Omrop Fryslan maakt inderdaad een zootje van haar berichtgeving.
Er zouden geen vrachtwagens meer meemogen op de snelboot... aha.
Op tv gebruikten ze ook beelden van de veerboot naar Schiermonnikoog.. tja, je moet toch wat
Het meest volledige bericht hierover wat ik tot nu toe tegen gekomen ben is het volgende uit het Friesch Dagblad, het enige dat daar volgens mij niet helemaal in klopt is de oude aanlegplaats van de Koegelwieck, want die is toch weg?
Tiger blaast de kade kapotHarlingen - De aanlegkade van de veerboot Vlieland in Harlingen mag voorlopig niet gebruikt worden door vrachtwagens zwaarder dan 3500 kilogram. De kade is instabiel geworden omdat de grond bij de damwand is verzakt. Er zitten ook scheuren in de wand. Dat komt doordat de nieuwe snelboot Tiger zand heeft weggeblazen met zijn waterjets. Mogelijk wordt voorlopig de oude snelboot Koegelwieck ingezet.
Rijkswaterstaat benadrukt dat er niet direct instortingsgevaar is. De veerbrug voor de Vlieland, dat is degene die het dichtst bij de havenmond ligt, kan gewoon gebruikt worden, zowel door de Vlieland als door de schepen van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).
Als er zwaar vrachtverkeer van of aan boord moet, zal rederij Doeksen echter de Vlieland een stukje verderop moeten aanleggen, op de plaats van de Terschellinger veerboot Friesland. Desnoods kunnen de vrachtwagens ook met de vrachtboot Noord-Nederland, die vanuit de Industriehaven vertrekt. De bereikbaarheid van Vlieland is hoe dan ook niet in het geding, laat Rijkswaterstaat weten.
De eerste problemen met de damwand werden eind juli ontdekt. Inspecteurs van Rijkswaterstaat constateerden dat de nieuwe snelboot Tiger - die zijn aanlegplaats tussen de Friesland en de Vlieland in heeft - met zijn waterjets in korte tijd een flinke berg zand had weggeblazen.
In eerste instantie stortte Rijkswaterstaat zand bij en werd met Doeksen afgesproken dat de Tiger heel voorzichtig zou aan- en afmeren. Onlangs bleek echter dat er wel degelijk een reparatie nodig is om de situatie duurzaam veilig te maken.
De komende dagen zoekt de havenbeheerder uit wat er precies moet gebeuren: de resultaten van dat onderzoek zijn in de loop van volgende week bekend. In elk geval wordt er alvast weer extra zand gestort.
Doeksen overweegt - om verdere verdieping van het gat te voorkomen - de oude snelboot Koegelwieck tijdelijk weer in te zetten. Die heeft haar aanlegplaats een flink eind verderop, vlakbij de sluizen. Bovendien heeft zij waterjets die naar achteren blazen in plaats van naar beneden. Op het schip passen wel ruim honderd passagiers minder.
OndiepDoeksen heeft ook op Terschelling de nodige problemen met de aanlegplaats van de Tiger. De ligplaats in het havendeel De Kom blijkt behoorlijk ondiep, en de waterjets blazen bij iedere aankomst- en vertrekmanoeuvre zand en slik weg, zodat er een soort drempel ontstaat.
Zondag moest het schip bij laag water zelfs een afvaart overslaan, omdat het niet van zijn plek kon komen. Doeksen overlegt met de gemeente Terschelling - eigenaar van deze haven - hoe dit probleem opgelost kan worden.
Bron: Friesch Dagblad