Terschelling en Doeksen willen boeilampjes en ook 's nachts boten door het Schuitengat
Gemeente Terschelling en Rederij Doeksen willen dat Rijkswaterstaat zorgt voor verlichte boeien in het Schuitengat, een geul ten zuiden van Terschelling. De boeien die er nu liggen, hebben zulke verlichting niet.
Verlichting zou betekenen dat schepen ook in het donker door het vaarwater tussen Terschelling en Vlieland kunnen. In het verleden gingen de meeste veerboten naar Terschelling via deze route, maar die is dichtgeslibd met zand.
Open houden door te baggeren was niet meer te doen, daarom wordt sinds die tijd de slink als alternatief actief opengehouden, De laatste vijf jaar gaat de vaarroute door het Schuitengat juist op een natuurlijke manier steeds verder open en kunnen de veerboten er ook weer langs.
Als schepen de route door het Schuitengat nemen, scheelt dat een flink stuk omvaren. "En dat bespaart ons veel brandstof en dus kosten", legt directeur Dirk Spoor van Rederij Doeksen uit.
Maar omdat het Schuitengat geen hoofdvaarroute, maar een subvaarroute is, bestaat de betonning daar uit kleinere tonnen zonder verlichting. Daar moet verandering in komen, vinden Doeksen en Terschelling. Met verlichting kan er ook 's nachts gebruikt van worden gemaakt, voor een kortere reis die minder brandstof slurpt.
Rijkswaterstaat geeft aan dat naast het feit dat ze moeten kijken of de boeien er überhaupt zijn, ook juridisch goed gekeken moet worden naar de aanvraag. Een ander type boeien betekent ook andere regels.
Rijkswaterstaat hoopt op korte termijn antwoord te hebben op die juridische vragen.
Omroep Fryslan