Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 393527 keer)

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #615 Gepost op: 2 april 2024, 22:15:03 »
Drijfveren maart 2024

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Nieuws
« Reactie #616 Gepost op: 3 april 2024, 11:20:20 »
https://lc.nl/friesland/Straks-inchecken-op-de-veerboot-naar-de-Waddeneilanden-Tweede-Kamer-wil-onderzoek-naar-ov-status-Waddenveren-28977559.html?fbclid=IwAR3caeb6ynKj627d9j3Q4K9jhF0Tem2o2DeA16Kz001AxTDUAYgccEFhSlQ

Citaat
Straks inchecken op de veerboot naar de Waddeneilanden? Tweede Kamer wil onderzoek naar ov-status Waddenveren
Ton van der Laan • Gisteren, 16:10 • Friesland

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het kabinet gaat onderzoeken of de veerboten naar de Waddeneilanden een ov-status kunnen krijgen.

Een motie van D66’er Tjeerd de Groot, CDA’er Eline Vedder en GL-PvdA’er Habtamu de Hoop is dinsdag door het parlement aangenomen.

De veerboten tussen het vasteland en de vijf Waddeneilanden vallen niet onder het Nederlandse openbaar vervoer, zoals alle treinen en bussen wel. Dat betekent onder meer dat de ov-studentenkaart niet geldig is en er minder regie is op de prijzen voor een ticket.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil ook in de toekomst een ,,goede en betaalbare verbinding’’, om de ,,leefbaarheid van de Waddeneilanden’’ te waarborgen. Door de veerboten aan te merken als openbaar vervoer kunnen kaartjes goedkoper worden.

In het voorstel wordt het kabinet opgeroepen ,,om te onderzoeken wat er nodig is’’ om de Waddenveren aan te merken als openbaar vervoer. De kabinet zal binnenkort met een reactie op de aangenomen motie moeten komen.

Wordt de watertaxi een kleine veerboot?
De Tweede Kamer ging ook mee in een voorstel van BBB-Kamerlid Cor Pierik om te onderzoeken of het mogelijk is om watertaxi’s tussen het vasteland en de Waddeneilanden aan te merken als kleine veerpont.

De watertaxi’s varen dag en nacht over de Waddenzee, maar de vervoerders zijn gebonden aan strikte regels over snelheid. Zo mogen de taxi’s ‘s nachts niet harder varen dan 20 kilometer, te laag bij bepaalde calamiteiten, betoogde Pierik onlangs in een Kamerdebat over de Wadden.


Kamerlid Pierik wil nu dat het kabinet de veiligheidsregio Fryslân, de burgemeesters van de Waddeneilanden en de waddentaxibedrijven binnen zes weken bij elkaar zet om ,,te onderzoeken of een aanwijzing als kleine veerpont mogelijk is’’. Zo’n status zou voor taxibedrijven de mogelijkheden vergroten om bij calamiteiten sneller te varen.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2024, 20:40:31 door PiebeJanMan »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #617 Gepost op: 25 april 2024, 09:43:22 »
Veerdiensten een OV status? Dat lost niets op. Bij het OV vinden immers elke 5 tot 10 jaar aanbestedingen plaats, die zullen dan ook gaan gelden voor de veerdiensten. Dat betekend dat er in dat opzicht dus niets veranderd, buiten dat er een ov studentenkaart geldig zou zijn.
Ook dan zullen reders hoog in moeten  schrijven om geld terug te verdienen.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Nieuws
« Reactie #618 Gepost op: 26 april 2024, 14:36:37 »
Dit gezeik gaan we voortaan iedere 15 jaar krijgen. Dan toch maar een Eigen Veerdienst opzetten?

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #619 Gepost op: 29 april 2024, 16:15:38 »
Er waren vandaag problemen met de tijdelijke brug op Terschelling.

Citaat
De passagiersbrug van de haven van Terschelling schoot maandagochtend in de noodbeveiliging. Veerboten van rederij Doeksen konden daardoor tijdelijk niet aanmeren in de haven. 

Het probleem ontstond maandagochtend rond half elf. De hijsbalk onder de passagiersbrug ging scheef, waardoor de noodbeveiliging is geactiveerd.

Daardoor lag de Willem de Vlamingh stil in de veerhaven, terwijl de Noord-Nederland en de Willem Barentsz in de vaargeul voor de haven moesten wachten.

Rond half twee konden de schepen weer van en naar de veerhaven varen, meldt Rijkswaterstaat Noord-Nederland. Monteurs testen of het probleem is opgelost en de passagiersbrug weer goed en veilig werkt. Passagiers kunnen de schepen ondertussen via het autodek veilig betreden en verlaten.

Artikel is van Omroep Zilt

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #620 Gepost op: 3 mei 2024, 09:49:15 »
Drijfveren april 2024 - Terschelling



Drijfveren april 2024 - Vlieland


Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #621 Gepost op: 3 mei 2024, 23:35:50 »
FRIDTJOF NANSEN - Ik was vanmorgen vroeg wakker toen ik toevallig een enorme kolos uit de mist zag opdoemen. Voor het eerst als een cruiseschip Harlingen aandoet, zag ik geen  loodsen en was ook de meestal zo onmiskenbare THEO, die zelfs de MIDSLAND haar laatste escorte gaf, nergens te bekennen. Misschien is dit technisch niet meer nodig? Op de brug sprak iemand Nederlands tegen de havenmeester alsof hij niet van ver kwam.
Kort na 14.00 uur werd het cruiseschip omringd door twee Doeksenboten, maar toen besloot de VLIELAND, die zelf bekend is met de oceanen van deze planeet, het voor één keer op te nemen tegen de grote showboot  - en won de race.
Als je morgen tijd hebt voor "Timelapse 24 uur" van de verschillende webcams in Harlingen, kun je er zeker wat van zien. Het is de moeite waard.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #622 Gepost op: 10 juni 2024, 20:47:15 »
Drijfveren mei 2024


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #623 Gepost op: 13 juni 2024, 12:28:06 »
Biogascentrale in Harlingen gaat eerst alleen het gasnet voeden en niet de schepen van Doeksen;

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16589322/eerste-paal-de-grond-in-voor-biogascentrale-harlingen

Citaat
Eerste paal de grond in voor biogascentrale Harlingen
11 juni, 20:10

In Harlingen is symbolisch de eerste paal geslagen voor een nieuwe biogascentrale. Die moet vanaf 2025 zo'n 20 miljoen kuub gas produceren, goed voor zo'n 15.000 huizen.
Het project vergt een investering van van van 60 miloen euro. De bouw is in april al begonnen.
Het bouwterrein van de biogascentrale
Het bouwterrein van de biogascentrale

De centrale is een project van het bedrijf Sustainable Fuel Plant (SFP ). Dat is een groep investeerders met onder andere de Fries Erik Brouwer.
SFP is al eigenaar van een biogascentrale in het Zeeuwse Westdorpe. Een derde centrale wordt momenteel gebouwd bij Delfzijl in Groningen.
Erik Brouwer
Erik Brouwer
© Omrop Fryslân, Gerrit de Boer
Het is de bedoeling dat de centrale volledig draait op groenafval uit de voedselindustrie en uit de land- en tuinbouw. Er kan ook mest in, maar dat is in Harlingen niet de bedoeling.
Contracten voor de aanvoer van het groenafval zijn nog niet afgesloten. Maar dat komt wel goed, denkt Brouwer. Een team van vijf mensen is daar mee bezig. En er is een band met voedings- en industriebedrijf Cargill dat ook aandeelhouder van SFP is.
poster
Zo gaat de eerste paal de grond in
"Wij willen de grondstoffen zoveel mogelijk uit de regio halen", zegt Brouwer. "Dat betekent een straal van 150 kilometer. Het doel is om de diervoeder- en voedselindustrie totaal te ontzorgen voor hun reststromen."
Geen stank
Het afval wordt verwerkt in zes silo's van 20 meter hoog en 25 meter in omvang. Bang voor stank hoeven omwonenden niet te zijn, zegt Brouwer.
"De producten worden verwerkt in een gesloten omgeving van meer dan een hectare groot. In Zeeland is niets te ruiken en dit zal hier ook zo zijn."
Blij met bouw
Directeur Paul Pot van Port of Harlingen, het havenbedrijf in Harlingen, is blij dat de bouw nu is begonnen.
Oorspronkelik was het de bedoeling dat het project in 2023 al werd opgeleverd. Dat wordt nu twee jaar later.

'Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad met de vergunningen en de financiering. Maar nu is het dan zover. Daar ben ik blij mee', zegt Pot.
Vloeibaar gas
De centrale in Harlingen zou in de oorspronkelijke plannen een bio-LNG-centrale worden voor de productie van vloeibaar gas, voor onder andere vrachtverkeer en de boten van rederij Doeksen, die ook aandeelhouder van SFP is.
Om het gas vloeibaar te maken moet het worden afgekoeld tot 162 graden onder nul. Die plannen gaan voorlopig niet door, zegt Brouwer.
"De installatie hiervoor vergt een flinke investering en de markt is nog niet echt klaar om hier een extra premie voor te betalen." Het gas gaat nu gewoon het niet op.
Grote plannen

Met de bouw van de centrales in Harlingen en Groningen zijn de ambities van SFP nog niet aan het eind. In Polen wordt onderhandeld over twee nieuwe locaties en ook in Nederland komen de mogelijk nog twee centrales bij. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #624 Gepost op: 24 juni 2024, 21:34:31 »
Drijfveren juni 2024

Terschelling


Vlieland
Biogascentrale in Harlingen gaat eerst alleen het gasnet voeden en niet de schepen van Doeksen;

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16589322/eerste-paal-de-grond-in-voor-biogascentrale-harlingen

Citaat
Eerste paal de grond in voor biogascentrale Harlingen
11 juni, 20:10

In Harlingen is symbolisch de eerste paal geslagen voor een nieuwe biogascentrale. Die moet vanaf 2025 zo'n 20 miljoen kuub gas produceren, goed voor zo'n 15.000 huizen.
Het project vergt een investering van van van 60 miloen euro. De bouw is in april al begonnen.
Het bouwterrein van de biogascentrale
Het bouwterrein van de biogascentrale

De centrale is een project van het bedrijf Sustainable Fuel Plant (SFP ). Dat is een groep investeerders met onder andere de Fries Erik Brouwer.
SFP is al eigenaar van een biogascentrale in het Zeeuwse Westdorpe. Een derde centrale wordt momenteel gebouwd bij Delfzijl in Groningen.
Erik Brouwer
Erik Brouwer
© Omrop Fryslân, Gerrit de Boer
Het is de bedoeling dat de centrale volledig draait op groenafval uit de voedselindustrie en uit de land- en tuinbouw. Er kan ook mest in, maar dat is in Harlingen niet de bedoeling.
Contracten voor de aanvoer van het groenafval zijn nog niet afgesloten. Maar dat komt wel goed, denkt Brouwer. Een team van vijf mensen is daar mee bezig. En er is een band met voedings- en industriebedrijf Cargill dat ook aandeelhouder van SFP is.
poster
Zo gaat de eerste paal de grond in
"Wij willen de grondstoffen zoveel mogelijk uit de regio halen", zegt Brouwer. "Dat betekent een straal van 150 kilometer. Het doel is om de diervoeder- en voedselindustrie totaal te ontzorgen voor hun reststromen."
Geen stank
Het afval wordt verwerkt in zes silo's van 20 meter hoog en 25 meter in omvang. Bang voor stank hoeven omwonenden niet te zijn, zegt Brouwer.
"De producten worden verwerkt in een gesloten omgeving van meer dan een hectare groot. In Zeeland is niets te ruiken en dit zal hier ook zo zijn."
Blij met bouw
Directeur Paul Pot van Port of Harlingen, het havenbedrijf in Harlingen, is blij dat de bouw nu is begonnen.
Oorspronkelik was het de bedoeling dat het project in 2023 al werd opgeleverd. Dat wordt nu twee jaar later.

'Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad met de vergunningen en de financiering. Maar nu is het dan zover. Daar ben ik blij mee', zegt Pot.
Vloeibaar gas
De centrale in Harlingen zou in de oorspronkelijke plannen een bio-LNG-centrale worden voor de productie van vloeibaar gas, voor onder andere vrachtverkeer en de boten van rederij Doeksen, die ook aandeelhouder van SFP is.
Om het gas vloeibaar te maken moet het worden afgekoeld tot 162 graden onder nul. Die plannen gaan voorlopig niet door, zegt Brouwer.
"De installatie hiervoor vergt een flinke investering en de markt is nog niet echt klaar om hier een extra premie voor te betalen." Het gas gaat nu gewoon het niet op.
Grote plannen

Met de bouw van de centrales in Harlingen en Groningen zijn de ambities van SFP nog niet aan het eind. In Polen wordt onderhandeld over twee nieuwe locaties en ook in Nederland komen de mogelijk nog twee centrales bij. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 56
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #626 Gepost op: 30 juli 2024, 23:24:29 »
Drijfveren juli 2024

Terschelling



Vlieland


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.746
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #627 Gepost op: 9 augustus 2024, 11:36:35 »
Geen nieuwe Koegelwieck voorlopig.

Citaat
Harlingen, 21 juni 2024
Onderwerp: Vervanging ms Koegelwieck
Geachte dames en heren,
Graag informeren wij u over het volgende.
Zoals u wellicht hebt vernomen, waren wij als rederij voornemens om het ms Koegelwieck nog tijdens de huidige concessieperiode te vervangen. De Koegelwieck is inmiddels op leeftijd en een nieuw schip zou een impuls geven aan de verduurzaming van de vloot en de kwaliteitsbeleving aan boord. We hebben in de afgelopen periode daarom een specificatie geschreven voor een nieuw schip en offertes opgevraagd bij zes werven, waarvan er drie een offerte hebben uitgebracht. Deadlines concessievoorschriften Tegelijkertijd hebben wij vragen gesteld aan de concessieverlener (het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) over deze vervanging, omdat bepaalde voorgeschreven deadlines in de huidige concessievoorschriften met betrekking tot de aankoop van nieuwe schepen en de renovatie van bestaande schepen inmiddels overschreden zijn. De noodlottige aanvaring in het Schuitengat in 2022 was hier de oorzaak van: in afwachting van het OVV-rapport hebben wij het project meer dan een jaar op pauze moeten zetten. Dit rapport had immers gevolgen kunnen hebben voor de technische eisen die we aan onze snelboten (moeten) stellen. Wij hebben daarnaast ook vragen gesteld aan de concessieverlener met betrekking tot de financiële aspecten van de vervanging, om vooraf een goede risico-afweging te kunnen maken in verband met het naderende einde van de huidige concessieperiode. Geen toestemming investering Helaas hebben we van de concessieverlener, overigens tegen onze verwachting in omdat de concessie wel ruimte biedt om in overleg afwijkende afspraken te maken, geen toestemming gekregen voor het overschrijden van de genoemde deadlines in de concessie. De naderende aanbesteding is hier de belangrijkste reden voor. Hier liggen vooral juridische afwegingen van de concessieverlener aan ten grondslag met betrekking tot de naderende aanbesteding. Door die aanbesteding is er wat de concessieverlener betreft geen juridische ruimte om af te wijken van de concessievoorschriften, ondanks de bepaling in de concessie dat de concessieverlener en de concessiehouder onderling afwijkende afspraken kunnen maken met betrekking tot de deadlines. Daarnaast blijkt uit de antwoorden die wij hebben gekregen op onze vragen over de financiële aspecten van de vervanging, dat er ook op dat vlak veel
onzekerheden zijn voor ons. Deze zaken maken, dat het op dit moment niet mogelijk (geen toestemming) en ook niet verantwoord (financiële risico’s) is om het project door te zetten.
Hoe nu verder? We kiezen er daarom voor om de komende jaren door te varen met ms Koegelwieck: een ‘no-regret’-keuze die gepaard gaat met maatregelen op verschillende vlakken:
Zorgen voor voldoende bedrijfszekerheid
- We blijven investeren in het schip wat nodig is om haar de komende jaren in een goede conditie te houden en de continuïteit van de sneldienst te kunnen waarborgen.
Lagere uitstoot van schadelijke emissies
- Beide snelboten gaan vanaf juli (net als ms Friesland en ms Vlieland) varen op 7% HVO + het brandstofadditief ChangeXL. Zo beperken we de uitstoot van schadelijke emissies.
Nieuwe snelboot Na de gunning van de volgende concessieperiode, in 2026 volgens de huidige planning van het ministerie, zal spoedig duidelijk worden wanneer de Koegelwieck wél vervangen zal worden. Het exacte jaar is mede afhankelijk van de eisen die het ministerie gaat stellen, maar een nieuw schip laat in elk geval nog tot eind 2028 op zich wachten.
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Mochten er desondanks vragen zijn, dan vernemen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
Dirk Spoor Directeur Rederij Doeksen

https://www.facebook.com/groups/644639523619111/

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #628 Gepost op: 24 augustus 2024, 10:27:58 »
Naast de technische storing van de Koegelwieck, had de Friesland gisteren ook problemen. Artikel van Omroep Fryslan. Inmiddels vaart de Friesland weer

Citaat
Honderden mensen op Terschelling moeten vrijdagavond rekening houden met vertraging. De veerboot MS Friesland is kapot en kan vanwege motorproblemen momenteel niet varen. Dat geldt ook voor de MS Koegelwieck, die donderdag uit de vaart werd gehaald.

Rederij Doeksen zet twee extra veerboten in op Terschelling, omdat anders niet alle auto's naar de vaste wal kunnen. De extra boten varen om 19.35 en 20.15 uur. De laatste boot van Harlingen naar Terschelling gaat nu om 22.05 uur.

De Koegelwieck is ook zaterdag en zondag uitgeschakeld. Op zaterdag vervallen alle afvaarten; op zondag vervallen sommige afvaarten en worden sommigen op een andere manier opgevangen.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 568
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #629 Gepost op: 26 september 2024, 12:43:30 »
Drijfveren augustus 2024