Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
PiebeJanMan:
Rederij Doeksen heft klantenpanels misschien op
30-04-2015 door Redmer van der Meer (admin)
Rederij Doeksen gaat mogelijk de klantenpanels van Vlieland en Terschelling opheffen. Het klantenpanel is een adviesorgaan van de Rederij. In het panel zitten vertegenwoordigers van de eilanden waarmee Rederij Doeksen overlegt over de veerdiensten.
Door de overeenkomst met het Rijk en EVT, waarbij EVT werd uitgekocht, is Rederij Doeksen verplicht een Raad van Advies te hebben. Paul Melles laat tegenover de Leeuwarder Courant weten: “Die heeft ongeveer dezelfde taak en er zitten deels dezelfde mensen in.” De Raad van Advies mag echter commentaar een aanmerkingen geven over het jaarlijkse vervoersplan van Doeksen, waarna Rederij Doeksen verder uitleg moet geven op dit commentaar. De adviesraad had deze bevoegdheid niet. Paul Melles laat weten: “Mogelijk schuiven we de twee ineen of krijgt het klantenpanel een slapend bestaan”.
http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/rederij-doeksen-heft-klantenpanels-misschien-op/
PiebeJanMan:
--- Citaat van: PiebeJanMan op 30 april 2015, 21:19:21 ---Mogelijk dagelijks drie vaste veerbootafvaarten naar Vlieland in 2016
Rederij Doeksen heeft voor 2016 een nieuw vaarschema voorgesteld naar Vlieland aan het klantenpanel van dat eiland. Er komen dan dagelijks drie afvaarten van de veerdienst. De afvaarten van de sneldienst via Vlieland in de winter komen dan te vervallen. Ter compensatie zal de overtocht met de veerdienst wel een kwartier langer gaan duren. Dit komt mogelijk in het vervoersplan wat goedgekeurd moet worden door staatssecretaris Mansveld........
http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/
--- Einde van citaat ---
Conceptdienstregeling veerboot Vlieland 2016:
V-H: 6:30, 11:45 en 16:45
H-V: 8:45, 14:20 en 19:00.
Lees ook de bijbehorende brief van Rederij Doeksen: http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/
Wim Vink:
Website Schylge Online meldt (met Rederij Doeksen als bron):
Doeksen: Van werkelijke onderhandelingen is geen sprake
Geplaatst op: 18 mei 2015 - 17:42
TERSCHELLING – Rederij Doeksen betreurt het ultimatum dat vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen het bedrijf afgelopen week hebben gesteld. Indien Doeksen niet vóór morgen, 19 mei, integraal akkoord gaat met de in het ultimatum gestelde cao-eisen, dient Doeksen rekening te houden met door de bonden uit te roepen acties, waaronder werkonderbrekingen en stakingen voor kortere of langere duur.
Paul Melles, directeur Doeksen: “Dat de bonden hebben gemeend een ultimatum te moeten stellen en met acties dreigen om hun eisen kracht bij te zetten, betreuren we en bevreemdt ons. Wat ons betreft is er geen sprake geweest van werkelijke onderhandelingen. Op de voorstellen die wij tijdens het overleg met FNV en CNV op 6 februari j.l. hebben gedaan, is door de bonden tot nu toe niet inhoudelijk gereageerd.”
Looptijd cao: drie jaar voor stabiliteit
In reactie op het voorstel van de bonden voor een 1-jarige cao, heeft Doeksen aangegeven een voorkeur te hebben voor een cao met een langere looptijd. Voor de nieuwe cao heeft Doeksen ingezet op een looptijd van drie jaar. Na de moeilijke achterliggende jaren, is er behoefte aan rust en stabiliteit op arbeidsvoorwaardelijk front en moet het bedrijf zich richten op het zo goed mogelijk voldoen aan de eisen die de verkregen concessie met zich meebrengt.
Loonontwikkeling conform Algemene Loon Index (CBS)
Voor wat betreft de loonontwikkeling heeft Doeksen voorgesteld de Algemene Loon Index (ALI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te volgen. De ALI is een objectieve maatstaf voor de loonontwikkeling in Nederland, die bovendien past bij een dienstverlenende organisatie, belast met het uitvoeren van een publieke taak. Doeksen heeft aangegeven naast de ALI open te staan voor een eenmalige uitkering als extra erkenning voor de inzet in de lastige periode tijdens de “veerbootoorlog”.
De vakbonden vragen echter de ALI met een ondergrens van 3,5%. Feitelijk eisen de bonden hiermee 3,5% structurele loonsverhoging in een cao voor één jaar, waarbij iedere onderbouwing voor een dergelijke bovenmatige loonsverhoging ontbreekt. Doeksen heeft al op 6 februari j.l. aangeven, dat de werkgever ten aanzien van de structurele loonontwikkeling geen verdere ruimte ziet, dan de ALI en dat eventuele aanvullende compensatie in de eenmalige sfeer moet worden gevonden.
Ondanks Veerbootoorlog: baanbehoud en loonontwikkeling
Bonden stellen, dat het personeel veel heeft ingeleverd gedurende de lastige periode ten tijde van de “veerbootoorlog”. Dat het een lastige periode is geweest voor alle medewerkers van Doeksen, bestrijdt Doeksen niet. Maar feit is, dat ondanks de slechte financiële situatie alle banen behouden zijn gebleven en dat voor wat betreft de loonontwikkeling in de achterliggende jaren steeds de ALI van het CBS is gevolgd. Bovendien hebben alle medewerkers als erkenning voor de extra inzet en getoonde flexibiliteit tijdens deze periode een eenmalige uitkering ontvangen van € 750,- bruto naar rato.
Doeksen hanteert sinds jaren een solide bedrijfs-cao met arbeidsvoorwaarden, die ruim boven het landelijke gemiddelde van vergelijkbare branches ligt, zoals bijvoorbeeld de cao Rijn- en Binnenvaart. Doeksen is van oordeel, dat zij een goed en evenwichtig pakket van arbeidsvoorwaarden biedt, dat past bij de status van Doeksen als concessiehouder.
Melles: “In de komende dagen zal Doeksen zich beraden op een reactie op het ultimatum van de bonden. Mocht het onverhoopt tot acties komen, dan zal Doeksen er binnen haar mogelijkheden alles aan doen, om de gevolgen daarvan voor passagiers en andere belanghebbenden tot een minimum te beperken.”
Wim Vink:
Op website Schylge Online valt te lezen:
Bonden wijzen aanbod af, acties zijn onvermijdelijk geworden
Geplaatst op: 19 mei 2015 - 19:37
TERSCHELLING – Op maandag 18 mei is in Harlingen technisch overleg gevoerd tussen TSM (Rederij Doeksen) en FNV om afspraken te maken over de borging van veiligheid en gezondheid bij eventuele acties, nadat het ultimatum van FNV afloopt. Ook CNV was hierbij aanwezig, hoewel TSM van deze bond geen ultimatum had ontvangen. Het ultimatum eindigt op dinsdag 19 mei om 12.00 uur.
In aansluiting op het technisch overleg heeft TSM, om acties af te wenden, openingen geboden op de drie belangrijkste geschilpunten:
1. Loonontwikkeling
TSM heeft als structurele loonontwikkeling de Algemene Loon Index (conform het CBS) geboden. TSM ziet de ALI als een objectieve maatstaf voor de loonontwikkeling in Nederland, die bovendien past bij een dienstverlenende organisatie, belast met de uitvoering van een publieke taak. TSM is bereid aanvullend hierop een eenmalige beloning toe te kennen of afspraken te maken over een meerjarige, prestatieafhankelijke beloning.
2. Roostersystematiek
TSM heeft nogmaals aandacht gevraagd voor de gebrekkige flexibiliteit van de huidige jaarroostersystematiek. Daarbij is benadrukt, dat TSM de jaarroosters niet wil afschaffen en in de cao wil laten. TSM heeft de bonden het aanbod gedaan om tijdens de looptijd van de cao gezamenlijk te onderzoeken hoe de flexibiliteit van de roostersystematiek kan worden vergroot.
3. Vrij vervoer personeel
TSM heeft de bonden laten weten, kans te zien het vrij vervoer voor eigen personeel te handhaven onder de nieuwe werkkostenregeling.
Bonden hebben dit aanbod afgewezen, waardoor acties onvermijdelijk zijn geworden.
TSM ziet het voeren van acties als werkonderbrekingen en stakingen als een allerlaatste redmiddel dat door werknemers kan worden gebruikt, als onderhandelingen muurvast zitten. Paul Melles: “Zoals we eerder hebben aangegeven, zijn de bonden tot nu toe niet inhoudelijk ingegaan op de voorstellen die door TSM zijn ingebracht. Wat ons betreft is er dus geen sprake geweest van werkelijke onderhandelingen. Het voeren van acties als werkonderbrekingen en stakingen is in deze fase daarom zeker niet gerechtvaardigd, maar onbegrijpelijk en onverantwoord.”
Op dit moment is niet bekend of, hoe en wanneer deze acties zullen plaatsvinden. Mocht het onverhoopt toch tot acties komen, dan zal TSM er binnen haar mogelijkheden alles aan doen om de gevolgen daarvan voor passagiers en anderen tot een minimum te beperken.
Wim Vink:
De digitale HC meldt:
(geplaatst: 20 mei 2015 13:10)
Stakingsdreiging bij Doeksen
HARLINGEN/TERSCHELLING - Op maandag 18 mei is tussen Rederij Doeksen en de Vakbond FNV technisch overleg gevoerd om afspraken te maken over borging van veiligheid en gezondheid bij eventuele acties, na het aflopen van het ultimatum op dinsdag 19 mei om 12.00 uur.
Ook CNV was hierbij aanwezig. FNV dreigt in het ultimatum met acties als werkonderbrekingen en stakingen om haar cao-eisen kracht bij te zetten. Op dit moment is volgens de rederij nog niet bekend wanneer eventuele werkonderbrekingen plaats zullen vinden. Zodra hierover meer bekend is, wordt dit gecommuniceerd via de website van de rederij.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie