Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171252 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #240 Gepost op: 30 maart 2010, 22:33:07 »
De Noord-Nederland (ex De Dageraad) bij de Oranjewerf van bovenaf gezien eind 1974 vlak voor vertrek naar Angola.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:14:01 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #241 Gepost op: 5 april 2010, 21:50:28 »
De machinekamer van de Noord-Nederland (ex-De Dageraad) met daarin de Industrie 8D7. Voor meer informatie over deze motor verwijs ik naar mijn eerdere bericht in dit topic. De foto is begin 1973 genomen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:13:42 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #242 Gepost op: 29 juli 2010, 23:12:55 »
Willen de Noord-Nederland (ex-De Dageraad) kenners hier eens naar kijken? Foto is genomen op 18 januari 2007 bij Cacuaco, Luanda. Als ik naar de vorm van de kop kijk en het anker, dan zie ik toch wel wat van de Noord-Nederland terug in de overblijfselen van dit schip. Er zijn ook verschillen zoals de plaats van de bolders op het dek en het ontbreken van de extra berghouten op de kop. Het schip kan natuurlijk later verbouwd zijn waardoor zaken anders zijn. Heb ook de tekeningen uit het boek 'Een Eeuw Eigen' erbij gepakt maar omdat het schip half gesloopt lijkt, kom ik daarmee ook niet verder. Je ziet voor het mooie te weinig van de flank (en de rest van het schip natuurlijk). Het zal wel niet maar voor de zekerheid zet ik het hier toch maar neer.......

http://www.flickr.com/photos/84269782@N00/361682439/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #243 Gepost op: 30 juli 2010, 10:37:35 »
Er zijn wel enige overeenkomsten te zien, maar het beeld is voor mij te onduidelijk om conclusies te trekken.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #244 Gepost op: 30 juli 2010, 10:41:41 »
Willen de Noord-Nederland (ex-De Dageraad) kenners hier eens naar kijken? Foto is genomen op 18 januari 2007 bij Cacuaco, Luanda. Als ik naar de vorm van de kop kijk en het anker, dan zie ik toch wel wat van de Noord-Nederland terug in de overblijfselen van dit schip. Er zijn ook verschillen zoals de plaats van de bolders op het dek en het ontbreken van de extra berghouten op de kop. Het schip kan natuurlijk later verbouwd zijn waardoor zaken anders zijn. Heb ook de tekeningen uit het boek 'Een Eeuw Eigen' erbij gepakt maar omdat het schip half gesloopt lijkt, kom ik daarmee ook niet verder. Je ziet voor het mooie te weinig van de flank (en de rest van het schip natuurlijk). Het zal wel niet maar voor de zekerheid zet ik het hier toch maar neer.......

http://www.flickr.com/photos/84269782@N00/361682439/

De details die je noemt (bolders, berghouten e.d.) zijn  nu juist de details die doorgaans bij een schip juist niet worden gewijzigd (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, daarom "doorgaans"). Ik zal straks nog eens goed in de tekeningen kijken, maar mijn eerste reactie is: helaas.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #245 Gepost op: 30 juli 2010, 11:32:20 »
Wat in deze situaties nog wel eens gebeurt, is dat je dingen gaat zien die je wilt zien. Het is dan nog wel eens lastig om objectief te blijven. Ik deel de mening van Willem dat het waarschijnlijk een gevalletje helaas is. Toch vind ik het wel nader onderzoek waard (anders had ik de link ook niet geplaatst), al zou het alleen maar zijn om met zekerheid vast te stellen dat dit 'm niet is.

Even wat kenmerken wat meer in detail die mij hebben doen besluiten om deze foto aan een grondige inspectie te onderwerpen:
De vorm van de kop;
Het anker dat duidelijk uitsteekt vertoont zeer veel gelijkenis;
De ankerlier staat op dezelfde plek, al staat die natuurlijk vaak op deze plek;
De bolders vooraan staan op dezelfde plek;
Achter de ankerlier lijk je op het dek de contouren van de ronde voorzijde van de salon te zien;
Verder naar achteren zie je spanten waar het dek door is, daar zou het autodek onder kunnen zitten. Die spanten zien er bij veel schepen echter ongeveer hetzelfde uit;
Geen dichte verschansing op de kop.

Zaken waardoor dit niet is wat we zoeken:
De bolders achter de ankerlier staan verder naar buiten;
De berghouten op de kop staken erg ver uit en zie je niet op deze foto, al zou het kunnen dat we tegen de bovenste aankijken en het vertekent omdat de reling weg is;
Het schip lijkt iets breder, alleen heb je niet iets waaraan je de grootte kunt afleiden;
Rechts naast het gat in de romp lijkt nog een stukje accomodatie overeind te staan, maar die staat een stukje van de rand, de NN had geen gangboorden
Op dezelfde plek lijk ik een bolder te zien, die zat daar natuurlijk niet.

Het schip kan natuurlijk een keer grondig verbouwd zijn, de laatste foto's dateren immers van begin jaren 80 van de vorige eeuw. Berghouten kun je er ook vanaf varen, dat hebben we bij de Oost-Vlieland gezien, alleen de kop lijkt nog wel redelijk intact. Je moet aardig rossen wil je die dingen eraf krijgen. Je kunt helaas niet zien of de romp geklonken is en het ankerkluis kan ik helaas niet ontdekken. Tot zover mijn analyse.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #246 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:39:38 »
Gelukkig in het bezit van een nieuwe pc (de vorige had na een crash niet veel meer waarde als het getoonde wrak). Ik geloof niet dat dit de Noord Nederland ex Dageraad is. al heeft dit wrak op het eerste gezicht wel overeenkomstige lijnen, maar de Noord Nederland had diepe ankerkluizen en die kan ik op deze foto niet ontdekken. Ook het luikhoofd voor de ankerwinch klopt niet. Voor de ankerwinch had de Noord Nederland geleidebanen waarop de ankerkettinen liepen en die kan ik bij dit wrak ook niet ontdekken. Jammer, maar de complimenten voor het speurwerk, Jeroen.

Pieter

Correct, Pieter. Er zijn nog meer afwijkingen, maar ik laat het hier maar bij, het is voldoende zo.

Dus: nietes.......

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #247 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:15:54 »
Foto van de NN te Harlingen, 21 juli 1967.



Foto: © Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2013, 17:30:37 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #248 Gepost op: 9 augustus 2010, 21:36:00 »
Mooie plaat Wim. Met deze lichtinval kun je mooi de zeeg zien en de scherpe kop.

Na een hoop roestig oud ijzer en loos alarm mijnerzijds, plaats ik ook maar weer een wat fraaier plaatje. Een ansichtkaart van Van Leer's Fotodrukind. N.V. uitgave J. Jellema (De Koog). Op de foto is De Dageraad te zien vlak na de aanpassingen aan de kop waarbij de verschansing is ingekort en de extra berghouten zijn aangebracht. Dit is in maart 1956 gedaan bij de Oranjewerf te Amsterdam, de ansichtkaart is gestempeld juni 1957. Opvallend is de schrijfwijze van Oude Schild (met spatie ertussen). Weet iemand waarom de berghouten op de kop ook wel 'berghouten van Ringma' worden genoemd?


 
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:24:11 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #249 Gepost op: 9 augustus 2010, 22:20:46 »
Mooie plaat Wim. Met deze lichtinval kun je mooi de zeeg zien en de scherpe kop.

Na een hoop roestig oud ijzer en loos alarm mijnerzijds, plaats ik ook maar weer een wat fraaier plaatje. Een ansichtkaart van Van Leer's Fotodrukind. N.V. uitgave J. Jellema (De Koog). Op de foto is De Dageraad te zien vlak na de aanpassingen aan de kop waarbij de verschansing is ingekort en de extra berghouten zijn aangebracht. Dit is in maart 1956 gedaan bij de Oranjewerf te Amsterdam, de ansichtkaart is gestempeld juni 1957. Opvallend is de schrijfwijze van Oude Schild (met spatie ertussen). Weet iemand waarom de berghouten op de kop ook wel 'berghouten van Ringma' worden genoemd?
 

Ringma was een ingenieur van RWS die in die periode zich nogal eigenmachtig bezig hield met "al die grote schepen in mijn haven". Zie EEE, "Walvoorzieningen" (o.i.d., ik zit niet elke dag met m'n kop in eigen werk). De man had alvast maar even wat tekenwerk gedaan. De hoge palen langs de kaden beschadigden de kop van DD snel wegens de grote overhang. Voor TESO was dat wel makkelijk: die vent z'n zin geven, zoveel kost het niet en dan is-ie misschien weer even zoet.
Zeker in die tijd gedroeg RWS zich alsof zij de bootdienst op Texel hadden uitgevonden. Soms zie je in de historie parallellen met het heden, maar daar heb ik het nu even niet over.....  ;)

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #250 Gepost op: 20 december 2010, 23:34:39 »
Dag allemaal, Op Marktplaats (rubriek Verzamelen>Scheepvaart) zag ik een advertentie waarin een ansichtkaart van de De Dageraad wordt aangeboden.Ik kende de afbeelding niet;wellicht meerdere
forumleden ook niet.
In dezelfde rubriek ook nog een oude ansicht van de Slof (in Haringvlietgedaante)

Groet, Jan

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #251 Gepost op: 25 april 2011, 11:50:09 »

De Dageraad

Hier de De Dageraad

Gr Germen

« Laatst bewerkt op: 5 mei 2012, 16:17:24 door Wim Vink »

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #252 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:53:16 »
Veel van de ooit hier getoonde foto's zijn kennelijk "de mist in gegaan". Vandaar hier een paar nieuwe uit de camera van mijn vader H.G. Hesselink. De Noord Nederland verlaat op 28 september 1969 de haven van Harlingen.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2011, 19:08:32 door Gijsha »

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #253 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:51:53 »
Op 28-9-1969 maakte mijn vader H.G. Hesselink deze foto van de Noord Nederland en de Oost Vlieland in Harlingen.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #254 Gepost op: 5 mei 2012, 16:12:33 »
Oorspronkelijk bericht van forumlid Germen:




Deze Ansichtkaart heb ik gekocht tijdens mijn vakantie op Terschelling.
Met het oude Doeksen Schip Noord Nederland (Ex De Dageraad)


Groetjes Germen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink