Hallo Borie,
Laat Doeksen zich zelf maar verdedigen.
Wat ik wel nog even kwijt wil is dit:
Doeksen en Wagenborg varen beiden met een concessie. Elk jaar is er een vervoersplan. Daar kunnen de gemeenten, klantenadvies organen en raden van advies, waarin eilanders zijn vertegenwoordigd op reageren. Vervolgens wordt het vervoersplan door de minister ondertekent. Ik begrijp daaruit, dat men dan akkoord is. Nu kan je dan natuurlijk wel gaan klagen, doe dat dan bij Doeksen, maar ook bij die instanties die akkoord zijn gegaan.
Zo wordt er veel geklaagd over de toeristenbelasting, maar daarvoor moet je toch echt bij de gemeentes zijn, die deze weer gaan verhogen trouwens.
Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat men in het algemeen zeer tevreden is over de dienstverlening van Doeksen en Wagenborg, veel meer bijvoorbeeld dan over de NS of de busbedrijven.
De prijzen liggen, zo blijkt uit onderzoek van datzelfde ministerie, relatief laag vergeleken bij vergelijkbare diensten naar de Duitse eilanden.
Vlieland en Terschelling liggen relatief ver uit de kust, dus dat kost dus meer dan naar Texel, waarmee nog wel eens wordt vergeleken.
Naar Terschelling is natuurlijk een veel groter vervoersaanbod, dus er zijn dan ook veel meer afvaarten, dat lijkt me logisch. Het is groter en er wonen meer mensen dan op Vlieland, ruim 4 keer zoveel.
Je kan je wel afvragen waarom de politieke inmenging met vragen om vervoersplannen e.d. zich beperkt tot alleen zich ermee bemoeien. Gesubsidieerd wordt er geen cent, dat is bij het OV wel anders, het kaartje brengt ongeveer 40% van de kosten op. Vlieland zou bij een dergelijke bemoeienis, dus ook met geld, zeer gebaat zijn, de dienstverlening kan dan fors verbeterd worden. Maar goed het mag klaarblijkelijk niks kosten, zodanig niet dat de geul naar Ameland steeds dichtslibt en dat het Schuitengat even doorgraven ook al weer te duur is.
Wat dat betreft laat het Rijk het er wel bij zitten.
Tot slot wat de catering betreft: Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar de horeca in Nederland is vind ik sowieso schreeuwend duur, zeker als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland.