Schepen van Doeksen > Actueel
Nieuws
PiebeJanMan:
Damwand sneldienstkade Harlingen wordt vervangen
De 50 jaar oude kade bij de sneldienststeiger in Harlingen zal vervangen worden. De sneldienst zal hierdoor tijdelijk vanaf een andere plaats vertrekken.
Deze aanlegplaats ligt vlak voor de kade voor de veerboot naar Vlieland en enkele jaren terug verzakte de damwand voor de aanlegplaats van de Vlieland nog. Dit had diverse oorzaken, onder meer dat de nieuwe snelboot Tiger bij stuwkracht achteruit meer schade toebracht aan de bodem. Hier zijn destijds maatregelen tegen getroffen. De kade vlak voor de autobrug van de Vlieland-steiger is vervangen, waardoor de Vlielander boot een tijd vertrok vanaf de Terschellingsteiger. Inmiddels is de rest van de kade ook aan de beurt om vervangen te worden.
Om deze vervanging uit te voeren zal Rijkswaterstaat vanaf 18 maart beginnen met het aanleggen van een tijdelijke aanlegvoorziening voor de sneldienst. Eind maart kan deze in gebruik genomen worden, waarna op 2 april gestart wordt met de werkzaamheden aan de kade die vervangen moet worden. Deze vernieuwde kade wordt op 3 juni opgeleverd.
Ten tijde van de werkzaamheden zal de overlast voor de veerboten beperkt worden gehouden. De dienstregeling van de schepen zal niet veranderen, maar er kan enige hinder ontstaan voor reizigers.
http://www.veerbootinfo.nl/2013/03/damwand-sneldienstkade-harlingen-wordt-vervangen/
Wim Vink:
Uit de Harlinger Courant van 19-3-2013:
TERSCHELLING - Terschelling was in 2012 nog steeds in trek bij toeristen, ondanks de economische crisis en het tegenvallende zomerweer. Vorig jaar heeft Rederij Doeksen 333.132 personen overgezet en EVT 93.990 (totaal 427.122). Dat meldt de gemeente Terschelling.
De lichte daling in de jaren 2010 en 2011 is daarmee omgebogen in een groei van 4,3 procent en in een nieuw recordaantal overzettingen. Een factor die volgens de gemeente een rol heeft meegespeeld – en van invloed is geweest op het dagtoerisme – was de actie van EVT waarbij gasten gratis werden overgezet. Vanaf 2005 tot en met 2009 zat er een stijgende lijn in de toeristenaantallen, met een recordaantal overzettingen in 2009 van 423.518 personen.
Het aantal scheepsovernachtingen in de chartervaart in 2012 was 4257. Dit is een toename ten opzichte van 2011 met 257. Het aantal scheepsovernachtingen in de passantenhaven in 2012 was 29.156. Ook hier is enig herstel te zien ten opzichte van het matige jaar 2011, toen er 27.406 jachten overnachtten
Wim Vink:
De Tiger kampt met een motorstoring (1 motor).
De Koegelwieck neemt zolang de dienst waar.
Wim Vink:
Sinds vanavond is de Tiger weer terug in de vaart.
PiebeJanMan:
--- Citaat ---BEROEPSCOLLEGE STELT UITSPRAAK OVER VEERDIENST VERDER UIT
Geplaatst op 15 april 2013 11:09
Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg nadere vragen gesteld in de beroepszaak die EVT, Spathoek NV en Waddentransport hebben aangetekend tegen de veerdienst-concessies voor Rederij Doeksen en Wagenborg Passagiers Diensten. Dit betekent dat een definitieve uitspraak langer op zich laat wachten.
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft in mei 2011 een concessie verleend aan Rederij Doeksen voor het uitvoeren van veerdiensten op Terschelling en Vlieland. Rederij Doeksen kreeg de concessie van de minister om kwaliteit en continuďteit op de veerdiensten te garanderen. Onder meer rederij EVT tekende bezwaar aan tegen deze concessie, maar kreeg in maart 2012 van de minister nul op het rekest. EVT ging daarop in beroep bij het CBb, dat nu dus eerst antwoorden wil van het Europese Hof, voordat het tot een uitspraak komt.
Nu het CBb nog geen uitspraak heeft gedaan, houdt Rederij Doeksen de rechten en plichten die in het zogeheten Openbare Dienst Contract (ODC) zijn vast gelegd. EVT houdt de mogelijkheid om een veerdienst conform de medegebruik-regeling in dat ODC tussen Harlingen en Terschelling voort te zetten.
Rederij Doeksen is teleurgesteld over de vertraging in de CBb-zaak. Directeur Paul Melles reageert: “Deze vertraging is niet goed voor de noodzakelijke duidelijkheid, niet goed voor de reiziger. Het kan serieuze negatieve consequenties hebben voor het vervoer van en naar de eilanden. Wij gaan de motivatie nu eerst nader bestuderen.”
Overigens zal naar verwachting van Rederij Doeksen ook de overheid de consequenties van deze verdere vertraging op een rij moeten zetten, gelet op de ontstane situatie.
http://blogboek.rederij-doeksen.nl/?p=698
--- Einde van citaat ---
Discussie graag in topic Concessie (Overige onderwerpen)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie