Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 132460 keer)

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 333
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #345 Gepost op: 10 januari 2017, 22:15:42 »
Bedankt Leen, interessant stuk overigens, wel heel uitgebreid dus je bent wel even zoet ermee...

cupdruchan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 62
Re: Nieuws
« Reactie #346 Gepost op: 1 september 2017, 10:01:05 »
Het volgende bericht komt uit de LC van 1-9 :

 Er is een grote kans op ongelukken in de haven van Terschelling wanneer de vrachtboot Noord Nederland gaat afmeren aan het werkhaventerrein.

Door het drukke scheepvaartverkeer en de beperkte ruimte in de haven zijn aanvaringen niet uit te sluiten. Dat stelt Maritiem kennisinstituut Marin uit Wageningen in een onderzoek in opdracht van de gemeente.

Deze plek achterin de haven had wel de voorkeur van het college van burgemeester en wethouders in het Masterplan Haven. De passagiersbrug waar Rederij Doeksen gebruik van maakt, wordt met een tweede brug ontlast. Dat is noodzakelijk omdat Doeksen vanaf volgend jaar twee kleinere schepen inzet. Bovendien gaat de vrachtboot vaker op Terschelling varen. Vracht- en passagiersvervoer worden straks gescheiden, zodat het dorp deels ontlast wordt van zwaar vrachtverkeer.
17 meter vaarweg

Het 65 meter lange vrachtschip zou de tot vier rijen dik afgemeerde chartervloot in de smalle havengeul op korte afstand moeten passeren, wat tot de nodige zuiging en extra belasting van de afmeerlijnen leidt. De beschikbare breedte van de havengeul ter hoogte van de bruine vlootsteigers is 45 meter. Bij een volle haven – wat in de zomer vrijwel dagelijks het geval is – blijft er slechts 17 meter vaarweg over.

Voor een veilige en vlotte afhandeling van het vaarverkeer berekent Marin echter dat er voor schepen als de Noord Nederland minimaal 38 meter breedte beschikbaar moet zijn. Het versmallen van de vaarweg door afgemeerde schepen verhoogt het risico op aanvaringen of het aan de grond lopen op de oostelijke strekdam.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 343
Re: Nieuws
« Reactie #347 Gepost op: 2 september 2017, 10:24:52 »


De LC heeft het bericht van de gemeente Terschelling. Op hun site kan je bij de sectie vergaderingen ( bij 5 september cie ) uitgebreide verslagen vinden van het Havenmaster plan.
Het hele havengebied moet op de schop.
De 1e prioriteit is het veerhaven terrein.
Wat wil men:
Een nieuw terminal gebouw dat dichter bij de schepen staat.
Een andere indeling van terrein, lang parkeren wordt o.a. onmogelijk.
Een betere situering van het bus en taxi terrein.
Weghalen van de vele hekken.
Een dubbele aanlegsteiger voor de sneldienst.
e.a.

Er zijn verder plannen voor de WB kade, de Dellewal, het jachthaven terrein en de Kom

Wat de vrachtboot betreft, men wil de WB kade ontlasten, evenals de autobrug van de veerdienst.
Daarom zijn er 3 opties.
Een nieuwe laad en los brug bij het Lichtje, of een brug bij de laad en los kade waar nu de Terschellingerbank laadt en lost, of een 2e brug bij de huidige autobrug.
Men heeft een voorkeur voor een nieuwe brug bij het Lichtje maar hier zitten vele nadelen aan t.w. kosten, geul graven en onderhouden, natuur beschermingsgebied waarvan bestemming dan moet worden aangepast.

De 2e brug bij de huidige aanlegsteiger vindt men de slechtste optie maar ik denk dat het daar wel op uit zal draaien, omdat dit het makkelijkst realiseerbaar is en omdat de optie in de werkhaven dus zoals nu blijkt na onderzoek praktisch niet mogelijk is.
M.i. interessant leesvoer dus aanbevolen.

 

 

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 112

L.Noorman

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 212
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #349 Gepost op: 12 oktober 2017, 18:52:21 »
MS Midsland tot 2019? Vertraging op de werf.

https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2017/10/nieuwe-veerboten-doeksen-nog-naar-nederland/

Citaat
"De twee nieuwe veerboten die Rederij Doeksen in Vietnam laat bouwen, de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh, komen later naar Nederland dan gedacht.

Dat heeft de rederij vandaag naar buiten gebracht. Het was de bedoeling de twee nieuwe veerboten eind dit jaar op transport naar Nederland te zetten, maar dat wordt maart volgend jaar.

“Door de hoge kwaliteitsstandaard die zowel Doeksen als de werf aan het werk stelt, neemt het werk meer tijd in beslag dan opgenomen in de originele planning. Het heeft bovendien onze voorkeur om meer installatiewerkzaamheden op de werf in Vietnam af te ronden in plaats van aanvankelijk na aankomst van de schepen in Nederland” stelt Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen.

Sinds het begin van het proces houdt Doeksen een speciale website bij over de bouw. Daarop is te zien dat beide schepen inmiddels van hun naam voorzien zijn en er aan de interieurs wordt gewerkt.

“Met dit soort omvangrijke, innovatieve projecten moet je altijd rekening houden met uitloop”, stelt Melles verder. Het is de bedoeling dat de beide schepen in mei 2018 in Nederland aankomen en in september opgeleverd kunnen worden.

“Bij het indienen van het Vervoerplan 2018 bij onze concessieverlener hebben we twee varianten voor de dienstregeling van 2018 opgenomen. Door nu alvast de keuze te maken volgens welke versie we gaan varen, kan de implementatie van de twee nieuwe schepen volgend jaar zonder hinder voor de passagiers plaatsvinden”, aldus de rederij.

In het najaar van 2018 moet de bemanning vertrouwd raken met de schepen en zullen ze zo nu en dan gaan meedraaien in de dienstregeling. Begin 2019 moeten ze de veerdienst volledig over gaan nemen. Het huidige reserveschip, de Midsland, zal dan uit de vaart gaan."

©Skylgenet
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2017, 19:16:18 door L.Noorman »

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #350 Gepost op: 13 oktober 2017, 13:25:24 »
Door een defecte schroefas vaart ms Vlieland momenteel op drie motoren. Het schip is prima in staat met drie motoren haar dienst uit te voeren, houdt u wel rekening met een vaartijd van ca. 8-10 minuten langer. De nieuwe schroefas wordt binnen enkele weken geleverd. Onze excuses voor het ongemak.

Bron: Rederij doeksen