Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 172527 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #165 Gepost op: 31 augustus 2009, 19:47:04 »
Voor alle zekerheid nog maar even op de tekening gekeken. 'De Dageraad' werd elektrisch gestuurd. Gegeven de aanwezigheid van een krachtig hydraulisch systeem (verstelbare schroef) zou het me niet verbazen als de overbrenging van de stuurstand in de stuurhut eveneens hydraulisch was, dus een hydraulisch-elektrische stuurinrichting.  De blokkering van het voorroer en de elektromotor op 'De Dageraad' waren onder het bakdek, op hoofddekniveau. Het roer achterop was een handnoodstuurinrichting.
Pieter, liep er nooit een machinist in de stuurhut rond met een oliekannetje om de stuurkolom bij te vullen? (Moest altijd op het hoogste punt) Was in die tijd nogal populair. De 'Krammer' van de RTM, waar ik zelf op heb rondgetuft had ook zo'n ellendig apparaat. Die olieleidingen lekten altijd wel wat. Bovenin de stuurkolom zat een filter direct onder de vuldop. Dan liep de rotzooi er niet snel genoeg doorheen en dan lichtten we dat filter wel eens. Gevolg: roer deed het niet (kaptein in de zenuwen, vanzelfsprekend).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #166 Gepost op: 31 augustus 2009, 20:06:42 »
Toch maar ff zekere voor het onzekere, dus een TESO-maat gebeld. Het roer achterop is inderdaad noodstuurinrichting, ook hydraulisch-elektrisch. Het voorroer kon d.m.v. een klep op de stuurkolom in de stuurhut worden omgezet en er stond dan onder de bak een vent om de borgpen weer in het roer te laten zakken. De hele roeronstallatie was inderdaad hydraulisch-elektrisch. Als werkelijk niks het meer deed kon je altijd nog een helmstok op de roerkoning steken.

Problem solved.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #167 Gepost op: 31 augustus 2009, 20:25:56 »
Wat een service Willem, en Pieter uiteraard ook bedankt. Blijft de huidige verblijfplaats, als het schip nog bestaat, het enige mysterie rondom dit fraaie schip.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #168 Gepost op: 1 september 2009, 18:24:52 »
Wat een service Willem, en Pieter uiteraard ook bedankt. Blijft de huidige verblijfplaats, als het schip nog bestaat, het enige mysterie rondom dit fraaie schip.

Denk eens na, bouwjaar 1955, winter '62-'63, enorm kwetsbare hydraulisch verstelbare schroef, een land waarin ze wellicht met prauwen konden varen of Portugese afdankertjes en dan dit schip? Ik heb op schepen gevaren die de leeftijd van omstreeks de 70 jaar haalden (Schelde, 1896-1967, Minister C. Lely 1900-1966), maar dan wel in NL. Zeg eens eerlijk, geloof je daar nu echt nog aan? Dat zal wel een mysterie blijven.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #169 Gepost op: 1 september 2009, 20:25:56 »
Daar denk ik liever niet over na :( (maar je hebt gelijk Willem).

Vraag blijft: waar is het schip en is het gesloopt of ligt het ergens als wrak? Ik denk het laatste omdat ze niet zo van het opruimen zijn in dergelijke oorden. Daar komt de lange oorlog nog eens bij als risicofactor.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #170 Gepost op: 1 september 2009, 20:32:39 »
Nog even terugkomend op het bijvullen van de stuurinrichting, op de oude Waddenzee van de betonning was een hand-hydraulische stuurinstallatie (vandaar mijn biceps, je stuurde daar als machinist vrij vaak)  geplaatst en die controleerde je inderdaad regelmatig, maar daar zat een klein rond niveauglaasje op. als je daar op een gegeven moment het niveau in zag dalen, had je nog tijd genoeg om bij te vullen. En och, zenuwachtige kapiteins?  Ze kunnen zelf ook eens een oliekannetje pakken, of nee, toch maar niet, ze zouden prompt verkeerde olie bijvullen.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #171 Gepost op: 2 september 2009, 09:02:07 »
Nog even terugkomend op het bijvullen van de stuurinrichting, op de oude Waddenzee van de betonning was een hand-hydraulische stuurinstallatie (vandaar mijn biceps, je stuurde daar als machinist vrij vaak)  geplaatst en die controleerde je inderdaad regelmatig, maar daar zat een klein rond niveauglaasje op. als je daar op een gegeven moment het niveau in zag dalen, had je nog tijd genoeg om bij te vullen. En och, zenuwachtige kapiteins?  Ze kunnen zelf ook eens een oliekannetje pakken, of nee, toch maar niet, ze zouden prompt verkeerde olie bijvullen.

Pieter

Kapteins met oliekannetjes was bij ons ondenkbaar, omdat:
1) de kans dat dat verkeerde olie was op de 90% lag
2) het hoogstwaarschijnlijk om koffie ging
3) ze een natuurlijke afkeer hadden van olie (vuile handen) en
4) ze van de machinist het absolute verbod hadden om aan welke technische installatie dan ook maar te zitten; we hadden al genoeg zaken om achteraan te lopen om dat ook nog eens in de gaten te houden.  ;D

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #172 Gepost op: 13 september 2009, 21:04:21 »
Mooie bijzondere foto's van ??n van de mooiste veerboten (samen met de Oost Vlieland (1) en Friesland (1) Germen (althans voor mij) bedankt voor het uploaden.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #173 Gepost op: 14 september 2009, 21:58:09 »
Hallo Germen, even ter aanvulling: de foto's zijn afkomstig uit het archief Texelse Courant, de maker was Jan de Waal, destijds bij de TC in dienst. Zijn kleinzoon is nu directeur TESO.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #174 Gepost op: 30 september 2009, 20:04:33 »
Het autodek van de Noord Nederland (ex Dageraad) bij aankomst Harlingen, te oordelen aan het aantal passagiers en auto's in het hoogseizoen, het helaas gesloopte restaurant Neptunus staat nog in volle glorie, de foto's dateren uit eind jaren zestig begin zeventig en komen uit het archief van museum Behouden Huys. De tankauto is van Piet Smit te Midsland en die ging nog gewoon met de veerboot mee.
Tegenwoordig word de brandstof met een binnenvaarttanker op Terschelling afgeleverd

Pieter
« Laatst bewerkt op: 30 september 2009, 20:06:31 door dageraad »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #175 Gepost op: 5 november 2009, 23:01:55 »
Een van de mooiste schepen die Doeksen in de vloot gehad heeft: De Noord-Nederland. Hier fraai schuin van voren op de gevoelige plaat vastgelegd in Harlingen begin jaren 70.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:20:55 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #176 Gepost op: 6 november 2009, 09:04:58 »
Wederom een prachtige foto, Jeroen, geeft ook heel mooi aan hoe je de lijn van een schip nog even kunt accentueren met een smal geel biesje, terwijl deze schepen dat eigenlijk niet nodig hadden, ze waren van zich zelf al mooi.
Links op de achtergrond is aan de SSM kade nog de lijnboot "Flevoland" te zien, en echte werkende havenkranen, Harlingen had toen nog een band met de havens, getuige ook de scheepswerf aan de Zuiderhaven, hoe langer ik naar dit soort foto's kijk, hoe meer ik denk: wat zijn we verschrikkelijk veel kwijtgeraakt, en wat goed dat de foto's de herinnering zo levend houden. Bedankt daarvoor.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #177 Gepost op: 6 november 2009, 15:43:02 »
Wederom een prachtige foto, Jeroen, geeft ook heel mooi aan hoe je de lijn van een schip nog even kunt accentueren met een smal geel biesje, terwijl deze schepen dat eigenlijk niet nodig hadden, ze waren van zich zelf al mooi.
Links op de achtergrond is aan de SSM kade nog de lijnboot "Flevoland" te zien, en echte werkende havenkranen, Harlingen had toen nog een band met de havens, getuige ook de scheepswerf aan de Zuiderhaven, hoe langer ik naar dit soort foto's kijk, hoe meer ik denk: wat zijn we verschrikkelijk veel kwijtgeraakt, en wat goed dat de foto's de herinnering zo levend houden. Bedankt daarvoor.

Pieter

Het "hobbeltje" op het promenadedek kon je echter niet even wegschilderen. Ik vind dat altijd nog een van de mooiste voorbeelden van een "foutje".....


En inderdaad, Harlingen heeft veel van zijn charme verloren. Toch wel mooi, de Frima en die bouwhal aan de horizon, echt Harlingen.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #178 Gepost op: 6 november 2009, 16:07:41 »
Ja foutje, werd tijdens de bouw niet geconstateerd dat het ruimte onder het promenadedek te laag was en dat dat nog tijdens de bouw moest worden gecorrigeerd. Kostte geloof ik toen 6000 gulden. Hoe dan ook je merkte het als je vanuit de hal naar boven ging en dan rechtdoor naar buiten liep, vooral mensen met mijn lengte. (boing auw)  Het brugdek is werd niet verhoogd. Het knikje komt overigens in dit perspectief heel mooi uit, er is ergens in 1969 eens geprobeerd om er een rechte lijn van te maken, maar toen zat er helemaal een rare knik in de zeeg.

Pieter

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #179 Gepost op: 6 november 2009, 20:19:14 »
Wederom een prachtige foto, Jeroen, geeft ook heel mooi aan hoe je de lijn van een schip nog even kunt accentueren met een smal geel biesje, terwijl deze schepen dat eigenlijk niet nodig hadden, ze waren van zich zelf al mooi.

Ik neem aan dat je het biesje ter hoogte van het berghout bedoelt. Zeker vanuit deze invalshoek zie je die lijn mooi omhoog lopen bij de boeg. Ook mooi hoe de voorste rechthoekige ramen meedraaien met de ronding van de romp.

Persoonlijk vind ik het mooiste deel van de Noord-Nederland het stuurhuis en de salon eronder. Beiden lopen mooi rond aan de voorzijde en ik vind de staafrailing om het stuurhuis heen ook erg goed staan.