Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
Wim Vink:
Op website Skylge.eu staat te lezen:
Opheldering over Prijsexplosie Veerdienst Terschelling
TERSCHELLING – De Statenfractie Friese Koers wil dat Commissaris v/d Koning John Jorritsma direct vertrekt naar Den Haag om opheldering te vragen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld over de Veerdienstprijsexplosie.
Fractievoorzitter Jelle Hiemstra:” Het is ronduit schandalig dat rederij Doeksen de prijzen met honderden procenten heeft verhoogd na de overname van de concurrent EVT begin van dit jaar.
Het blijkt dat een gezin met 1 kind en een kleine auto vorig jaar in totaal 96,88 betaalde voor een retourticket met rederij Doeksen en nu 210,90 euro, een prijsexplosie van maar liefst 220%.
Daarnaast blijkt dat studenten vorig jaar 8 euro betaalden voor een retourticket en nu in 2014 maar liefst 26 euro, een prijsexplosie van 325%.
Ook blijkt het vervoer met een zogenaamde auto-laag met ruim 200% is gestegen van in 2013 70.88 euro naar in 2014 144 euro voor een retourticket met rederij Doeksen.
Toeristen, zoals gezinnen en studenten, schrikken van de enorme hyper prijsstijging en annuleren hun vakantie bij de campinghouders op Terschelling.
Het is maatschappelijk onaanvaardbaar dat rederij Doeksen zich weer gedraagt als een ouderwetse monopolist en misbruik maakt van het alleenrecht van deze veerdienst.
De provincie Fryslân steekt miljoenen in het toerisme om meer mensen naar onder andere de Waddeneilanden te krijgen en rederij Doeksen verknalt het deels met deze prijsexplosie”, aldus fractievoorzitter Jelle Hiemstra.
Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, zegt in de Leeuwarder Courant niks van annuleringen vanwege de tarieven te weten. Daarnaast zegt hij dat de huidige tarieven nog altijd marktconform zijn.
Inmiddels heeft Statenfractie Friese Koers schriftelijke vragen gesteld.
Bronnen: Statenfractie Friese Koers | Leeuwarder Courant
Marten-Jan van Zanden:
Inmiddels is er gereageerd op de Doeksen Blog door Paul Melles.
Tariefsverhoging tickets Doeksen slechts 1,28%
Geplaatst op 19 augustus 2014 13:53
Fractievoorzitter Jelle Hiemstra van Friese Koers suggereert in de Leeuwarder Courant van 19 augustus 2014 ten onrechte, dat Rederij Doeksen de tarieven het afgelopen jaar zodanig heeft verhoogd, dat er sprake is van een ‘prijsexplosie’. De feiten uit het dossier spreken dit tegen.
De tarieven van Rederij Doeksen zijn per 1 januari 2014 met 1,28% verhoogd conform de Landelijke Tarieven Index. En daarna niet meer. Ook niet nadat EVT in april ophield met varen. De Landelijke tarieven Index wordt jaarlijks vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en gecontroleerd door het parlement. Sinds het ingaan van de concessie op 18 april j.l., zijn de boottarieven vastgelegd in concessieafspraken en worden ze gecontroleerd door de overheid. Van willekeurig verhogen van de veerboottarieven kon, kan en zal dus geen sprake zijn.
De heer Hiemstra vergelijkt in zijn redenatie de extreem lage actietarieven van Doeksen tijdens haar concurrentiestrijd het afgelopen jaar, met haar reguliere veerboottarieven. Appels met peren. Actietarieven zijn altijd tijdelijk en niet bedoeld als fundament waarop een gezonde exploitatie gevoerd kan worden. Daarvoor is een kostendekkend en marktconform tarief nodig.
De reguliere tarieven van Rederij Doeksen zijn marktconform. Eén en ander werd dit voorjaar (Leeuwarder Courant, 1 maart 2014) nog eens bevestigd door onderzoek van econoom Martinus Kosters. Hij berekende het tarief per gevaren kilometer, vergeleken met de andere Europese waddenrederijen:
Veerdienst Prijs per km
Texel 0,30
Vlieland 0,39
Terschelling 0,33
Ameland 0,62
Schiermonnikoog 0,64
Borkum Eemshaven 0,88
Borkum Emden 0,40
Juist 1,12
Nordeney 0,81
Spiekeroog 2,01
Amrum 0,42
Föhr 0,71
De heer Hiemstra had zich, als fractievoorzitter, op de hoogte moeten stellen van de feiten uit het landelijke dossier. Had hij dat gedaan, dan had hij niet bij de Commissaris van de Koning hoeven aankloppen om opheldering te vragen bij de staatssecretaris, maar dan waren al zijn vragen beantwoord.
Door zijn veronderstellingen als feiten te presenteren, geeft hij lezers een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Kwalijk, want hiermee wordt niet alleen afbreuk gedaan aan het imago van Rederij Doeksen, maar ook schade toegebracht aan de toeristische producten Vlieland en Terschelling.
Paul J.M. Melles
Algemeen directeur Rederij Doeksen
Bron: Blogboek Rederij Doeksen
Willem-Jan:
:) optie voor een wat goedkopere overtocht...... laatste stukje zwemmen
gr WJ ;)
PiebeJanMan:
Havengeld Harlingen Doeksen stijgt komende jaren
De komende jaren zullen de havengelden voor veerboten in Harlingen met 1 cent per vierkante meter stijgen. Dit valt te lezen in de voorgestelde perspectiefnota van de gemeente Harlingen. In 2012 werd het verhogen van de havengelden al voorgesteld.
Uit een eerder onderzoek van Ernst & Young is gebleken dat Harlingen verlies lijdt op de zeehaven. De veerboothaven was volgens het onderzoek ook verlieslatend. Daarom stelt de gemeente nu voor om het tarief met 33% te laten stijgen. Tot 2017 zal het tarief elk jaar met 1 cent worden verhoogd. Hierdoor wordt er in 2014 €30.000 meer binnengehaald en vanaf 2017 €90.000.
Verschillende gemeenteraadsleden vonden dat de veerdiensttarieven nog meer zouden moeten stijgen en dat Rederij Doeksen ook zou moeten betalen voor de verliezen van de afgelopen jaren. “Als Doeksen marktconforme tarieven vraagt, kunnen wij dat ook” aldus Jappie Saakstra (Harlinger Belang). In de raadsvergadering kwamen er daarom ook enkele vragen binnen waarom de veerdiensttarieven nog niet kostendekkend zijn. Wethouder Le Roy antwoordde als volgt:
--- Citaat ---Ook in dit gedeelte van de haven moet er een tarief geheven worden wat kostendekkendheid gaat benaderen. Het eindtarief moet nog bepaald worden. Dit komt dor de situatie waaruit men kwam: er was een afspraak met Rederij Doeksen om in het haventarief 1 keer af te kopen. Dat is juridisch niet (meer) verantwoord. Daarom is voorgesteld het tarief eerst vast te stellen in overeenkomst met het bedrag wat eerder betaald werd. Het bedrag wordt met een cent per jaar verhoogd. Dit betekent nu al €30.000 per jaar aan inkomsten voor de geemente. Deze verhoging zal een aantal jaren moeten gebeuren om de gewenning er in te krijgen. Dit geeft ons ook de tijd om te kijken wat het eindbedrag per m^2 moet zijn. Voorheen is er al bij omliggende havens en bij provinciën gekeken hoe zij dit tarief samenstellen. Hier werden wij echter niet wijzer van. Dat beperkt ons in de mogelijkheden. Daarom moet er een afweging van de kosten gemaakt worden. Tot en met 2017 zullen de kosten verhoogd worden en zal er duidelijk gemaakt worden waar deze kosten uit bestaan.
--- Einde van citaat ---
Veerbootinfo.nl
zeeschuim:
Blijft een feit dat Doeksen weer de monopolist mag spelen en dat ook graag doet.
Het verweer van Melles dat de kosten per kilometer laag zijn, zoals onderzocht door een econoom is een beetje te simpel. Dit is de mening van één man die alleen naar de kilometer kosten kijkt; je kunt je afvragen of dat terecht is. Spelen er niet meer factoren een rol? Is het ook niet logisch dat een kortere afstand relatief duur is omdat de vaste lasten dan over minder kilometers verspreid kunnen worden. Ook blijkt dat de gemeente Harlingen de kosten laag houdt en daarmee Doeksen bevoordeelt.
Het technocratisch denken van Doeksen blijkt wel weer uit de minachting in het woordgebruik van directeur Melles: "de toeristische producten Vlieland en Terschelling".
Vind het jammer dat Doeksen weer in zijn oude rol zit; de monopolist die de dienst uitmaakt. Ze waren een stuk sympathieker toen de Spathoek niet voor hun voer.
Voor mij in ieder geval geen kort verblijf Terschelling meer.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie