Auteur Topic: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)  (gelezen 171177 keer)

andre

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #60 Gepost op: 30 november 2006, 08:24:51 »
Dat is zo, maar zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat TESO en Doeksen in die tijd het zelfde ontwerp bureau of ontwerper in de hand hebben genomen.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2006, 08:31:52 door andre »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #61 Gepost op: 30 november 2006, 16:21:58 »
Het hoort eigenlijk niet in dit topic, mar het was niet de Oost-Vlieland, maar de Vlieland 1938 die evt. kon worden omgebouwd tot sleper.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #62 Gepost op: 6 januari 2007, 17:43:15 »
Autodek van de NN



foto: coll. museum Het Behouden Huys
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 14:55:10 door Wim Vink »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #63 Gepost op: 6 januari 2007, 17:49:11 »
Voor vracht, bij mijn weten niet voor bagage.

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #64 Gepost op: 6 januari 2007, 18:46:12 »
Het systeem met de bagagekarretjes is volgens mij pas ingevoerd met de ingebruikname van de huidige Friesland in 1988, daarvoor nam je je eigen bagage zelf mee aan boord en daar vond je dan altijd wel een plekje voor in de gangboorden of in de salons, er werd toen misschien iets makkelijker over het vrijhouden van vluchtwegen gedacht, denk ik,
Overigens een heel mooie foto, die goede herinneringen bij me oproept

Groeten Pieter

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #65 Gepost op: 23 januari 2007, 19:10:12 »
Hallo Jan,

Mooie foto's, van de Noord Nederland, die ene is volgens mij uitgegeven als ansichtkaart, in de jaren zestig, en die andere toont goed dat er maar heel weinig ruimte was om te keren in de Terschellinger haven, ik zal zelf ook weer eens in mijn albums zoeken naar wat foto's, door mezelf gemaakt. nu ik me weer wat fitter voel

Groeten Piet

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #66 Gepost op: 23 januari 2007, 19:54:09 »
wanneer is de havenmond dan vergroot als ik vragen mag?

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #67 Gepost op: 23 januari 2007, 19:56:29 »
Dat was voor de indienststelling van de huidige Friesland, mar ik denk dat dit onder een ander topic thuishoort

Piet

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #68 Gepost op: 23 januari 2007, 20:55:57 »
wanneer is de havenmond dan vergroot als ik vragen mag?
Dat was in 1980. Dat is een topic over geweest bij Overige onderwerpen, compleet met foto's.
Vanwege ruimteproblemen in het verleden is dat een van de onderwerpen die weggegooid moesten worden.
Ik heb er nog wel foto's van. Wanneer er meerdere forumleden zijn , die dat alsnog willen bekijken, zal ik dat topic nieuw leven inblazen.

Gr.
Wim
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2007, 20:58:46 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #69 Gepost op: 24 januari 2007, 10:08:39 »

Eigenlijk was de Noord Nederland in die tijd veel bruikbaarder als de Friesland.
De Friesland van 1956 was dan wel fraai, echter al snel bleek zij economisch gezien niet zo nuttig, omdat ze veel te weinig vracht en auto's kon vervoeren.
De Noord Nederland was in feite tot de komst van de Midsland het hoofdschip.
In drukke periodes verzorgde de Friesland extra diensten.

De Friesland van 1956 was alleen maar fraai, een commercieel succes is ze nooit geweest.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #70 Gepost op: 24 januari 2007, 10:58:15 »
Als de Friesland geen commercie?l succes was, waarom is dan niet zij, maar de Dageraad als eerste afgestoten?
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2009, 12:46:31 door Pollendam »

natureboy

  • Gast
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #71 Gepost op: 24 januari 2007, 12:28:33 »


Het gaat mij ook te ver om de Friesland als geen commercieel succes te bestempelen, maar je moet de Noord Nederland 2 beschouwen als een noodgreep van de rederij om het sterk stijgende autovervoer in die tijd- in combinatie met het uitblijven van gemeentelijk beleid- het hoofd te bieden, later is de Schellingerland 2 ex Haringvliet nog aangeschaft maar met de komst van de Midsland 1 en dus een ro-ro veerdienst kon de Noord Nederland 2 worden afgestoten, in 1977 werd de Noord Nederland 3 aangeschaft ook weer met het oog op autovervoer, maar de huidige Friesland kon pas goed voorzien in de vervoersbehoefte. Als illustratie nog een plaatje uit 1967 vertrek van de veerboten om half drie 's middags

Groeten Piet
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 15:06:38 door Wim Vink »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #72 Gepost op: 24 januari 2007, 20:28:52 »

En om de vraag van Marten Jan te beantwoorden, de Noord Nederland bleek snel te kunnen worden verkocht.


Leen

Henk Dijk

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 28
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2007, 09:22:36 »
Commercieel succes of niet, de veerdienst naar Terschelling bestond al vele jaren uit meerdere boten die de overtocht tegelijkertijd maakten. De Noord Nederland was in die de tijd de "autoboot" en er kon inderdaad meer vracht mee dan op de oude Friesland. Maar op de Friesland konden meer passagiers mee, de accomodatie was comfortabeler en boot vaarde sneller. De Noord Nederland met vracht en auto's vertrok altijd eerder dan de Friesland volgens het vol=vol princiepe, de Friesland vaarde exact op dienstregeling. In rustiger -door de weekse- periodes was er 1 boot (of bij onderhoud van 1 van beide schepen) en dat wisselde soms de Noord Nederland soms de Friesland, maar meestal vaarden ze tegelijkertijd, beide booten waren dus echt tegelijkertijd nodig.
Later kwam de Midsland met de Koegelwick, maar ook toen was niet altijd capaciteit genoeg dus was er de Schellingerland II en later de Noord Nederland (bereboot) nodig. En nu vaart de huidige Friesland ook niet alleen....
Waarom destijds de oude NN eerder is verkocht dan de oude Friesland weet ik niet, ik denk dat de Friesland voor piek vaarten tijdens grote drukte meer voldeed vanwege de extra passagiers capacitiet, en daarnaast zou emotionele waarden ook een rol hebben kunnen gespeeld (Friesland = mooi schip).
Tot zover groet Henk 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Noord-Nederland (ex- De Dageraad)
« Reactie #74 Gepost op: 22 februari 2007, 21:12:36 »

Wat Doeksen niet zag aankomen en ook Teso en Wagenborg niet was de snelle toename van het aantal auto's in die tijd.
In 1955 kwam bij Teso de Dageraad in de vaart die binnen 10 jaar al weer aan Doeksen werd verkocht.
Men ging over op kopladingsschepen.

De Friesland kon nauwelijks auto's vervoeren, de capaciteit was al snel veel te klein.
Daarom bleek de Dageraad een buitenkans.
Ook dat bleek niet voldoende.
De Schellingerland 1 en 2 moesten de capaciteit aanvullen.
Niet erg economisch natuurlijk, 4 schepen naar Terschelling en dan ook nog de Vlieland en Oost Vlieland in dienst.

De Friesland was dus wel fraai, maar al snel voldeed ze niet aan de behoefte.

Dat blijkt ook wel aan de inzet van haar in de reguliere dienst.