Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (89/129) > >>

Wim Vink:

--- Citaat van: Wim Vink op 25 augustus 2019, 13:48:49 ---
--- Citaat van: Wim Vink op 25 augustus 2019, 13:40:08 ---Zondag 25 AUG 2019: de Midsland heeft blijkbaar technische problemen, want die meldt aan de vuurtoren Brandaris dat hij sleepboothulp krijgt in de haven van Terschelling.
En het is geen storm uit het NW, dus er moet wat aan de hand zijn.
Webcam beelden zijn wellicht behulpzaam.

--- Einde van citaat ---

zo te beoordelen: problemen met de boegschroef.

--- Einde van citaat ---


Marifoonverkeer leerde dat de Midsland problemen heeft met 1 motor (niet de boefschroef)

Leen:
Intussen heeft het rijk de vervoersplannen van Doeksen en Wagenborg voor 2020 goedgekeurd en bekend gemaakt. Als je alle reacties van de betrokken gemeenten, de provincie en klanten groepen leest vraag ik me af of een partij in 2029 na het aflopen van de concessie daar zin in heeft. Zo wil Vlieland 4  keer per dag een afvaart Waar is dat bijvoorbeeld qua vervoersaanbod op gebaseerd? Ook wijzen eilanden naar elkaar dat de ander bevoordeeld wordt. Wat een gedoe.

cupdruchan:
waar kunnen we dat lezen??

Leen:
Dat kan je hier:

www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/09/19/1-vervoer-plan-t-s-m-2020

Zoals ik al aangaf, in Europa is al vaker voorgekomen dat er geen enkele bieder kwam op veerdiensten vanwege de eisen. Als ik dit allemaal zo lees zou dat hier in 2029 ook wel eens zo kunnen zijn. Vlieland spant helemaal de kroon, men wil daar nu dagelijks tenminste 4 afvaarten, terwijl ik de Vlieland door de week vrijwel leeg zie varen buiten het seizoen.
Kan wel, maar dan moet net als de trein en bus dit gesubsidieerd worden denk ik, en daar wil het Rijk zeker niet aan

PiebeJanMan:
Leen,

Ik denk dat het meevalt met inschrijvingen. Het hangt er ook van af hoe je de concessie vorm gaat geven.

Ik snap overigens wel waar de vraag naar 4 afvaarten vandaan komt; Sinds 2005 heeft Vlieland +50% meer overzettingen gerealiseerd. De eilanders krijgen daar eigenlijk alleen maar een vaste drie afvaarten van de veerdienst voor terug gekregen (in de winter geen sneldienst(uitval) meer). Verder in de zomer twee sneldiensten op vrijdag en elke zondagavond terug. Maar die laatste was er ook al sinds 2007(?) En de extra vrijdagdienst is effectief ook vol op drukke momenten sinds de boekbare capaciteit van de Vlieland terug gegaan is van bijna 1200 naar 800. Verder worden bijna alle extra ingezette afvaarten naar Vlieland met de sneldienst uitgevoerd, dit staat ook expliciet in het vervoersplan. Doeksen vraagt echter extra geld voor een sneldienstkaartje, omdat de sneldienst per passagier meer brandstof verbruikt dan de veerboot. Echter per (extra) retourafvaart gebruikt de sneldienst minder brandstof dan de veerdienst.... Wel fijn dat er nu dan 4 extra retourafvaarten van de sneldienst naar Vlieland extra bij kunnen (door betere spreiding van de tijden van de sneldiensten), maar hier kunnen natuurlijk geen fietsen mee en ik ben benieuwd of dat in alle weekenden genoeg is ;).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie