Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (67/129) > >>

Christian:
Waardering veerdienst
Wie van de drie vier? Wil de echte McCoy nu opstaan, a.u.b.:
Grafiek
Bron: LC 16 december 2015, 21:31

PiebeJanMan:
Volgens mij heeft de LC hier ook al eerder over geschreven, want dat klanttevredenheidsonderzoek is van voorjaar 2015...

Overigens op Tweedekamer.nl:
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z24729&did=2015D50097

Het ware nieuws in de brief lijkt mij:

De plannen van aanpak heb ik inmiddels ontvangen en akkoord bevonden. In het plan van aanpak voor de verbindingen naar Ameland en Schiermonnikoog is er onder andere extra aandacht voor de netheid van de wachtruimtes en van het vaartuig, ver¬eenvoudiging van het boekingsproces, en verbetering van de informatie¬voorziening. Voor de verbindingen naar Terschelling en Vlieland is er aandacht voor de tarieven door prijsdifferentiatie te hanteren, en wordt de kans op een zitplaats vergroot door de capaciteit goed af te stemmen op de vraag en bij slecht weer minder passagiers toe te laten. De verbinding met Ameland kampt regelmatig met vertragingen. De concessiehouder doet daarvoor vaak een beroep op overmacht in verband met de vaargeulproblemen in combinatie met de krappe dienstregeling. De vraag in hoeverre de concessiehouder hier invloed op heeft maakt deel uit van het open planproces, dat inmiddels is gestart.
Over dit open planproces wordt uw Kamer separaat geïnformeerd.

PiebeJanMan:
Dit nieuwsbericht is beter:
http://www.ovpro.nl/bus/2015/12/17/veerdiensten-naar-waddeneilanden-moeten-klanttevredenheid-verbeteren/


--- Citaat ---Veerdiensten naar Waddeneilanden moeten klanttevredenheid verbeteren
Gepubliceerd op 17-12-2015 om 15:11
Veerdienst, Holwerd, Ameland, Wagenborg, boot
De concessiehouders van de veerdiensten richting de Waddeneilanden moeten van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu stappen zetten om de klanttevredenheid te verbeteren. Uit onderzoek bleek dat reizigers in 2015 minder tevreden waren over de veerverbindingen naar Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog dan in 2009. En dat terwijl in de OV-concessie voor veerdiensten is opgenomen dat de concessiehouders een inspanningsverplichting hebben om zich continue te verbeteren.


De concessiehouders hebben ondertussen een plan van aanpak bij staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu ingediend en ze heeft die plannen goedgekeurd. In 2015 werd voor de eerste keer sinds het ingaan van de concessie in 2014 onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid.

Plan van aanpak
Uit dat onderzoek bleek dat reizigers beduidend minder tevreden waren over de de veerdienst naar Ameland dan zes jaar eerder en ook de kwaliteit van de verbinding naar Terschelling en Schiermonnikoog kreeg een lager punt van de reizigers. De veerverbinding tussen het platteland en Ameland en Schiermonnikoog is in handen van rederij Wagenborg. Deze rederij heeft in het plan van aanpak aangegeven vooral extra aandacht te gaan besteden aan de netheid van de wachtruimtes en van het vaartuig, vereenvoudiging van het boekingsproces en de verbetering van de informatievoorziening.

De rederij Doeksen/TSM verzorgt de veerdienst tussen het vasteland en Terschelling en Vlieland. Op die verbinding wil de concessiehouder de klanttevredenheid verbeteren door de tarieven door prijsdifferentiatie te hanteren. Bovendien wil de concessiehouder de kans op een zitplaats vergroten door de capaciteit goed af te stemmen op de vraag en bij slecht weer minder passagiers toe te laten.

Vertraging
De meeste klachten over de veerdiensten kwamen over de punctualiteit van de veerboot naar Ameland. Volgens Dijksma beroept de concessiehouder van die veerdienst zich vaak op overmacht in verband met de vaargeulproblemen in combinatie met de krappe dienstregeling. De staatssecretaris geeft toe dat factoren waarop de concessiehouder geen invloed heeft meegespeeld kunnen hebben, zoals het weer, maar vindt het alsnog belangrijk om te onderzoeken waarom de klanttevredenheid is gedaald. Ook wil Dijksma dat de concessiehouders zich aantoonbaar inspannen om de tevredenheid van klanten en het gevoel van sociale veiligheid te verbeteren.

Naast de spitsheid van de veerdiensten, werden de veerdiensten ook beoordeeld op de kans op een zitplaats, reinheid van het vaartuig, reinheid van het sanitair, klantvriendelijkheid van het personeel, geluid, het gemak om aan boord te komen, informatie over de opstapplaats, de netheid van wachtruimte, de informatie over het boeken van tickets, het informatieprobleem, het gemak om een vervoerbewijs te kopen, de prijs per persoon, de prijs per motorvoertuig, de frequentie en de bagageafhandeling.

Veerverbinding Waddeneilanden
--- Einde van citaat ---

Wim Vink:
Via de e-mail laat Rederij Doeksen het volgende weten:

Extra afvaarten naar Vlieland en Terschelling met ms Zeehond

Onze dienstregeling wordt binnenkort uitgebreid, want vanaf 25 maart vaart waddentaxi ms Zeehond extra afvaarten van en naar Vlieland. Maximaal 12 personen per afvaart, vertrektijden buiten de reguliere vertrektijden en gemakkelijk te boeken via www.rederij-doeksen.nl.

Met een reistijd van slechts een uur biedt de Zeehond een spectaculaire aanvulling op de dienstregeling! Iets voor jou?
zie: http://www.rederij-doeksen.nl/dienstregeling/807-waddentaxi-zeehond?locale=nl

Leen:
De passagiers van Doeksen zijn tevreden, dat blijkt wel. Naar Vlieland is men net iets meer tevreden dan naar Terschelling, maar over het algemeen hoge cijfers.
Hoe zou het komen dat men naar Vlieland meer tevreden is, het schip de Vlieland, snellere overtochten, ideeën daarover?

Al met al lof voor Doeksen zo blijkt.
 (zie Doeksen blog )

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie