Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 370910 keer)

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 530
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #615 Gepost op: 2 april 2024, 22:15:03 »
Drijfveren maart 2024

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Nieuws
« Reactie #616 Gepost op: 3 april 2024, 11:20:20 »
https://lc.nl/friesland/Straks-inchecken-op-de-veerboot-naar-de-Waddeneilanden-Tweede-Kamer-wil-onderzoek-naar-ov-status-Waddenveren-28977559.html?fbclid=IwAR3caeb6ynKj627d9j3Q4K9jhF0Tem2o2DeA16Kz001AxTDUAYgccEFhSlQ

Citaat
Straks inchecken op de veerboot naar de Waddeneilanden? Tweede Kamer wil onderzoek naar ov-status Waddenveren
Ton van der Laan • Gisteren, 16:10 • Friesland

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het kabinet gaat onderzoeken of de veerboten naar de Waddeneilanden een ov-status kunnen krijgen.

Een motie van D66’er Tjeerd de Groot, CDA’er Eline Vedder en GL-PvdA’er Habtamu de Hoop is dinsdag door het parlement aangenomen.

De veerboten tussen het vasteland en de vijf Waddeneilanden vallen niet onder het Nederlandse openbaar vervoer, zoals alle treinen en bussen wel. Dat betekent onder meer dat de ov-studentenkaart niet geldig is en er minder regie is op de prijzen voor een ticket.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil ook in de toekomst een ,,goede en betaalbare verbinding’’, om de ,,leefbaarheid van de Waddeneilanden’’ te waarborgen. Door de veerboten aan te merken als openbaar vervoer kunnen kaartjes goedkoper worden.

In het voorstel wordt het kabinet opgeroepen ,,om te onderzoeken wat er nodig is’’ om de Waddenveren aan te merken als openbaar vervoer. De kabinet zal binnenkort met een reactie op de aangenomen motie moeten komen.

Wordt de watertaxi een kleine veerboot?
De Tweede Kamer ging ook mee in een voorstel van BBB-Kamerlid Cor Pierik om te onderzoeken of het mogelijk is om watertaxi’s tussen het vasteland en de Waddeneilanden aan te merken als kleine veerpont.

De watertaxi’s varen dag en nacht over de Waddenzee, maar de vervoerders zijn gebonden aan strikte regels over snelheid. Zo mogen de taxi’s ‘s nachts niet harder varen dan 20 kilometer, te laag bij bepaalde calamiteiten, betoogde Pierik onlangs in een Kamerdebat over de Wadden.


Kamerlid Pierik wil nu dat het kabinet de veiligheidsregio Fryslân, de burgemeesters van de Waddeneilanden en de waddentaxibedrijven binnen zes weken bij elkaar zet om ,,te onderzoeken of een aanwijzing als kleine veerpont mogelijk is’’. Zo’n status zou voor taxibedrijven de mogelijkheden vergroten om bij calamiteiten sneller te varen.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2024, 20:40:31 door PiebeJanMan »

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #617 Gepost op: 25 april 2024, 09:43:22 »
Veerdiensten een OV status? Dat lost niets op. Bij het OV vinden immers elke 5 tot 10 jaar aanbestedingen plaats, die zullen dan ook gaan gelden voor de veerdiensten. Dat betekend dat er in dat opzicht dus niets veranderd, buiten dat er een ov studentenkaart geldig zou zijn.
Ook dan zullen reders hoog in moeten  schrijven om geld terug te verdienen.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
Re: Nieuws
« Reactie #618 Gepost op: 26 april 2024, 14:36:37 »
Dit gezeik gaan we voortaan iedere 15 jaar krijgen. Dan toch maar een Eigen Veerdienst opzetten?

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 530
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #619 Gepost op: 29 april 2024, 16:15:38 »
Er waren vandaag problemen met de tijdelijke brug op Terschelling.

Citaat
De passagiersbrug van de haven van Terschelling schoot maandagochtend in de noodbeveiliging. Veerboten van rederij Doeksen konden daardoor tijdelijk niet aanmeren in de haven. 

Het probleem ontstond maandagochtend rond half elf. De hijsbalk onder de passagiersbrug ging scheef, waardoor de noodbeveiliging is geactiveerd.

Daardoor lag de Willem de Vlamingh stil in de veerhaven, terwijl de Noord-Nederland en de Willem Barentsz in de vaargeul voor de haven moesten wachten.

Rond half twee konden de schepen weer van en naar de veerhaven varen, meldt Rijkswaterstaat Noord-Nederland. Monteurs testen of het probleem is opgelost en de passagiersbrug weer goed en veilig werkt. Passagiers kunnen de schepen ondertussen via het autodek veilig betreden en verlaten.

Artikel is van Omroep Zilt

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 530
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #620 Gepost op: 3 mei 2024, 09:49:15 »
Drijfveren april 2024 - Terschelling



Drijfveren april 2024 - Vlieland


Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #621 Gepost op: 3 mei 2024, 23:35:50 »
FRIDTJOF NANSEN - Ik was vanmorgen vroeg wakker toen ik toevallig een enorme kolos uit de mist zag opdoemen. Voor het eerst als een cruiseschip Harlingen aandoet, zag ik geen  loodsen en was ook de meestal zo onmiskenbare THEO, die zelfs de MIDSLAND haar laatste escorte gaf, nergens te bekennen. Misschien is dit technisch niet meer nodig? Op de brug sprak iemand Nederlands tegen de havenmeester alsof hij niet van ver kwam.
Kort na 14.00 uur werd het cruiseschip omringd door twee Doeksenboten, maar toen besloot de VLIELAND, die zelf bekend is met de oceanen van deze planeet, het voor één keer op te nemen tegen de grote showboot  - en won de race.
Als je morgen tijd hebt voor "Timelapse 24 uur" van de verschillende webcams in Harlingen, kun je er zeker wat van zien. Het is de moeite waard.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 530
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #622 Gepost op: 10 juni 2024, 20:47:15 »
Drijfveren mei 2024


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #623 Gepost op: 13 juni 2024, 12:28:06 »
Biogascentrale in Harlingen gaat eerst alleen het gasnet voeden en niet de schepen van Doeksen;

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16589322/eerste-paal-de-grond-in-voor-biogascentrale-harlingen

Citaat
Eerste paal de grond in voor biogascentrale Harlingen
11 juni, 20:10

In Harlingen is symbolisch de eerste paal geslagen voor een nieuwe biogascentrale. Die moet vanaf 2025 zo'n 20 miljoen kuub gas produceren, goed voor zo'n 15.000 huizen.
Het project vergt een investering van van van 60 miloen euro. De bouw is in april al begonnen.
Het bouwterrein van de biogascentrale
Het bouwterrein van de biogascentrale

De centrale is een project van het bedrijf Sustainable Fuel Plant (SFP ). Dat is een groep investeerders met onder andere de Fries Erik Brouwer.
SFP is al eigenaar van een biogascentrale in het Zeeuwse Westdorpe. Een derde centrale wordt momenteel gebouwd bij Delfzijl in Groningen.
Erik Brouwer
Erik Brouwer
© Omrop Fryslân, Gerrit de Boer
Het is de bedoeling dat de centrale volledig draait op groenafval uit de voedselindustrie en uit de land- en tuinbouw. Er kan ook mest in, maar dat is in Harlingen niet de bedoeling.
Contracten voor de aanvoer van het groenafval zijn nog niet afgesloten. Maar dat komt wel goed, denkt Brouwer. Een team van vijf mensen is daar mee bezig. En er is een band met voedings- en industriebedrijf Cargill dat ook aandeelhouder van SFP is.
poster
Zo gaat de eerste paal de grond in
"Wij willen de grondstoffen zoveel mogelijk uit de regio halen", zegt Brouwer. "Dat betekent een straal van 150 kilometer. Het doel is om de diervoeder- en voedselindustrie totaal te ontzorgen voor hun reststromen."
Geen stank
Het afval wordt verwerkt in zes silo's van 20 meter hoog en 25 meter in omvang. Bang voor stank hoeven omwonenden niet te zijn, zegt Brouwer.
"De producten worden verwerkt in een gesloten omgeving van meer dan een hectare groot. In Zeeland is niets te ruiken en dit zal hier ook zo zijn."
Blij met bouw
Directeur Paul Pot van Port of Harlingen, het havenbedrijf in Harlingen, is blij dat de bouw nu is begonnen.
Oorspronkelik was het de bedoeling dat het project in 2023 al werd opgeleverd. Dat wordt nu twee jaar later.

'Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad met de vergunningen en de financiering. Maar nu is het dan zover. Daar ben ik blij mee', zegt Pot.
Vloeibaar gas
De centrale in Harlingen zou in de oorspronkelijke plannen een bio-LNG-centrale worden voor de productie van vloeibaar gas, voor onder andere vrachtverkeer en de boten van rederij Doeksen, die ook aandeelhouder van SFP is.
Om het gas vloeibaar te maken moet het worden afgekoeld tot 162 graden onder nul. Die plannen gaan voorlopig niet door, zegt Brouwer.
"De installatie hiervoor vergt een flinke investering en de markt is nog niet echt klaar om hier een extra premie voor te betalen." Het gas gaat nu gewoon het niet op.
Grote plannen

Met de bouw van de centrales in Harlingen en Groningen zijn de ambities van SFP nog niet aan het eind. In Polen wordt onderhandeld over twee nieuwe locaties en ook in Nederland komen de mogelijk nog twee centrales bij. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 530
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #624 Gepost op: 24 juni 2024, 21:34:31 »
Drijfveren juni 2024

Terschelling


Vlieland
Biogascentrale in Harlingen gaat eerst alleen het gasnet voeden en niet de schepen van Doeksen;

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16589322/eerste-paal-de-grond-in-voor-biogascentrale-harlingen

Citaat
Eerste paal de grond in voor biogascentrale Harlingen
11 juni, 20:10

In Harlingen is symbolisch de eerste paal geslagen voor een nieuwe biogascentrale. Die moet vanaf 2025 zo'n 20 miljoen kuub gas produceren, goed voor zo'n 15.000 huizen.
Het project vergt een investering van van van 60 miloen euro. De bouw is in april al begonnen.
Het bouwterrein van de biogascentrale
Het bouwterrein van de biogascentrale

De centrale is een project van het bedrijf Sustainable Fuel Plant (SFP ). Dat is een groep investeerders met onder andere de Fries Erik Brouwer.
SFP is al eigenaar van een biogascentrale in het Zeeuwse Westdorpe. Een derde centrale wordt momenteel gebouwd bij Delfzijl in Groningen.
Erik Brouwer
Erik Brouwer
© Omrop Fryslân, Gerrit de Boer
Het is de bedoeling dat de centrale volledig draait op groenafval uit de voedselindustrie en uit de land- en tuinbouw. Er kan ook mest in, maar dat is in Harlingen niet de bedoeling.
Contracten voor de aanvoer van het groenafval zijn nog niet afgesloten. Maar dat komt wel goed, denkt Brouwer. Een team van vijf mensen is daar mee bezig. En er is een band met voedings- en industriebedrijf Cargill dat ook aandeelhouder van SFP is.
poster
Zo gaat de eerste paal de grond in
"Wij willen de grondstoffen zoveel mogelijk uit de regio halen", zegt Brouwer. "Dat betekent een straal van 150 kilometer. Het doel is om de diervoeder- en voedselindustrie totaal te ontzorgen voor hun reststromen."
Geen stank
Het afval wordt verwerkt in zes silo's van 20 meter hoog en 25 meter in omvang. Bang voor stank hoeven omwonenden niet te zijn, zegt Brouwer.
"De producten worden verwerkt in een gesloten omgeving van meer dan een hectare groot. In Zeeland is niets te ruiken en dit zal hier ook zo zijn."
Blij met bouw
Directeur Paul Pot van Port of Harlingen, het havenbedrijf in Harlingen, is blij dat de bouw nu is begonnen.
Oorspronkelik was het de bedoeling dat het project in 2023 al werd opgeleverd. Dat wordt nu twee jaar later.

'Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad met de vergunningen en de financiering. Maar nu is het dan zover. Daar ben ik blij mee', zegt Pot.
Vloeibaar gas
De centrale in Harlingen zou in de oorspronkelijke plannen een bio-LNG-centrale worden voor de productie van vloeibaar gas, voor onder andere vrachtverkeer en de boten van rederij Doeksen, die ook aandeelhouder van SFP is.
Om het gas vloeibaar te maken moet het worden afgekoeld tot 162 graden onder nul. Die plannen gaan voorlopig niet door, zegt Brouwer.
"De installatie hiervoor vergt een flinke investering en de markt is nog niet echt klaar om hier een extra premie voor te betalen." Het gas gaat nu gewoon het niet op.
Grote plannen

Met de bouw van de centrales in Harlingen en Groningen zijn de ambities van SFP nog niet aan het eind. In Polen wordt onderhandeld over twee nieuwe locaties en ook in Nederland komen de mogelijk nog twee centrales bij. Wanneer dat gebeurt is nog niet bekend.

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 56
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!