Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 303051 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #375 Gepost op: 5 oktober 2018, 15:52:15 »
Drijfveren september 2018.



met vriendelijke groeten,
Wim Vink

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #376 Gepost op: 11 oktober 2018, 08:51:46 »
Bron: LEEUWARDER COURANT VAN 11 OKTOBER 2018

DOEKSEN VERVROEGT AFVAARTEN BUSREIZSIGER

HARLINGEN _ Een kaartje voor een overtocht naar Vlieland en Terschelling wordt volgend jaar 1,9% duurder. De meeste afvaarten worden vervroegd.
Rederij Doeksen kondigt de maatregels aan in het vervoersplan 2019. Het ministerie van Infrastruktuur en Waterstaat heeft inmiddels zijn goedkeuring gegeven aan de plannen. Of het vervoersplan wordt uitgevoerd zoals nu voorgesteld, blijft voorlopig nog onduidelijk. Doeksen rekent er nog steeds op, dat in april de 2 nieuwe LNG-schepen in gebruik worden genomen. Op een werf in Vietnam wordt de laatste hand gelegd aan de bouw van de veren. De kostenverhoging is nOodzakelijk om de algemene- en personeelskosten te dekken en de afschrijvingskosten voor de investeringen te compenseren. Zo komt er ondermeer een nieuw bagagesysteem. Een opvallende wijziging is het vervroegen van de meeste afvaarten. Dit wordt gedaan voor een betere aansluiting op de busdiensten. Met de nieuwe schepen duurt de overtocht tussen Harlingen en Terschelling 1 uur en 50 minuten, dat is 10 minuten korter dan de tijd die de Friesland nu nodig heeft. De proef met de tariefsdifferentiatie , waarmee in 2015 is begonnen, krijgt een definitief karakter. "Het biedt een extra keuze voor de gast en heeft uitgewezen dat er een betere spreiding over de dag van passagiers en auto's is gerealiseerd" zegt Doeksen.
Om het comfort en de veiligheid te kunnen waarborgen aan boord, staat Doeksen voortaan per persoon een vervoermiddel toe. Het gaat daarbij om kruiwagens, fiets-, steek en bolderkarren. Passagiers kunnen hun ruimbagage en fiets straks vóór de kaartcontrole afgeven. Dit versoepelt het in- en uitschepen. Fietsen en karren worden in trailers geplaatst. Vorig jaar steeg het vervoer van toeristen naar Vlieland en Terschelling met 3 en met 0.5 procent. De verwachting is dat de groei de komende jaren zal aanhouden. In 2017 reisden 216.151 toeristen naar Vlieland, naar Terschelling bijna het dubbele 452.352...



Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #377 Gepost op: 11 oktober 2018, 15:31:59 »

De LC citeert steeds maar kleine stukken uit het vervoerplan.
Het hele vervoerplan van TSM staat online.
Staat heel veel info in.
Heb recent nog aan Doeksen gevraagd hoe het met de beide Willems staat.
Doeksen geeft aan:

Beste Leen, Goed nieuws: een nieuwe update kun je binnenkort verwachten. Er wordt momenteel hard aan de schepen gewerkt en als alles volgens planning verloopt, zullen ze begin volgend jaar in Harlingen arriveren. Dus nog even geduld!

Gaat het er toch van komen?


 

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Nieuws
« Reactie #378 Gepost op: 27 oktober 2018, 12:31:18 »
Drijfveren oktober 2018.



met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #379 Gepost op: 27 oktober 2018, 13:49:17 »
Dus de in dienststelling van beide Willems loopt dus weer vertraging op, is de conclusie.

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Nieuws
« Reactie #380 Gepost op: 29 oktober 2018, 18:29:08 »
Dat is voor de 1e 7 maanden van '19 goed nieuws. ;D 8)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #381 Gepost op: 4 november 2018, 09:58:13 »

Dit bericht komt uit de Leeuwarder Courant.
Ik begrijp eigenlijk die Vlielanders niet goed. Er zijn straks 4 car ferries in plaats van 3 en veel modernere dan de Midsland welk schip men op Vlieland ook niet ziet zitten.
Ik weet niet hoe jullie dat zien, maar het lijkt ook nooit goed te zijn.
Wat willen ze nu eigenlijk?


Rederij Doeksen schrapt het voornemen om minder plaatsen vrij te houden voor eilanders dan nu gebruikelijk is.

De vervoerder wilde voortaan nog slechts 15 plaatsen reserveren voor eilanders die niet vooraf een plek voor de overtocht tussen Harlingen, Vlieland of Terschelling hadden geboekt. Nu zijn dat er nog 45. Na kritiek van beide eilanden is de rederij op dit plan teruggekomen. Volgende week voeren de partijen overleg over het nieuwe vaarschema en andere zaken.
Op Vlieland maakt men zich ook zorgen over de (lagere) capaciteit van de nieuwe veren. ,,Doeksen heeft vervoerplicht. Daar houden wij en de minister het bedrijf aan’’, aldus burgemeester Tineke Schokker. ,,Waarom staan wij toch altijd lijnrecht tegenover elkaar’’, vraagt Dick Visser (Nieuw Liberaal Vlieland) zich af.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.734
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #382 Gepost op: 4 november 2018, 22:25:31 »
Leen, er zijn straks inderdaad meer schepen in de vloot van Doeksen, maar het blijft zo dat er 'slechts' 3 keer daags een veerboot naar Vlieland vaart. Het komt toch regelmatig voor dat de boot bijna vol is (vrijdagmiddag, zondagmiddag) en dan is het enige alternatief om een van de twee andere overtochten (op een heel ander dagdeel) te nemen. Op Vlieland leeft een beetje het idee dat door het volraken van een afvaart toeristen afzien van een weekend Vlieland omdat de ideale reistijden niet meer beschikbaar zijn. Met een teruggang van 800+ beschikbare plaatsen op de Vlieland naar 600 maximaal op de nieuwe schepen kan dit vaker voorkomen en daar zijn ze op Vlieland denk ik bang voor...

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #383 Gepost op: 5 november 2018, 10:19:17 »

Op zich begrijp ik dat wel. Maar als er meer vraag is, kan toch gewoon de Vlieland (ook) worden ingezet.
Er wordt toch vraag gestuurd gevaren. 
Voor extra vraag op Terschelling is er dan ook nog de Friesland.
Mijn ervaring is dat vele afvaarten zeker door de week van de Vlieland fors onderbezet zijn.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Nieuws
« Reactie #384 Gepost op: 14 november 2018, 13:32:12 »
Ik zie het probleem van een "volgeboekte" veerboot/afvaart ook als een issue wat mensen tegenhoudt naar een der eilanden te komen.
als je een weekendje eiland gaat wil je niet vrijdagavond met de laatste boot heen en zondagochtend met de eerste terug, dan blijf je thuis of gaat ergens ander naartoe.
ik vindt nu al dat er op de piekmomenten (uitgezonderd Oerol e.d.) meer aanbod zou moeten zijn, zodat last-minutes beter benut kunnen worden.
zoals door piebejanman al gesteld wordt gaat de capaciteit met 200 pax per afvaart omlaag.
en dat er afvaarten onderbezet zijn hoort er voor mij bij als je concessiehouder bent, dit mag je m.i. niet (altijd) gebruiken als argument.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #385 Gepost op: 14 november 2018, 13:53:33 »

Eigenlijk gaat het om hetzelfde probleem als op het spoor en de weg.
Iedereen wil tegelijkertijd reizen.
Dus veel asfalt en files en overvolle treinen.

Het zou verhuurders op de eilanden sieren als zij ook eens mee dachten hoe dit nu verder aan te pakken.
Er zijn steeds meer senioren in Nederland, die ook door de week kunnen reizen, ook naar de eilanden.
Het is toch eigenlijk te gek dat de boten door de week vrijwel leeg zijn en dat ze in de weekenden overvol zijn.
En wat last minutes betreft, naar het buitenland gaat dat ook niet als het vliegtuig al vol zit.
Vier carferries zijn er straks waarvan er 2 door de week in de maanden november, januari, februari en maart nauwelijks gebruikt worden, net zoals lege wegen buiten de spits en lege treinen de hele dag op emplacementen stil staan.
Wat een verspilling. 
 

 






Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #386 Gepost op: 14 november 2018, 17:04:27 »
Mensen die echt naar de eilanden willen blijven echt wel komen, op drukke momenten zal Doeksen heus wel de Vlieland inzetten.
We kunnen nu eenmaal niet allemaal tegelijk op de boot, ook nu niet ;)
Vlieland lijkt altijd wel wat op- of aan te merken te hebben op Doeksen…  In het verleden kregen ze vaak boten die op Terschelling niet meer nodig waren maar ze hebben nu de nieuwste boot uit de vloot, er komen meer nieuwe boten, de Midsland zullen ze geen last meer van hebben, wat willen ze nog meer?? O ja, een sneldienst (wat ik me dan weer wel voor kan stellen)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Nieuws
« Reactie #387 Gepost op: 15 november 2018, 12:20:20 »

Ik ben het wel eens met Evert Jan. Kijk eens op de community page van Doeksen.
Wat een gezeur, nu weer over familie die goedkoop wil reizen omdat er nog familie op het eiland woont.
Alsof je ook goedkoper ergens anders in Nederland kan reizen in die situaties.
En wat de sneldienst betreft, deze lag er in de wintermaanden snel uit vanwege de zeegang, dus ook dat was weer niet goed.
Nu weer gezanik over de Midsland, omdat de Vlieland een nieuwe schroefas krijgt. Gemopper over honden die een trap af moeten of nu moeten we met deze oude rammelschuit mee.
Wat willen ze nu eigenlijk, dat is wel duidelijk, gewoon zeuren en klagen.

marcel1970

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 17
Re: Nieuws
« Reactie #388 Gepost op: 16 november 2018, 12:00:48 »
Als  je de Vlieland gewend bent en je moet dan met de Midsland over lever je in comfort in dat is absoluut waar.
Maar de Midsland is nu eenmaal het reserve schip en de afvaart gegarandeerd dus is keuze aan jezelf wat je wil.
Dat de meeeste toeristen het liefste in het weekend komen is ook wel te begrijpen ouders zijn vrij van hun werk kinderen vrij van school en opa en oma willen dan graag bij hun kinderen en kleinkinderen zijn tijdens het weekend.
Dus kun kun je al rederij verwachten dat de piek altijd in het weekend ligt en dat de toeristen zo lang en goedkoop mogelijk van hun weekend willen genieten.

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #389 Gepost op: 16 november 2018, 13:15:03 »
Eerlijk gezegd vind ik een en ander bovenstaand wel erg kort door de bocht. Ik ken persoonlijk vele Vlielanders en grotendeels ben ik het wel met ze eens.

 Vergeleken met Terschelling hebben de Vlielanders het nou eenmaal minder gemakkelijk, in de winter maar 2 a 3 afvaarten, kortom minder keuze.
Door de ligging van Vlieland varen er minder sneldiensten. Ook  schuwt Doeksen niet om de sneldienst er zomaar even uit te halen met wat wind. Als het niet verantwoord is om te varen is dat de correcte keus maar met west 6??? Tijdens Into the Great Wide open voeren ze 2 jaar geleden met west 8/9 met alles wat kon varen. Zouden dan ineens de economische belangen kunnen tellen?

Bijna dagelijks zie ik op Facebook mensen klagen over te weinig plek voor mensen die
ineens naar de wal moeten, zijn er mensen die aan de wal blijven staan omdat ze door omstandigheden iets later aankomen in Harlingen en niet door mogen lopen omdat “het vertrekprotocol” al on gang is gezet, zelfs wanneer de host de scanner nog in haar handen heeft en de boot nog 5 minuten met de brug aan dek blijft liggen.

De planning met de nieuwe schepen zal uitwijzen of de nieuwe schepen groot genoeg zijn, in principe zal Doeksen door het reserveringssysteem per afvaart kunnen beslissen met welk schip ze gaan varen, er komt immers een extra boot bij. Hoe de schepen zich gaan houden in slecht weer is natuurlijk de vraag, en ik hoop van harte voor de Vlielanders dat de economische belangen zoals hierboven geschetst niet mee gaan tellen...

En laten we wel wezen, de Midsland heeft echt heel erg zijn geld opgebracht, ik kan me op beide eilanden geen bewoner voorstellen die voor zijn lol met die ouwe bak oversteekt. Ze is langzamer, een pokke herrie binnen en geen frisse lucht. Het schip is echt geen reclame voor de rederij.

En laten we wel wezen, een eilander stapt al niet voor zijn lol op de boot maar ze zijn we wel afhankelijk van, zie het zoals je zelf naar de tandarts gaat, het is niet lekker maar het moet wel. ik kan me een heleboel commentaar echt wel indenken!