Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171258 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #225 Gepost op: 20 maart 2010, 14:09:07 »
Hallo Jeroen.De verschansing van de Noord Nederland is eerder- al bij de TESO- korter geworden, tegelijk met het aanbrengen van extra berghouten.  Kijk maar eens naar de lengte van de verschansing t.o.v. de twee patrijspoorten bij het model en in de Doeksen kleuren.  In -ik meen 1967- is hij vervangen door een reling, tegelijk met het aanbrengen van het brede raam in het stuurhuis.
Persoonlijk bevalt mij de reling beter, maar -met of zonder verschansing- bij de Noord Nederland, en ook Oost Vlieland en Friesland, vallen de huidige, zielloze en sfeerloze gedrochten van Doeksen volledig in het niet. Alleen de Midsland kan nog een beetje het predikaat "schip" waarmaken.
Overigens, als ik dat model zie, jeuken mijn handen om de Noord Nederland nog een keer te bouwen, ik heb een 1:100 model staan, ik wil nog een keer een varend 1:50 model bouwen en ik kijk dan ook uit naar de andere foto's uit deze serie.

Pieter

Joingens, laten we niet vergeten dat de bouwwijze van de tegenwoordige ferries, waarop vooral de klassieke "zeeg" ontbreekt, een direct gevolg is van eisen Scheepvaartinspectie. Een "zeeg" in dit soort boten mag nu niet meer. Overigens een logische regel.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #226 Gepost op: 20 maart 2010, 14:28:49 »
"Geloof kan bergen verzetten".  Ook al ga je regelmatig met Google-Earth aan de slag, ik heb nog steds niks kunnen zien.  Jongens, het bootje is in '74 verkocht. De meeste schepen halen zoiets tegenwoordig niet meer onder "beschaafde" omstandigheden, laat staan daar.

Begrijp me goed: ik ben niet perse op zoek naar het schip zelf, want ook ik denk dat het niet meer bestaat.
Maar ik zou wel meer exactere gegevens (b.v. jaartal) willen zien van ondergang c.q. sloop, hoe triest dat resultaat soms kan zijn.
Echter, we kunnen niet alles bewaren. In mijn bushobby was een gevleugeld woord van onze voorzitter dikwijls:
"Niet bewaren, maak er maar mooie foto's van".
Dat motto hanteer ik nog steeds, ook voor schepen.
En soms heb je geluk en blijft een stuk historie werkelijk bewaard.

Deze NN is volgens mij al enige tijd niet meer onder ons. Maar sinds welk jaar..........?
« Laatst bewerkt op: 31 december 2011, 10:40:31 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #227 Gepost op: 20 maart 2010, 14:48:58 »
Joingens, laten we niet vergeten dat de bouwwijze van de tegenwoordige ferries, waarop vooral de klassieke "zeeg" ontbreekt, een direct gevolg is van eisen Scheepvaartinspectie. Een "zeeg" in dit soort boten mag nu niet meer. Overigens een logische regel.

Volgens mij komt dit gewoon omdat de bouw- en engineeringkosten gewoon een stuk lager zijn bij schepen zonder zeeg. In de Rules van Lloyds wordt zeeg ook nog steeds vermeld, dus je mag het natuurlijk nog toepassen!

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #228 Gepost op: 20 maart 2010, 15:02:34 »
Joingens, laten we niet vergeten dat de bouwwijze van de tegenwoordige ferries, waarop vooral de klassieke "zeeg" ontbreekt, een direct gevolg is van eisen Scheepvaartinspectie. Een "zeeg" in dit soort boten mag nu niet meer. Overigens een logische regel.

Volgens mij komt dit gewoon omdat de bouw- en engineeringkosten gewoon een stuk lager zijn bij schepen zonder zeeg. In de Rules van Lloyds wordt zeeg ook nog steeds vermeld, dus je mag het natuurlijk nog toepassen!

Het verbod op de zeeg van SI kwam voort uit het probleem, dat bij afrijden van de kopladingboot (want daar ging het om), vooral zware vrachtwagens een risico opleverden indien bijvoorbeeld de motor ?n remmen zouden weigeren en ze zo op dek terug zouden lopen. Daar zit wat in. Dat is de reden dat na de Prins Willem-Alexander van de PSD er geen kopladers meer zijn gebouwd met een zeeg. Een andere reden was scheepsbouwkostentechnisch: het construreren van een zeeg, die bij dit soort schepen eigenlijk overbodig is, was een dure aangelegenheid. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rechte lijn neer te zetten en dus goedkoper.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #229 Gepost op: 20 maart 2010, 15:04:37 »
"Geloof kan bergen verzetten".  Ook al ga je regelmatig met Google-Earth aan de slag, ik heb nog steds niks kunnen zien.  Jongens, het bootje is in '74 verkocht. De meeste schepen halen zoiets tegenwoordig niet meer onder "beschaafde" omstandigheden, laat staan daar.

Begrijp me goed: ik ben niet pers? op zoek naar het schip zelf, want ook ik denk dat het niet meer bestaat.
Maar ik zou wel meer exactere gegevens (b.v. jaartal) willen zien van ondergang c.q. sloop, hoe triest dat resultaat soms kan zijn.
Echter, we kunnen niet alles bewaren. In mijn bushobby was een gevleugeld woord van onze voorzitter dikwijls:
"Niet bewaren, maak er maar mooie foto's van".
Dat motto hanteer ik nog steeds, ook voor schepen.
En soms heb je geluk en blijft een stuk historie werkelijk bewaard.

Deze NN is volgens mij al enige tijd niet meer onder ons. Maar sinds welk jaar..........?

De laatste mij bekende foto's dateren van begin jaren '80, ik meen zelfs 1981.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #230 Gepost op: 20 maart 2010, 17:12:10 »
Het verbod op de zeeg van SI kwam voort uit het probleem, dat bij afrijden van de kopladingboot (want daar ging het om), vooral zware vrachtwagens een risico opleverden indien bijvoorbeeld de motor ?n remmen zouden weigeren en ze zo op dek terug zouden lopen. Daar zit wat in. Dat is de reden dat na de Prins Willem-Alexander van de PSD er geen kopladers meer zijn gebouwd met een zeeg. Een andere reden was scheepsbouwkostentechnisch: het construreren van een zeeg, die bij dit soort schepen eigenlijk overbodig is, was een dure aangelegenheid. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rechte lijn neer te zetten en dus goedkoper.

En dat is toch precies hetzelfde op elke willekeurig helling, bijvoorbeeld voor een brug over een  kanaal? Beetje een rare reden zou ik zeggen...

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #231 Gepost op: 20 maart 2010, 17:29:59 »
De laatste foto's van de Kalua die ik gezien heb zijn van eind 1982 en genomen door Koert Brouwer en zijn o.a. te zien op de site van Germen de Groot. http://doeksenveerboten.blogspot.com/2007/12/ms-noord-nederland-ex-dageraad.html
Op het Scheepvaartforum staan de foto's ook met nog een reactie van de maker van deze foto's zelf. Hij is niet aan boord geweest (mocht niet) maar kon zien dat de koffiesalon boven een puinhoop was, de houten potdeksels er in brokstukken bij hingen en de voorste ramen waren vervangen door plexiglas. In het boek 'Een eeuw eigen' dat Willem Boot schreef voor het 100 jarig jubileum van de TESO staat op blz 296 ook nog een foto van de Kalua in januari 1981. Wel opvallend dat er na begin jaren 80 geen foto's meer gemaakt zijn.
Tijdens de forummeeting van afgelopen zomer vertelde Arthur dat hij het schip ook een keer gezien heeft, ik weet alleen niet of dat voor of na eind 1982 was.

Om heel eerlijk te zijn wil ik eigenlijk niet eens weten wat er met het schip gebeurd is. Ze zal vast gesloopt zijn of er bij liggen als de Oost-Vlieland. Waarom ik niet wil weten wat er met het schip gebeurd is? Ten eerste word je er niet vrolijk van. Ten tweede vind ik de mysterie rond dit schip wel iets hebben, het is een beetje bij het schip gaan horen.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #232 Gepost op: 20 maart 2010, 17:54:39 »
Dit zijn de laatst bekende foto's waar Jeroen het over heeft. Ze stonden ook hier op de hoofdsite.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #233 Gepost op: 20 maart 2010, 21:14:16 »
Het verbod op de zeeg van SI kwam voort uit het probleem, dat bij afrijden van de kopladingboot (want daar ging het om), vooral zware vrachtwagens een risico opleverden indien bijvoorbeeld de motor ?n remmen zouden weigeren en ze zo op dek terug zouden lopen. Daar zit wat in. Dat is de reden dat na de Prins Willem-Alexander van de PSD er geen kopladers meer zijn gebouwd met een zeeg. Een andere reden was scheepsbouwkostentechnisch: het construreren van een zeeg, die bij dit soort schepen eigenlijk overbodig is, was een dure aangelegenheid. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een rechte lijn neer te zetten en dus goedkoper.

En dat is toch precies hetzelfde op elke willekeurig helling, bijvoorbeeld voor een brug over een  kanaal? Beetje een rare reden zou ik zeggen...

Niet helemaal. Op een koplader kan het zijn dat er nog andere wagens op het dek staan en die kunnen dan geen kant op. Op de meeste taluds in wegen kan je nog wel ergens heen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #234 Gepost op: 22 maart 2010, 20:03:09 »
Een foto genomen vanaf de bovenkant van het stuurhuis in december 1974 op de Oranjewerf in Amsterdam. Vlak voor vertrek richting Angola moet dat geweest zijn. In het topic over scheepsmodellen heeft Pieter een foto geplaatst van de Noord-Nederland met mensen op het brugdek. Opmerkelijk omdat dit niet was toegestaan. Bij de TESO was er geen hekje voor het brugdek, maar ik heb ook geen foto's gezien dat er bij de TESO mensen op het brugdek stonden. Bij Doeksen is later een hekje geplaatst zoals op deze foto te zien is, zodat passagiers niet op het brugdek konden komen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:15:35 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #235 Gepost op: 22 maart 2010, 23:47:10 »
Een foto genomen vanaf de bovenkant van het stuurhuis in december 1974 op de Oranjewerf in Amsterdam. Vlak voor vertrek richting Congo moet dat geweest zijn. In het topic over scheepsmodellen heeft Pieter een foto geplaatst van de Noord-Nederland met mensen op het brugdek. Opmerkelijk omdat dit niet was toegestaan. Bij de TESO was er geen hekje voor het brugdek, maar ik heb ook geen foto's gezien dat er bij de TESO mensen op het brugdek stonden. Bij Doeksen is later een hekje geplaatst zoals op deze foto te zien is, zodat passagiers niet op het brugdek konden komen.



Goed gezien, Jeroen. Ik had er trouwens zelf nooit op gelet. Op het revisieplan, zijaanzicht, dat ik destijds van de ASM kreeg staat wel een deklamp op die plaats aangegeven, maar op de dekplannen is de plaats van die lampen niet aangegeven, zodat zowel bouwer als ik over dat detail hebben heengekeken.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #236 Gepost op: 24 maart 2010, 19:11:55 »
Bouwnummer 371 van de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij. De Dageraad kwam van de werf ASM, die door TESO destijds niet was uitgenodigd om een offerte uit te brengen. Men had er op de een of andere manier toch kennis van genomen en bracht de scherpste offerte uit en ontving uiteindelijk de order.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:14:52 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #237 Gepost op: 28 maart 2010, 22:48:21 »
Een kijkje in de machinekamer van de Noord-Nederland (ex De Dageraad). De foto is genomen in 1974 vlak voor vertrek naar Angola. Je ziet een Industrie 8D7, afkomstig van de Motorenfabriek "De INDUSTRIE" van D. en Joh. Boot te Alphen aan de Rijn (geen familie van overigens).

In de typeaanduiding staat de 8 voor het aantal cilinders,
De D staat staat voor diesel, soms ook met VD (viertakt diesel) aangeduid.
Tot slot staat de 7 voor het type cilinder, bij de 7 betekent dit een boring x slag van respectievelijk 305 x 460 mm.
Je kunt ook nog letters achter het type cilinder vinden. Die hebben dan te maken met (hoge) drukvulling d.m.v. een turbine eventueel met tussenkoeling. Deze machine levert 600 APK bij 350 omwentelingen per minuut (een toerental waarbij je auto allang is afgeslagen  ;D).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:24:47 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #238 Gepost op: 29 maart 2010, 20:36:23 »
Een foto genomen eind 1974 van de salon onder het autodek van de Noord-Nederland (ex De Dageraad). Deze foto zal van achter de bar genomen zijn. De deur aan het einde gaf toegang tot de machinekamer.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:14:28 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #239 Gepost op: 30 maart 2010, 21:21:58 »
Mooie foto Jeroen, deze kende ik nog niet, hij is genomen staande op de trap naar beneden, het barretje (dat er trouwens pas in 1972 in kwam,) was meer naar bakboord, de deur op de achtergrond gaf toegang tot een gangetje waardoor je door nog een deur in de machinekamer kwam. De foto's die Jan heeft geplaatst, heb ik in kleur en die heb ik al eens eerder geplaatst. Ik hoop nog steeds dat ik bij het doorspitten en digitaliseren van de dia's in het Behouden Huys ooit eens foto's van de bovenste salon tegenkom. Wishful thinking maar wie weet?

Pieter