Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (71/129) > >>

Marten-Jan van Zanden:
Door een defecte schroefas vaart ms Vlieland momenteel op drie motoren. Het schip is prima in staat met drie motoren haar dienst uit te voeren, houdt u wel rekening met een vaartijd van ca. 8-10 minuten langer. De nieuwe schroefas wordt binnen enkele weken geleverd. Onze excuses voor het ongemak.

Bron: Rederij doeksen

Leen:


Op de site www.waddenzee.nl staat een artikel  over de tarieven ivm de BTW. De staatssecretaris Wiebes heeft vragen beantwoordt vanuit de 2e kamer hierover.
Het lijkt erop dat de tarieven fors naar boven moeten volgend jaar.
Er gaat nog gesproken worden met Doeksen, Teso en Wagenborg en de eilandgemeenten maar of dat wat uithaalt?
De 2e kamer moet over de aanpassingen nog beslissen.

Leen:
Uit de Leeuwarder Courant van vandaag:

De prijs van bootkaartjes van Rederij Doeksen zal vanaf 2019 noodgedwongen stijgen wanneer de nieuwe belastingregels doorgaan.
Doeksen heeft besloten om vanaf volgend jaar 6 procent btw te heffen op de veertarieven, nu het Belastingplan van de overheid de btw-vrijstelling voor veerponten inperkt.

Uit eigen zak
In 2018 betaalt de rederij die verhoging nog uit eigen zak, passagiers zullen er dan dus niets van merken. Maar als de overheid de btw na 2018 verder verhoogt, ziet Doeksen zich genoodzaakt dat door te belasten in de kaartjes.

Wat de btw-compensatie in 2018 de rederij kost wil Doeksen-directeur Paul Melles niet zeggen, ,,maar het gaat om een aanzienlijk bedrag.’’
Vrachtvervoerders krijgen volgend jaar wel direct te maken met een btw-toeslag van 21 procent op vrachttarieven, maar zij kunnen die terugvragen bij de fiscus.

Nieuwe boten
Had Doeksen niet gekozen voor de 6 procent btw, dan zou de rederij 9 miljoen euro belasting moeten betalen voor de aanschaf van twee nieuwe veerboten. Die worden momenteel in Vietnam gebouwd en volgend jaar opgeleverd.
Zulke kosten zijn financieel onaanvaardbaar voor de rederij, aldus Melles. ,,Het was een simpele rekensom.’’ Met het verhogen van de veertarieven mag Doeksen de aanschaf- en bedrijfskosten van de nieuwe veerboten alsnog aftrekken.

Volle zee
De veren op de Waddenzee waren jarenlang vrijgesteld van btw, omdat de Nederlandse overheid ze liet vallen in de categorie zeeschepen die ook echt op volle zee varen. Dat mag volgens de Europese Commissie niet langer. Het Belastingplan maakt hier daarom een einde aan.

Melles verwacht niet dat de nieuwe regels nog worden aangepast. ,,Dat is ons op het ministerie zo gezegd. Men is huiverig voor een inbreukprocedure van Europa als Nederland niet de afspraken nakomt. Maar het Belastingplan moet nog langs de Tweede Kamer, dus niets is zeker.’’

 

arthur:
Dit stond vandaag in de Leeuwarder Courant:
CITAAT:"DOEKSEN BETAALT BTW VEERKAARTJE, PASSAGIER BETAALT DE VERHOGING

Rederij Doeksen voert vanaf 2018 btw in, maar de kaartjes zullen pas duurder worden wanneer de overheid dit btw-tarief verhoogt van 6 naar 9 procent.
Deze verhoging wil het kabinet in 2019 op zijn vroegst invoeren. Oppositiepartijen zijn hier fel op tegen. Doeksen maakte gisteren (26-10-'17) bekend het bestaande btw-tarief van 6% in te voeren over de bootkaartjes. In 2018 betaalt de rederij dat zelf door tegelijk de boottarieven te verlagen, zodat de passagiers er niets van merken. Doeksen zal deze 6% ook in de jaren daarna compenseren, licht Paul Melles toe. Dit kan onder meer omdat Doeksen door de btw-afdracht nu ook andere posten maag aftrekken.  Als de 3% btw-verhoging uit het regeerakkoord in 2019 doorgaat, ziet Doeksen zich echter genoodzaakt, om die verhoging door te berekenen aan de passagiers. De veerboten op de Waddenzee waren de afgelopen jaren vrijgesteld van deze btw. Brussel steekt daar nu een stokje voor omdat het tegen Europese regels is. Had Doeksen níet gekozen voor de 6% btw, dan had de rederij €9 miljoen belasting moeten betalen voor de aanschaf van de 2 nieuwe Willempies, die nu in Vietnam gebouwd worden en volgend jaar zullen worden opgeleverd. Zulke kosten zijn financieel onaanvaardbaar, aldus Mellus: "Het was een simpele rekensom". Met het invoeren van de btw mag Doeksen de belasting op de aanschaf- en bedrijfskosten van de nieuwe veerboten alsnog terugvorderen..."
EINDE CITAAT Leeuwarder Courant 27 0ktober 2017 

Leen:

Een Engels tijdschrift, genaamd Ferry&Cruise Review gaat, de naam zegt het al, over ferries en cruiseschepen.
Het tijdschrift verschijnt 1 maal per kwartaal en behandelt ferry nieuws in en om Engeland, Ierland, Scandinavie, de Middellandse zee enzv.
In de laatste drie nummers verschenen er artikelen met de naam The Hidden ferries of the Wadden Sea van een van hun correspondenten (Matthew Punter)
Voor Engelsen is de Waddenzee niet erg bekend laat staan de ferries die naar de eilanden varen.
Matthew voer op de Dokter Wagenmaker van TESO, de Vlieland, Friesland en Midsland van Doeksen, de Sier van Wagenborg, de Munsterland en Ost Friesland van AGEMS, de Helgoland van Cassen Eils, de Grete van ElbLink, de Rungholt en Uhtlande van Wyker, de Sylt Express van FRS en Menja en Fenja van Fanofaergen.

Als hij al deze ferries vergelijkt zegt hij:

The Vlieland is in fact a sort of wondership. Passengers board on de starboard side towards her stern and her interior is a clever split- level arrangement. The main deck features a large panoramic window over the stern with both bucket chairs and bar seating. Forward of this is a zone of exceptionally stylish low level sofas decorated in black and neon red and would not look out of place in  the nigthclub of the Viking Grace ( een cruise ferry die vaart tussen Stockholm en Turku)
En zo gaat hij nog even door. Ook de Friesland werd door hem een "impressive vessel" genoemd, maar out of place was de Midsland.

Na alle schepen gezien te hebben zegt hij verder:
The Vlieland of Rederij Doeksen was the best ferry by a country mile met strong recommendations for both Dokter Wagenmaker and Helgoland.

Hij komt snel nog eens terug om de nieuwbouw schepen van Doeksen te zien maar ook de ferries naar de nog niet bezochte eilanden.
Favoriete eilanden hoe kan het ook anders zijn Vlieland en Terschelling natuurlijk maar ook Fohr is wel wat.

Interessant om de visie van een Engelse ferry journalist te lezen.
de artikelen zijn te groot om on line te zetten in de bijlagen.
 





Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie