Schepen van Doeksen > Actueel

Nieuws

<< < (57/128) > >>

borie:
Via twitter:

@FNVBondgenoten: Ultimatum voor rederij Doeksen en TSM- veerdienst Terschelling en Vlieland http://t.co/ZMEVInmJOf

Wim Vink:
Uit de digitale HC van 27 mei 2014:

Doeksen verbaasd over ultimatum vakbonden

HARLINGEN - Rederij Doeksen is verbaasd over het ultimatum dat zij op 26 mei ontving van vakbonden FNV en CNV. De bonden waarschuwen hierin voor acties als werkonderbrekingen voor kortere of langere duur als niet ingegaan wordt op de door hen gestelde eisen. Het ultimatum gaat volgens Doeksen onder meer voorbij aan het verbeterde loonbod van Rederij Doeksen van 2,4 procent voor een tweejarige CAO.

Na beëindiging van het conflict met EVT heeft de directie van Rederij Doeksen vakbonden FNV en CNV uitgenodigd voor CAO-overleg. Op 22 april is eenmalig onderhandeld. Dit overleg werd door de bonden beëindigd. Sindsdien heeft Rederij Doeksen de vakbonden herhaaldelijk uitgenodigd voor overleg om een conflict te vermijden. Helaas is door de bonden aan geen van de uitnodigingen gehoor gegeven.
 
Looneis
De rederij meldt in een persbericht: “In de verlieslijdende jaren 2012 en 2013 werd door TSM ca. 3,7 miljoen verlies geleden. Hoewel de financiële situatie van het bedrijf zich dit jaar voorzichtig zal herstellen, wordt rekening gehouden met een verlies over 2014 van ca. 0,8 miljoen.
Ook werd door holdingmaatschappij Koninklijke Doeksen en TSM onlangs een miljoeneninvestering gedaan om het ms Spathoek van EVT over te nemen en de werkgelegenheid voor de komende 15 jaar zeker te stellen. Hiermee werden ingrijpende reorganisaties vermeden en waren gedwongen ontslagen van de baan. 
Ondanks de miljoenenverliezen en investeringen is Rederij Doeksen bereid haar medewerkers een marktconforme loonsverhoging van 2,4% te geven vanwege het perspectief dat de concessie biedt. De bonden houden echter vast aan hun eis van 4,3%.”
 
Opbouw
Paul Melles, algemeen directeur Rederij Doeksen: “In voorgaande winstgevende jaren hebben we een goede TSM-Cao opgebouwd. Nu zitten we in een overgangsjaar waarin we ons bedrijf weer op moeten bouwen na een zware periode. We hadden meer begrip van vakbonden en leden verwacht in deze situatie. Met de huidige gang van zaken wekken zij helaas niet de indruk dat ze in goed overleg tot een voor iedereen acceptabele Cao willen komen. Dat vinden we onbegrijpelijk en niet-realistisch.”

Wim Vink:
Website Skylge.eu meldt (met Rederij Doeksen als bron):


Geen acties bij Rederij Doeksen
 
28 mei 2014, 19:19 u.
TERSCHELLING – De dreigende stakingsacties bij Rederij Doeksen zijn voorlopig afgewend. Op 26 mei j.l. ontving Rederij Doeksen een ultimatum van de vakbonden FNV en CNV, waarin zij waarschuwden voor acties als niet ingegaan werd op de door hen gestelde eisen.

Woensdagmiddag kwamen de onderhandelingen tussen Doeksen en de vakbonden FNV en CNV toch weer op gang. Aan het eind van de middag werd bekend, dat partijen een principeakkoord hebben bereikt. De vakbonden leggen dit principeakkoord nu eerst voor aan hun leden.

Wim Vink:
TERSCHELLING – De rederijen Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) hebben in 2013 meer toeristen naar Terschelling vervoerd dan in 2012.

Doeksen zette in 2013 maar liefst 354.273 passagiers over naar Terschelling. In 2012 waren dit er 337.133. In 2012 bracht de toenmalige concurrent van Doeksen, EVT, nog 98.642 mensen naar het eiland. In 2013 waren dit ruim achtduizend minder: 90.065. Het totaal aantal toeristen naar Terschelling in 2013 komt daarmee op 444.338 tegen 435.775 in 2012.
Doeksen vervoerde overigens ook meer toeristen naar Vlieland. Hier steeg het aantal van 177.762 in 2012 naar 184.987 in 2013.
Ameland blijkt van de Waddeneilanden de meeste toeristen te ontvangen. Alleen Schiermonnikoog laat een zeer lichte daling zien.

Bron: Friesch Dagblad

Wim Vink:
De LC meldt:

Aantal klachten veerdienst iets gegroeid

TERSCHELLING - In 2013 hebben 274 mensen geklaagd over de veerboten van Doeksen, naar Terschelling en Vlieland. Dit laat rederij Doeksen weten, aldus de Leeuwarder Courant

Daarmee waren er 22 klachten meer dan vorig jaar. Meestal werd er geklaagd over voorwaarden van kortingsacties, over gemiste bussen of treinen en over de strengere uitzwaairegels op Vlieland.
Naast de klachten waren er ook complimenten, over bijvoorbeeld de behulpzaamheid van het personeel en de nieuwe bankjes op de Friesland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie