Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 303837 keer)

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2008, 18:38:27 »
Edelweiss reinigt boten Doeksen

LEEUWARDEN - Het Leeuwarder schoonmaakbedrijf Edelweiss heeft zijn Terschellinger branchegenoot Stam Dienstverlening overgenomen. Eigenaar Willem Stam (62) had geen opvolger. Belangrijkste activiteit van Stam was het schoonmaken van de vier Doeksen-boten die tussen Harlingen en Terschelling varen. Edelweiss heeft dit contract met drie jaar verlengd. Het Leeuwarder bedrijf had de veerboot naar Vlieland al in het pakket. Door de overname groeit Edelweiss, vooral actief in kantoren, bedrijven, en corporatiewoningen, met 4 medewerkers naar 151.


Bron: Leeuwarder Courant

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #31 Gepost op: 2 september 2008, 20:59:50 »
EVT niet meer gratis

Passagiers van de Eigen Veerdienst Terschelling, de EVT, moeten vanaf dinsdag betalen voor de overtocht.

De eerste twee weken van de veerdienst konden passagiers gratis met de boot naar Terschelling. Daar werd volgens woordvoerder Arjen Haantjes van de EVT veel gebruik van gemaakt. Vanaf dinsdag is ook de nieuwe boot van de veerdienst, de Willem Barentsz, in gebruik genomen. Met de catamaran kunnen 250 passagiers vervoerd worden.

Bron: Omrop Fryslân
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2009, 11:28:15 door Bob Koetsier »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #32 Gepost op: 4 september 2008, 08:59:09 »
Vandaag op Teletekst pagina 723:

LADINGEN OP DE VLIELAND               
                                       
 In verband met een technisch mankement
                                       
 aan de kade in Harlingen,kan er tot   
                                       
 nader order geen vracht mee die       
                                       
 zwaarder is dan 3,5 ton op de MS       
                                       
 Vlieland.     
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #33 Gepost op: 4 september 2008, 13:56:09 »
Het volgende vond ik op www.allesvan.nl  (regio Harlingen)

DAMWAND VERZAKKING DOOR WATERJETS VAN DE TIGER

HARLINGEN-Vanaf donderdagmorgen zeven uur is de veerbootsteiger in Harlingen naar Vlieland voor nog onbekende tijd afgesloten voor zware voertuigen. De krachtige waterjets van de nieuwe aanwinst van Doeksen de Tiger, hebben onder water zoveel zand weggeblazen, dat een damwand is verzakt en gescheurd.

De afmeerplek van de veerbootkade voldoet nu niet meer aan de veiligheidseisen voor voeruigen zwaarder dan 3500 kg. Rijkswaterstaat heeft afgelopen zomerperiode al extra zand gestort en gaat dit nu nogmaals doen. Ondanks deze oplossingen zijn er meer maatregelen en een uitgebreider onderzoek nodig.

Volgende week zal er na een eerste onderzoek meer duidelijkheid zijn. Rederij Doeksen zoekt ondertussen een andere oplossing voor het transport naar Vlieland. Doeksen denkt eraan om minder zware vrachtwagens in te zetten of het gebruik van de veerbootsteiger naar Terschelling. Er wordt ook gedacht om de Koegelwieck weer te gaan gebruiken in plaats van de Tiger.

Voor reizigers van de nieuwe veerdienst Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) heeft de verzakking van de damwand geen consequenties, zo laat Rijkswaterstaat weten.

Al eerder is gebleken, dat de nieuwe aanlegplaatsen van de Tiger in de havens van Harlinen en West Terschelling niet diep genoeg zijn. Telkens als de boot aanlegt en vertrekt, verplaatst zij zand en slik op de bodem. Hierdoor ontstaat een alsmaar groeiende bult. Afgelopen zondag kon de Tiger vanuit Terschelling tijdens springtij vanwege vastliggen in het slik niet op tijd vertrekken.

einde citaat

vr gr Arthur

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #34 Gepost op: 4 september 2008, 18:31:16 »
Omrop Fryslan maakt inderdaad een zootje van haar berichtgeving.
Er zouden geen vrachtwagens meer meemogen op de snelboot... aha.
Op tv gebruikten ze ook beelden van de veerboot naar Schiermonnikoog.. tja, je moet toch wat  ::)

Het meest volledige bericht hierover wat ik tot nu toe tegen gekomen ben is het volgende uit het Friesch Dagblad, het enige dat daar volgens mij niet helemaal in klopt is de oude aanlegplaats van de Koegelwieck, want die is toch weg?


Tiger blaast de kade kapot

Harlingen - De aanlegkade van de veerboot Vlieland in Harlingen mag voorlopig niet gebruikt worden door vrachtwagens zwaarder dan 3500 kilogram. De kade is instabiel geworden omdat de grond bij de damwand is verzakt. Er zitten ook scheuren in de wand. Dat komt doordat de nieuwe snelboot Tiger zand heeft weggeblazen met zijn waterjets. Mogelijk wordt voorlopig de oude snelboot Koegelwieck ingezet.

Rijkswaterstaat benadrukt dat er niet direct instortingsgevaar is. De veerbrug voor de Vlieland, dat is degene die het dichtst bij de havenmond ligt, kan gewoon gebruikt worden, zowel door de Vlieland als door de schepen van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).

Als er zwaar vrachtverkeer van of aan boord moet, zal rederij Doeksen echter de Vlieland een stukje verderop moeten aanleggen, op de plaats van de Terschellinger veerboot Friesland. Desnoods kunnen de vrachtwagens ook met de vrachtboot Noord-Nederland, die vanuit de Industriehaven vertrekt. De bereikbaarheid van Vlieland is hoe dan ook niet in het geding, laat Rijkswaterstaat weten.

De eerste problemen met de damwand werden eind juli ontdekt. Inspecteurs van Rijkswaterstaat constateerden dat de nieuwe snelboot Tiger - die zijn aanlegplaats tussen de Friesland en de Vlieland in heeft - met zijn waterjets in korte tijd een flinke berg zand had weggeblazen.

In eerste instantie stortte Rijkswaterstaat zand bij en werd met Doeksen afgesproken dat de Tiger heel voorzichtig zou aan- en afmeren. Onlangs bleek echter dat er wel degelijk een reparatie nodig is om de situatie duurzaam veilig te maken.

De komende dagen zoekt de havenbeheerder uit wat er precies moet gebeuren: de resultaten van dat onderzoek zijn in de loop van volgende week bekend. In elk geval wordt er alvast weer extra zand gestort.

Doeksen overweegt - om verdere verdieping van het gat te voorkomen - de oude snelboot Koegelwieck tijdelijk weer in te zetten. Die heeft haar aanlegplaats een flink eind verderop, vlakbij de sluizen. Bovendien heeft zij waterjets die naar achteren blazen in plaats van naar beneden. Op het schip passen wel ruim honderd passagiers minder.

Ondiep

Doeksen heeft ook op Terschelling de nodige problemen met de aanlegplaats van de Tiger. De ligplaats in het havendeel De Kom blijkt behoorlijk ondiep, en de waterjets blazen bij iedere aankomst- en vertrekmanoeuvre zand en slik weg, zodat er een soort drempel ontstaat.

Zondag moest het schip bij laag water zelfs een afvaart overslaan, omdat het niet van zijn plek kon komen. Doeksen overlegt met de gemeente Terschelling - eigenaar van deze haven - hoe dit probleem opgelost kan worden.


Bron: Friesch Dagblad
« Laatst bewerkt op: 4 september 2008, 18:33:39 door Bob Koetsier »

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #35 Gepost op: 4 september 2008, 18:35:30 »
Damwand Harlingen verzakt door nieuwe snelboot


 HARLINGEN - 
De aanlegsteiger in Harlingen van de veerboot naar Vlieland is vanaf donderdagmorgen zeven uur voor onbepaalde tijd gesloten voor zware voertuigen. De krachtige waterjets van de Tiger, de nieuwe snelboot van rederij Doeksen, hebben onder water zand weggeblazen, waardoor een damwand is verzakt en gescheurd.

De aanlegplaats voldoet niet meer aan de veiligheidseisen voor voertuigen zwaarder dan 3500 kilo. Rijkswaterstaat heeft in juli al extra zand gestort en gaat dit nu nogmaals doen. Toch zijn er meer maatregelen en onderzoek nodig.

Na een eerste onderzoek moet er volgende week meer duidelijk zijn. Doeksen zoekt ondertussen alternatieven voor het transport naar Vlieland. De rederij denkt aan de inzet van lichtere vrachtwagens of het gebruik van de aanlegsteiger van de veerboot naar Terschelling. Mogelijk wordt de Koegelwieck weer ingezet in plaats van de Tiger.

Voor reizigers van de nieuwe veerdienst Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) heeft de verzakking van de damwand geen consequenties, zo laat Rijkswaterstaat weten.

Eerder bleek al dat de nieuwe ligplaatsen van de Tiger in de havens van Harlingen en West-Terschelling niet diep genoeg zijn. Elke keer dat de boot aanlegt en vertrekt, verplaatst hij het zand en slik op de bodem. Hierdoor ontstaat een alsmaar groeiende bult. Zondag kon de Tiger vanuit Terschelling tijdens springtij niet op tijd vertrekken omdat hij vast lag in het slik.

Bron: Leeuwarder Courant
Meer hierover in de Leeuwarder Courant van donderdag

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #36 Gepost op: 26 september 2008, 09:49:59 »
Baggerwerkzaamheden in haven
   
   
In opdracht van de gemeente Terschelling is De Vries & V.d.Wiel vorige week begonnen met baggerwerkzaamheden in de Kom.

Het baggeren is noodzakelijk omdat er bij lager problemen ontstonden rond de aanleginrichting van de sneldienst Tiger.
Hier is een ongewenste ondiepte ontstaan. Besloten is de gehele Kom en een groot deel van de veerhaven op de vereiste diepte te brengen.
In totaal wordt 15.000 kuub bagger verwijderd en gestort in het Schuitengat, nabij de ingang van de Slenk.
De werkzaamheden duren tot en met de herfstvakantie.
 
bron: www.deterschellinger.nl
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #37 Gepost op: 1 oktober 2008, 09:26:44 »
Dit is gister op de site van de rederij gezet:

Vroege sneldienst ook in oktober
30-09-2008

Vanaf woensdag 1 oktober vroege sneldienst vanaf Terschelling en Harlingen
De problemen aan de kade in Harlingen op de Vlielander afmeerlocatie zijn van dien aard dat er voorlopig vanuit moet worden gegaan dat de autoveren van de Terschellinger brug in Harlingen gebruik moeten maken. Deze week zullen gesprekken plaatsvinden met Rijkswaterstaat waarin duidelijk moet worden hoe lang en op welke wijze de reparatie zal plaatsvinden. Ms Vlieland zal daarom voorlopig afmeren op de plek van ms Friesland. Ms Friesland zal hierdoor later kunnen afmeren dan gebruikelijk.

Om de reistijd te beperken, zal de ochtendreis van ms Friesland geheel oktober 15 minuten later vertrekken dan gebruikelijk (7.15 uur i.p.v. 7.00 uur, aankomsttijd ca. 9.15 uur in Harlingen).
Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn voor reizigers die op deze tijden van de veerdienst gebruik maken. Om reizigers toch een vroege aankomst in Harlingen te kunnen bieden, zal de sneldienst in oktober een extra vroege afvaart blijven maken:

Di t/m za

Sneldienst 7.30 uur Terschelling-Harlingen
Sneldienst 8.30 uur Harlingen-Terschelling

Zo en ma

Sneldienst volgens winterdienstregeling.

De 10.00 uur afvaart van maandag t/m zaterdag blijft ongewijzigd.
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2009, 11:35:03 door Bob Koetsier »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #38 Gepost op: 6 oktober 2008, 16:54:24 »
Dit was afgelopen vrijdag:

Vermiste Oostenrijker pleegt zelfmoord in Harlinger passagiersterminal

Harlingen - Een 25-jarige man uit Oostenrijk heeft zichzelf vrijdagmorgen vroeg van het leven beroofd in de passagiersterminal van de veerdienst in Harlingen. Toen de politie ter plaatse kwam was de man al overleden.

De brandweer schermde de locatie onmiddellijk af voor het binnenkomende publiek in de vertrekhal. De man stond internationaal als vermist opgegeven. Het lichaam van de man is naar het mortuarium van het ziekenhuis in Leeuwarden vervoerd.

Bron

P.S. Heb even de schrijffouten eruitgehaald....

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2008, 11:08:04 »
Ondertekening Rampbestrijdingsplan
Categorie: Veiligheid, Overheid
Door: Provincie Fryslan


Woensdagmiddag 22 oktober ondertekenen acht burgemeesters in Harlingen het Rampbestrijdingsplan Veerdiensten Waddenzee. Doel van dit rampbestrijdingsplan is om een inhoudelijk effectief en procedureel juist plan te hebben waarin taken van alle bij de bestrijding van een incident betrokken diensten beschreven zijn. Het rampbestrijdingsplan is gemaakt voor de veerdiensten tussen de Nederlandse Waddeneilanden en de vaste wal en het verkeer tussen Eemsmond en Borkum, met uitzondering van de veerdienst Den Helder -Texel.

Bron: Waddenzee.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #40 Gepost op: 22 oktober 2008, 18:47:08 »
Rampenplan maakt waddentocht veiliger
    * LC | Gepubliceerd op 22 oktober 2008, 16:57

HARLINGEN - Het nieuwe rampenplan veerdiensten Waddenzee moet een overtochtje naar een Waddeneiland een stuk veiliger maken. De acht burgemeesters van de waddengemeenten hebben het plan woensdag vastgesteld. Bestaande rampenplannen waren niet gericht op calamiteiten op veerboten.

Om het rampenplan te toetsen, speelt veerboot Vlieland van rederij Doeksen op 4 maart volgend jaar de hoofdrol in een rampenoefening op het wad. Hiervoor zetten de hulpdiensten behalve de bemanning van de boot ook tientallen passagiers in die het schip moeten verlaten.

Bron:  http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3983248.ece/Rampenplan_maakt_waddentocht_veiliger

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #41 Gepost op: 25 oktober 2008, 13:17:40 »
Vertraging dreigt bij veer in Harlingen

HARLINGEN - Reizigers naar Vlieland en Terschelling moeten het komende jaar rekening houden met vertragingen en opstoppingen bij afvaarten van en naar Harlingen. Rijkswaterstaat (RWS) overweegt niet alleen de beschadigde aanlegplaats voor de Vlielander veer te repareren, maar gelijk de hele, veel langere damwand te vervangen.

Paul Melles van Rederij Doeksen voorspelt dat het in het laatste geval ,,erg dringen" wordt bij de brug van Terschelling. Sinds september kan de Vlielander brug niet worden gebruikt voor verkeer zwaarder dan 3500 kilo, omdat de verankering in de damwand is verzakt. Snelboot Tiger blies met haar zware motoren zoveel zand weg dat de verankering verzakte.

Doeksen heeft de dienstregeling voor volgend jaar al aangepast aan de werkzaamheden. ,,Tussen de vertrekmomenten van de veren naar Vlieland en Terschelling zit in 2009 meer tijd."

In het voorseizoen zal de klus weinig overlast veroorzaken, zo verwacht Melles. Maar in het voorjaar en de zomer wordt het anders.

,,Passagiers moeten met vertraging en ongemakken rekening houden. Boten zullen op elkaar moeten wachten. Het veerterrein zal bovendien heel druk zijn, omdat er erg veel verkeersbewegingen moeten plaatsvinden op een relatief klein oppervlak."

RWS maakt over enkele weken bekend of de dienst tegelijk met werk aan de aanlegplaats van de Vlieland de 100 meter lange damwand gaat vervangen.

,,Die damwand moet volgens planning over enkele jaren worden vervangen", licht een woordvoerster van de dienst toe. ,,Wij willen het werk nu samen laten vallen. Dit scheelt de passagier uiteindelijk overlast, omdat voor beide werkzaamheden het wegdek moet worden opengebroken."


Bron: Leeuwarder Courant
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2008, 13:21:03 door Bob Koetsier »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2008, 16:04:25 »
Rederij Doeksen gaat vaste reizigerspassen uitgeven

Rederij Doeksen, die de veerboten naar Vlieland en Terschelling exploiteert gaat nu ook voor vaste reizigers een pas uitgeven. Deze pas biedt de regelmatige vakantieganger naar Vlieland en Terschelling vooral gemak: er hoeven geen e-tickets meer te worden afgedrukt, want de pas is ticket en bij rustige afvaarten hoeven vaste reizigers niet van te voren te boeken: op basis van een pas-scan wordt de afvaart (enkele reis) afgeschreven van hun rekening. De tarieven voor vaste reizigers blijven gelijk.

Eerder hadden alle eilanders al een zogenaamde eilanderpas gekregen, waarmee zij recht hadden op het speciale eilandertarief.
 

Geplaatst op 28-10-2008 09:58 
Bron: vliestroom nieuws
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #43 Gepost op: 8 november 2008, 14:39:34 »
Rederij Doeksen voortaan Koninklijk

Rederij Doeksen, die onder meer de veerdienst naar de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland verzorgt, mag zich voortaan met het predikaat Koninklijk tooien.

Dat heeft commissaris van de Koningin in Friesland John Jorritsma zaterdagmiddag op Terschelling bekendgemaakt.

Doeksen
Koninklijke Doeksen Transport Group, zoals de in Rotterdam gevestigde rederij vanaf nu officieel heet, kreeg de titel ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het bedrijf.

Doeksen vaart al een eeuw lang tussen Harlingen en de twee waddeneilanden. Daarnaast is het bedrijf ook actief op het gebied van personenvervoer over water in de Randstad. Het familiebedrijf hield zich aanvankelijk bezig met schelpenzuigen en bergingswerk.

En de klanten...
In augustus was de onderneming in het nieuws toen het naar Terschelling voor het eerst concurrentie kreeg van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Een deel van de gemeenteraadsleden, bevolking en ondernemers was niet tevreden over Doeksen, onder meer wegens de prijs.


Bron: RTL Nieuws

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #44 Gepost op: 12 december 2008, 16:38:05 »
SAR-heli in actie op veerboot

HARLINGEN - Honderden opvarenden van de veerboot tussen Terschelling en Harlingen waren vrijdagmiddag getuige van een oefening met een SAR-helikopter. Twee zogenaamde redders van de luchtmacht daalden een aantal keren neer op het dek. Het ging om een procedureoefening.

Bron: Leeuwarder Courant