Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171206 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #210 Gepost op: 29 december 2009, 20:58:42 »
Ik zie het Teso-loket staan Willem, dat Dudok-hok zal iets van een cafetaria geweest zijn, je ziet als je goed kijkt nog iets dat op een terras lijkt ervoor. Ik heb wel eens een kleurenfoto van De Dageraad gezien waarop het onderwaterschip inderdaad een beetje groenig is. Op deze ansichkaart niet want ook hier zal de maker lekker bezig geweest zijn met de kleurtjes. Niet alleen het onderwaterschip maar ook de lucht is knalhard van kleur  ;D


Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #211 Gepost op: 9 maart 2010, 19:43:42 »
Jeroen, dat hok is voor zover ik het goed heb, niet van TESO. Het TESO-loket dat toen nog op Den Helder werd gebruikt, staat wat verder naar links op deze kaart.

Nog even off topic over het Dudok-hok, dat was caf?-restaurant Lands End. Hier is nu de parkeerplaats van het gelijknamige hotel dat op de later aangelegde zeedijk erachter is gebouwd.

Evert Jan, dat "blauw" is de schuld van de opmaker van deze ansichtkaart, die heeft er maar wat van gemaakt. In werkelijkheid was het een soort licht blauw-groen, waar we met de bouw van het model voor TESO nogal wat vraagtekens bij hadden, die door een van de TESO-kapteins zo goed mogelijk zijn opgelost. Dat model staat in het TESO-kantoor op 't Horntje, begane grond achter de balie. Boven die kleur was de boot deels in een lichte zandgele kleur geschilderd; heel ongebruikelijk, maar in die tijd vond men dat kennelijk mooi. In het midden van de jaren vijftig zijn er nogal wat pogingen gedaan om van het standaard zwart voor scheepsrompen af te komen, alleen maar om "modern"  te zijn. De Rederij probeerde dat al voor 1940; zo is de tweede ("Duitse") 'Holland' afgeleverd in een grijze kleurstelling.

Zou onderstaande ansichtkaart dan de kleuren van De Dageraad vlak na indiensttreding juist weergeven? Het onderwaterschip lijkt groen blauw (alleen niet echt licht) en daarboven is de lichte zandgele kleur te zien die boven de onderste rij ramen weer overgaat in wit. Als ik op Texel ben ga ik eens een kijkje nemen bij dat model, ben benieuwd.

De foto is tussen oktober 1955 en maart 1956 gemaakt omdat de berghouten op de kop (boven en onder de patrijspoorten tussen het ankerkluis en het eerste raam) nog ontbreken op de foto. Deze zijn in maart 1956 op de Oranjewerf in Amsterdam aangebracht. Ook loopt de dichte kopverschansing nog verder door, dit is ook binnen een jaar na indiensttreding een stuk ingekort. Bij Doeksen is de gesloten verschansing uiteindelijk geheel verdwenen.


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #212 Gepost op: 9 maart 2010, 23:45:38 »
Dat met die radar klopt, de oude ging toen naar de Wagemaker, dus die is uiteindelijk toch op TS terecht gekomen.....

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #213 Gepost op: 10 maart 2010, 09:13:39 »
Evert Jan, dat "blauw" is de schuld van de opmaker van deze ansichtkaart, die heeft er maar wat van gemaakt. In werkelijkheid was het een soort licht blauw-groen, waar we met de bouw van het model voor TESO nogal wat vraagtekens bij hadden, die door een van de TESO-kapteins zo goed mogelijk zijn opgelost. Dat model staat in het TESO-kantoor op 't Horntje, begane grond achter de balie. Boven die kleur was de boot deels in een lichte zandgele kleur geschilderd; heel ongebruikelijk, maar in die tijd vond men dat kennelijk mooi. In het midden van de jaren vijftig zijn er nogal wat pogingen gedaan om van het standaard zwart voor scheepsrompen af te komen, alleen maar om "modern"  te zijn. De Rederij probeerde dat al voor 1940; zo is de tweede ("Duitse") 'Holland' afgeleverd in een grijze kleurstelling.

Zou onderstaande ansichtkaart dan de kleuren van De Dageraad vlak na indiensttreding juist weergeven? Het onderwaterschip lijkt groen blauw (alleen niet echt licht) en daarboven is de lichte zandgele kleur te zien die boven de onderste rij ramen weer overgaat in wit. Als ik op Texel ben ga ik eens een kijkje nemen bij dat model, ben benieuwd.

De foto is tussen oktober 1955 en maart 1956 gemaakt omdat de berghouten op de kop (boven en onder de patrijspoorten tussen het ankerkluis en het eerste raam) nog ontbreken op de foto. Deze zijn in maart 1956 op de Oranjewerf in Amsterdam aangebracht. Ook loopt de dichte kopverschansing nog verder door, dit is ook binnen een jaar na indiensttreding een stuk ingekort. Bij Doeksen is de gesloten verschansing uiteindelijk geheel verdwenen.

Tja over de "kleurechtheid" kan ik niets zeggen, maar wel is te zien dat de boeg ook helemaal in de (blauwe) wolken zit.
Ook valt op dat je door de verschansing heen (links van het stuurhuis) ineens heel andere luchten ziet.
Het pimpen van foto's was destijds een iets lastiger klus dan hedentendage. :D
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:16:17 door PiebeJanMan »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #214 Gepost op: 10 maart 2010, 11:26:28 »

Zou onderstaande ansichtkaart dan de kleuren van De Dageraad vlak na indiensttreding juist weergeven? Het onderwaterschip lijkt groen blauw (alleen niet echt licht) en daarboven is de lichte zandgele kleur te zien die boven de onderste rij ramen weer overgaat in wit. Als ik op Texel ben ga ik eens een kijkje nemen bij dat model, ben benieuwd.

De foto is tussen oktober 1955 en maart 1956 gemaakt omdat de berghouten op de kop (boven en onder de patrijspoorten tussen het ankerkluis en het eerste raam) nog ontbreken op de foto. Deze zijn in maart 1956 op de Oranjewerf in Amsterdam aangebracht. Ook loopt de dichte kopverschansing nog verder door, dit is ook binnen een jaar na indiensttreding een stuk ingekort. Bij Doeksen is de gesloten verschansing uiteindelijk geheel verdwenen.

Tja over de "kleurechtheid" kan ik niets zeggen, maar wel is te zien dat de boeg ook helemaal in de (blauwe) wolken zit.
Ook valt op dat je door de verschansing heen (links van het stuurhuis) ineens heel andere luchten ziet.
Het pimpen van foto's was destijds een iets lastiger klus dan hedentendage. :D

[/quote]

De kleuren van de ansicht zijn veel te hard. Ik zal eens even zien of ik de kleurcodes die we voor het Texelse model hebben gebruikt, nog kan vinden. Model is onder mijn toezicht gebouwd.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:16:01 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #215 Gepost op: 10 maart 2010, 20:51:33 »
Veel kleurenansichten uit die tijd zijn knalhard van kleur. Kijk maar naar de exemplaren die ik eerder plaatste in dit topic. Je ziet het al aan de kleur blauw van de lucht. Op zwart-witfoto's van De Dageraad kun je aan de grijstint al zien dat de kleur van het onderwaterschip minder hard en donker is dan op deze foto. Toch denk ik dat deze aardig in de buurt komt, in ieder geval dichter dan de foto's met het knalblauwe onderwaterschip en grijze band rond de ramen.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #216 Gepost op: 10 maart 2010, 22:00:24 »
Onderwaterschip. lucht etc etc. heb je gelijk aan.
Maar kijk eens naar de kleur van de boot zelf.
Was toch wit en niet geelachtig.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #217 Gepost op: 11 maart 2010, 09:26:30 »
Onderwaterschip. lucht etc etc. heb je gelijk aan.
Maar kijk eens naar de kleur van de boot zelf.
Was toch wit en niet geelachtig.

Nee, het dekhuis op het promenadedek was wit, daaronder (op het laaddek) was de kleur een soort zandgeel, bijna zoals de schoorstenen van de Provinciale Zeeuwse boten, maar dan iets lichter.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #218 Gepost op: 14 maart 2010, 22:16:56 »
Ter aanvulling: het "sprongetje" betrof een ontwerpfout -als je daar al van kan spreken- die noch door de ontwerper (Bureau voor Scheepsbouw De Groot) noch door TESO in het begin was opgemerkt. De bouw was toen al zo ver gevorderd, dat het foutje pas opgemerkt werd op het moment dat men eens keek hoe de stand van zaken was. Zodoende kon de werf er niet voor aansprakelijk worden gesteld en moest TESO de centen zelf ophoesten.
In die tijd had de directeur van TESO niet veel in de melk te brokken bij zijn commissarissen. In de Raad van Commissarissen speelde de voorzitter, De Lugt, een zeer zware rol en omdat die nu eenmaal het laatste fiat aan het ontwerp had gegeven, kon hij de gevolgen dus in eigen zak steken, zogezegd. De Lugt was uiteraard geen scheepsbouwer en had zelfs geen enkele nautische achtergrond. Toen ik de notulen van TESO op dat punt onder ogen kreeg, viel ik van de ene verbazing in de andere. Het is feitelijk nog een wonder dat de boot er toen gekomen is. Nu zouden we de gang van zaken "enigszins amateuristisch" noemen.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #219 Gepost op: 18 maart 2010, 21:20:07 »
Een scan van een ansichtkaart met daarop de Noord-Nederland vertrekkende vanaf Terschelling. De datum van de opname weet ik niet, maar het zal voor 1970 geweest zijn gezien de gesloten kopverschansing. De gesloten kopverschansing vind ik mooier staan omdat de bak optisch hoger opgetrokken lijkt. Op deze opname is te zien dat men geprobeerd heeft het eerder genoemde sprongetje bij het begin van het autodek weg te werken.




Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #220 Gepost op: 19 maart 2010, 20:26:28 »
Vandaag was ik vrij en heb mijn stalen ros uit de winterslaap gehaald. Na wat gepof en gepruttel de V4 tot leven gewekt en koers gezet richting Texel voor een rondje over het eiland. Volgens Willem staat er op het hoofdkantoor van de TESO een model van "De Dageraad" in de kleuren zoals bij de indiensttreding. Het hoofdkantoor was geopend en inderdaad, een zeer fraai model van "De Dageraad". De vriendelijke medewerkster van de TESO vond het goed dat ik wat plaatjes maakte wat best lastig was met zo'n glazen kap eroverheen. Kunnen we eindelijk zien welke kleuren het schip had in een tijd dat de meeste foto's zwart-wit waren.

Links zie je het Peperhuisje en de plaats waar o.a. De Dageraad vroeger aanmeerde. Rechts is het voormalige havengebouw van de TESO in de haven van Oudeschild dat tegenwoordig dienst doet als hotel.


Dan de kleuren! Het wit en zandgeel waren geen verrassing. Ik had echter niet eerder gezien dat het onderwaterschip rood was en het groen/blauw daarboven (lijkt erg op turquoise) was feller dan ik dacht. Onder het topic scheepsmodellen van Doeksen-schepen zal ik de hele reportage plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:27:06 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #221 Gepost op: 19 maart 2010, 21:07:31 »
Bij de TESO is de kopverschansing inderdaad al een keertje ingekort. Je hebt goed gezien dat dit 1:50 is, ik vroeg me al af welke schaal jouw model heeft. Er stonden trouwens nog meer modellen die volgens mij 1:100 zijn, ??n van de enkeldekkertjes (Marsdiep of Texelstroom) en de Zeemeeuw. Tja, die charme van die oude schepen hebben de huidige TESO-mastodonten ook niet meer, al zijn het prima boten en vooral erg functioneel. De motorschepen van de jaren 40, 50 en 60 vind ik persoonlijk de mooiste, mooier nog dan de stoomschepen uit de periode ervoor. Helaas kwam ik pas in 1975 kijken en is veel van dit mooie spul naar het schroot of de kelder gegaan voordat ik ervan kon genieten.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #222 Gepost op: 20 maart 2010, 10:39:53 »
Bij de TESO is de kopverschansing inderdaad al een keertje ingekort. Je hebt goed gezien dat dit 1:50 is, ik vroeg me al af welke schaal jouw model heeft. Er stonden trouwens nog meer modellen die volgens mij 1:100 zijn, ??n van de enkeldekkertjes (Marsdiep of Texelstroom) en de Zeemeeuw. Tja, die charme van die oude schepen hebben de huidige TESO-mastodonten ook niet meer, al zijn het prima boten en vooral erg functioneel. De motorschepen van de jaren 40, 50 en 60 vind ik persoonlijk de mooiste, mooier nog dan de stoomschepen uit de periode ervoor. Helaas kwam ik pas in 1975 kijken en is veel van dit mooie spul naar het schroot of de kelder gegaan voordat ik ervan kon genieten.

De moedellenserie van TESO is vanaf de overdracht van de 'Molengat' tot stand gekomen. Dat werfmodel werd er toen contractueel bijgeleverd en had schaal 1:100, anders werd het te groot. Theo Hoogerheide was na de publicatie van "Texelstoom" in 1980 volledig "outgedropt en omgeturnd" ten aanzien van geschiedenis (toen ik met dat boek begon zei hij over de telefoon: "Historie, oude rotzooi"). Hij vond zo'n model prachtig. Hij heeft me toen gevraagd of ik niet kon zorgen voor "een paar modellen van de oude bootjes" en zo is de modellenserie tot stand gekomen. Ik heb het hele traject vanaf opzoeken tekeningen tot aan bouw en aflevering begeleid(de 'Ada van Holland',  de 'De Dageraad' (1) en de 'Zeemeeuw' heb  ik zelf getekend, de overige tekeningen -ik kon lang niet altijd een eindrevisie te pakken krijgen- waar nodig bijgesteld). De serie is in 2006 afgerond met de klipper en de 'Voorwaarts'.
Alle bootjes vanaf de 'Marsdiep'(2)  zijn wegens de omvang 1: 100, het oude spul allemaal 1:50. Bij een interne verbouwing van het hoofdkantoor zijn zelfs speciale nissen ingebouwd. Een aantal modellen wordt regelmatig tentoongesteld in het  museum in Oudeschild.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #223 Gepost op: 20 maart 2010, 12:08:11 »
Vandaag was ik vrij en heb mijn stalen ros uit de winterslaap gehaald. Na wat gepof en gepruttel de V4 tot leven gewekt en koers gezet richting Texel voor een rondje over het eiland.

@ Jeroen: je hebt je vrije dag zeer nuttig besteed. Bedankt voor de mooie foto's.

@ WB: bedankt voor je inspanningen om die modellen gerealiseerd te krijgen.

@ Allen: weet iemand de status van de zoektocht naar dit schip? Naar mijn idee waren we "gestrand" met een foto vanaf Google, waarbij het leek dat er een wrak in een Afrikaanse haven lag. Maar daarna ben ikzelf het spoor even bijster. Staan er nog contacten open via b.v. email of zijn de mogelijkheden uitgeput?
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #224 Gepost op: 20 maart 2010, 14:03:02 »
Vandaag was ik vrij en heb mijn stalen ros uit de winterslaap gehaald. Na wat gepof en gepruttel de V4 tot leven gewekt en koers gezet richting Texel voor een rondje over het eiland.

@ Jeroen: je hebt je vrije dag zeer nuttig besteed. Bedankt voor de mooie foto's.

@ WB: bedankt voor je inspanningen om die modellen gerealiseerd te krijgen.

@ Allen: weet iemand de status van de zoektocht naar dit schip? Naar mijn idee waren we "gestrand" met een foto vanaf Google, waarbij het leek dat er een wrak in een Afrikaanse haven lag. Maar daarna ben ikzelf het spoor even bijster. Staan er nog contacten open via b.v. email of zijn de mogelijkheden uitgeput?

"Geloof kan bergen verzetten".  Ook al ga je regelmatig met Google-Earth aan de slag, ik heb nog steds niks kunnen zien.  Jongens, het bootje is in '74 verkocht. De meeste schepen halen zoiets tegenwoordig niet meer onder "beschaafde" omstandigheden, laat staan daar.