Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171202 keer)

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #180 Gepost op: 6 november 2009, 22:15:15 »
Echt schitterend is ze!
Ik kan me alleen herinneren dat ik het als kind zo jammer vond dat je niet op het bovendek mocht als pasagier.
Kom er weer op door de tweede foto.
Waarom dat was weet ik eigenlijk niet?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #181 Gepost op: 6 november 2009, 22:19:08 »
Zien we jouw avatar eens in het groot Pieter  ;). En de kwaliteit van de dia? Ach, als de Noord-Nederland erop staat is het plaatje altijd mooi......

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #182 Gepost op: 6 november 2009, 22:24:42 »
Ja nu je 't zegt dat is idd mijn avatar, overigens op de eerste foto zie je dat er getracht om het knikje weg te werken door er een naar voren aflopende lijn van te maken, dat was geen succes en het knikje is vlot daarna weer zichtbaar gemaakt, schoonheidsfoutje toch?

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #183 Gepost op: 7 november 2009, 11:18:31 »
Ik denk dat het vervangen van de gesloten verschansing op de kop te maken had met het zwaaien op de palen; die kop was enorm kwetsbaar en op deze manier deden de kleine berghouten op de kop beter dienst.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #184 Gepost op: 7 november 2009, 17:22:30 »
Prachtig Hans, echte schepen, echte auto's,  ik kan alleen maar uitbrengen: meer, meer, meer, ....

Pieter

Bij dit vriendelijke commentaar kan ik me alleen maar aansluiten. :) :)
Tip: probeer de witte randjes van de foto's digitaal af te snijden.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #185 Gepost op: 7 november 2009, 18:36:49 »

Bij dit vriendelijke commentaar kan ik me alleen maar aansluiten. :) :)
Tip: probeer de witte randjes van de foto's digitaal af te snijden.

Geen probleem hoor, had de witte randjes er expres aan laten zitten. Komt de authenticiteit ten goede.....
Maar zoals je kunt zien, zijn ze nu verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2009, 18:39:49 door HansG »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #186 Gepost op: 8 november 2009, 22:12:49 »
Ja op de kop wel , Willem maar dit ging over de railing rond het stuurhuis op het brugdek, de verschansing op de bak was altijd gedeukt, trouwens de railing zat later ook nog wel een in elkaar. Kijk maar in SSS blz 252
Pieter

Bekend, Pieter, die heb ik zelf geschoten.

Ik heb de documentatie die ik van het schip heb er nog even op nagekeken. In '54 zijn de eerste voorontwerpen gepubliceerd, daarvan heb ik nog een originele afdruk. Dat ontwerp ging nog uit van een gesloten verschansingsfront op het brugdek, vergelijkbaar met dat van de 'Holland'(4). Dat is echter nooit zo uitgevoerd (ik heb nog een kleine serie foto's van de bouw). Dit soort omlopen was toen redelijk populair, inderdaad "voor het mooie", maar het kwam natuurlijk ook goed uit om zo de zaak netjes schoon te houden. Verder mocht je daar niet opkomen om te voorkomen dat allerlei passagiers het uitzicht zouden belemmeren, was een voorschrift SI.
'De Dageraad' was verder in een nogal merkwaardige kleurstelling uitgevoerd, het dekhuis op het hoofddek en de verschansing waren in een beige-achtige kleur uitgevoerd, daaronder weer iets van zeeblauw/groen. Er staat een model van de boot op 't Horntje en ik zal even om een kleurenfoto daarvan vragen, dan wordt het allemaal wat duidelijker. Bij TESO hebben ze verder het "hobbeltje/foutje" nooit zo weggewerkt, wat met die lichte kleur niet opviel. De harde scheiding zwart-wit bij de Rederij liet dat juist sterk naar voren komen. Daarom hielp het niet de zaak "geleidelijk" te laten verlopen, want dat zag je onmiddellijk.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #187 Gepost op: 12 november 2009, 17:23:04 »
Wat ik nu zo aardig vind aan de "front" foto is, dat er iemand kennelijk met een kwastje of iets anders bezig geweest is het wapen van Texel voorop zichtbaar te maken. Geintje van de een of ander?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #188 Gepost op: 12 november 2009, 19:00:30 »
Je bent er in elk geval weer. Alles OK?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #189 Gepost op: 13 november 2009, 20:34:42 »
Mooie foto's Pieter, net als de andere foto's die je geplaatst hebt. Het leuke van dit soort foto's vind ik altijd de oude auto's. Ik zie o.a. een Renault 4, Fiatjes 850 en wat kevertjes waarvan de zwarte van het 'ovaal' type.

Op de bovenste foto kun je zien dat ze met de havendam bezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 20:37:57 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #190 Gepost op: 14 november 2009, 12:40:21 »
Twee zielen ??n gedachte, Jeroen, ik heb ook iets met auto's, uit die tijd, dan wel te verstaan, en zeker het gewone spul, wat je toen in iedere straat bij bosjes tegenkwam. Je noemt de Kever al, heb ik zelf ook nog gehad, hier op Terschelling veel Fiats- op de foto van de  Noord Nederland staan in ieder geval twee 850's en een 124- Cupido was indertijd Fiat dealer en natuurlijk de onsterfelijke Renault 4. waar je zelfs mee het strand opkon, natuurlijk een enkele echte terreinauto, b.v. Land Rover series 2. Toen heel gewoon, nu draai je nog een keer om als je er al ??n tegenkomt tussen al dat (Koreaanse en foeilelijke Duitse) SUV en MPV geweld. Het is net als met de veerboten van die tijd die nog bestaan, de Friesland en de Holland, een glimlach van herkenning en herinnering.

Pieter

Jawel, Pieter, maar vergeet de stenen niet die je voorin die Kever moest leggen om een beetje wegligging te hebben. Jammer genoeg moest mijn laatste Eend (een Charleston) in '96 naar de sloop, niet meer te redden.
In die tijd reed ik een knalrooie 2CV2, 425 cc, 18 PK,met de wind in de rug 90 km/uur maar wel 1:25. Ben er zelfs de bergen mee in geweest en op het strand was-ie onovertroffen. Als je de motor zocht, klep open en verrekijker mee, ergens onderin lag dan een tweecilinder miniatuur. ;)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #191 Gepost op: 14 november 2009, 23:31:42 »
OK, het is al opgelost. Ik was net een mooie reactie aan het formuleren en die is nu weer weg, geeft niet, opnieuw:
Over wegligging gesproken: de Kaddett is er een van het type 2, waar mijn vader nog een aantal jaren in heeft rondgetuft. Op kinderkopjes donderde die vanzelf de kant van de weg in. Vreselijke wagen. De blauwe eend is een "Belgische" met "Parijse" bumpers en een semi-automatische centrifugaalkoppeling, een "AZAM6". Roestte verschrikkelijk maar reed als de weerlicht.
Back on topic: tegenwoordig zijn de auto's veel breder dan toen en dat zou met dit soort schepen nu een enorm probleem zijn. Fiatjes en Dafjes waren voor deze wijze van belading erg handig om nog een gaatje te vullen. Ook op de Slof kwam dat voor en ik heb dat zelf nog gedaan toen die nog als 'Haringvliet' op Menheerse zat. Grootste probleem de volstrekt onervaren chauffeurs die zo nodig op hun lak moesten letten, terwijl de "ladingmeester" dat veel beter kon zien. Dan waren er nog de opoe's die gilden van de zenuwen als ze maar water zagen. Meestal loste je dat dan op door de truttenbak -sorry, dames, voor de politiek incorrecte term, het waren andere tijden- zelf maar even weg te frommelen. Soms kon je er ook goed gebruik van maken als er regelmatige klanten kwamen die lastig waren en waar je een hekel aan had: dan zette je zo'n Kadett zo weg, dat de klant er aan de bestuurderszijde net niet meer uitkon. Ik vermoed dat dat stiekum nog wel eens gebeurt.  ;)

Jullie begrijpen, "veerbaas" was en is soms een vermakelijk vak met onvermoede informele mogelijkheden.  ;D

Zo kan je met de juiste manoeuvres bij hoog water nog wel eens "spelen" met de figuren die op de kop van de havenleidam staan, nietwaar, Pieter?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #192 Gepost op: 15 november 2009, 00:26:32 »
Willem schetst op een mooie manier de taferelen die destijds zicht hebben afgespeeld op het autodek. Niet dat ik dit zelf meegemaakt heb want ik bestond toen nog niet. Maar als je al die auto's ziet staan, dan kun je er vergif op innemen dat het er wel eens hilarisch aan toe kon gaan. Als ik zo kijk moesten de bestuurders per rij de auto verlaten zodat de volgende rij er weer strak tegenaan geparkeerd kon worden. Iets dat je op de Baldur (ex Oost-Vlieland) ook nog wel eens ziet. Zelf heb ik het ??n keer meegemaakt op een veerboot in Noorwegen bij het oversteken van een fjord. Hoewel ik niet zo'n moeite heb met het besturen van mijn auto op veerboten en in parkeergarages, heb ik het ??n keer toch een beetje benauwd gehad. Het was in 2007 tijdens onze vakantie naar Ierland toe we de overtocht van Holyhead naar Dun Laoghaire maakten. Ik reed toen nog in een Honda Accord op het autodek van de Stena Explorer. Dat is een zeer krap autodek waarbij je als het ware een rondje over het schip rijdt en aan de achterkant, waar je binnenkwam, er weer uit. De Accord was een hele fijne auto maar had de draaicirkel van een touringcar. Gelukkig had ik de buitenste baan zodat ik het nog redde, ik had een hele rij auto's die vlak achter mij aanreed, dan ben je echt niet blij als je de bocht niet haalt.

Weer veel leuke oude auto's. De Fiat 124 die mijn vader ook als Fiat/Seat 124 en Lada 1200S heeft gehad, de Fiat 127 en Volvo 144 zijn allemaal jeugdsentiment, al was de 144 in de vorm van een 240 waarin ik van mijn vader mocht rijden toen ik net mijn rijbewijs had. Machtig door zo'n kleine voorruit naar buiten kijken over een lange motorkap die flink schudde tijdens het starten. Een Citro?n DS heb ik een paar jaar geleden bijna gekocht, een 73er DSuper5. Het verstand won het van de emotie, misschien maar goed ook want die dingen kunnen een bodemloze put zijn. Mijn vrouw rijdt een Citro?n C1 en ik een Honda Jazz, puur met verstand gekocht. Vooral die C1 had je best goed op een Noord-Nederland als 'opvullertje' kunnen gebruiken.....
« Laatst bewerkt op: 15 november 2009, 00:49:02 door Vriend »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #193 Gepost op: 15 november 2009, 00:49:53 »
Jazeker Jeroen, ik was er wel bij als, als kind weliswaar, en weet je wat ze deden als die kleine autootjes er niet goed ingezet konden worden? Met een mannetje of 5 tilden ze dan de auto aan de voor- of achterkant op en tilden/schoven hem zo op zijn plek.
Geweldig!

groet, Hans.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #194 Gepost op: 15 november 2009, 16:01:58 »
Het verzetten "met de hand" was bij een eend erg makkelijk: je duwde dat ding door de achtervering heen, paar keer op en neer hobbelen en elke keer als-ie naar boven kwam even een stukje opzij.

Van "De Dageraad"/"Noord-Nederland" is de volgende (Texelse) anekdote bekend. Er moest een Kevertje even wat verzet om nog een extra wagen kwijt te kunnen. Aan boord een frisse matroos, net in dienst. De Kever was net aan boord gereden en hij zou dat wel even oplossen. Handig: aan de achterkant twee "handvatten": mooi makkelijk. De man stevende op de kever af en pakte beide beet. Heeft-ie nooit meer gedaan.