Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171488 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #270 Gepost op: 13 februari 2014, 11:28:07 »
Harlingen 1968




De haven van WTs in 1969 verlatend het Schuitengat in langs de oude Kom met waterval :).



Beide foto's: coll. Piet Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #271 Gepost op: 24 februari 2014, 09:37:20 »
In de Blauwe Slenk, varend achter de Friesland.



foto: coll. H.J. Wortel


Haven WTs, juni 1970



foto: Piet Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #272 Gepost op: 24 februari 2014, 14:16:29 »
Is ook bekent waarom de Noord-Nederland zoveel berghout rond/op de boeg heeft?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #273 Gepost op: 24 februari 2014, 18:54:08 »
Is ook bekent waarom de Noord-Nederland zoveel berghout rond/op de boeg heeft?

Die extra berghouten zijn in de TESO periode reeds aangebracht. Ze werden ook wel de 'berghouten van Ringma' genoemd en zijn in maart 1956 (kort na de indiensttreding dus) aangebracht op de Oranjewerf in Amsterdam. Ringma was een ingenieur bij RWS en had in de haven van Oudeschild (te) hoge meerpalen bedacht. Deze veroorzaakten nogal wat deuken in kop, wat toen is 'opgelost' met de extra berghouten.

Prachtige platen trouwens, ik blijf een liefhebber van dit schip maar dat is publiek geheim gezien mijn avatar.  ;)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #274 Gepost op: 24 februari 2014, 21:41:11 »
Prachtige platen trouwens, ik blijf een liefhebber van dit schip maar dat is publiek geheim gezien mijn avatar.  ;)


Er komen er nog meer :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #275 Gepost op: 27 februari 2014, 07:10:21 »
In 1970 verlaat de Noord-Nederland de haven van West-Terschelling.





foto's: Piet Sytema

Nog een detail van het dek (eveneens uit 1970).



foto: Jan Smit
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #276 Gepost op: 3 maart 2014, 13:47:06 »
Een foto, gemaakt in de haven van WTs in 1972.

'

foto: Piet Sytema
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #277 Gepost op: 21 maart 2014, 08:33:55 »
Hoogwater in 1970 of 1971 te West-Terschelling.



foto: coll. Fred Kooi
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #278 Gepost op: 21 maart 2014, 11:44:54 »
Wat een boot.
Jammer dat we haar nog steeds niet hebben kunnen traceren.
Waarschijnlijk is ze afgezonken of gesloopt.

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #279 Gepost op: 21 maart 2014, 17:50:50 »
En toch lopen ergens in Afrika mensen rond die iets kunnen vertellen...

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #280 Gepost op: 14 april 2014, 08:33:28 »
Interieurbeelden benedendeks.





foto's: Jan Smit
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #281 Gepost op: 27 april 2014, 10:09:31 »
De Noord-Nederland in de haven van West-Terschelling, 1969.



foto: Piet Sytema
« Laatst bewerkt op: 27 april 2014, 10:42:57 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #282 Gepost op: 3 mei 2014, 14:53:24 »
De NN op Terschelling, circa 1970.

´

foto± coll. LRC
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #283 Gepost op: 5 juni 2014, 05:38:34 »
Gisteravond kreeg ik van oud forum lid Arthur het volgende bericht:

Nu ik met het schip in Luanda lig, heb ik, uiteraard, geprobeerd nieuwe feiten van de Kalua/Noord Nederland/De Dageraad boven water te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, niets concreets, geen bewijzen, nix zwart op wit: NIETS DUS!
Samen met onze kaptein, die ook liefhebber van oude veerboten is, hebben we hier agenten, loodsen en dokkers gevraagd, of ze iets wisten over hun Kalua. Nou, bijna iedereen kon zich het schip wel herinneren en BIJNA iedereen wist zowel de kaptein als mij te vertellen, dat ms Kalua zo'n tien jaar geleden in de baai van Luanda is omgeslagen en dus is vergaan; het schip was zonder werk en enkelen beweren zelfs zonder eigenaar. Daarom is het ergens in de baai ten anker gelegd, alleen zijn de meningen waar precies zeer verschillend. Omdat er geen eigenaar was, de (lokale) overheden niet aan registratie van wrakken deden, (is ons verteld, of dat ook echt zo is weten wij niet) , men het schip niet meer belangrijk vond, er nog meer ouwe zooi lag weg te zinken, zo na die burgeroorlog hier, is men de naam Kalua al snel vergeten. Ik had op het mededelingenbord twee (bekende) foto's geplaatst van ms Kalua en eronder gekalkt waar ze was en wat er gebeurd was met het schip; iedereen die de ouwe moest spreken, moest hierlangs en zag het schip. Er waren zelfs 5 man, die ook graag een afdruk wilden hebben. Juist die mensen hebben we gevraagd naar het waar en wanneer, maar ook zij wisten niet meer te vertellen dan 10 jaar geleden omgeslagen. Helaas wist niemand met zekerheid te vertellen of het wrak geruimd was, om de simpele reden dat niemand wist welk wrak nu de Kalua was; feit is, (niet bewezen dus) dat er in de baai van Luanda geen zichtbare wrakken meer liggen; deze zijn geruimd, omdat de havens uitgebreid zijn en de geruimde wrakken daarvoor in de weg lagen. Als de info van ene Jaco op scheepspraat klopt, die gaf een vage positie van een wrak en beweerde dat dit de NN was, als dat klopt, is dat wrak geruimd om plaats te maken voor inmiddels voltooide havenuitbreiding. Ik heb gisteravond alle 20 bladzijden van schepenvandoeksen>forum>schepen niet meer in dienst> Noord Nederland/De Dageraad gelezen, en zag, dat er echter veel twijfel was of dat wrak de NN is geweest. Het zal wel nooit precies opgelost worden, vrees ik; maar de stelligheid van de gevraagde lokale mensen, en  het feit dat ze allemaal zeiden dat het schip 10 jaar geleden/2004 is omgeslagen, ín de Baai van Luanda, geeft mij de zekerheid dat ms De Dageraad/Noord Nederland/Kalua er niet meer is.
Ook kreeg ik trouwens van een loods te horen, dat er veel Nederlandse zeelui hier naar dat schip Kalua vragen. Toen ik de man uitlegde dat het in de Nederlandse tijid een prachtschip was, die mensen naar hun vakantieplek bracht, zei hij schouderophalend, "it was just a ship ..." .
Ik  zag ook nog mijn naam een keer voorbij komen in de NN story op SvD, Jeroen Vriend geloof ik, vertelde, dat hij had gehoord van mij dat ik de NN hier nog heb gezien, maar hij wist niet voor of na 82. Dat klopt; ik heb de NN in 1986 en 87 (toen vanuit de verre verte) hier in Luanda gezien. Over 86 het volgende; we lagen toen op de rede van Luanda ten anker en op een middag kom ik boven op de brug een bakkie doen. Ik pak de kijker en bezie de andere ten anker liggende schepen; opeens, " ja jezus Kaptein kom kijken, daar ligt de Noord Nederland." De kapitein, Jan van Duyvenbode een Katwijker getrouwd met een Terschellingse en al jaren wonend op het eiland, neemt de kijker over, loert en zegt dan "nou hij lijkt er wel op, maar tissum niet" Er ontstaat een nietus-wellus discussie, de hwtk Tom Balt wordt erbij gehaald, want die is ook met een Terschellingse getrouwd en zal het ook wel weten, maar die houdt zich op de vlakte," hmmm het zou heel goed de NN kunnen zijn, maar ik weet het niet..." De ouwe probeert nog tegen mij zo van wat weet jij er nou van, ik ben een terschellinger"en heb -tig keren met dat ding gevaren!!" "Nee kap, je bent een Kattiker, die op TS is neergestreken en ik as Harlinger en Doeksenwerker heb dat ding honderden keren vast gelegd en losgegooid..." Uiteindelijk besluiten we er een fles whisky tussen te zetten;  s 'avonds lopen wij Luanda binnen net als ons wedschip. De volgende dag met z'n drieën de wal op, opzoek naar, ja hoe zou dat ding heten; de 2 bekende foto's van de Kalua waren toen nog niet gemaakt, maare opeens,zagen we iets bekends; daar lag ze, het paarse oliedrummetje nog boven de pijp... het was nu een militair troepentransportschip, en het wemelde er van de zwaar gewapende en bewapende militairen, die meteen al snaterend en met hun spuiten dreigend op ons afkwamen. wat we moesten? Bootje kijken. Niets te zien, wegwezen bleekscheten!wij vertellen over de oude liefde van de veerboot uit Nederland, die dus, en of we asjeblieieieft nog heeeeel even en ietsiepietsie dichterbij mochten kijken... nou vooruit omdat we het zo onderdanig vroegen; wij snel naar dat schip toe en ja hoor, daar stonden de lasnaden nog boven de midscheeps geplaatste deur, zéér duidelijk leesbaar: NOORD NEDERLAND
"Kap, die fles mag morgen ook wel...."
Uiteraard durfden we geen foto te maken van het schip, want die lui zaten toen, in 86 dus, midden in een burgeroorlog. En of het leger toen communistisch was of UNITA, pro VS, geen idee.  Ons werd toen verteld, maar dat had ik al eens eerder gehoord, dat het schip al eens gezonken was geweest op een Angolees meer, maar omdat het toen zo'n belangrijke functie had, het daarom toen werd gelicht. Dat was in 84 of 85. Feit is, dat de Kalua er toen al vreselijk triest en zeer slecht onderhouden uitzag. Maar ja, het was oorlog, er was geen geld, het schip had al een keer onder water gelegen en Afrikanen geven niets om een mooi schip, als het maar vaart (zie Oost-Vlieland en Vlieland-Midsland). 
 
Ik begrijp goed, dat je eigenlijk niets aan deze info hebt, het is alleen een weergave van wat kapitein Bosma en ik aan boord van de Tracer gister en vandaag hebben GEHOORD. We hebben geen bewijs, geen foto's, geen documenten, niets. Alleen ik ben er nu wel van overtuigd, dat de Noord Nederland in de Baai van Luanda haar einde vond.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #284 Gepost op: 6 juni 2014, 10:01:19 »
Ondanks het gemelde feit dat er geen concrete bewijzen zijn, is het voor mij duidelijk.
De De Dageraad, Noord-Nederland, Kalua is niet meer onder ons.
M.i. zijn er teveel verhalen in dezelfde richting; die zullen toch niet uit de duim gezogen zijn.

"gelukkig hebben we de foto's nog"


MJee: bedankt voor het vastleggen van dit verslag van Arthur.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink