Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171244 keer)

Janha

  • matroos
  • **
  • Berichten: 84
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #315 Gepost op: 30 november 2016, 14:45:24 »
De Texelse Courant van 29 november 2016 meldt ons het bijgaande bericht, waarvan akte !!

Janha

  • matroos
  • **
  • Berichten: 84
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #316 Gepost op: 30 november 2016, 17:53:28 »
Ik heb het berichtje uit de Texelse Courant nog omgezet naar jpg. dan is het gelijk te zien.
Groet.

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #317 Gepost op: 1 december 2016, 12:51:53 »
Helaas, maar we gingen van dit scenario al uit, ik hoorde dit 2 jaar geleden al, toen ik in Luanda was. Zojuist nog even op de topic Bereboot gekeken, volgens mij is  over dit schip niet bekend, wat er met haar is gebeurd na 2014, dus de raadsels rond De Dageraad/Noord Nederland waren niet de laatste...

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #318 Gepost op: 1 december 2016, 17:41:24 »
En nu nog een paar onderwaterfoto's als bewijs!

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #319 Gepost op: 1 december 2016, 21:28:25 »
Ook ik heb een poging genomen om het schip te achterhalen. Alle instanties ten spijt lukte mij dit niet. Arthur berichtte 2 jaar geleden eigenlijk al dat het over en uit was. Nu komt het bericht van Jan als definitief exit.  Jammer.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #320 Gepost op: 24 maart 2017, 13:45:15 »
Ongedateerde foto van de Noord-Nederland die in de Terschellinger haven over de kont zwaait op de staalkabel.



foto: coll. Anja de Haan
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #321 Gepost op: 2 april 2017, 19:35:55 »
Ik heb het berichtje uit de Texelse Courant nog omgezet naar jpg. dan is het gelijk te zien.
Groet.
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een zoekbericht heb geplaatst op het forum van shipsnostalgia.com betreffende de Noord-Nederland in Luanda. Vandaag kreeg ik deze reactie, willen jullie er eens naar kijken?
"Naar aanleiding van jouw vraag in Ships Nostalgia heb ik nog eens met Google Earth in de haven van Luanda de vroegere Noord Nederland geprobeerd te zoeken.
Zou het kunnen dat op het meest recente beeld van 3-2-2016 het schip
langszij het droogdok ligt op 8°46'54.15"Z en 13°16'15.60"O ben benieuwd naar jouw reactie (lengte 56m90 komt overeen)."
Op bijgaand plaatje is de positie met een gele stip gemarkeerd.
Groet,
Gijs Hesselink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #322 Gepost op: 2 april 2017, 20:21:30 »
Sorry Gijs, maar het is niet de Noord-Nederland.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #323 Gepost op: 3 april 2017, 10:10:49 »
Dag Marten-Jan,
Bedankt voor de reactie. Heb je argumenten voor je mening, behalve dan dat alle informatie die kant op wijst? Zojuist ontving ik nog de volgende aanvullende info:
"Wat een snelle reactie, het zou inderdaad om de gele stip gaan. De voormalige Noord Nederland onderhield een verbinding Luanda- Soyo-Cabinda echter het leger gaf militaire lading voorrang waardoor er geen rekening met vertrektijden en dus de passagiers gehouden werd. De haven van Luanda (toenmalig directeur Santos Almeida) heeft toen het schip overgedaan aan het leger. In  1977 schijnen nogal wat vluchtelingen (er wordt gesproken over duizenden) met het schip uit Luanda vertrokken te zijn. Zelfs circa 300 naar San Tomé. Ten noorden van Luanda ligt het scheepskerkhof Praia de Sariko/Praia do Santiago of ook wel het Karl Marx beach genoemd hier ligt dus wel de Karl Marx (naam staat nog op de achtersteven) die ook op de Cabotang lijst van 1984/1985 staat.
Google earth levert niet veel detail maar ben benieuwd naar de reactie van de experts".
Groet,
Gijs Hesselink

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #324 Gepost op: 3 april 2017, 18:50:54 »


Marten - Jan heeft gelijk!
Geen van schepen alle is de Noord - Nederland!

Gr. Germen

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #325 Gepost op: 4 april 2017, 18:40:48 »
Gijs, we hebben erg lang gezocht naar de Noord-Nederland. We??? ja, Kuiter van Texel de meest belangrijke, Ik en vele anderen in een maatje daar onder. Reken maar dat dat er echt gezocht is en het resultaat heb je helaas in een aantal berichten kunnen lezen. De noord-Nederland staat niet op bovengenoemde foto. Kijk maar eens naar het achterschip. Bovendien is ze dus helaas al eerder vergaan.
 

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #326 Gepost op: 5 april 2017, 22:41:44 »
Volgens de eerdere berichten is het schip zeer waarschijnlijk geborgen tijdens de havenuitbreiding in Luanda. Dat is alweer wat jaartjes geleden. Er was toen wel zo goed als zeker een positie bepaald waar het schip lag toen het zonk. Daar lagen nog meer wrakken die ook verwijderd zijn om de havenuitbreiding mogelijk te maken. En als je nog satellietbeelden zou hebben van voor de berging, dan is de kans zeer klein dat het schip daar drijvend op te zien is. We hebben met de Oost-Vlieland gezien hoe dat in zijn werk gaat. Optakelen en tegelijkertijd de snijbrander er direct in. Dat zal zeer waarschijnlijk ook het lot van de Noord-Nederland geweest zijn.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #327 Gepost op: 10 april 2017, 17:15:53 »
Zelf heb ik ook veel moeite gedaan om het uit te vinden (contact met Nederlandse ambassade, Norske Veritas, etc.), maar inderdaad geen nieuwe inzichten gekregen. Maar ik vond dit toch wel een interessante poging.
Hierbij een plaatje van het schip vanuit een ongebruikelijk perspectief.
Groet,
Gijs Hesselink
« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 17:26:06 door Gijsha »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #328 Gepost op: 14 juli 2017, 09:37:18 »
Noord-Nederland aan de kade te WTs, 1970.



foto: Pieter Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

rovinge

  • Vlielander
  • Machinist
  • *
  • Berichten: 114
    • Ovinge Fotografie
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #329 Gepost op: 27 juli 2017, 11:58:29 »
1973, Paasweekend Vlieland.

Vertrek/overtocht vanuit Harlingen naar Vlie, met de Noord-Nederland in het kielzog van de Oost-Vlieland (maar halverwege kwam ie de Oost-Vlieland altijd voorbij omdat ie net wat sneller voer...)

Gedigitaliseerde dia's van mijn vader. Enkele van zijn dia's zijn als is eerder op enkele FB-pagina's gepost.
Roel

1.


2.


3.


4.


5.



Mijn foto's die ik post zijn auteursrechtelijk beschermd, tenzij specifiek anders vermeld in bovenstaand bericht. Gewoon delen op sociale media mag, maar niet commercieel.
Copyright (c) 2019 Roel A. Ovinge.