spreekt over de emissie van scheepsmotoren en de ander over emissie van aandelen  ;D

Denen staan dan ook niet bekend als slimme investeerders, sommige Zeeuwen wel als suuneg.  ;D

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #145 Gepost op: 15 mei 2011, 18:24:07 »

Geinig,

Ik bedoel dus inderdaad de uitlaatgassen emissie
Rederijen op de Noordzee zeggen daardoor sterk hogere kosten.

Op Waddenzee ook zo?


Leen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #146 Gepost op: 16 mei 2011, 08:54:38 »
Zeker Leen,

Laagzwavelige brandstof kost circa 20-30% meer:
http://www.icis.com/Articles/2011/03/15/9444154/europe-high-and-low-sulphur-fuel-oil-price-gap-highest-in-two-years.html

En een scrubber om je SOx-uitstoot te verminderen kost circa 200 euro per kW in aanschaf en dan nog 50 euro per jaar  per kW aan jaarlijkse kosten

Maar hiertegenover staat weer dat LNG veel minder afhankelijk is van de olieprijzen en op het moment per energiewaarde ook goedkoper is dan MDO.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #147 Gepost op: 16 mei 2011, 14:08:39 »
Zeker Leen,

Laagzwavelige brandstof kost circa 20-30% meer:
http://www.icis.com/Articles/2011/03/15/9444154/europe-high-and-low-sulphur-fuel-oil-price-gap-highest-in-two-years.html

En een scrubber om je SOx-uitstoot te verminderen kost circa 200 euro per kW in aanschaf en dan nog 50 euro per jaar  per kW aan jaarlijkse kosten

Maar hiertegenover staat weer dat LNG veel minder afhankelijk is van de olieprijzen en op het moment per energiewaarde ook goedkoper is dan MDO.

Ho! Ff volledig blijven: de low suphur crude is nu wel duurder, maar dat wordt veroorzaakt door onzekerheden in Lybië, gecombineerd met vervangingsvraag vanwege o.a. de nucleaire zaken in Japan. Het is dus geen autonome prijshoogte, maar een marktafhankelijke.
LNG mag dan nu minder afhankelijk zijn van de olieprijs, dat staat echt niet als een zekerheid vast. Als de trend om nucleaire energie af te schakelen in het Verre Oosten doorzet, kon de vraag naar LNG daar wel eens pittig toenemen en dan schieten de prijzen ook omhoog, zeker omdat de Russen zo ongeveer het meeste gas leveren. Ik zou op dit moment niet graag moeten plannen op dit soort brandstofkoersen. Er zijn op dit moment wereldwijd forse ontwikkelingen en verschuivingen in economische macht gaande waarvan de invloed op de brandstofprijzen zonder meer zal worden gevoeld. We zijn nog lang niet aan het eind van die factoren toe.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #148 Gepost op: 16 mei 2011, 14:27:35 »
Hierop inhakend:
In het land hebben er bussen rondgereden waarvan de dieselmotor (volgens mij) was aangepast om op gas te kunnen rijden.
Is dat een optie bij scheepsmotoren om voorbereid te zijn op gebruik van meerdere brandstoffen?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Nieuws
« Reactie #149 Gepost op: 16 mei 2011, 15:30:49 »
Hierop inhakend:
In het land hebben er bussen rondgereden waarvan de dieselmotor (volgens mij) was aangepast om op gas te kunnen rijden.
Is dat een optie bij scheepsmotoren om voorbereid te zijn op gebruik van meerdere brandstoffen?
Dat waren speciaal gebouwde motoren, geen gemodificeerde dieselmotoren.

"Onze" Friese en Terschellingse FRAM hadin 1992 ook een aardgasbus van het fabrikaat Mercedes. Deze moest getankt worden bij de FRIGEM in Leeuwarden. Het was de FRAM bus met busnummer 4299. Na zo'n 8 jaren is de proef gestopt en is er een conventionele dieselmotor in geplaatst.

Mercedes Benz heeft overigens ook een personenauto op aardgas in haar assortiment.

Hoeveel aardgasbussen er momenteel (nog) rijden weet ik niet. Omdat de busmaatschappijen uit overheidshanden zijn verdwenen (ook Willem Boot's NZHVM), tellen alleen de knikkers (winstmaximalisatie) en wordt er pas in groen geinvesteerd wanneer de opdrachtgever (de provincies) dit expliciet eisen.
Allrounder, geen hooligan