Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 304276 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #60 Gepost op: 8 juli 2009, 21:15:56 »
In het gebouwtje aan het eind van de waddenpromenade (Ouwe Seunen bankje) vind momenteel een asbestsanering plaats.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #61 Gepost op: 10 juli 2009, 11:39:51 »
Vrijdag 11.00 u kon de Midsland op Ts niet aanmeren, aangezien de waterstand te hoog was. Hij past dan niet aan de autobrug.
Volbelladen meerde het schip af aan haar overnachtingsplek en wacht daar op moment van schrijven (11:40) de waterstand af.
De NN is ondertussen ook langs geweest en de Friesland zal zo ook wel komen. Daarna staat de WB al weer te dringen.
Kortom: het gure weer zorgt voor de nodige verstoring van de dienst. Maar dat hoort nu eenmaal bij een eiland en het ruige weer.
(de spoorwegen kunnen ook geen goede dienstregeling garanderen als er sneeuw valt of bladeren op de rails.....)

Edit: op de Doeksen site verscheen het volgende bericht:
I.v.m. hoog water zijn de vertrektijden van het MS Midsland (veerdienst) op vrijdag 10 juli gewijzigd:
De verwachte vertrektijden;
Tersch.-Harl. 10:45u. wordt 13:30u.
Harl.-Tersch. 13:15u. wordt 16:00u.
Tersch.-Harl. 15:45u. wordt 18:15u.
Harl.-Tersch. 18:00u. wordt 20:15u.


De Friesland vertrok met 20 min vertraging.
De WB mocht om 13.10 u op de overnachtingsplek lossen en laden.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2009, 16:46:47 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #62 Gepost op: 1 september 2009, 20:09:25 »
Tja.. je moet toch iets om de ruzie makende rederijen in de gaten te houden.....


Camera's in haven controleren rederijen

HARINGEN  - In de haven van Harlingen hangen sinds dinsdag camera's die rederijen Doeksen en de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) in de gaten houden.

Rijkswaterstaat heeft de camera's opgehangen om er op toe te zien dat de met elkaar concurrerende rederijen, die passagiers vervoeren naar Terschelling, zich aan de regels houden. Het gaat dan vooral om het naleven van vaartijden.

Leeuwarder Courant

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #63 Gepost op: 9 september 2009, 12:50:39 »
Doeksen organiseert een klantenpanel te Harlingen op 24 september 2009 voor niet eilanders.

Gaat iemand van jullie daarheen.

Misschien komen we dan het e.e.a. te weten over de nieuwbouw of andere zaken.
ik zelf kan helaas niet, maar ben wel benieuwd wat er aan de orde komt 

Groeten


Leen

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #64 Gepost op: 14 september 2009, 18:52:56 »
De beste man lijkt zo te zien een beetje vervelend te worden........



Raar reisadvies in haven Harlingen

Rederij Doeksen in Harlingen zegt last te hebben van een man die bij de terminal reizigers misleidende informatie geeft over de vertrektijden van de veerboten. Dat heeft al verschillende malen tot problemen geleid. Het is al voorgekomen dat mensen op de verkeerde boot stapte, of dat de veerboot vertraging opliep omdat mensen naar de terminal van de concurrent EVT doorverwezen werden.

Doeksen heeft nu posters opgehangen in de vertrekhal met een waarschuwing niet naar de man te luisteren.

De EVT zegt in een reactie dat de man niet door de EVT betaald wordt, maar geheel vrijwillig reisinformatie geeft.




Bron: Omrop Fryslan

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #65 Gepost op: 15 september 2009, 00:20:22 »
Ja zelf ook wel meegemaakt als ik uit de trein kwam... Goedkoopste, en aansluiten op de trein en blabla.
Gisteravond toevallig ook even in Harlingen en zag ik het aangeplakte A4tje ook hangen toto 4x toe ofzo. Had dit soort dingen al zien aankomen met deze man. Haha valse concurrentie!
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 14:31:50 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #66 Gepost op: 25 september 2009, 22:32:06 »
Fuotgongersbr?gen Flyl?n der?t
25-09-2009 | 19:48

De fuotgongersbr?gen fan de feartsjinst yn Harns en op Flyl?n binne fan sneon ?f tydlik b?ten gebr?k. De minsken moatte no fia de autobr?ge de boat op. Rykswettersteat konstatearre freed dat de kabels d?r't de br?gen oan hingje net mear oan alle easken foldogge.

De br?gen binne ?t foarsoarch b?ten gebr?k steld. Der hat gjin gefaar west foar de passazjiers, omdat de kabels der allinnich foar binne om de br?gen op en del te heljen.
Ien en oar hat gjin gefolgen foar de tsjinstregeling. It fermoeden bestiet dat der troch in konstruksjeflater slitaazje yn de kabels ?ntstien is. Dit hie op de'n duer gefaarlik wurde kinne foar dejinge dy't de br?ge betsjinnet.

Bron: http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_62689.aspx

Vertaling:
Voetgangersbrug Vlieland buiten gebruik

De voetgangersbruggen van de veerdienst van Harlingen en op Vlieland zijn vanaf zaterdag tijdelijk buiten gebruik gesteld. De mensen moeten nu via de autobrug aan boord. Rijkswaterstaat constateerde vrijdag dat de kabels waar de bruggen aan hangen niet meer aan de eisen voldoen.

De bruggen zijn uit voorzorg buiten gebruik gesteld. Er heeft zich geen gevaar voorgedaan voor de passagiers, omdat de kabels alleen zijn om de brug op en neer te laten gaan. Het heeft geen gevolgen voor de dienstrgeling. het vermoeden bestaat dat er door  een constructiefout slijtage in de kabels is ontstaan. Op den duur had dit een gevaar op kunnen leveren voor degene die de brug bedient.



Jammer voor de Boer en de Groot, hopelijk is het een klein foutje. Gelukkig weinig gevaar voor de passagiers, de waldienst moet alleen even oppassen voor vallende bruggen  ;)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #67 Gepost op: 3 oktober 2009, 13:02:28 »
Artikel dat stond in een mail die ik afgelopen week van Doeksen ontving. De boel is door de spreekwoordelijke mangel gehaald met onderstaand resultaat als gevolg. Bron: Rederij Doeksen.


Doeksen opnieuw ISM- en ISO-gecertificeerd
Kwaliteit Doeksen gecertificeerd


Eind juni en begin juli is door Lloyd's Register (de bekende internationale, onafhankelijk classificatiebureau) een groot aantal audits gedaan op onze schepen en kantoorlocaties. Het doel was Rederij Doeksen te toetsen voor de uitgifte van nieuwe ISM- en ISO-certificaten. Lloyd's Register evalueerde alle procedures binnen de Rederij op allerlei vlakken en oordeelde dat Doeksen opnieuw ruimschoots voldoet aan de gestelde eisen. Inmiddels hebben we de definitieve certificaten mogen ontvangen.

Het ondergaan van audits voor ISO- of ISM-certificering is niet verplicht, maar de Rederij vindt het belangrijk te voldoen aan internationale kwaliteitsstandaards. We zijn er dan ook erg trots op dat het management en de medewerkers van Rederij Doeksen opnieuw voldoen aan beide kwaliteitscodes!

ISM staat voor International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention. Bedrijven die voldoen aan de eisen van deze code werken voortdurend aan optimale veiligheid en kwaliteit, vermindering van vervuiling en verbetering van arbeidsomstandigheden.

Wie het internationaal erkende ISO-certificaat behaalt, streeft er aantoonbaar naar de klanttevredenheid te verhogen. Daarnaast zijn kwaliteitsbeleid en bedrijfsprocessen schriftelijk vastgelegd en de producten of diensten voldoen aan de wettelijk gestelde eisen.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Nieuws
« Reactie #68 Gepost op: 11 november 2009, 21:44:08 »
Arriva en Doeksen nieuwe exploitanten waterbus
11 november 2009

Arriva en de Koninklijke Rederij Doeksen verzorgen de komende twaalf jaar het personenvervoer over water in onze regio. De nieuwe vervoerder neemt de diensten over van Waterbus BV.

Volgens de Provincie Zuid-Holland kwamen Doeksen en Arriva met de beste aanbieding. In hun aanbod blijft het aantal afvaarten zo goed als gelijk en komen er extra vaarten bij in het weekend in de periode april tot en met oktober.

Zo komen er in het weekend uurdiensten naar Sliedrecht en vaart de ferry 's avonds twee uur langer tussen Dordrecht en Rotterdam en tussen Zwijndrecht, Papendrecht en Dordrecht. Bovendien komen er halfuurdiensten tussen Dordrecht en Rotterdam. De nieuwe dienstregeling gaat per 1 januari in.

In de komende jaren worden de schepen gerenoveerd en worden twee nieuwe in de vaart gebracht. Volgens de Doeksen en Arriva komt er voor de reiziger meer service aan boord, zoals dynamische reisinformatie en catering.

Arriva is vooral bekend van het busvervoer. Daarnaast laat dat bedrijf ook treinen rijden, bijvoorbeeld op het spoor tussen Dordrecht en Leerdam. Rederij Doeksen was een van de oprichters van de Fast Ferry, die later opging in de Waterbus. Zij verzorgen ook het veer tussen een paar waddeneilanden.

Bron:http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws


groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #69 Gepost op: 13 november 2009, 10:56:30 »
Uit bovenstaand bericht m.b.t. de Waterbus neem ik aan dat ze de huidige vloot overnemen. Wat ik als variatie daarop had verwacht dat Connexxion de PIET HEIN en WITTE DE WITH eventueel zou behouden om op een ander werkgebied te worden ingezet.
Verkeerde aanname die ook niet logisch is. Bij dit soort "inschrijvingen" gaat de overheid ervan uit dat het dienstbetoon minimaal gelijk blijft en dus heb je het minimale aantal schepen nodig. Alles komt dus mee. De nieuwe Doeksen-Arriva combinatie zal een nieuwe boot aanschaffen (denk erom: voor de BV Waterbus) en ik denk, dat dat iets zal worden voor de hoofdlijn R'dam-Dordrecht, waar ze weer naar de halfuurdienst willen. Dat is het oorspronkelijk uitgangspunt van Fast Ferries, dat destijds onmogelijk gemaakt werd door klachten over golfbeweging/circulatie.
Overigens is het zo, dat men niet "de vloot overneemt", maar het beheer gaat voeren over de bestaande Besloten Vennootschap. Er wordt dus geen eigendom van schepen overgeschreven.

Nu Maassluis-Rozenburg nog en dan zitten we weer op de situatie van een paar jaar terug, waarin alleen Arriva nieuwe partij is.

Het is een goed voorbeeld van de gevolgen van het inschrijvingssysteem: bergen papier.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #70 Gepost op: 13 november 2009, 19:55:50 »
Mooi, dank voor je citaten. Je schrijft: "Concluderend: In tegenstelling tot het OV op het land waarbij bus- en spoorwegmaterieel niet overgaat naar de opvolger, gaan de schepen wel mee over." Het is een juridisch verhaal: Waterbus BV blijft Waterbus BV en daar blijven de schepen in zitten. De directie wijzigt van Connexxion Water in Koninklijke Doeksen en/ Arriva, ?f de aandelen gaan over, waarschijnlijk blijft de zittend directeur gewoon aan. Ik zal eens navragen hoe dat precies zit.

Het "betalen" van 4,3 mio zal een vergoeding zijn aan de Provincie voor het recht van exploitatie; daar staat dan weer een bedrag aan subsidie van de Provincie tegenover, wat dan weer wordt weggestreept tegen de exploitatievergoeding. En zo hebben we weer een heerlijk rondpompen van geld. "Normaal" zou zijn: schrijf in en wie bij de beste prestatie het geringste bedrag subsidie vraagt, krijgt de concessie. Dat maken we dus nog even ingewikkelder. In het kader van reductie van regelgeving, ongetwijfeld.
Interessant wordt de halfuurdienst. ?f er komen twee vervangende snellere schepen, of ze gaan met z'n vieren varen. Of met z'n drie?n en ??n op reserve. Ik zal even informeren hoe dat zit.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #71 Gepost op: 14 november 2009, 01:32:51 »
Robert, de historie van de Fast Ferries en waterbus is in 2007 gepubliceerd als "aanhangsel" van de historie van de Stoomboot Reederij Fop Smit & Co. Titel "Maas & Merwe", uitgave Historische Vereniging Alblasserwaard & Vijfheerenlanden, Hardinxveld-Giessendam.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #72 Gepost op: 20 november 2009, 15:55:35 »
Het grootste deel van dit verhaal staat er al op, maar de laatste regel geeft toch nog een extra sprankje hoop...

ROTTERDAM, 19 november 2009 21:18

Doeksen pakt veerdiensten in regio Rotterdam terug

Koninklijke Doeksen Transport Group gaat met ingang van 1 januari 2010 het personenvervoer over water uitvoeren tussen de Drechtsteden en de verbinding Rotterdam-Dordrecht.

De provincie Zuid-Holland heeft Doeksen het contract gegund, nadat eerder aanbestedingen waren mislukt. Doeksen gaat de diensten samen uitvoeren met Arriva Personenvervoer Nederland, bekend van bus- en treinvervoer. Doeksen en Arriva scoorden het hoogst op de beoordelingscriteria vervoersaanbod, duurzaamheid en kwaliteit. Ook telde mee dat het duo bereid is het personenvervoer over water verder te ontwikkelen.

De diensten worden overgenomen van Waterbus BV. Naast Rotterdam en Dordrecht zijn er halteplaatsen in Sliedrecht, Zwijndrecht en Papendrecht.

?We zijn hier bijzonder blij mee?, zegt directeur Jan Willem Doeksen van Koninklijke Doeksen. Doeksen was tien jaar geleden een van de pioniers van passagiersvervoer per snelle catamaran in de regio Rotterdam. Samen met Rederij Heijmen, het gemeentelijk busbedrijf van Dordrecht en streekvervoerder Zuid-West Nederland richtte zij in 1999 High Speed Ferry - later Fast Ferry genoemd - op. Dit bedrijf ging na korte tijd op in Waterbus BV. Doeksen bracht bij de oprichting de ervaring in, die zij sinds 1973 heeft opgedaan met snelvervoer per catamaran op de lijn Terschelling-Harlingen.

?Begin december zullen we de ondertekening van het contract vieren?, zegt Doeksen.

Het personeel van Fast Ferry reageert voorzichtig optimistisch op de overname door Doeksen. Er was volgens ingewijden veel onvrede over de bedrijfsvoering van de huidige uitbater, Connexxion.

Twaalf jaar

De van oorsprong Terschellinger reder verdween een paar jaar geleden als exploitant van het toneel, maar heeft nu voor de komende twaalf jaar de concessie weer op zak. ?We gaan de huidige dienstregeling uitbreiden met extra afvaarten in de avonduren en in het weekend gedurende de zomerperiode?, zegt Jan Willem Doeksen. ?De huidige vloot zal zo spoedig mogelijk worden gerenoveerd. In 2012 worden twee nieuwe schepen in de vaart gebracht.?

Doeksen was in Rotterdam met rederij Aquarunner nog actief met een veerdienst naar Heijplaat, waarvan vooral studenten gebruik maken. Arriva verzorgt het streekvervoer in de Drechtsteden.

Sinds 1923 verzorgt Rederij Doeksen de bootdienst tussen Harlingen en de eilanden Terschelling en Vlieland. Doeksen verwacht eerdaags van Rijkswaterstaat de toegezegde concessie te ontvangen voor het alleenrecht op deze diensten voor de komende vijftien jaar. (JH)

Bron: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid12618-doeksen-pakt-veerdiensten-in-regio-rotterdam-terug.html

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #73 Gepost op: 19 februari 2010, 09:53:35 »
Voetgangersbrug Harlingen weer in gebruik

Vanaf vrijdag 19 februari wordt de voetgangersbrug in Harlingen voor de passagiers van en naar Vlieland weer in gebruik genomen. Rijkswaterstaat heeft de brug in september vorig jaar buiten werking gesteld wegens een technisch probleem tijdens het aan- en loskoppelen van de brug aan de veerboot.

September vorig jaar constateerde Rijkswaterstaat dat de hijskabels voor het bewegen van de voetgangersbruggen in de veerhavens van Harlingen en Vlieland niet aan alle veiligheidseisen voldeden. In overleg met rederij Doeksen is toen besloten de bruggen niet meer te gebruiken. Passagiers van en naar Vlieland maakten gebruik van de autobrug.

De opdrachtnemer van Rijkswaterstaat heeft er alles aan gedaan om voor de voorjaarsvakantie de brug in Harlingen te herstellen. En dat is gelukt. Er is een contragewicht van 7000 kg aangebracht waardoor de voetgangersbrug weer goed en veilig te bedienen is. De voetgangersbrug in de veerhaven van Vlieland is vanaf vrijdag 26 maart weer in gebruik.

Rijkswaterstaat

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #74 Gepost op: 21 februari 2010, 20:33:54 »
Op 2 maart zal de waddex-oefening plaatsvinden op de Vlieland.