Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171083 keer)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #195 Gepost op: 22 november 2009, 17:38:46 »
De Noord-Nederland in Harlingen ergens de eerste helft van de jaren 70. Op de boeg is duidelijk het wapen van Texel te zien. Nou ja duidelijk, je ziet dat het aanwezig is. Dit wapen bestaat uit een anker dat ondersteboven wordt afgebeeld met aan weerszijden een leeuw. Doeksen heeft na het omdopen van de De Dageraad naar Noord-Nederland blijkbaar moeite genomen om het wapen wit of geel (dat kan ik op een ZW foto niet zien) te laten schilderen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:20:26 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #196 Gepost op: 22 november 2009, 20:14:10 »
Dank je Pieter. Deze is wellicht niet zo mooi als de vorige, maar ik denk dat ik je er toch wel blij mee maak  ;). Op de achtergrond nog een andere schoonheid: de Oost-Vlieland. Alleen de Friesland (1) ontbreekt nog, anders was mijn top 3 compleet geweest.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:20:06 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #197 Gepost op: 22 november 2009, 20:39:34 »
Toch wel even mooi, Jeroen, en blij maak je met alle foto's uit die tijd.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #198 Gepost op: 2 december 2009, 23:57:24 »
Een goed gevulde Noord-Nederland verlaat de haven van Harlingen richting Terschelling op 2 juli 1971.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:19:25 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #199 Gepost op: 3 december 2009, 07:05:07 »
Jeroen,

Dit zijn de foto's waar ik elke keer blij van wordt.
Jouw "schoenendoos" is gelukkig erg groot.
Kortom, je hebt een erg goede bron aangeboord; klasse.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #200 Gepost op: 3 december 2009, 23:17:27 »
Misschien overbodig bericht.

Ik ben er van overtuigd dat we deze beauty nog gaan vinden.
Gestrand, gezonken  of nog ergens varend.

Wie helpt?

Groet,

Mjee

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #201 Gepost op: 28 december 2009, 20:40:50 »
De Noord-Nederland hier nog als De Dageraad in TESO-uitmonstering. Voor de jongeren onder ons, dit is Den Helder. Ik had het amper herkend als het witte huis met het oranje pannendak er niet op had gestaan. Dat staat er namelijk nog steeds.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:19:11 door PiebeJanMan »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #202 Gepost op: 28 december 2009, 20:55:40 »
De Noord-Nederland hier nog als De Dageraad in TESO-uitmonstering. Voor de jongeren onder ons, dit is Den Helder. Ik had het amper herkend als het witte huis met het oranje pannendak er niet op had gestaan. Dat staat er namelijk nog steeds.


Bronvermelding?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:17:26 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #203 Gepost op: 28 december 2009, 21:21:12 »
Het is een scan van een heel oud ansichtkaartje, er staat alleen 'muva' op de achterzijde. Dat zal destijds de uitgever van het kaartje geweest zijn vermoed ik. Heb 'm een beetje moeten fotoshoppen om weer toonbaar te maken, hij was wat verkreukeld.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #204 Gepost op: 28 december 2009, 22:21:37 »
De Noord-Nederland hier nog als De Dageraad in TESO-uitmonstering. Voor de jongeren onder ons, dit is Den Helder. Ik had het amper herkend als het witte huis met het oranje pannendak er niet op had gestaan. Dat staat er namelijk nog steeds.

Even off topic: dat witte huisje is het zgn Peperhuisje. In de jaren '60  zat daar de Marine Voorlichtingsdienst gehuisvest.
Back on tpic.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #205 Gepost op: 28 december 2009, 23:14:11 »
Bedankt voor je aanvulling Wim. Het Dudok-achtige gebouwtje links van het Peperhuisje zal van de Teso geweest zijn. Er is er nog steeds een aanlegsteiger exact op die plek. Back on topic met deze ansicht die in ieder geval van voor 1960 is, destijds uitgegeven door Rubens. Dit kaartje had de tand des tijds ook niet helemaal ongeschonden doorstaan, maar heb ik met behulp van photoshop ook weer op kunnen frissen. Ik vind het kleurenschema van Doeksen met de zwarte romp trouwens beter stond bij dit schip.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:17:13 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #206 Gepost op: 29 december 2009, 13:26:11 »
Gave kleurenansicht van de NN nog in Teso-dienst, het was me nog nooit opgevallen op voorgaande z/w foto's en kaarten dat 'de dageraad' ooit donkerblauw was aan de waterlijn, lijkt wel een beetje op het eerste wit/blauw van Doeksen ooit op de Oost-vlieland en Schellingerland (3) (binnenkort plaats ik gescande dia's van de laatste in het wit/blauw op zijn eigen topic)

groet,
Evert Jan

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #207 Gepost op: 29 december 2009, 13:29:10 »
Ik besef ineens dat ik natuurlijk de 4e (en tot nu toe laatste) Schellingerland bedoel...

Evert jan

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #208 Gepost op: 29 december 2009, 17:27:01 »
Gave kleurenansicht van de NN nog in Teso-dienst, het was me nog nooit opgevallen op voorgaande z/w foto's en kaarten dat 'de dageraad' ooit donkerblauw was aan de waterlijn, lijkt wel een beetje op het eerste wit/blauw van Doeksen ooit op de Oost-vlieland en Schellingerland (3) (binnenkort plaats ik gescande dia's van de laatste in het wit/blauw op zijn eigen topic)

groet,
Evert Jan

Evert Jan, dat "blauw" is de schuld van de opmaker van deze ansichtkaart, die heeft er maar wat van gemaakt. In werkelijkheid was het een soort licht blauw-groen, waar we met de bouw van het model voor TESO nogal wat vraagtekens bij hadden, die door een van de TESO-kapteins zo goed mogelijk zijn opgelost. Dat model staat in het TESO-kantoor op 't Horntje, begane grond achter de balie. Boven die kleur was de boot deels in een lichte zandgele kleur geschilderd; heel ongebruikelijk, maar in die tiujd vond men dat kennelijk mooi. In het midden van de jaren vijftig zijn er nogal wat pogingen gedaan om van het standaard zwart voor scheepsrompen af te komen, alleen maar om "modern"  te zijn. De Rederij probeerde dat al voor 1940; zo is de tweede ("Duitse") 'Holland' afgeleverd in een grijze kleurstelling.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #209 Gepost op: 29 december 2009, 17:30:55 »
Bedankt voor je aanvulling Wim. Het Dudok-achtige gebouwtje links van het Peperhuisje zal van de Teso geweest zijn. Er is er nog steeds een aanlegsteiger exact op die plek. Back on topic met deze ansicht die in ieder geval van voor 1960 is, destijds uitgegeven door Rubens. Dit kaartje had de tand des tijds ook niet helemaal ongeschonden doorstaan, maar heb ik met behulp van photoshop ook weer op kunnen frissen. Ik vind het kleurenschema van Doeksen met de zwarte romp trouwens beter stond bij dit schip.


Jeroen, dat hok is voor zover ik het goed heb, niet van TESO. Het TESO-loket dat toen nog op Den Helder werd gebruikt, staat wat verder naar links op deze kaart.