Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 206641 keer)

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Nieuws
« Reactie #165 Gepost op: 1 juni 2011, 20:04:40 »
Om aan het ge-IWAB over de begrippen baggeren en baggerschip een eind te maken adviseer ik om het boekje "Baggeren voor dummies" van fa. Jan de Nul Group (http://www.jandenul.com/) er op na te slaan.

Enkele citaten uit dit boekje:

Deze cursus geeft vooral het natte grondverzet aandacht, hetgeen in de praktijk met
‘baggeren’ wordt aangeduid.

Baggertechnologie is een erosie-, transport- en sedimentatieproces van grond of
gesteente, dat door menselijk ingrijpen wordt teweeggebracht en gestuurd met daarvoor
geëigende werktuigen, met het doel ‘grondconstructies’ te realiseren of bouwstoffen of
ertsen te winnen.

Sleephopper: (TSHD) zelfvarend baggerschip uitgerust met zuigbuizen waarmee de
grond wordt opgezogen en allerhande mogelijkheden om de lading te lossen.
(bodemdeuren, leegzuigkanalen, etc..)

Aan ieder baggerschip wordt naast een minimum vrijboord ook een minimum
Baggervrijboord toegekend. Het toegestane Baggervrijboord is geldig voor een
beperkt vaargebied. De wijze waarop het Baggervrijboord op het schip wordt
aangegeven verschilt per land. In Nederland en ook in vele andere, doch niet in alle landen, bedraagt
het Baggervrijboord de helft van


Het begrip Baggerschip is volgens hen dus een algemene benaming.


Ander leuke sites:
http://www.theartofdredging.com/topics.htm
http://www.dredging.com/

EINDE INTERMEZZO

A.s. vrijdag hoop ik de TIGER volop in bedrijf op foto vast te leggen.
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2011, 20:06:29 door OLAU-fan »
Allrounder, geen hooligan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #166 Gepost op: 1 juni 2011, 23:19:51 »
Het is moeilijk om deernst van de humor te onderscheiden. Niettemin: Jan de Nul is toch een Belgische onderneming?  ;D

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Nieuws
« Reactie #167 Gepost op: 2 juni 2011, 17:51:30 »
Hoi daar,

Dan maar even de dikke van dale nagekeken en dit gevonden:
baggerschip
bag·ger·schip
zelfstandig naamwoord; het
 1.
 
schip waarin het opgebaggerde slib gestort wordt
synoniem: baggerschuit.

hopperzuiger
hop·per·zui·ger
zelfstandig naamwoord; de (m)
 1.
 
zandzuiger die het zand in eigen bun bergt
 
 
vergelijk hopper1 (2)

baggeren
bag·ge·ren
baggerde; heeft gebaggerd

(bij uitbreiding, mbt. bagger) van onder water van de vindplaats naar elders transporteren, om die plaats uit te diepen, ofwel om de opgehaalde specie nuttig te gebruiken, bv. als vulmateriaal of voor industriële doeleinden
 

grind, tin, turf, zand baggeren (dergelijke verbindingen worden ook aaneengeschreven)


Dus volgens mij heeft echt iedereen gelijk. Alleen het zand word door beunschepen opgehaald voor transport land inwaarts.

Groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #168 Gepost op: 17 juni 2011, 10:58:53 »
Doeksen gaat ook nog in de offshore....?
Wel weer opvallend dat er waarschijnlijk nog extra schepen worden besteld bij South Boats!

http://worldmaritimenews.com/archives/20188

Citaat
The Netherlands: Workships Contractors and Doeksen Family Expand into Offshore Wind Industry
 

Dutch offshore and ferry operating companies Workships Contractors and the Doeksen family announce their continued expansion into the service sector of the offshore wind industry by signing a Heads of Agreement for an Anglo-Dutch co-operation with Offshore Wind Power Marine Services Ltd, one of the longest serving companies in the wind farm transfer vessel market.

Recently Workships and Doeksen announced their support for BMO Offshore, the offshore wind measurement solutions provider based in The Hague, the Netherlands and now the growth continues into the wind farm transfer vessel market.

This co-operation agreement allows OWPMS to continue expanding its fleet of South Boats Special Projects catamarans and to take advantage of the operational and marketing infrastructures available within Workships and Doeksen. Through this, OWPMS can continue to be a leader in a market where certification, increased capability vessels and management systems are becoming more and more important.

The current contracts held by OWPMS will continue unchanged and we will be looking forward to welcoming new clients to the current fleet of 8 service vessels in the combined fleets, ranging from 12 meter GRP to 15 meter aluminum design. As part of the co-operation agreement, Letters of Intent will be signed with South Boats Special Projects for two 21 meter, DNV Classed Wind Farm Service Vessels for delivery in early 2012. OWPMS and their partners are continuing their relationship with South Boats which started in 2003, as South Boats is known as the industry standard boat for providing wind farm transfer services.

Workships Contractors BV is a privately owned ship and project Management Company based in Rotterdam, The Netherlands and has been providing services to the offshore industry since 1988. The Doeksen family has been involved in the Dutch shipping industry since 1908. Rederij Doeksen operates fast and conventional passenger and car ferries to the Frisian Islands and two 12 meter South Boats as water taxis/wind farm transfer vessels in the Dutch wind sector. In addition, Doeksen operates a fleet of 9 low wash fast passenger ferries in the Rotterdam area via the Waterbus consortium with Arriva Nederland BV. OWPMS cofounders have been involved in servicing offshore wind farms since the beginning of the industry in the UK, by providing services to the UK’s first large scale offshore wind farm North Hoyle and through innovation and experience commissioned the first purpose built wind farm service vessel which was introduced in 2006. The Company is still providing services to North Hoyle 8 years later.

OWPMS in co-operation with Workships Contractors and the Doeksen family aim to continue being the number one provider of quality transfer and in-field services to the offshore wind farm industry in the UK, Europe and further afield by combining the experience and knowhow of fast crew vessels, accommodation vessel experience, fast ferry operations and offshore oil and gas operations.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 18:36:11 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Nieuws
« Reactie #169 Gepost op: 17 juni 2011, 14:45:06 »
Dat zal vast onder een andere (nieuwe?) BV uit de holding komen.
Ze hebben natuurlijk ook wel door dat wind booming is en dat we veel kans op molens aanleggen hebben.
Niet voor niets is 1 van de 2 waddentaxi's constand al anders ingezet. Dus Doekoes halen...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

arie18

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #170 Gepost op: 17 juni 2011, 16:02:29 »
Hoi

ik heb heb bericht van die link van Redmer even in het nederlands vertaalt
en wat ik er van dacht dat doeksen een schip heeft besteld bij south boats omsat de Spike Islander van waddentaxi momenteel in IJmuiden ligt voor de Ijmuiden wind farm willen ze misschien wel een nieuwe boot laten bouwen dat de spike islander samen met de zeehond weer met passagier kan varen

ik weet niet of ik heb goed gedacht heb maar dit denk ik

Groet Arend

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #171 Gepost op: 17 juni 2011, 16:10:44 »
Zou me niets verbazen inderdaad. Ik denk dat Doeksen zich goed beseft dat ze het hun niet kunnen veroorloven dat de Zeehond in storing is en er geen (eigen) vervanging beschikbaar is. Dan krijgen we dezelfde verwijten als bij EVT...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.606
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Nieuws
« Reactie #172 Gepost op: 24 juni 2011, 00:00:52 »
Rijkswaterstaat blijft benadrukken dat het Schuitengat op het moment niet beste vaargeul is naar Terschelling:

http://www1.omropfryslan.nl/81494/Schuitengat-net-geskikt.aspx

http://www.omropfryslan.nl/nijs/schuitengat-net-geskikt

Citaat
It Schuitengat is gjin goed alternatyf foar fargeul De Slenk tusken Harns en Skylge. Rykswettersteat hat dęrfoar djiptemjittings dien. De konklúzje is dat it Schuitengat tusken Skylge en Flylân gjin natuerlike geul mei foldwaande breedte en djipgong is.

Op Skylge wie de fraach oft it Schuitengat brűkt wurde koe, omdat de fearboat ferline wike yn De Slenk fęstrűn wie. Earder wie it Schuitengat wol de wichtichste ferbining tusken Harns en Skylge.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2016, 18:36:50 door PiebeJanMan »

BS8

  • Gast
Re: Nieuws
« Reactie #173 Gepost op: 22 juli 2011, 19:21:45 »
Ben er met de laatste HT overheen gelopen ;D, het verbaasd me dus niets.
Dat was wel met laagwater nieuwemaans spring, er stond nog nauwelijks 2dm water.

Wel heb ik horen zeggen dat de stroming en daarmee eventuele geulvorming aan het veranderen is.
Er moeten eerst nog veel zandkorreltjes verplaatst worden wil het weer een bruikbare vaarweg worden, maar wie weet wat de natuur nog in petto heeft.

groet Ron


Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #174 Gepost op: 22 juli 2011, 21:22:34 »
Zomerforummeeting is afgelast.

Dit in verband met de te verwachten slechte weersomstandigheden voor Zondag A.S.

We gaan met elkaar een nieuwe datum bepalen.

Voor verdere info: zie topic Zomermeeting 2011

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #175 Gepost op: 9 augustus 2011, 17:29:40 »
HARLINGEN - Harlingen stelt waarschijnlijk blauwe zones in om de ergste parkeeroverlast tegen te gaan.

De wijken rondom het centrum kampen al jaren met flinke hinder van mensen die naar de eilanden afreizen en gratis hun auto in de buurten parkeren.

Het instellen van blauwe zones moet de overlast voorkomen.

Bron: Leeuwarder Courant


OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Nieuws
« Reactie #176 Gepost op: 27 augustus 2011, 23:16:56 »
Zojuist gelezen op de site van rederij Waddentransport. Er is een nieuwe KAPITEINSKRONIEK verschenen d.d. 24 augustus 2011. Rederij Waddentransport gaat hun veerboot verbouwen om een grotere rol in de veerdienstverbinding Harlingen - Terschelling te krijgen. Verder nog een stukje over de getijdebruggen en de hulp aan hun concollega.

http://www.wadden-transport.nl/kapiteins.htm
Allrounder, geen hooligan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Nieuws
« Reactie #177 Gepost op: 28 augustus 2011, 11:19:22 »
Dat is dus concullega nummer twee die zich roert. Je gaat ja dan wel afvragen wat er straks van de concessie overblijft. Ik kan me niet voorstellen dat een ondernemer gaat verbouwen zonder bereid te zijn straks verder te gaan.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 428
Re: Nieuws
« Reactie #178 Gepost op: 28 augustus 2011, 12:13:55 »


Terwijl Teso over de vervanging van de Schulpengat praat komt een reder naar Terschelling met, het is haast niet te geloven,  een nog ouder schip aan dan de Stortemelk van EVT.
Misschien kan Doeksen de oude Friesland ook inhuren.
Is het stoom tijdperk nabij?, Hijsen we straks de zeilen, wel groen natuurlijk
Het is niet te geloven waar reders toeristen naar Terschelling denken mee op te zadelen.
Reders, jullie lijken wel echt helemaal de weg kwijt te zijn.
De maximale 30 jarige leeftijd van de ferry waarover Den Haag het heeft blijkt naar Terschelling geen overdreven eis.
Je blijft je verbazen.

Leen



Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 428
Re: Nieuws
« Reactie #179 Gepost op: 28 augustus 2011, 12:16:30 »


Gister was op het nieuws dat het aantal gasten naar de eilanden deze slechte zomer drastisch is teruggelopen.
Gerekend moet worden met een forse terugval  van met name de last minute boekingen en het dagtoerisme naar Texel, Ameland en Schier

Leen