Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171468 keer)

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #150 Gepost op: 11 februari 2009, 20:40:11 »
@ Jan, zou je me uit kunnen leggen welke foto (die van Rui Armada) je bedoelt. Ik zou dan even kunnen kijken en een oordeel vormen.  Voorlopig denk ik dat we weer terug bij af zijn, hoewel ik niet echt overtuigd ben, (ja ik ben eigenwijs) dat het niet de Noord Nederland is, maar zekerheid krijg je pas als je er zelf gaat kijken en daar ontbreken de pegels ten ene male voor.
In het archief van het Behouden Huys, de bekende schatkamer van Douwe de Groot, ontdekte ik de bijgaande opname van

jan kramer

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #151 Gepost op: 12 februari 2009, 23:54:24 »
Dag Pieter, Ik bedoel de foto die schuil gaat achter het blaauwe vierkantje
in de baai,niet ver van het wrak. Als het pijltje van de muis  het symbooltje
bereikt ontstaat de tekst "baia do Lobito"  Het is letterlijk en figuurlijk misschien wat gezocht maar ik vind een van de schepen op die foto wel wat
weg hebben van ons wrak. By the way: er moeten toch mensen zijn die iets
weten van de NN!

Groet, Jan

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #152 Gepost op: 13 juli 2009, 22:44:24 »
Vandaag ons jaarlijkse dagje Texel gedaan en met de 'Dokter Wagemaker' heen en weer gevaren. Aan boord werd ik verrast door de hoeveelheid historie die te zien is over de Teso en natuurlijk de schepen die dienst hebben gedaan voor deze rederij. Lijsten in de vorm van patrijspoorten met verlichte foto's erin en diverse informatieve platen. Daar zitten dan natuurlijk twee schepen tussen die ook dienst hebben gedaan voor Doeksen. ??n daarvan is misschien wel het mooiste waddenveer ooit: het MS De Dageraad. Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk te fotograferen. Viel soms niet mee door weerspiegelingen maar ik wil ze jullie niet onthouden.



In 1962 werd de haven verplaatst van Oudeschild naar 't Horntje. Het MS De Dageraad was aan de grote kant voor de haven in Oudeschild. Ik heb eens ergens gelezen dat het schip de haven achteruit moest verlaten. Op deze foto vaart het schip de toen nieuwe haven bij 't Horntje binnen.




Hier nog twee foto's waar ze samen met het MS Wilhelmina en het MS Marsdiep (2) in de haven bij 't Horntje ligt.



« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 23:58:14 door Vriend »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #153 Gepost op: 13 juli 2009, 23:35:47 »
Deze ansichtkaart kwam ik vandaag tegen in Den Burg. Genomen ergens rond 1958 door een onbekende fotograaf in de haven van Oudeschild. De kenners hebben het MS De Dageraad natuurlijk al gezien....

Nu ik de ansichtkaart een aantal keren bekeken heb, krijg ik het idee dat ik dit plaatje eerder gezien heb. Op dit forum vind kan ik niets vinden dus toch wel leuk om in deze rubriek te plaatsen.


natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #154 Gepost op: 17 juli 2009, 16:20:12 »
Inderdaad ??n van de mooiste Waddenveerboten ooit, de "Dageraad" .

Pieter
« Laatst bewerkt op: 31 december 2011, 10:29:37 door Wim Vink »

arthur

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #155 Gepost op: 17 juli 2009, 23:01:00 »

Sorry Piet voor een half schip, maar een half ei is...
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:22:39 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #156 Gepost op: 24 juli 2009, 18:20:46 »
Elk stukje Noord Nederland (2) is mij goed hoe klein ook, maar uiteraard zie ik m liever helemaal, zoals de bijgaande foto, uit de zomer van 1973, die de haven van Harlingen toont met een vertrekkende Noord Nederland. time of day? Even na half drie 's middags.

Pieter

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #157 Gepost op: 25 juli 2009, 08:04:13 »
Nog een oud plaatje uit de collectie van mijn oom D. Stapersma (april 1970).

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2016, 10:20:47 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #158 Gepost op: 26 juli 2009, 08:54:30 »
Mooie foto, Wim, heel goed is hier de door de toegevoegde machinekamerfan aan bakboordzijde van de schoorsteen te zien, en op de kade het electrisch (driewielige) trekkertje met een sleep goederenwagentjes, toen nog geen bagagewagentjes.

Piet

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #159 Gepost op: 26 juli 2009, 23:14:32 »
Dan was Doeksen toch al in een erg vroeg stadium bezig om er een "groene" Rederij van te maken ;D

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #160 Gepost op: 27 juli 2009, 13:58:19 »
Ik neem aan dat op de foto de neus van de Friesland is te zien...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #161 Gepost op: 27 juli 2009, 16:12:43 »
Ik neem aan dat op de foto de neus van de Friesland is te zien...


Nooit meer raden  :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #162 Gepost op: 31 augustus 2009, 00:02:21 »
Sinds vorige week heb ik mijn boekenkast verrijkt met 'De Reederij 1908-2008' van de ons allen bekende auteur W.J.J. Boot. Op bladzijde 130 bovenaan staat een foto genomen vanaf de Noord-Nederland. Bovenop de machinekamer staat een stuurrad op de plaats waar later de koker voor extra koeling is geplaatst. Wat is eigenlijk de reden dat daar een extra stuurrad geplaatst is? Ik heb eens ergens gelezen dat De Dageraad de haven van Oudeschild achteruit moest verlaten vanwege het voor de haven forse formaat van het schip. Heeft dat iets te maken met dit extra stuurrad?

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #163 Gepost op: 31 augustus 2009, 08:30:56 »
@ Vriend: Ik weet eigenlijk niet zeker, of het stuurrad voor het verlaten van de haven van Oudeschild gebruikt werd, op het algemeen plan staat nl. voor het wiel een magnetisch kompas afgebeeld, dus ik denk dat je eerder in de richting van een noodbesturing moet denken.
Het stuurwiel is overigens blijven staan nadat de fankoker is geplaatst, het stond meer naar achteren, en de extra ventilatie was aan bakboordzijde naast de schoorsteen geplaatst. Ik reisde vanaf 1969 regelmatig met het schip en het stuurwiel is tot de verkoop gebleven waar het stond maar misschien weet Willem Boot er nog meer van.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #164 Gepost op: 31 augustus 2009, 19:31:44 »
@ Vriend: Ik weet eigenlijk niet zeker, of het stuurrad voor het verlaten van de haven van Oudeschild gebruikt werd, op het algemeen plan staat nl. voor het wiel een magnetisch kompas afgebeeld, dus ik denk dat je eerder in de richting van een noodbesturing moet denken.
Het stuurwiel is overigens blijven staan nadat de fankoker is geplaatst, het stond meer naar achteren, en de extra ventilatie was aan bakboordzijde naast de schoorsteen geplaatst. Ik reisde vanaf 1969 regelmatig met het schip en het stuurwiel is tot de verkoop gebleven waar het stond maar misschien weet Willem Boot er nog meer van.

Pieter

Tja, 100% zeker weten doe ik het niet, omdat er geen bestek van het schip bij TESO in het archief zit. Deze constructie was afgekeken van de PSD Zeeland, waar ze tot aan het einde toe met de zijladertjes fanatiek  achteruit zijn blijven varen als ze de haven uitgingen. Wat ik ervan weet is, dat dit een noodstuurinrichting was. Er stond nooit iemand achterop te sturen bij TESO (dat weet ik wel zeker). Er zijn met dit schip gigantische problemen geweest bij het manoeuvreren, maar dat kwam door de  verstelbare schroef. Als dit een standaard stuurstand was geweest t.b.v. achteruitvaren, dan was er een andere constructie bedacht, zoals op de Crisisbootjes van de PSD, die een elektrische roeroverbrenging achterop het promenadedek tussen de reddingssloepen hadden.
Bij Doeksen kon men daarvan verder niet weten, want direct na de overname is het koproer van de 'De Dageraad'/'Noord-Nederland' dichtgelast. Feit is, dat het kompas achterop voor het stuurwiel stond en dat steunt de mening, dat dit noodstuur was. Voor achteruit de haven verlaten had je zulks niet direct nodig. Verder: zie gedenkboek TESO, tekening staat daar ook in.